Efter nøje overvejelse over, om dette indlæg vil kunne skade skytte- og jægersagen, vælger jeg at bringe det, jeg har nemlig lidt erfaringer med en dims som den trådstarter er kommet i knibe med og jeg mener ikke indlægget skader nogen.
Vi skal tilbage til foråret 2001, hvor jeg boede i Grønland og lod mig besnære af de muligheder der er der. F.eks. blander myndighederne sig ikke i hvilke sigtemidler man monterer på sin riffel, ligesom man ikke betaler moms, told eller andre afgifter af det man køber i udlandet. Bemærk at det var før 9-11 så amerikanerne havde heller ikke restriktioner på hvad man kunne bestille over nettet der. Nethandel var nyt og åbnede en verden af muligheder selvom jeg boede på en klippeknold i det kolde nord.
Jeg købte derfor et lasersigte til montering på min salonriffel. Men jeg brugte det aldrig, for for det første var det svært at se prikken i dagslys, og for det andet var selve udførelsen af sigtet henad legetøj. Noget billigt skrammel hvor man hverken kunne regne med indskydning eller funktion i øvrigt. Jeg fatter ikke at den slags pangel er tilladelseskrævende af frygt for terror eller krybskytteri, det kan efter min mening intet bruges til. Et godt kikkertsigte er mange gange bedre til at sikre, at du rammer hvor du vil, og det er der ingen restriktioner på. Jeg forærede dimsen væk før jeg flyttede til Danmark, for jeg ville ikke risikere den mindste smule problemer med en tilladelseskrævende del der var så ringe.
Derfor kan jeg uden at rødme sige, at hvis jeg blev sigtet i en sag om sådan en dims, så ville jeg gøre hvad jeg kunne indenfor lovens rammer for ikke at blive dømt, og så ville jeg ellers aldrig interessere mig for den slags legetøj igen.
Jeg ville selvfølgelig først benægte at jeg havde bestilt den, det er helt lovligt at gøre. Hvis politiet havde undersøgt digitale spor, og fortalte at den var bestilt fra min PC, ville jeg fortælle at der ikke er kodelås på min PC, så enhver i huset kunne have bestilt den. Der skal ikke bruges Pin-kode når man betaler med Visa/Dankort over nettet, alle oplysninger står i klar skrift på kortet, så hvis mit kort har ligget og flydt i huset, kunne enhver have betalt med det. Jeg har børn på både over og under 15, de har kammerater på besøg og kammeraterne har af og til andre kammerater med som jeg ikke kender, så der kan være livlig trafik i huset, også når jeg ikke er hjemme. Alt dette er sandt, men selvom det ikke var, ville det stadig være lovligt at sige, hvis jeg var sigtet.
Dermed tror jeg, at politiet ville have vanskeligt ved at løfte bevisbyrden, og jeg ville være en erfaring rigere. Jeg ville ikke have det mindste dårlig samvittighed over dette efter at Fyns Politi fik Hanghøj idømt en bøde på 100.000,- kr ved hjælp af en fingerfærdig betjent der gjorde fuldstændig lovlige foldeknive enhåndsbetjente. Det var justitsmord efter min mening, og så uklædeligt for politiet at Justitsministeriet ændrede loven efterfølgende.
Men hold nu kæft hvor skal man tænke sig om, før man bestiller noget over nettet. Vi har vel alle bemærket de mange der kommer i vanskeligheder fordi de har bestilt en "halskniv" som ungerne kender fra et computerspil. Det kan koste jagttegn og våbentilladelser. Og selvom man ikke er i nærheden af våbenloven, så indeholder meget af det Kina-skrammel ungerne bestiller, kemikalier der for længst er forbudt i EU. Jeg har også set eksempler på, at folk har købt uoriginale ladere til mobiltelefoner, som har sat ild til hele hytten. Så er det alligevel billigere at betale prisen for en original lader der overholder sikkerhedskravene.
...so let´s be careful out there!
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.