Skal man have Import tilladelse til køb af 5,5 mm hagl i Tyskland ?
- Gixxer3000
- Silver Member
- Interesser: Luftvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Re: Skal man have Import tilladelse til køb af 5,5 mm hagl i Tyskland ?
Arms Gallery har skrevet dette i en facebook gruppe.
"Vi har fået flere henvendelser end normalt, om at skytter er blevet sigtet for ulovlig import af ammunition til luftvåben.
De bliver mødt af skrivelse om, at de skal betale et bødeforlæg (fra 1000,- og op), eller møde i retten.
Forhandlere ser selvfølgelig helst, at man køber dansk, - men vi er også forstående over for, at man kan købe andre ting i udlandet.
Man må gerne købe luftvåbenammunition i udlandet, luftbøssehagl, uanset kaliber - softairkugler og paintballs er lovlige at importere uden indførselstilladelse.
Ammunition til luftvåben er først omfattet af dansk lovgivning, når det skal eksporteres (altså sendes UD af landet, dette gælder alle luftvåben og alle typer luftvåbenammunition, også til airsoft og paintball).
Lad være med at betale bøden, tag sagen i retten. Betaler du bøden = har du erkendt det krimnelle forhold som Politiet påstår der er tale om og ud over bøden, så kommer hovedgevinsten bagefter; du har forbrudt dig imod våbenloven og det koster altid et eller andet; en plettet vandel, jagttegn, SKV, job etc.
Sherlock & Co holder selvfølgelig et skarpt øje med jer, - køber man f.eks 5,5 eller 9 mm luftbøssehagl i udlandet, - så er der da en risiko for, at der bliver sagt "Elementært kære Watson, importøren har ikke registreret noget grovkalibret luftvåben på adressen, det må vi hellere tage et kig på"... da kan man jo risikere at få ørerne i maskinen, hvis man ikke har orden i sine registreringer. Det kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved.
Men, skulle du modtage et grimt brev fra Politiet om ulovlig import af luftbøssehagl, - så send skrivelsen til mail@arms-gallery.dk så har jeg hjælpen klar, til dit møde i retten.
Pax Pneumatica, Kristian / Arms Gallery"
"Vi har fået flere henvendelser end normalt, om at skytter er blevet sigtet for ulovlig import af ammunition til luftvåben.
De bliver mødt af skrivelse om, at de skal betale et bødeforlæg (fra 1000,- og op), eller møde i retten.
Forhandlere ser selvfølgelig helst, at man køber dansk, - men vi er også forstående over for, at man kan købe andre ting i udlandet.
Man må gerne købe luftvåbenammunition i udlandet, luftbøssehagl, uanset kaliber - softairkugler og paintballs er lovlige at importere uden indførselstilladelse.
Ammunition til luftvåben er først omfattet af dansk lovgivning, når det skal eksporteres (altså sendes UD af landet, dette gælder alle luftvåben og alle typer luftvåbenammunition, også til airsoft og paintball).
Lad være med at betale bøden, tag sagen i retten. Betaler du bøden = har du erkendt det krimnelle forhold som Politiet påstår der er tale om og ud over bøden, så kommer hovedgevinsten bagefter; du har forbrudt dig imod våbenloven og det koster altid et eller andet; en plettet vandel, jagttegn, SKV, job etc.
Sherlock & Co holder selvfølgelig et skarpt øje med jer, - køber man f.eks 5,5 eller 9 mm luftbøssehagl i udlandet, - så er der da en risiko for, at der bliver sagt "Elementært kære Watson, importøren har ikke registreret noget grovkalibret luftvåben på adressen, det må vi hellere tage et kig på"... da kan man jo risikere at få ørerne i maskinen, hvis man ikke har orden i sine registreringer. Det kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved.
Men, skulle du modtage et grimt brev fra Politiet om ulovlig import af luftbøssehagl, - så send skrivelsen til mail@arms-gallery.dk så har jeg hjælpen klar, til dit møde i retten.
Pax Pneumatica, Kristian / Arms Gallery"
-
- Newbie
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Hej lidt off topic men ang. import tilladelse, (eller indførselstilladelse) kan nogen fortælle mig hvad processen er efter den er bevilget? Skal den fremsendes til sælger og følge forsendelsen (stoppes i kassen)? Eller kan man lovligt bare købe det tilladte derefter, uden de evt konfiskere det i tolden? Jeg har ikke kunne få et svar vedr dette hos sælger (Huma), de aner det ikke!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Standard er, at Importtilladelsen skal følge pakken. Så Tolder Kjeld kan se, at du har tilladelse, til det du køber.Kallekanon skrev: ↑21. maj 2024, 18:50Hej lidt off topic men ang. import tilladelse, (eller indførselstilladelse) kan nogen fortælle mig hvad processen er efter den er bevilget? Skal den fremsendes til sælger og følge forsendelsen (stoppes i kassen)? Eller kan man lovligt bare købe det tilladte derefter, uden de evt konfiskere det i tolden? Jeg har ikke kunne få et svar vedr dette hos sælger (Huma), de aner det ikke!
Men husk at have en kopi selv.
PROBLEM/UDFORDRING: Tilladelseskrævende ammunition og våben, må i DK kun sendes, med en våbengodkendt Speditør, Ex. Brande Kurer. Dvs Afsender kan ikke bare smide det afsted med Deutche Post.
Dette er et problem, når tingene ikke kræver tilladelse, hos afsenderen.
Hvis det du køber kræver eksporttilladelse, så gives denne normalt ikke, med mindre der er en importtilladelse på forhånd.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Newbie
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 1 time
Så blev jeg lidt klogere idag, og ja transporten bliver måske et problem, eller måske ikke, vil tale med dansk våbentransport de har formentlig prøvet det før og kan hjælpe. Tak for svar. 

- Gixxer3000
- Silver Member
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Altså hvis du allerede har en import tilladelse (som du ikke behøver til luftvåben ammunition) så er det da bare at købe. Der er da ingen grund til at blande eksterne aktører ind i sagen. Danske forhandler sender da hagl med den almindelige post alligevel, til dem der gider betale 100% eller mere i overpris for en kasse hagl....Kallekanon skrev: ↑21. maj 2024, 20:43Så blev jeg lidt klogere idag, og ja transporten bliver måske et problem, eller måske ikke, vil tale med dansk våbentransport de har formentlig prøvet det før og kan hjælpe. Tak for svar.![]()
-
- Bronze Member
- Interesser: SKV, samling og lovgivning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 11 times
Nu har jeg kigget tråden igennem igen og kan kun se et svar fra PAC, der siger at 5,5 mm hagl kræver tilladelse.
-
- Newbie
- Interesser: regulering
- Geografisk sted: nivå
- Been thanked: 61 times
Der lader desværre (fortsat) til at være behov for at præcisere, at ALLE (også politiet inkl. PAC) SKAL følge dansk lovgivning herunder gældende; LBK 1736 af 26/08/2021 § 1 stk. 2, hvoraf det bl.a. fremgår, at...:
“Luft- og fjederbøsser...og ammunition hertil” er “Undtaget fra forbuddet imod; “ at”...indføre eller fremstille og, herunder samle “ skydevåben ”...uden tilladelse af justitsministeren eller den, han bemyndiger...” !
For en ordens skyld (og for at fjerne enhver tvivl), så tydeliggør og fastlår Justitsministeriet dette i deres seneste vejledning til loven om Luft- og Fjedervåben.
Justitsministeriet fastslår her (helt i overensstemmelse med loven) bl.a., at:
“Ammunition til luft- og fjedervåben kan undføres, fremstilles, herunder samles erhverves, bæres og anvendes uden en tilladelse, et jagttegn eller en våbenpåtegning fra en skytteforening.
Dette gælder uanset, hvilken kaliber luft luft- og fjedervåben ammunitionen er til.”
Justisministieriets vejledning til våbenloven kan bl.a. ses på:
http://www.friluftsuni.dk/air
PAC lade således desværre ikke til at have tilstrækkelig juridisk kompetence.
Uanset, så er:
- Import af luftbøssehagl af enhver art og kaliber er lovlig, jvf. gældende lovgivning !!!
“Luft- og fjederbøsser...og ammunition hertil” er “Undtaget fra forbuddet imod; “ at”...indføre eller fremstille og, herunder samle “ skydevåben ”...uden tilladelse af justitsministeren eller den, han bemyndiger...” !
For en ordens skyld (og for at fjerne enhver tvivl), så tydeliggør og fastlår Justitsministeriet dette i deres seneste vejledning til loven om Luft- og Fjedervåben.
Justitsministeriet fastslår her (helt i overensstemmelse med loven) bl.a., at:
“Ammunition til luft- og fjedervåben kan undføres, fremstilles, herunder samles erhverves, bæres og anvendes uden en tilladelse, et jagttegn eller en våbenpåtegning fra en skytteforening.
Dette gælder uanset, hvilken kaliber luft luft- og fjedervåben ammunitionen er til.”
Justisministieriets vejledning til våbenloven kan bl.a. ses på:
http://www.friluftsuni.dk/air
Uanset, så er:
- Import af luftbøssehagl af enhver art og kaliber er lovlig, jvf. gældende lovgivning !!!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Enig, og så stop da for f..... i h...... med at tro, at PAC er stedet man skal henvende sig, for at få afklaring på den slags.DonaldDuck skrev: ↑23. maj 2024, 21:06.........
Uanset, så er:
PAC står for Politiets Administrative Center. Det står ikke for "Her kan du få svar på alle dine spørgsmål omkring våbenloven"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Newbie
- Interesser: PCP Lang distance skydning
- Geografisk sted: Sabro Vest for Aarhus
- Been thanked: 3 times
Godt gået Christian og hjælpere
Takker for det gode arbejde i kraftig modvind mod PAC og Rigspolitiet.
De var meget stivnakkede og jeg havde fejlagtig ikke meget tro på at de ville ændre mening med reglerne omkring køb af hagl i udlandet.
Jeg vil glæde mig til at at bestille en bunke 5.5 mm slugs som man ikke kan købe i danmark.
Jeg oplever at Admin - er lidt over sensible overfor at den nye tråd ikke må fortsætte i PCP og luftvåben gruppen, eftersom det nok er der folk med interesse for luftvåben vil opdage tråden.
Det er en væsentlig kamp som frivillige kræfter har brugt deres fritid på for netop vores fælles hobby skydning.
Jeg bliver ellers så glad hver gang der endelig kommer en ny tråd. Og ja der kommer de samme spørgsmål igen og igen hver gang der kommer nye medlemmer. Men Admin er lidt vel Stazi - og får facebook til at fremstå som fleksible i forhold til NVF.
NVF er langsom ved at uddø langsomt - med ganske få tråde som opdateres i forhold til facebook grupperne.
Det ender med at Admin har helt styr på tropperne herinde. Det sker præcist når der kun er Admin tilbage i NVF.
Hilsner fra Jylland
De var meget stivnakkede og jeg havde fejlagtig ikke meget tro på at de ville ændre mening med reglerne omkring køb af hagl i udlandet.
Jeg vil glæde mig til at at bestille en bunke 5.5 mm slugs som man ikke kan købe i danmark.

Jeg oplever at Admin - er lidt over sensible overfor at den nye tråd ikke må fortsætte i PCP og luftvåben gruppen, eftersom det nok er der folk med interesse for luftvåben vil opdage tråden.
Det er en væsentlig kamp som frivillige kræfter har brugt deres fritid på for netop vores fælles hobby skydning.
Jeg bliver ellers så glad hver gang der endelig kommer en ny tråd. Og ja der kommer de samme spørgsmål igen og igen hver gang der kommer nye medlemmer. Men Admin er lidt vel Stazi - og får facebook til at fremstå som fleksible i forhold til NVF.
NVF er langsom ved at uddø langsomt - med ganske få tråde som opdateres i forhold til facebook grupperne.
Det ender med at Admin har helt styr på tropperne herinde. Det sker præcist når der kun er Admin tilbage i NVF.
Hilsner fra Jylland
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Nu er det jo så dejligt med NVF, at det står dig frit for at forlade forummet, hvis du mener, vi administrerer for hårdt. At vi er hårdere end Facebook ser jeg som det ultimative kompliment. Tak for det.PCPOlsen skrev: ↑23. okt 2024, 12:08Godt gået Christian og hjælpere
![]()
Hilsner fra Jylland
Der er allerede to tråde omhandlende import af 5,5 mm hagl fra udlandet, det rækker vist.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Problemet er ikke nye tråde.PCPOlsen skrev: ↑23. okt 2024, 12:08
Hilsner fra Jylland
Problemet er, når en bruger (ny som gammel) opretter en tråd om et emne, der allerede til fulde er blevet debatteret, diskuteret og besvaret for kort tid siden. Der er en grund til, at gamle tråde bliver bevaret, og det er jo netop fordi, at de fungerer som skattekamre for viden om våben, jagt, udstyr m.m. NVF har masser af indlæg, som indeholder særdeles velformulerede og grundige svar på alverdens spørgsmål, og så er det lidt ærgerligt, hvis alle søger at få nye svar i stedet for at kigge gennem arkiverne.
Hvis man skal være helt ærlig, så skal man have i mente, at mange (især, men ikke kun) nye medlemmer af NVF stiller spørgsmål, som enten kan besvares med en hurtig søgning på nettet eller ved at søge her på NVF. Her er det i min optik fint nok, hvis man stiller lidt højere krav til folk, så spørgsmålet om valg af haglgevær til nyjæger ikke kommer op for femte gang på en uge (et tænkt eksempel).
Jeg bruger ikke selv facebook længere, men da jeg gjorde, så var det forholdsvis trættende at se det samme spørgsmål blive stillet multiple gange på én dag, og svarene var allesammen forskellige afhængige af, hvornår spørgsmålet blev stillet. Derudover "forsvinder" tråde på Facebook, fordi de bliver skubbet ned af nye tråde - her på NVF kan du hurtigt og nemt finde 15-20 år gamle tråde om særdeles nicheprægede emner, og det kan jo være, at en bruger for mange år siden besvarede et spørgsmål med en detaljegrad, som hjælper en anden bruger mange år senere. Måske var der i den tråd endda andre brugere, som bidrog til trådens værdi med forskellige perspektiver.
Så NVF er ikke ved at dø, tværtimod, NVF er bare blevet mere strømlinet og fungerer på mange måder (IMO) som et fantastisk forum, vidensbank og "mødested" for våben -, grej - og jagtentusiaster, snarere end som et udvidet facebookgruppe. Og tak for det