Dumhed og våbensmugling (jeg er blevet sigtet for ulovlig import af et lasersigte)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Dumhed og våbensmugling (jeg er blevet sigtet for ulovlig import af et lasersigte)

Indlæg af PSindrup » 29. apr 2019, 10:38

Fast Fumble skrev:
28. apr 2019, 17:46
Og vær venligst opmærksom på at vort regelsæt forbyder opfordringer til ulovlig adfærd. Opfordringer til at lyve for politiet, kan derfor lynhurtigt give rynkede bryn og pudsede bats hos moderator-teamet. Hvis man vil være her, skal man overholde reglerne.
Hvis man selv er sigtet i en sag er det i Danmark ikke ulovligt at lyve overfor hverken politi eller anklagemyndighed. Det er det kun hvis man vidner mod eller for andre.

http://forsvars-advokat.dk/sigtetanholdt/
Det er tilladt at nægte at udtale sig til politiet og at lyve overfor politiet.
Lad være med at underskrive politirapporten.
Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Dumhed og våbensmugling (jeg er blevet sigtet for ulovlig import af et lasersigte)

Indlæg af Fast Fumble » 29. apr 2019, 13:03

Tillad mig at præcisere:

Det er ikke tilladt at opfordre til ulovlig adfærd.
Det er ikke ulovligt at lyve for politiet, hvis man er sigtet i en sag.
Politi og journalister læser også med herinde, så overvej venligst de råd I giver nøje, og medtag i overvejelserne hvor dumt det vil se ud på forsiden af Ekstra Bladet.

Men: Der er ikke nogen der får af battet, for at vejlede i hvordan man overholder lovgivningen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. apr 2019, 08:56

Efter nøje overvejelse over, om dette indlæg vil kunne skade skytte- og jægersagen, vælger jeg at bringe det, jeg har nemlig lidt erfaringer med en dims som den trådstarter er kommet i knibe med og jeg mener ikke indlægget skader nogen.

Vi skal tilbage til foråret 2001, hvor jeg boede i Grønland og lod mig besnære af de muligheder der er der. F.eks. blander myndighederne sig ikke i hvilke sigtemidler man monterer på sin riffel, ligesom man ikke betaler moms, told eller andre afgifter af det man køber i udlandet. Bemærk at det var før 9-11 så amerikanerne havde heller ikke restriktioner på hvad man kunne bestille over nettet der. Nethandel var nyt og åbnede en verden af muligheder selvom jeg boede på en klippeknold i det kolde nord.

Jeg købte derfor et lasersigte til montering på min salonriffel. Men jeg brugte det aldrig, for for det første var det svært at se prikken i dagslys, og for det andet var selve udførelsen af sigtet henad legetøj. Noget billigt skrammel hvor man hverken kunne regne med indskydning eller funktion i øvrigt. Jeg fatter ikke at den slags pangel er tilladelseskrævende af frygt for terror eller krybskytteri, det kan efter min mening intet bruges til. Et godt kikkertsigte er mange gange bedre til at sikre, at du rammer hvor du vil, og det er der ingen restriktioner på. Jeg forærede dimsen væk før jeg flyttede til Danmark, for jeg ville ikke risikere den mindste smule problemer med en tilladelseskrævende del der var så ringe.

Derfor kan jeg uden at rødme sige, at hvis jeg blev sigtet i en sag om sådan en dims, så ville jeg gøre hvad jeg kunne indenfor lovens rammer for ikke at blive dømt, og så ville jeg ellers aldrig interessere mig for den slags legetøj igen.

Jeg ville selvfølgelig først benægte at jeg havde bestilt den, det er helt lovligt at gøre. Hvis politiet havde undersøgt digitale spor, og fortalte at den var bestilt fra min PC, ville jeg fortælle at der ikke er kodelås på min PC, så enhver i huset kunne have bestilt den. Der skal ikke bruges Pin-kode når man betaler med Visa/Dankort over nettet, alle oplysninger står i klar skrift på kortet, så hvis mit kort har ligget og flydt i huset, kunne enhver have betalt med det. Jeg har børn på både over og under 15, de har kammerater på besøg og kammeraterne har af og til andre kammerater med som jeg ikke kender, så der kan være livlig trafik i huset, også når jeg ikke er hjemme. Alt dette er sandt, men selvom det ikke var, ville det stadig være lovligt at sige, hvis jeg var sigtet.

Dermed tror jeg, at politiet ville have vanskeligt ved at løfte bevisbyrden, og jeg ville være en erfaring rigere. Jeg ville ikke have det mindste dårlig samvittighed over dette efter at Fyns Politi fik Hanghøj idømt en bøde på 100.000,- kr ved hjælp af en fingerfærdig betjent der gjorde fuldstændig lovlige foldeknive enhåndsbetjente. Det var justitsmord efter min mening, og så uklædeligt for politiet at Justitsministeriet ændrede loven efterfølgende.

Men hold nu kæft hvor skal man tænke sig om, før man bestiller noget over nettet. Vi har vel alle bemærket de mange der kommer i vanskeligheder fordi de har bestilt en "halskniv" som ungerne kender fra et computerspil. Det kan koste jagttegn og våbentilladelser. Og selvom man ikke er i nærheden af våbenloven, så indeholder meget af det Kina-skrammel ungerne bestiller, kemikalier der for længst er forbudt i EU. Jeg har også set eksempler på, at folk har købt uoriginale ladere til mobiltelefoner, som har sat ild til hele hytten. Så er det alligevel billigere at betale prisen for en original lader der overholder sikkerhedskravene.

...so let´s be careful out there!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 30. apr 2019, 09:34

:goodpost:

Det er sgu godt skrevet LasseScout!

Når jeg hører om sager hvor en person har kørt gennem indre by i en narkorus med 150km/t, og slået 2-3 personer ihjel der gik over da der var grønt, og SÅ hører at personen nægter sig skyldig i uagtsomt manddrab, DA er det jeg tænker at jeg vil gøre ALT indenfor lovens rammer for at undgå en straf hvis jeg en dag bliver sigtet for et eller andet.

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 30. apr 2019, 12:32

Lassescout skrev:
30. apr 2019, 08:56
<snip>
Men hold nu kæft hvor skal man tænke sig om, før man bestiller noget over nettet.
<snip
:goodpost: Jeg ville aldrig - som i aldrig nogensinde - bestille noget våbenrelateret over nettet fra udlandet.

Peter

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 30. apr 2019, 12:54

PSindrup skrev:
30. apr 2019, 12:32
Lassescout skrev:
<snip>
Men hold nu kæft hvor skal man tænke sig om, før man bestiller noget over nettet.
<snip
:goodpost: Jeg ville aldrig - som i aldrig nogensinde - bestille noget våbenrelateret over nettet fra udlandet.

Peter

Der er talrige ikke-registreringspligtige dele og stykker tilbehør, der farefrit kan erhverves og importeres.
Man bør dog gøre sig bekendt med om dét man bestiller skulle være omfattet af registreringspligt eller om det er pålagt en importrestriktion.
Og er man det mindste i tvivl, kan man med fordel søge en importtilladelse, som i øvrigt er gebyrfri.

Men helt at afstå fra våbenrelateret internethandel er noget overforsigtigt hysteri.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. apr 2019, 13:49

PSindrup skrev:
Lassescout skrev:
<snip>
<snip

Peter
Jeg handler ofte - som i MEGET OFTE - mine våbendele på nettet. Priserne andre steder i Europa, og endda nogle gange i USA, er simpelthen bedre end i Danmark, fordi markedet her i landet er ret lille, og konkurrencen begrænset.
Og det ser jeg ingen grund til at begrænse.

Men jeg er opmærksom på at knive, lasersigter og andre effekter som der kan være tvivl om, de skal overvejes nøje. Represalierne for en våbenejer som mig, kan være næsten uoverskuelige, og det er jo ikke altid lovgivningen er specielt gennemskuelig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. apr 2019, 14:30

Jeg har altså også tit handlet våbenrelaterede stumper fra udlandet. Både USA, England, Skotland, Sverige og Tyskland.

Det har været ting som compoundbuer, pileskafter, værktøj, ladeværktøj, remme, rembøjler, bipods, sigtekikkerter, montager osv. Jeg har ikke gidet importere krudt, fænghætter eller hylstre. Jeg skyder alligevel ikke så mange patroner af så jeg har fundet det umagen værd. Det kan da være det kommer.

Jeg startede på at handle i USA i 1988, længe før internettet. Dengang var det fra kataloger fra virksomheder som Gander Mountain og Cabelas. Det var stort da man kunne udfylde en bestillingsseddel og sende med en fax, i stedet for med posten :smile: . Men efter 9-11 er der mange af de butikker der ikke gider sende til Europa, ikke engang varer som er helt uden restriktioner. Så handler jeg bare i europæiske netbutikker, det går også fint.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. apr 2019, 15:31

Agamemnon skrev:
30. apr 2019, 12:54
PSindrup skrev:
Lassescout skrev:
<snip>
<snip

Peter

Der er talrige ikke-registreringspligtige dele og stykker tilbehør, der farefrit kan erhverves og importeres.
Man bør dog gøre sig bekendt med om dét man bestiller skulle være omfattet af registreringspligt eller om det er pålagt en importrestriktion.
Og er man det mindste i tvivl, kan man med fordel søge en importtilladelse, som i øvrigt er gebyrfri.

Men helt at afstå fra våbenrelateret internethandel er noget overforsigtigt hysteri.
Jeg kan egentlig godt følge Peter. Hvis man ikke har sat sig ind i, hvad der er forbudt, eller føler man kan overskue processen, så er det det rigtige at gøre. Ja, man kan endda blive så forbistret, at man ikke engang gider risikere bøvlet, med noget helt åbenlyst lovligt, der skal en tur omkring Tolder-Kjeld, og hvad deraf følger, pga. andres dumhed. Det er trist og ærgerligt, men forståeligt nok.

Selv er jeg dog stadig så begærlig, at jeg handler våbenrelaterede emner hjem fra udlandet, via webshopping - men jeg er blevet noget mere påpasselig på det seneste.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 30. apr 2019, 16:53

C-X skrev:
30. apr 2019, 15:31
Agamemnon skrev:
30. apr 2019, 12:54
PSindrup skrev:
Lassescout skrev:
<snip>
<snip

Peter

Jeg kan egentlig godt følge Peter. Hvis man ikke har sat sig ind i, hvad der er forbudt, eller føler man kan overskue processen, så er det det rigtige at gøre. Ja, man kan endda blive så forbistret, at man ikke engang gider risikere bøvlet, med noget helt åbenlyst lovligt, der skal en tur omkring Tolder-Kjeld, og hvad deraf følger, pga. andres dumhed. Det er trist og ærgerligt, men forståeligt nok.

Selv er jeg dog stadig så begærlig, at jeg handler våbenrelaterede emner hjem fra udlandet, via webshopping - men jeg er blevet noget mere påpasselig på det seneste.
Hvilket netop er grunden til at jeg inddrog det i præmissen.

Jeg har selv oplevet "tolder-Keld-typer" få åndenød og råbe og skrige, i telefonen, om ulovlige våben, våbensmugling og krigsmateriel, da jeg importerede en lyddæmper fra B&T i Schweiz. Men har man sine tilladelser i orden, skal de jo ret beset tie stille og aflevere.

Og nu skal vi heller ikke gøre processen sværere og mere kompliceret end den er. Det kan faktisk lade sig gøre at importere det meste, uden de store problemer.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. apr 2019, 18:02

PSindrup skrev:
Problemet er at du med vores våbenlov, som bestemt ikke er noget at være stolt af, nemt kan komme til at bestille noget som du i din vildeste fantasi ikke har forestillet dig kunne være forbudt. En god ven bestilte denne Mini Armbrøstuden at skænke det en tanke at det kunne være et problem. Det var det så ikke for ham, den rent igennem, men efterfølgende dukkede der flere artikler op med folk der var sigtet for ulovlig våbenimport pga. den lille sag.
Vedhæftede filer
Ebay-mini armbrøst.jpg
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar