Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Re: Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.

Indlæg af Raptor357 » 15. sep 2022, 20:41

Sierra13 skrev:
15. sep 2022, 20:38
Raptor357 skrev:
15. sep 2022, 20:34
Kenned skrev:
15. sep 2022, 11:49

Jeg forstår forsikringsselskaberne ud fra, at ved at gøre den slags så kan de slippe for at betale erstatning i nogle sager. Nu er jeg ikke Jef :biggrin: men jeg tænker ikke at der er den store reelle forskel i sikkerheden på Skafor blå og EN 1143-1 - hvor mange sager kan der være hvor tyvene ikke ville have fået fat i våbnene i et EN 1143-1 skab, men fordi det "kun" var et Skafor blå så fik de fat i dem?

Så jeg ser det som en smart måde for forsikringsselskaberne at slippe for at betale erstatning i disse sjældne sager, nøjagtigt som i mange andre sager hvor de gør alt hvad de kan for at undgå at betale - nogle gange HELT ud på det overdrevne.

Mvh
Kenneth
Jeg arbejder med certificeringer dog ikke sikkerheds skabe, men jeg har adgang til standarderne og kan læse sproget.

En 1143-1 grade 0 er langt stærkere end skafor blå, den er meget tættere på skafor rød end blå.
Skafor blå kan du hurtigt og let uden særligt meget omtanke åbne med en 115mm vinkelsliber, måske skal du bruge 2 skiver hvis skabet er meget stort.

Med EN 1143-1 grade 0 så skal du have lidt mere omtanke, rigeligt med ekstra skiver, formentligt diamant samt mere værktøj.

Jeg må indrømme at jeg syntes den der har sidestillet skafor blå med grade 0 har lavet en stor teknisk fejl, men ud fra et politisk synspunkt giver det god mening.
Hvor kan man rent faktisk se at EN 1143-1 Grad 0 og SSF 3492 sidestilles med Blå skafor?

Jeg oplever som her i tråden, det ofte omtalt at de sidestilles, men hvor findes det sort på hvidt? Således jeg rent faktisk kan påvise jeg opfylder betingelserne for opbevaring af våben, efter bekendtgørelsens §24 stk 4, som netop kræver EN 1143-1 Grad 0 "eller tilsvarende"
Jeg kan på stående fod ikke pege på hvor det står og jeg vil mene vi skal blande SSF 3492 uden om da skafor blå trods alt er en historisk brugt standard. Med med svenskeren, så ved Jef helt sikkert hvor det står.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Re: Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.

Indlæg af Sierra13 » 15. sep 2022, 20:48

Raptor357 skrev:
15. sep 2022, 20:41
Sierra13 skrev:
15. sep 2022, 20:38
Raptor357 skrev:
Kenned skrev:

Jeg forstår forsikringsselskaberne ud fra, at ved at gøre den slags så kan de slippe for at betale erstatning i nogle sager. Nu er jeg ikke Jef :biggrin: men jeg tænker ikke at der er den store reelle forskel i sikkerheden på Skafor blå og EN 1143-1 - hvor mange sager kan der være hvor tyvene ikke ville have fået fat i våbnene i et EN 1143-1 skab, men fordi det "kun" var et Skafor blå så fik de fat i dem?

Så jeg ser det som en smart måde for forsikringsselskaberne at slippe for at betale erstatning i disse sjældne sager, nøjagtigt som i mange andre sager hvor de gør alt hvad de kan for at undgå at betale - nogle gange HELT ud på det overdrevne.

Mvh
Kenneth
Jeg arbejder med certificeringer dog ikke sikkerheds skabe, men jeg har adgang til standarderne og kan læse sproget.

En 1143-1 grade 0 er langt stærkere end skafor blå, den er meget tættere på skafor rød end blå.
Skafor blå kan du hurtigt og let uden særligt meget omtanke åbne med en 115mm vinkelsliber, måske skal du bruge 2 skiver hvis skabet er meget stort.

Med EN 1143-1 grade 0 så skal du have lidt mere omtanke, rigeligt med ekstra skiver, formentligt diamant samt mere værktøj.

Jeg må indrømme at jeg syntes den der har sidestillet skafor blå med grade 0 har lavet en stor teknisk fejl, men ud fra et politisk synspunkt giver det god mening.
Hvor kan man rent faktisk se at EN 1143-1 Grad 0 og SSF 3492 sidestilles med Blå skafor?

Jeg oplever som her i tråden, det ofte omtalt at de sidestilles, men hvor findes det sort på hvidt? Således jeg rent faktisk kan påvise jeg opfylder betingelserne for opbevaring af våben, efter bekendtgørelsens §24 stk 4, som netop kræver EN 1143-1 Grad 0 "eller tilsvarende"
Jeg kan på stående fod ikke pege på hvor det står og jeg vil mene vi skal blande SSF 3492 uden om da skafor blå trods alt er en historisk brugt standard. Med med svenskeren, så ved Jef helt sikkert hvor det står.
Vi må lige have "pinget" ham ind i denne tråd og håbe han vil give sit besyv med.

Der burde snart være end NVF Fond, som gav til de hoveder der trækkes allermest på :fun: :fun: :respekt:

Og du har helt ret, i første omgang, ville det nok være smartest at nøjes med at finde sidestillingen med EU 1143-1 og Blå skafor, uden at blande andet ind i det.
Såfremt sidestilling ikke findes, så er det reelt svært som jæger at være sikker på man overholder kravet til våben opbevaringen. Så tænker det er i manges interesse herinde.

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 15. sep 2022, 21:39

Nu skal jeg lige spørge dumt. Når i taler forsikring, er det så privat ansvar (det vil sige nogen bryder ind, stjæler våben, en person kommer til skade og kræver godtgørelse af mig pga mangel i opbevaring), eller indbrud / værdi af jeres våben. Jeg har altså slet ikke drøftet med min forsikring at jeg har våben. Andre værdigenstande vik jeg dog ingen specifiske instruktioner om, hvad sikkerhedskrav jeg skal opfylde.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 16. sep 2022, 10:12

Raptor357 skrev:
Kenned skrev:

Mvh
Kenneth

Tak for info - det gør naturligvis en stor forskel. I alt jeg har set om den nye standard har det nærmest fremstået som et “skafor blå på lykkepiller” :smile:

Mvh Kenneth

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 16. sep 2022, 10:18

Gerdson39 skrev:
15. sep 2022, 21:39
Nu skal jeg lige spørge dumt. Når i taler forsikring, er det så privat ansvar (det vil sige nogen bryder ind, stjæler våben, en person kommer til skade og kræver godtgørelse af mig pga mangel i opbevaring), eller indbrud / værdi af jeres våben. Jeg har altså slet ikke drøftet med min forsikring at jeg har våben. Andre værdigenstande vik jeg dog ingen specifiske instruktioner om, hvad sikkerhedskrav jeg skal opfylde.
Det er udelukkende indbrud, brand og lignende vi taler om - ikke om en tyv river sig på et afskåret tykke metal :smile:

Hvis du har et skafor blå skab skal du undersøge med dit selskab hvordan de forholder sig til opbevaring af våben. Typisk er der to muligheder:

1) De kræver EN 1143-1 overholdt
2) De er ligeglade så længe dine våben er lovligt opbevaret

Du skal også spørge dem om våben skal forsikres særskilt - som fx en samling.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 16. sep 2022, 12:29

Sierra13 skrev:
15. sep 2022, 20:35
Krung skrev:
15. sep 2022, 13:29
Fast Fumble skrev:
15. sep 2022, 11:27
I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
Jeg har ikke andet indbo i den prisklasse!
Mit forsikringsselskab har et "samling"-begreb, som våben kommer under, så der er maksgrænse for hvor meget de dækker. Det er vist under de 200 000 kr.
I det forsikringsselskab jeg anvender, er våben "særligt indbo" som dækkes med X-% af den samlede indbosum,
Så kan man både vælge at regulere på den samlede indbosum eller hvor stor en %-del af indboen der må være "særligt indbo"
Jeg havde også samtalen om "særligt indbo" med mit forsikrings selskab. Forsikringspræmien steg faktisk ikke, jeg skulle bare meddele dem hvor meget (i værdi) særligt indbo jeg havde, og så kunne de fortælle mig at de ikke ville dække, da jeg havde mine våbenskabe i en værkstedsbygning ved siden af huset. Så jeg satte et skab op i mit hus til skyderne, dermed fik jeg også placeret våben og ammo i særskilte skabe, det syntes jeg selv var smart, for så kunne en tyv da ikke få noget skyd-bart ud af kun at lukke et skab op.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

wood
Newbie
Newbie
Interesser: pistoler
Geografisk sted: hillerød
Has thanked: 1 time

Indlæg af wood » 16. sep 2022, 16:58

jeg fandt denne side om skafor blå.
EN 1143-1 grad 0 er sidestillet med det nu udfasede SKAFOR BLÅ, det svenske SS3492 eller SSF3492 og det norske FG 520. EN 1143-1 grad 1 er sidestillet med det nu udfasede SKAFOR RØD grp 2

https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/ja ... -af-vaben/

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 16. sep 2022, 18:24

Svin mig gerne til, hvis I er uenige :smile:
Men IMHO så må man, hvis man har råd til at have så dyre skydere stående, at det decideret er noget man overvejer, rent forsikringsmæssigt, også råd til, at købe et eller to nye våbenskabe.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 19. sep 2022, 17:35

Langenge skrev:
16. sep 2022, 18:24
Svin mig gerne til, hvis I er uenige :smile:
Men IMHO så må man, hvis man har råd til at have så dyre skydere stående, at det decideret er noget man overvejer, rent forsikringsmæssigt, også råd til, at købe et eller to nye våbenskabe.
Du skal da overveje alt forsikringsmæssigt i din indbo, når du opgører den samlede værdi, så tæller selv strømperne med.

Men det er mere "smid væk kulturen" der er træls, de blå skafor har næppe voldt store problemer tidligere, i der blev taget markant mere fra dem end godt var, der retfærdiggøre EN 1143-1 fremfor blå skafor

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 19. sep 2022, 17:38

wood skrev:
16. sep 2022, 16:58
jeg fandt denne side om skafor blå.
EN 1143-1 grad 0 er sidestillet med det nu udfasede SKAFOR BLÅ, det svenske SS3492 eller SSF3492 og det norske FG 520. EN 1143-1 grad 1 er sidestillet med det nu udfasede SKAFOR RØD grp 2

https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/ja ... -af-vaben/
Hvem giver garantien for de er sidestillet? Kan ikke se andet end et postulat fra DJ, eller har jeg misset den?

Besvar