Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
HR
- This member is

- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
HR skrev: ↑14. jul 2022, 00:28
simonbj skrev: ↑14. jul 2022, 00:12
Er skafor godkendelserne ikke "døde" efterhånden?
Skal skabet ikke være godkendt i forhold til EN 1143-1?
Nej. For et våbenskab skal ikke være Skafor godkendt. Det skal have et sikringsniveau der svarer til Skafor (eller EN...). Derfor er det ligegyldigt at Skafor klasserne ikke er gyldige mere. Dit gamle våbenskab svarer stadig til den gamle standard. Skafor godkendelserne er døde (de var ejede af forsikringsselskaberne). Men det forhindre ikke lovgivningen i at pege på dem.
HR
Jeg dobbeltchekkede lige på Retsingormation og opdagede straks at jeg huskede forkert. I paragraf 24 står der:
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Jeg huskede at det som om det skulle være et skab med et sikringsniveau svarrende til... Men nej, det skal være en godkendelse svarende til...
Skabet SKAL altså have en godkendelse! Det være sig den gældende EN 1143-1, eller den historiske Skafor Blå.
Summa sumarum, jeg bukker mig i støvet og giver dem ret ser siger at det fine skab ikke er tilladt til opbevaring af våben og ammunition. Desvære.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
Big Game
- Bronze Member

- Interesser: Jagtvåben , Våben 2WW
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Been thanked: 2 times
Det kan blive "Lovligt" på nul komma fem.......
Min tildligere Svenske kollega havde en kæmpe stor "Boks" i sit hus, "ikke lovligt" til våben opbevaring sagde Polisen....hvad gør man så...Han satte et godkendt våben skab inde i ....så var det det...
God dag
-
GlennL
- Bronze Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 17 times
HR skrev: ↑14. jul 2022, 17:32
HR skrev: ↑14. jul 2022, 00:28
simonbj skrev: ↑14. jul 2022, 00:12
Er skafor godkendelserne ikke "døde" efterhånden?
Skal skabet ikke være godkendt i forhold til EN 1143-1?
Nej. For et våbenskab skal ikke være Skafor godkendt. Det skal have et sikringsniveau der svarer til Skafor (eller EN...). Derfor er det ligegyldigt at Skafor klasserne ikke er gyldige mere. Dit gamle våbenskab svarer stadig til den gamle standard. Skafor godkendelserne er døde (de var ejede af forsikringsselskaberne). Men det forhindre ikke lovgivningen i at pege på dem.
HR
Jeg dobbeltchekkede lige på Retsingormation og opdagede straks at jeg huskede forkert. I paragraf 24 står der:
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Jeg huskede at det som om det skulle være et skab med et sikringsniveau svarrende til... Men nej, det skal være en godkendelse svarende til...
Skabet SKAL altså have en godkendelse! Det være sig den gældende EN 1143-1, eller den historiske Skafor Blå.
Summa sumarum, jeg bukker mig i støvet og giver dem ret ser siger at det fine skab ikke er tilladt til opbevaring af våben og ammunition. Desvære.
HR
Okay så er det jo ret endegyldigt at jeg må ud og investere i et større våbenskab i stedet for.
Har forelsket mig i et Guntex SP99e
Men tusind tak for alles hjælp her inde!