Machete IKKE lovlig i en bil

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Machete IKKE lovlig i en bil

Indlæg af Cpt » 19. jan 2022, 16:42

Kenned skrev:
18. jan 2022, 14:52

Det eneste andet tilfælde jeg kender i samme stil er enhver brugskniv man ejer som man hænger op på væggen. Den bliver så et blankvåben og kræver tilladelse.

Hilsen Kenneth
Medmindre den væg er i en garage, for så er det værktøjs ophængning.. de er skøre de romere...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 19. jan 2022, 17:16

Cpt skrev:
19. jan 2022, 16:42
Kenned skrev:

Det eneste andet tilfælde jeg kender i samme stil er enhver brugskniv man ejer som man hænger op på væggen. Den bliver så et blankvåben og kræver tilladelse.

Hilsen Kenneth
Medmindre den væg er i en garage, for så er det værktøjs ophængning.. de er skøre de romere...
Der er jo altså stor forskel på om en lang køkkenkniv hænger på magnetholderen i køkkenet, om den ligger i sidelommen på Brian eller Ibrahims bil, eller om den er med "håndtasken" på vej i byen.

"Context is everything"

Peter

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 19. jan 2022, 18:02

PSindrup skrev:
19. jan 2022, 17:16
Cpt skrev:
Kenned skrev:

Hilsen Kenneth
Der er jo altså stor forskel på om en lang køkkenkniv hænger på magnetholderen i køkkenet, om den ligger i sidelommen på Brian eller Ibrahims bil, eller om den er med "håndtasken" på vej i byen.

"Context is everything"

Peter
Korrekt... men nu gik snakken på at hvis din kniv hænger i køkkenet er den et værktøj, men hvis den hænger på en anden væg 2 meter væk, i stuen, er den et blankvåben og tilladelseskrævende :biggrin:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 236 times
Been thanked: 223 times

Indlæg af Kenned » 20. jan 2022, 08:28

Cpt skrev:
19. jan 2022, 18:02
PSindrup skrev:
19. jan 2022, 17:16
Cpt skrev:
Kenned skrev:

Hilsen Kenneth

"Context is everything"

Peter
Korrekt... men nu gik snakken på at hvis din kniv hænger i køkkenet er den et værktøj, men hvis den hænger på en anden væg 2 meter væk, i stuen, er den et blankvåben og tilladelseskrævende :biggrin:
Enig CPT - det var faktisk den eneste grund til at jeg nævnte de paradoksale blankvåben.

Derudover så HÅBER jeg politiet sigter advokaten såvel som Brian eller Ibrahim hvis de har en machete i bilen under samme forhold. Hvis ikke så har vi tabt på forhånd.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 50 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 20. jan 2022, 09:43

Knivloven er en vederstyggelighed, som ingen plads har i en retsstat.
Uden at være synderligt jurakyndig vil jeg påstå at man godt kan fange kokain påvirkede uden kørekorts-kørende om-natten machete bærende gangster typer, uden samtidig at gøre bedstefar på 80 til kriminel.
Ellers bør vi sgu bare afvikle systemet.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 334 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. jan 2022, 11:10

Senserazer skrev:
20. jan 2022, 09:43
Knivloven er en vederstyggelighed, som ingen plads har i en retsstat.
Uden at være synderligt jurakyndig vil jeg påstå at man godt kan fange kokain påvirkede uden kørekorts-kørende om-natten machete bærende gangster typer, uden samtidig at gøre bedstefar på 80 til kriminel.
Ellers bør vi sgu bare afvikle systemet.
Problemet er ikke systemet, problemet er de politifolk der administrerer det, både på de ledende niveau'er og fodfolket.

Og nej, dette er ikke police-bashing, jeg har flere politifolk i omgangskredsen, som alle er kompetente og engagerede folk, der gør en forskel!

Den kniv-lov vi har i dag, var Søren Pind's forsøg på at rette de ret grove fejl der var i den tidligere kniv-lov (som vel daterer tilbage til Lene Espersen?), og som vi alle herinde var enige om kriminaliserede en forfærdelig masse borgere med fornuftige og helt samfunds-ufarlige årsager til at benytte knive som en del af deres værktøjer.
Dengang Pind's renovering af kniv-loven så dagens lys, var den et voldsomt fremskridt, og han udtrykte selv nogle "vurderinger" som lød rigtig fornuftige. Jeg har aldrig været nogen stor Pind-fan, men han prøvede dog!

Men den nuværende lov lavede en masse forbudte ting om til "hvis du har en legitim grund, så må du godt". Nu skal håndhæverne af loven blot anvende sund fornuft og almindelig dømmekraft, til at knalde "de onde", og lade "de gode" gå videre. Og selv i en ellers meget velfungerende politistyrke, findes der folk som mister fokus, og bare begynder at dele straf ud fordi de kan. Det er meget ærgerligt, men det er en overvejelse værd, om energien skal bruges på at genoprette brugen af sund fornuft i politistyrken, eller om den skal bruges på at vende tilbage til en lovgivning, der i højere grad blot udstikker at "det her er forbudt", for så gælder forbudene både for Achmed-Brian på tur i nattelivet, og for Onkel Arne på skovtur. Og sådan noget lovgivning er RIGTIG svær at lave, så den ikke rammer skævt - fremragende illustreret ved den forrige kniv-lov.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar