Om at købe jord/ejendom på landet

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Re: Om at købe jord/ejendom på landet

Indlæg af Jef » 1. jan 2021, 22:33

Lars M. L. skrev:
4. dec 2020, 17:31
Hej

Jeg overvejer at købe noget jord mhp jagt m.m. Jeg har dog ingen planer om selv at flytte på landet.
Mit spørgsmål er derfor, hvordan kan man få ophævet bopælspligten på en ejendom?
Jeg har læst mig til, at man kan søge om at konvertere arealerne (> 20 ha) til fredsskov og derefter få ophævet bopælspligten. Er det korrekt forstået?
Eller er der andre gode forslag?

vh Lars
Har netop afsluttet identisk setup
Landbrugspligt = bopælspligt når der er et hus på området
Kommunen administrerer landbrugspligt på jord
Det er nøglen til at få aflyst landbrugspligt vs fredskov

Uden hus i skoven - havde jeg bare kunne købe.

Kræver planteplan oma
Alt dette hyrede jeg Kenneth (skovrider&vildtforvalter) til hos firma Nord-skov

Processen tog ca 10 mdr
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Lars M. L. » 2. jun 2021, 14:26

Så langt så godt.
Lad os et øjeblik antage, at man så har købt en skov eller noget frijord, hvor der ikke er bopælspligt eller bygninger.
- Er det så lovligt at lave et madpakkeskur, en shelter eller lignende?
- Er der en bagatelgrænse fx 10 kvm, hvor man ikke skal søge kommunen om byggetilladelse?

dbh Lars

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 2. jun 2021, 18:04

Lars M. L. skrev:
2. jun 2021, 14:26
Så langt så godt.
Lad os et øjeblik antage, at man så har købt en skov eller noget frijord, hvor der ikke er bopælspligt eller bygninger.
- Er der en bagatelgrænse fx 10 kvm, hvor man ikke skal søge kommunen om byggetilladelse?

dbh Lars
Nej det er mig bekendt ikke lovligt. Det kræver byggetilladelse, som formentlig ikke gives. (i landzone)
Men, hvis der er hjul under, må du gerne køre dit skur eller din shelter ud i skoven. Så bliver du sikker kun uvenner med naboen.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 2. jun 2021, 21:23

Thors24 skrev:
2. jun 2021, 18:04
Lars M. L. skrev:
2. jun 2021, 14:26
Så langt så godt.

dbh Lars
Nej det er mig bekendt ikke lovligt. Det kræver byggetilladelse, som formentlig ikke gives. (i landzone)
Men, hvis der er hjul under, må du gerne køre dit skur eller din shelter ud i skoven. Så bliver du sikker kun uvenner med naboen.
Kan du finde noget sted, hvor der står at det er lovligt fordi der er hjul på? Jeg er helt med på at det er praksis mange steder - men jeg tror ikke den holder i retten. Muligvis i indtil 6 uger eller sådan noget lignende..
Men jeg er i tvivl og har for nyligt haft en god snak med min svoger om noget lignende - det var ham der informerede mig om at det ikke var lovligt (campingvogn).

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 2. jun 2021, 23:04

Jeg kender langt fra alle love og regler. Men som udgangspunkt, beskriver love det der er forbudt. Hvis noget ikke er forbudt, så må man godt. Så der står ikke (ret mange steder) hvad der er lovligt, kun hvad man ikke må, og hvad man skal.
Men jeg kender ikke alle love, så jeg kan ikke påstå med 100% sikkerhed at det ikke er forbudt også med hjul.

Schmidt Vest
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffel skydning
Geografisk sted: Videbæk
Been thanked: 5 times

Indlæg af Schmidt Vest » 2. jun 2021, 23:23

Der er mange regler - og smut vej i de regler sætter
Jeg købte for 6 år siden noget fri jord - det var landbrugsjord - søgte om at måtte grave 2 små sø - lave eng og plante reste til i skov
Komunnen kom og kikket derpå - og yupti var der en stykke med §3 natur
Der er opført en gammel staklade på marken
Handlen med komunnen blev - da de jo skal godtgør en fredning :
Jeg gravet de 2 sø - istandsat stakladen ( til jagthytte ) plante skov - derefter fredet komunnen det - fin nok for mig - skov er forsat som landbrug , da det jo er en afgrøde som skal høste om ca - tja nå tip tip børn ikke gide kikke der på mere
- Jeg var så smart at plante 50 Valnødde træ der gå ca 800 år få de er klar , da de vokser lidt langsom har jeg sat ca 28000 amme træ rundomkring
for ligsom at hjælpe Valnødde på vej op.
Jeg betaler skat af landbrugs jord - der er ca 4,9 ha
Det kan god lade sig gør -

mvh Kurt

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 4. jun 2021, 08:59

Mon ikke mange af os (lige bortset fra dem der er født i en bondefamilie eller endda som godsejer) har overvejet dette...

Drøftede det hele med en mægler, forleden, og har så googlet lidt. Man kan - i princippet - søge dispensation fra at bo på sin landejendom. Men... der ståd ikke lige frem meget om hvor sandsynligt det ville være. Det jeg havde så overvejet var, at det er simpelthen konen der "formelt" tager bosæde der.

Men bortset fra at man så helt sikker også betaler alle de sjove kommunale afgifter og hvad ved jeg, så var det også uklart for mig om det har andre betydninger eller konsekvenser. Der findes dog en del nedlagte landbrug, hvor huse er så forfaldne at man simpelthen umuligt kan flytte ind. Jeg fik endda tilbudt et lille stykke land uden hus (men med bopælspligt)... så tænkte jeg lige, en lille hytte... men nej - det skal være egnet til familie, så mindst omtrent 100 kvm og følge alle regler.

Der er jo små stykker frijord til salg her og der. Nogle af dem 100% egnet til jagt. Hvis (!) man nu synes at det giver mening at skyde rådyr på et areal på 2-3 ha, og/eller mere end en and og en ræv alle to år. Jeg er ikke en tilhænger af minimum krav for at gå på jagt på klovbærende vildt, men jeg har simpelthen valgt at det ikke giver rigtig mening. Og en virkelig stor investering gider jeg personligt ikke foretage mig til et hobby. Men det må man jo selv om! :rock:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 4. jun 2021, 15:27

Det er ikke noget der slås ned på som sådan er min erfaring.

Min far købte 20ha hvor der havde været en gård. (den var brændt og ryddet væk ved salget.
Det Ca 8 år siden.
Kommunen er blevet forlagt en masse byggeforslag og har afvist dem alle sammen. Enten var de ikke landlige nok i udseende ellers også synes kommunen at de var for store.
Nu er der en sag i planklagenævnet som måske bliver afgjort til februar.
I mellemtiden har han nok solgt jorden igen da han efter hånden synes han er for gammel til at bygge huse.

I alt den tid har ingen spurgt om bopælspligten.

På den vej jeg bor ligger der en gammel landejendom som har været beboet indtil for 20 år siden hvor konen døde og sønnen arvede han har haft det siden uden nogen boende og huset er ikke længere i beboelig stand.

Det er der heller ikke nogen der gør noget ved.

Besvar