Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes
Der står intet i lovgivningen med antal af 1/2 auto, eller anvendelse til gris...
Derfor må der en lovændring til..... hvis disse ændringer skal gælde. Det er ikke noget politiet lokalt kan bestemme..
Hvordan skal eksisterende våben ejere med mange 1/2 auto'er kompenseres når lovgivningen laves om.
De bør opnå fornyelse og kun ved nye ansøgninger kan de nye krav gælde.
Der er en lov omhandlende .45 auto som blev givet ved en "fejl" for 30 år siden. Her gælder det at eksisterende tilladelser kan fornyes. Men nye tilladelser udstedes ikke. (Ved godt at der gives tilladelser til .45 idag).
Ligende bør gælde for "gamle" 1/2 auto'er.
Derfor må der en lovændring til..... hvis disse ændringer skal gælde. Det er ikke noget politiet lokalt kan bestemme..
Hvordan skal eksisterende våben ejere med mange 1/2 auto'er kompenseres når lovgivningen laves om.
Der er en lov omhandlende .45 auto som blev givet ved en "fejl" for 30 år siden. Her gælder det at eksisterende tilladelser kan fornyes. Men nye tilladelser udstedes ikke. (Ved godt at der gives tilladelser til .45 idag).
- Glockster
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 146 times
Skal jeg forstå det således at alle 5.56mm ryger?ACE1 skrev:Efter 1'e møde: ( forhandlingerne er lige startet, og dette er IKKE endeligt)
1 ½-auto til grisejagt, dvs => 6½ mm
1 ½-auto salon til regulering
Og det vil så sige at jeg skal skifte min AR15 til en AR10.....?
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud
- Roflz
- Bronze Member
- Interesser: Historiske/gamle våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
-Ja det er han. Ved et indbrud vil han forsyne det kriminelle miljø med dobbelt så mange halvauto rifler.ReneKJ skrev:
Men Er en mand med fire halv-auto rifler farligere end en der kun har to?
Jeg er af den opfattelse at man umiddelbart har svært ved at komme over 2 grovpistoler?...altså .44/45LC/.45ACP osv ses som ens kalibre i den sammenhæng? og det er da maks 2 pistoler i grov kalibre, ellers er der da noget der har ændret sig siden jeg kiggede...ReneKJ skrev: Man acceptere at folk ligger inde med 6 grovpistoler, og vist stort set så mange rifler og haglvåben som de har plads til. I den sammenhæng virker én centraltændt halv-auto som en arbitrær begrænsning.
Jeg kan ikke se at det ville have ændret meget sikkerhedsmæssigt hvis man f.eks. havde sagt 3+1
Jeg spørger mig selv om det samme igen og igen. En SKV mulighed for halvauto ville være det bedste (for os der vil have dem). Det vil dog nok også betyde at den totale mægnde af halvautoer i samfundet vil stige og det er efter min opfattelse en 100% no-no mulighed for myndighederne.ReneKJ skrev:Og selvfølgeligt det gamle spørgsmål: Hvorfor på jagtegn men ikke på SKV?
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979
- Randy M
- Platin Member
- Interesser: Jagt og våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 116 times
Har der været noget oppe omkring hvad man gør med/for de folk der har halvauto i 223 eller anden kaliber "under gris"? Har der eventuelt været snak om at de kan beholde deres rifler og få dem fornyet, men at nye tilladelser til halvauto i f.eks 223 ikke vil blive givet?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Ja, men det skal ses i forhold til hvor mange der rent faktisk bliver stjålet, og hvad man ser som acceptabel risiko på andre områder.Roflz skrev:-Ja det er han. Ved et indbrud vil han forsyne det kriminelle miljø med dobbelt så mange halvauto rifler.ReneKJ skrev:
Så vidt jeg ved er det 6, jeg er ikke klar over om det er en nyere ændring.Roflz skrev:Jeg er af den opfattelse at man umiddelbart har svært ved at komme over 2 grovpistoler?...altså .44/45LC/.45ACP osv ses som ens kalibre i den sammenhæng? og det er da maks 2 pistoler i grov kalibre, ellers er der da noget der har ændret sig siden jeg kiggede...ReneKJ skrev: Man acceptere at folk ligger inde med 6 grovpistoler, og vist stort set så mange rifler og haglvåben som de har plads til. I den sammenhæng virker én centraltændt halv-auto som en arbitrær begrænsning.
Jeg kan ikke se at det ville have ændret meget sikkerhedsmæssigt hvis man f.eks. havde sagt 3+1
https://www.dgi.dk/SKV/faq
”En skytte kan som hovedregel kun få tilladelse til 6 grovkalibrede pistoler/revolvere over kaliber 5,6 mm (.22). Pistoler og revolvere tælles samlet. Forladerpistoler og -revolvere samt rifler tælles ikke med.
Der kan som udgangspunkt kun gives tilladelse 2 pistoler/revolvere pr. kaliber i kalibrene 7,62 mm (.30), 7,65 mm (.32), 9 mm (.38/.357), 40 S&W og den sidste gruppe, som udgør kaliber .44 Special/.45 Colt og .45 ACP.
Der skelnes her mellem revolvere og pistoler, således at der til hver skytte vil kunne gives tilladelse til to pistoler og to revolvere med den samme eller tilsvarende kaliber.
Det bemærkes, at der ved opgørelse af antallet af grovkalibrede pistoler/revolvere indgår både våben med drivmiddel af røgsvagt krudt og sortkrudt. Et vekselsæt tæller som et våben.”
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Det er jeg ikke enig i!!Roflz skrev:-Ja det er han. Ved et indbrud vil han forsyne det kriminelle miljø med dobbelt så mange halvauto rifler.ReneKJ skrev:
Vi har alle sammen låst vores våben inde som et krav fra staten for netop at et eventuelt indbrud skal begrænses, på grund af dette påbud har vi alle gjort som det blev os pålagt og vi bliver nu mødt med det samme argument som for dengang vi alle sammen skulle ha' skabe.
Uanset om man kan lide det eller ej så er den største mængde af våben i Danmark blevet stjålet fra ...... Ja, gæt selv: Staten
Ved indbrudet på Antvortskov blev der stjålet 44 stk Fuldautomatiske rifler og fra 2007 til 2014 har Forsvaret og politiet til sammen mistet 329 skydeklare våben, så i det lys så tror jeg at risikoen for at Politiet og forsvaret forsyner det kriminelle miljø er langt større end jægere og sportsskytter.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Newbie
- Interesser: våben, PCP, jagt, optik
- Geografisk sted: KBHV
- Been thanked: 2 times
Jeg har spændt gennemlæst en stor del af denne efterhånden gamle tråd.
I morgen er det præcis 100 arbejdsdage siden jeg sendte min ansøgning på en Ruger 10/22 og jeg har ikke fået svar endnu. (indsendt 26/6 2017.)
Jeg har haft tlf kontakt med ACØ i slut august.
Jeg har haft mail kontakt med ACØ. i slut september.
Det eneste de vil sige er at sagen ikke er forlagt eller glemt, den ligger blot et sted i behandlingsprocessen.
Det der virkelig undrer mig er at:
Jeg solgte min gamle Marlin mod. 997, kal. 22lr. til min ven og jagtkammerat for at få plads til en ½auto 22'er på mit cpr nr. Det er den eneste ½auto jeg nogensinde har haft og den har stået i mit navn siden dec. 2007.
Via telefonen guidede jeg min kammerat igennem ansøgningsprocessen og jeg afsluttede med at sige, så venter du bare 8 uger og så kommer tilladelsen.
En god uges tid senere ringede han og spurgte: "Sagde du ikke 8 uger? Jeg har fået tilladelsen, det har taget 8 dage!"
Det må da være danmarksrekord! Han sendte ansøgningen d. 14/6 og fik tilladelsen d. 22/6. Vi har chekcet op på om den har været outsourcet til ACV for hurtig behandling, men kuverten den kom i, er stemplet i Taastrup = ACØ. Dernæst checkede vi at de ikke havde antaget at det var en standard 22'er ved en fejl. Men nej den er registreret som en ½ auto.
Nu var der så plads på mit cpr. til at få min halvauto 22'er og jeg så da frem til at nå på banen med min inden sommerferien begyndte....
Når jeg ser de dele af tråden jeg har læst, så forekommer det mig at vi er tilbage til den gamle tid, hvor de forskellige lokaler sheriffer afgør sagerne efter eget forgodtbefindende og dagens sindstilstand. Det var netop ikke meningen med ACØ og ACV.
Desuden virker deres afslag ikke helt afstemte med loven og det lugter godt nok af bananrepublik.
Jeg har også haft fat i Kalø, (DJ) midt i oktober og fået tilsendt de seneste tal på behandlingstider fra ACV og Ø. (2. kvartal 2017) De behandlingstider de oplyser står ikke mål med den virkelighed vi oplever. Jeg sidder som formand for en skytteforening i KBH og kan derfra også berette om at behandlingstiden er væsentligt længere end den ACØ oplyser de selv har målt. Bananrepublik igen.
Under alle omstændigheder giver det mig en følelse af følgende:
De forsøger på deres egen infantile måde at lukke ned for skydevåben i samfundet, ved at ramme de forkerte, og jeg efterlyser derfor statisktikker på hvilke våben der reelt bruges til at tynde ud i rækkerne på Nørrebro og blandt diverse toneangivende motorcykel klubber i DK.
Er der nogen der har kendskab til dette?
Jeg kan ihvertfald konstatere at det er ikke halvaut. jagtvåben eller jagtvåben som helhed, der anvendes til disse kampe. Ej heller ammunition fra jægere/indbrud.
Tilbage står så skytteforeningerne og når jeg lader øjnene glide ned over hvilke våben der konfiskeres eller er smidt på gaden efter endt brug, så er der en del der ikke rimer på våben der kan registreres på en SKV2 tilladelse og dermed stamme fra et indbrud i et privat hjem hos en skytte.
Og selv om de skulle passe på et SKV2 registrerbart våben, så kan de sagtens stamme andre steder fra. Østeuropa osv....men det ved jeg jo netop ikke pga. af manglende statistik.
Desuden forkommer det mig at der også stadig florerer en del WW2 våben.
Faktum er at det kunne være interessant at se en statistik på hvor alle disse kriminelles skydevåben reelt stammer fra. Jægere eller skytter eller en helt tredie part?
Problemet er at dem der ligger inde med muligheden for at lave en statistik over dette er politiet selv, og det virker umiddelbart på mig som om de har besluttet sig for at lave deres eget modus operandi, som ikke nødvendigvis følger den udstukne lov, fra den lovgivende magt.
Men en sådan undersøgelse/statistik kunne være med til at mane min fornemmelse af at det ikke er en overvejende del af våbnene der stammer fra jægere og skytter, men derimod "egen import" fra de kriminelle selv.
Og spørgsmålet er om det ikke allerede er besluttet at det er "os" og ikke udlandet der sørger for våben til de kriminelle og så får vi aldrig en reel statistik ud af dette..... bananrepublik igen og det vover jeg at sige, udfra de manipulerede tal jeg antager jeg ser i deres opgørelse over 2. kvartal 2017.
Hvis der er nogen der ligger inde med tal, oplysninger eller kontakter til sådanne statistikker, så giv mig et pling herinde.
Hav en god søndag.
I morgen er det præcis 100 arbejdsdage siden jeg sendte min ansøgning på en Ruger 10/22 og jeg har ikke fået svar endnu. (indsendt 26/6 2017.)
Jeg har haft tlf kontakt med ACØ i slut august.
Jeg har haft mail kontakt med ACØ. i slut september.
Det eneste de vil sige er at sagen ikke er forlagt eller glemt, den ligger blot et sted i behandlingsprocessen.
Det der virkelig undrer mig er at:
Jeg solgte min gamle Marlin mod. 997, kal. 22lr. til min ven og jagtkammerat for at få plads til en ½auto 22'er på mit cpr nr. Det er den eneste ½auto jeg nogensinde har haft og den har stået i mit navn siden dec. 2007.
Via telefonen guidede jeg min kammerat igennem ansøgningsprocessen og jeg afsluttede med at sige, så venter du bare 8 uger og så kommer tilladelsen.
En god uges tid senere ringede han og spurgte: "Sagde du ikke 8 uger? Jeg har fået tilladelsen, det har taget 8 dage!"
Det må da være danmarksrekord! Han sendte ansøgningen d. 14/6 og fik tilladelsen d. 22/6. Vi har chekcet op på om den har været outsourcet til ACV for hurtig behandling, men kuverten den kom i, er stemplet i Taastrup = ACØ. Dernæst checkede vi at de ikke havde antaget at det var en standard 22'er ved en fejl. Men nej den er registreret som en ½ auto.
Nu var der så plads på mit cpr. til at få min halvauto 22'er og jeg så da frem til at nå på banen med min inden sommerferien begyndte....
Når jeg ser de dele af tråden jeg har læst, så forekommer det mig at vi er tilbage til den gamle tid, hvor de forskellige lokaler sheriffer afgør sagerne efter eget forgodtbefindende og dagens sindstilstand. Det var netop ikke meningen med ACØ og ACV.
Desuden virker deres afslag ikke helt afstemte med loven og det lugter godt nok af bananrepublik.
Jeg har også haft fat i Kalø, (DJ) midt i oktober og fået tilsendt de seneste tal på behandlingstider fra ACV og Ø. (2. kvartal 2017) De behandlingstider de oplyser står ikke mål med den virkelighed vi oplever. Jeg sidder som formand for en skytteforening i KBH og kan derfra også berette om at behandlingstiden er væsentligt længere end den ACØ oplyser de selv har målt. Bananrepublik igen.
Under alle omstændigheder giver det mig en følelse af følgende:
De forsøger på deres egen infantile måde at lukke ned for skydevåben i samfundet, ved at ramme de forkerte, og jeg efterlyser derfor statisktikker på hvilke våben der reelt bruges til at tynde ud i rækkerne på Nørrebro og blandt diverse toneangivende motorcykel klubber i DK.
Er der nogen der har kendskab til dette?
Jeg kan ihvertfald konstatere at det er ikke halvaut. jagtvåben eller jagtvåben som helhed, der anvendes til disse kampe. Ej heller ammunition fra jægere/indbrud.
Tilbage står så skytteforeningerne og når jeg lader øjnene glide ned over hvilke våben der konfiskeres eller er smidt på gaden efter endt brug, så er der en del der ikke rimer på våben der kan registreres på en SKV2 tilladelse og dermed stamme fra et indbrud i et privat hjem hos en skytte.
Og selv om de skulle passe på et SKV2 registrerbart våben, så kan de sagtens stamme andre steder fra. Østeuropa osv....men det ved jeg jo netop ikke pga. af manglende statistik.
Desuden forkommer det mig at der også stadig florerer en del WW2 våben.
Faktum er at det kunne være interessant at se en statistik på hvor alle disse kriminelles skydevåben reelt stammer fra. Jægere eller skytter eller en helt tredie part?
Problemet er at dem der ligger inde med muligheden for at lave en statistik over dette er politiet selv, og det virker umiddelbart på mig som om de har besluttet sig for at lave deres eget modus operandi, som ikke nødvendigvis følger den udstukne lov, fra den lovgivende magt.
Men en sådan undersøgelse/statistik kunne være med til at mane min fornemmelse af at det ikke er en overvejende del af våbnene der stammer fra jægere og skytter, men derimod "egen import" fra de kriminelle selv.
Og spørgsmålet er om det ikke allerede er besluttet at det er "os" og ikke udlandet der sørger for våben til de kriminelle og så får vi aldrig en reel statistik ud af dette..... bananrepublik igen og det vover jeg at sige, udfra de manipulerede tal jeg antager jeg ser i deres opgørelse over 2. kvartal 2017.
Hvis der er nogen der ligger inde med tal, oplysninger eller kontakter til sådanne statistikker, så giv mig et pling herinde.
Hav en god søndag.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Hvis de lukker helt for 223 er der vel tre muligheder:Randy M skrev:Har der været noget oppe omkring hvad man gør med/for de folk der har halvauto i 223 eller anden kaliber "under gris"? Har der eventuelt været snak om at de kan beholde deres rifler og få dem fornyet, men at nye tilladelser til halvauto i f.eks 223 ikke vil blive givet?
1) sælge til udlandet fx Tyskland
2) konvertere til repeter
3) konvertere til kaliber over 6,5 fx 450bush, 458socom
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Eller .50 Beowolf.Chrstn_Olsen skrev:Hvis de lukker helt for 223 er der vel tre muligheder:Randy M skrev:Har der været noget oppe omkring hvad man gør med/for de folk der har halvauto i 223 eller anden kaliber "under gris"? Har der eventuelt været snak om at de kan beholde deres rifler og få dem fornyet, men at nye tilladelser til halvauto i f.eks 223 ikke vil blive givet?
1) sælge til udlandet fx Tyskland
2) konvertere til repeter
3) konvertere til kaliber over 6,5 fx 450bush, 458socom
-
- Platin Member
Ped skrev:Der står intet i lovgivningen med antal af 1/2 auto, eller anvendelse til gris...
Problemet pt er lige netop at det er lagt ud til politiet at administrere reglerne via et skøn. Så umiddelbart kan de lukke fra den ene dag til den næste uden at overtræde loven. Så jeg håber en evt lndring bliver afspejlet i loven, men jeg tvivler på det.
-
- Gold Member
Nu er det så lige at jeg spørger mig selv om 2 ting, sådan lidt forlegent:Chrstn_Olsen skrev:
Problemet pt er lige netop at det er lagt ud til politiet at administrere reglerne via et skøn. Så umiddelbart kan de lukke fra den ene dag til den næste uden at overtræde loven. Så jeg håber en evt lndring bliver afspejlet i loven, men jeg tvivler på det.
1./ Hvor pokker er vores organisationer henne i alt det her, behøver vi virkelig at dukke nakken hver gang at en eller sheriff siger: "Uha, det lyder godt nok farligt"?
og
2./ Hvorfor pokker er det lige at vi skal finde os i det?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Skydesmølf
- Bronze Member
- Interesser: Garand /M1 US Karabin
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Jeg talte i torsdags med jægerforbundet og fortalte dem om mit afslag på at forny min Garand tilladelse pga jeg også har 223 i halvauto på trods af at jeg i de sidste 7 år har haft dem begge ..
de var meget lydhøre og bad mig sende min sag med en beskrivelse af hvad der er foregået over til dem , de ville så tage den med til det møde der skulle være i fredags med politiet og spørge om dette er rimeligt .
de arbejder på at få noget på skinner men kan jo ikke trylle (der er jo desv en medlemmer af DJØF hos politiet)
men deres råd pt var at holde hesten og evt stille mit kæreste eje ned til en våbenhandler således jeg ikke kan blive anklaget for ulovlig våben besiddelse mens min klage dag kører
jeg tager en snak med jægerforbundet igen mandag og giver lyd her når jeg ved mere
de var meget lydhøre og bad mig sende min sag med en beskrivelse af hvad der er foregået over til dem , de ville så tage den med til det møde der skulle være i fredags med politiet og spørge om dette er rimeligt .
de arbejder på at få noget på skinner men kan jo ikke trylle (der er jo desv en medlemmer af DJØF hos politiet)
men deres råd pt var at holde hesten og evt stille mit kæreste eje ned til en våbenhandler således jeg ikke kan blive anklaget for ulovlig våben besiddelse mens min klage dag kører
jeg tager en snak med jægerforbundet igen mandag og giver lyd her når jeg ved mere
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT
-
- Gold Member
Det er præcist hvad jeg mener er urimeligt, den ene dag er man en lovlydig borger som ikke har gjort noget som helst forkert, dagen efter står man med det ene ben i spjældet på grund af de har ændret spillereglerne.Skydesmølf skrev:t)
- Skydesmølf
- Bronze Member
- Interesser: Garand /M1 US Karabin
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Så fik jeg endelig fat på jægerforbundet og de melder noget ud en af de nærmeste dage om hvordan mødet med politiet gik ,men han sagde at jeg skulle skrive en klage over mit afslag på fornyelse når de havde meldt ud og så kunne han ikke se hvorfor jeg ikke skulle have min tilladelse fornyet
desv mente han ikke at min 223 ville blive fornyet næste gang (nogle har vist set sig onde på den kaliber)
men skal jeg vælge mellem garanden og min 223 bliver det garanden der bliver boende
så jeg venter i spænding på at læse hvad de har fundet ud af

desv mente han ikke at min 223 ville blive fornyet næste gang (nogle har vist set sig onde på den kaliber)
men skal jeg vælge mellem garanden og min 223 bliver det garanden der bliver boende

så jeg venter i spænding på at læse hvad de har fundet ud af
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Men så skal de jo melde ud af kaliberen er ulovlig. Det andet gælder ikke rigtig i et retssamfund.Skydesmølf skrev: desv mente han ikke at min 223 ville blive fornyet næste gang (nogle har vist set sig onde på den kaliber)
... assistance from a distance!
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Diskussionen om våbenrådet har fået sin egen tråd; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71092
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 90 times
Det er det der er problemet med den nuværende lovgivning.Kristian_J skrev:Men så skal de jo melde ud af kaliberen er ulovlig. Det andet gælder ikke rigtig i et retssamfund.Skydesmølf skrev: desv mente han ikke at min 223 ville blive fornyet næste gang (nogle har vist set sig onde på den kaliber)
I og med at politiet frit kan fortolke reglerne, så har de mulighed for at være smagsdommere i sådanne sager.
Så enten skal de give tilladelse til våben i denne kaliber, eller indstille til Justits ministeriet at de vil have den kaliber gjort utilgængelig for civile borgere.
Men så går det jo også ud over repeterrifler i denne kaliber, det ville så afsløre om det er kaliberen de ikke kan lide, eller om det er ½-auto de ikke bryder sig om.
.50BMG blev jo ulovliggjort, selvom jeg ikke er helt enig i dette, så er der i det mindste klare regler for denne kaliber.
7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Platin Member
Det er halvautomater i 5,56 de er efter. Det fremgår da ret tydeligt af de nye guidelines? Man kan godt få halvauto hvis det er i grisse-egnet kaliber. Hvis det bare kan blive en fast retningslinje, så er det fint for mig, selv om jeg så må skifte kaliber eller amputere min Sig til repeter. Der har så vidt jeg ved på intet tidspunkt været problemer med repeter i 223.100Radsbar skrev:Det er det der er problemet med den nuværende lovgivning.Kristian_J skrev:Men så skal de jo melde ud af kaliberen er ulovlig. Det andet gælder ikke rigtig i et retssamfund.Skydesmølf skrev: desv mente han ikke at min 223 ville blive fornyet næste gang (nogle har vist set sig onde på den kaliber)
I og med at politiet frit kan fortolke reglerne, så har de mulighed for at være smagsdommere i sådanne sager.
Så enten skal de give tilladelse til våben i denne kaliber, eller indstille til Justits ministeriet at de vil have den kaliber gjort utilgængelig for civile borgere.
Men så går det jo også ud over repeterrifler i denne kaliber, det ville så afsløre om det er kaliberen de ikke kan lide, eller om det er ½-auto de ikke bryder sig om.
.50BMG blev jo ulovliggjort, selvom jeg ikke er helt enig i dette, så er der i det mindste klare regler for denne kaliber.
- Glockster
- Moderator
Ja ud fra en fagligt og ikke mindst saglig begrundelse og jeg uden tvivl markant farligere med en AR15 end med en "grisekaliber" AR10 :alcohol: (sarkasme forekommer i denne sætning)
At åbne op for lovgivning der tager udgangspunkt i alt andet en faglige vurderinger er et absolut skråplan. Forsøget med at pille 5.56mm ud er intet andet end smagsdommeri og vær meget bevidst om det :shame:
For næste gang så kommer "de" efter alle repeterrifler der ikke har træskæfte eller alle bøsser der ikke er side by side.........salamimetoden er eminent så længe folk på dette forum bliver ved med at bukke sig forover og sige "nå ja...så må jeg jo bare købe en anden kaliber".
Det eneste gangbare svar på et forsøg på at lave denne type lovgivning er "nej, det er ikke acceptabelt" og jo før DJ og DSU og DGI fatter det jo bedre....."de" kommer efter jeres ynglingsvåben næste gang...og det fede er de behøves ikke engang at begrunde det i andet end..."dem kan vi ikke lide"
At åbne op for lovgivning der tager udgangspunkt i alt andet en faglige vurderinger er et absolut skråplan. Forsøget med at pille 5.56mm ud er intet andet end smagsdommeri og vær meget bevidst om det :shame:
For næste gang så kommer "de" efter alle repeterrifler der ikke har træskæfte eller alle bøsser der ikke er side by side.........salamimetoden er eminent så længe folk på dette forum bliver ved med at bukke sig forover og sige "nå ja...så må jeg jo bare købe en anden kaliber".
Det eneste gangbare svar på et forsøg på at lave denne type lovgivning er "nej, det er ikke acceptabelt" og jo før DJ og DSU og DGI fatter det jo bedre....."de" kommer efter jeres ynglingsvåben næste gang...og det fede er de behøves ikke engang at begrunde det i andet end..."dem kan vi ikke lide"

"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud
-
- Platin Member
Vi er ikke uenige, men når nu reglerne er at tilladelse til halvautomater kun gives til jagt, så er det svært at argumentere for en 5,56 da man ikke lovligt kan jage noget med dem i udlandet.Glockster skrev:Ja ud fra en fagligt og ikke mindst saglig begrundelse og jeg uden tvivl markant farligere med en AR15 end med en "grisekaliber" AR10 :alcohol: (sarkasme forekommer i denne sætning)
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Det er faktuelt forkert. De er f.eks. fremragende til at jage præriehunde i USA (eksempelvis i Montana), hvor en flad projektilbane, lav rekyl og mulighed for et hurtigt opfølgningsskud er vigtige.Chrstn_Olsen skrev:Vi er ikke uenige, men når nu reglerne er at tilladelse til halvautomater kun gives til jagt, så er det svært at argumentere for en 5,56 da man ikke lovligt kan jage noget med dem i udlandet.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Glockster
- Moderator
Og hvad med ræv, hare, gås, bæver........Mapzter skrev:Det er faktuelt forkert. De er f.eks. fremragende til at jage præriehunde i USA (eksempelvis i Montana), hvor en flad projektilbane, lav rekyl og mulighed for et hurtigt opfølgningsskud er vigtige.Chrstn_Olsen skrev:Vi er ikke uenige, men når nu reglerne er at tilladelse til halvautomater kun gives til jagt, så er det svært at argumentere for en 5,56 da man ikke lovligt kan jage noget med dem i udlandet.
Hold nu op...det er IKKE andet end smagsdommeri
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Hvordan forholder det sig egentlig for halvautoer i .223 som er plomberet til 2 skud. Får de lov at gå igennem eller bliver de skåret over samme kam som uplomberet?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- Platin Member
De ville nok ryge igennem, men jeg kan ikke komme i tanke om nogen 223 halvauto, der ville fungere nogenlunde fornuftigt med fastnittet magasin. Den vil jo skulle lades gennem udkaster åbningen. Måske en Mini-14.NWF skrev:Hvordan forholder det sig egentlig for halvautoer i .223 som er plomberet til 2 skud. Får de lov at gå igennem eller bliver de skåret over samme kam som uplomberet?
-
- Platin Member
Og hvor mange danskere køber en AR-15 for at skyde præriehunde i Montana?Mapzter skrev:Det er faktuelt forkert. De er f.eks. fremragende til at jage præriehunde i USA (eksempelvis i Montana), hvor en flad projektilbane, lav rekyl og mulighed for et hurtigt opfølgningsskud er vigtige.Chrstn_Olsen skrev:Vi er ikke uenige, men når nu reglerne er at tilladelse til halvautomater kun gives til jagt, så er det svært at argumentere for en 5,56 da man ikke lovligt kan jage noget med dem i udlandet.
Jeg er helt enig i at det er smagsdommeri og at en AR er fuldt ud lige så god en fx bukkeriffel som alle andre 223, men kan vi ikke finde bedre argumenter end præriehunde i Montana, så er kampen tabt.