Simkro skrev: ↑5. jun 2020, 15:18
Bofhenator skrev: ↑5. jun 2020, 15:05
Og sidste gang politiet havde den fremgangsmåde fik de et gevaldigt møgfald efterfølgende og har ikke prøvet siden. (Var det ikke i Helsingør de tog på turné og mente de skulle ind og kigge hos alle der havde våbentilladelser?)
Hvis politiet vil kigge på andet end mit krudt, så kommer de med en dommerkendelse, hvis de mener de har så travlt de ikke kan vente, så tager vi slagsmålet om det efterfølgende. Og det er bestemt ikke fordi der ikke er styr på mine ting og at antyde der ikke er det vil jeg gerne have mig frabedt!
Bare for at gøre det HELT klart: det antydede jeg ikke, og jeg er ked af det, hvis du opfattede sådan! Hermed en undskyldning, hvis det var tilfældet.
Mit indlæg var ment som et indslag i en debat om, hvorvidt det er fornuftigt at lave gæt og grimasser med politiet, hvis de gerne vil se ind i ens våbenskab og /eller kontrollere om der er orden i tingene. Både i forhold til papirer efter de nye (og kærkomne) regler om digitale tilladelse, og i forhold til opbevaring. Intet mere, og bestemt ikke noget med nogle personlige insinueringer.
For de fleste af os er det nok sådan at man ikke kan komme til at se indholdet af våbenskabet uden at traske igennem en betragtelig del af vores hjem.
Så skal der være carte blanche for uanmeldte hus-undersøgelser med dertilhørende lejlighedsfund bare fordi man er våbenejer?
Og hvad er det egenligt at de skal se i mit våbenskab?
At jeg er i besiddelse af mine våben? Som sportskytte bliver det allerede tjekket en gang om året
At jeg ikke har ulovlige våben liggende? Det er da omvendt logik at tjekke særligt for den slags hos folk der netop
har både vandelsgodkendelse og våbentilladelse.
At våbenskabet er lovligt monteret? Se der ville jeg da faktisk elske hvis man kunne aftale at de kom ud og godkendte monteringen en gang for alle når skabet er sat op, men jeg mener at de plejer at udtale at de netop
ikke beskæftiger sig med at godkende de almindelige våbenskabe.
Så hvad ville pointen egenligt være?
Jeg har ingen problemer med Politiet, på trods af de har haft nogle uheldige sager har jeg som udgangspunkt stor tillid til de enkelte betjente.
Men der er altså en grund til at det er forankret helt ned i grundloven at staten skal respektere borgernes hjem og privatliv.
Det er een ting hvis der er en konkret mistanke, men tilfældige besøg af politiet bare for at tjekke om man følger loven? Det syntes jeg faktisk lyder lidt ubehageligt.