Besøg af politiet

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Besøg af politiet

Indlæg af Gråskæg » 5. feb 2017, 01:17

LapuaMagnum skrev:http://www.bizpacreview.com/2013/03/26/ ... fles-57781

AR er en god jagtriffel :) mvh
Ja i Georgia eller en anden råden sydstat, hvor man endog kan finde på at skyde vildsvin fra helikopter med både semi og full auto.
Føj - siger jeg bare.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 5. feb 2017, 02:59

det er ikke nemt at se tweed segmentet have en samlende holdning. Hvad med at kigge indad. Hvorfor er jeres holdning bedre? Er det umuligt at tage dialogen i camotøj? Har i tænkt over de signaler man sender ved at gå på jagt i tøj til mange tusinde kroner og geværer der koster mere end en lille bil?
Jeg går hverken i tweed eller camotøj. Så jeg kaster gerne en sten. Første gang jeg mødte en jæger i militstøj spurgte jeg "hvorfor" svaret var "praktisk, varmt, grønt og holdbart."
Jeg var 17 og helt "grøn" så det var lovligt at stille spørgsmålet. På samme jagt var der også en med i tweed tøj. Han skød fasaner ud af himlen som en drøm og ret imponeret spurgte jeg om hvilket gevær han brugte. Svaret lignede en mellemklassebil. Men han sagde noget fornuftigt. Det er ikke geværet eller tøjet. Det er manden.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 5. feb 2017, 07:31

Gråskæg skrev: Jamen indrømmet - skyldig - det er da rent smagsdommeri, som jeg så forbeholder mig retten til at have, hvilket betyder at undertegnede i hvert fald aldrig melder sig ind i en forening, der går ud på at kæmpe for retten til at bruge AR eller kraftige tactiske rifler til jagt. Når det så er sagt, så må jeg sige, at jeg ikke har spor imod din søde lille plastikskyder, som vist på billedet, det er jo bare en modernę riffel, som producenten prøver at peppe lidt op, og lefle for et ungt marked, fint nok og OK med mig. Jeg var godt klar over at mit udsagn ville virke som en rød klud for en kamptyr på nogle herinde, og de behøver så ikke at sende billeder ind af alt deres fancy grej for at provokere mig.
Jeg vil slutte med at sige, at din viste riffel ikke er en hindring for mig i, at vi kunne gå på jagt sammen, men det ville en heavy tactical sag være, men indrømmet det er og bliver en smagssag, også for dem, der synes at den er smart.
Tja.... Så var det jo ikke for ingenting, at der gik ild i mit Bullshit-O-Meter.

Helt igennem tragisk holdning.

Selvom du ikke bryder dig om mine våben og aldrig ville kæmpe for min ret til at beholde dem eller bruge dem til jagt, så lover jeg at jeg vil gøre mit absolut yderste, for at du kan beholde dine, dén dag de prøver at tage dem fra dig.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 5. feb 2017, 07:54

Måske moderator børe dele tråden i to?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 5. feb 2017, 08:37

Gråskæg skrev:
LapuaMagnum skrev:http://www.bizpacreview.com/2013/03/26/ ... fles-57781

AR er en god jagtriffel :) mvh
Ja i Georgia eller en anden råden sydstat, hvor man endog kan finde på at skyde vildsvin fra helikopter med både semi og full auto.
Føj - siger jeg bare.
Hmm. Jeg ser nu at der ikke rigtig er nogle smillies der gør at det ikke skulle tages så alvorligt. Det er ikke jagt, men regulering og jeg syntes egentlig heller ikke at det er iorden, men sagen gik på at man sagtens kan bruge militærlign. våben både på skydebane og på ens egen jagt. Jeg ville dog hellere end gerne invitere folk, med både det ene og det anden våben med på jagt hvis ellers vedkommenede havde en tilladelse til våbnet og var i stand til at ramme.

Som A284 skriver er denne debat afsporet og bør holdes i en anden tråd da 600 stadig har en sag kørende og vi alle nok er interesseret i at høre hvad konklusionen bliver på det tumult, og ikke mindst er interesseret i at høre at han kan beholde hans halvauto, alt andet ville være grotesk.

Jeg beklager 600, jeg var med til at afspore.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 5. feb 2017, 21:29

Jeg mener ikke smagsdommeri hører hjemme, jægere og skytter i mellem. Vi har nok folk der forsøger at begrænse vores valg af grej i forvejen. Og hvis man altid skulle lytte til de konservative stemmer, så skulle vi stadig hører på myter om at lyddæmpere ville føre til en eksplosion af snigmord, fordi folk havde set i en film at det kun siger "pfff". I dag har rigtigt mange jægere lyddæmpere, uanset om det er på en taktisk riffel, eller en med graverede guldfasaner og bornholmsk åndenød. Det samme gælder O/U jagtgeværer, som i lang tid blev opfattet som noget moderne pjat. I dag er der ikke mange der skyder med S/S medmindre det har affektionsværdi eller de bare nyder det gamle design.
Hvor ville det dog være dejligt hvis jægere kunne lade være med at forsøge at sælge hinanden, for at redde deres eget.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 5. feb 2017, 21:41

Jeg beklager, hvis jeg har været med til at dreje denne tråd væk fra hovedsporet, men jeg har dog kun forholdt mig til andre indlæg.
Jeg har ikke sagt noget om, at jeg går ind for at nogle våben skal fratages eller afleveres, hvis de ellers er lovlige, kun at jeg personligt ikke bryder mig om dem på jagt, skydebanen er selvfølgelig helt OK, (men lad dog være med at lægge det ud på de sociale medier), da det kan tiltrække negativ opmærksomhed. Okay gutter, gå nu bare ud og puds lidt på skyderne og lad pisset stille kølne af igen.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 6. feb 2017, 20:14

Nu er der gået 15 dage, noget nyt i sagen?.

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af 600 » 7. feb 2017, 02:05

Overtroldmand skrev:Nu er der gået 15 dage, noget nyt i sagen?.
Nul og niks. Ser ud til ham Nikolaj har fri for arbejde. Så jeg har kun en telefonsvarer at snakke med. Jeg ringer igen imorgen.

Jeg har sgu på fornemmelsen de bare trææææææker den i laaaaaaaaaaaaaang drag! :-(

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. feb 2017, 09:16

600 skrev:Ser ud til ham Nikolaj har fri for arbejde. Så jeg har kun en telefonsvarer at snakke med. Jeg ringer igen imorgen.
Jeg har sgu på fornemmelsen de bare trææææææker den i laaaaaaaaaaaaaang drag! :-(
Det tror jeg ikke de gør bevidst, men sagsbehandlingen tager bare tid. Jeg ville ikke blive voldsomt overrasket hvis sagsbehandlingen tog nogle måneder, og netop DET ville være min begrundelse for ikke at udlevere våbnet. Jeg bruger mine skydere ofte, og vil derfor ikke udlevere noget, med mindre politiet har en (eller skaffer en) kendelse. Jeg vil assistere med undersøgelser til enhver tid, men skal jeg påføres væsentlige ulemper, så skal det ikke være på min regning - jeg gør jo ikke noget ulovligt!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Been thanked: 84 times

Indlæg af 600 » 7. feb 2017, 09:35

Det ved jeg til en anden god gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. feb 2017, 11:10

600 skrev:Det ved jeg til en anden god gang.
Det er vi nu flere der gør.
En absurd situation som denne, er ikke lige hvad man går og forestiller sig, som et muligt scenarie man skal forholde sig til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 7. feb 2017, 11:21

@600 - har du flere våben på tilladelse som du opbevarer på samme adresse som den halvautomat politiet har taget i deres varetægt? Og i så fald hvordan forholdte de sig til dem under besøget?

//Boryx

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 7. feb 2017, 11:24

600 skrev:Det ved jeg til en anden god gang.
Lad os ikke håbe at der bliver en anden gang :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 7. feb 2017, 12:32

Jeg synes vi skal holde en ond-sort-riffel-dag snart! "Rigtige jagtrifler" og Tweed forbudt. Skyttegravskrig nu! :rolf:

Men helt alvorligt kunne jeg godt tænke mig en dag hvor man kunne gå mall-ninja amok med ligesindede :numberone:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 7. feb 2017, 13:20

Fast Fumble skrev:
600 skrev:Bare så ingen af jer semi ejer går til IPSC med jagtvåben. Så tror jeg de trækker tilladelsen tilbage ret hurtigt(hvis det stadig hænger sådan sammen altså).
Jeg er altså lidt uforstående her.
Der er kun ET IPSC rifle stævne i Danmark om året, så vidt jeg ved. Så pågældende jæger kan jo have deltaget i IPSC stævner i udlandet - og i udlandet gælder dansk lov ikke. I fald det var et udenlandsk stævne han deltog i, denne jæger, er der altså ingen hjemmel til at indkalde hans tilladelse.
Derudover - hvad så med det nye tiltag med gevær-terræn skydning med deltagelse at jægere? Det foregår på dansk grund. Er det så også ulovligt? Er det ikke det samme? Sportsskydning med rifler som er på jagt tilladelse?
Det er udelukkende fordi der er negativ forskelsbehandling af halvautomatiske rifler. Tilladelse kan kun gives til jagt. Bruger du den til konkurrence, kan tilladelsen tilbagekaldes.

Det samme gør sig ikke gældende for repeterrifler.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 7. feb 2017, 13:36

Senserazer skrev:Jeg synes vi skal holde en ond-sort-riffel-dag snart! "Rigtige jagtrifler" og Tweed forbudt. Skyttegravskrig nu! :rolf:

Men helt alvorligt kunne jeg godt tænke mig en dag hvor man kunne gå mall-ninja amok med ligesindede :numberone:
Syntes sgu egentlig det lyder som en god idé. Jeg havde faktisk tænkt på at høre herinde om der var interesse i at lave et arrangement på den bane hvor jeg skyder, så man evt. mødes en fredag for dem som ville starte i god tid lørdag, og laver noget mad fredag aften. og bruger lørdagen til skydning

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Vigilante » 7. feb 2017, 21:40

Det er mindst et par måneder siden at jeg fra en ansat i Skyttebutikken fik at vide at de planlagde at sælge HK rifler. De sad dog lidt fast, idet de havde et par eksempler afsted til Kbh. Riflerne skulle undersøges for det samme som denne sag drejer sig om. Hvis det ellers passer, så burde politiet velsagtens have truffet den afgørelse allerede. Med mindre planen er at alle blacktical rifler skal ind til undersøgelse i x antal måneder :blink:
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 7. feb 2017, 21:45

Min m&p15-22 kom til kontrol til trods for flere kendte tilladelser i landet, så man er ikke sikker bare fordi riflen har været gennem møllen før.

W
Vigilante skrev:Det er mindst et par måneder siden at jeg fra en ansat i Skyttebutikken fik at vide at de planlagde at sælge HK rifler. De sad dog lidt fast, idet de havde et par eksempler afsted til Kbh. Riflerne skulle undersøges for det samme som denne sag drejer sig om. Hvis det ellers passer, så burde politiet velsagtens have truffet den afgørelse allerede. Med mindre planen er at alle blacktical rifler skal ind til undersøgelse i x antal måneder :blink:
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 8. feb 2017, 09:06

Handler det ikke bare om at chikanere våbenejere nok til at man forhåbentlig ikke gider have dem? Mon ikke det er målet? :???:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 8. feb 2017, 09:15

Senserazer skrev:Handler det ikke bare om at chikanere våbenejere nok til at man forhåbentlig ikke gider have dem? Mon ikke det er målet? :???:
Det kan nemt få den modsatte effekt. Jeg har haft halvautomater før, men har ikke nogen for øjeblikket, simpelthen fordi jeg ikke synes de helt kan være med præcisionsmæssigt. Men hvis jeg kan lugte et godt juridisk slagsmål hvor modparten står svagt, så går jeg da ikke af vejen for det. Så det kan da være jeg skal til at købe semi-autos igen :biggrin: :moon: :giggle:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 8. feb 2017, 09:27

Lassescout skrev:
Senserazer skrev:Handler det ikke bare om at chikanere våbenejere nok til at man forhåbentlig ikke gider have dem? Mon ikke det er målet? :???:
Det kan nemt få den modsatte effekt. Jeg har haft halvautomater før, men har ikke nogen for øjeblikket, simpelthen fordi jeg ikke synes de helt kan være med præcisionsmæssigt. Men hvis jeg kan lugte et godt juridisk slagsmål hvor modparten står svagt, så går jeg da ikke af vejen for det. Så det kan da være jeg skal til at købe semi-autos igen :biggrin: :moon: :giggle:
God NVF Ånd :biggrin: :numberone: :giggle:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 8. feb 2017, 09:37

Lassescout skrev:
Jeg har det på samme måde. Jeg har pt. ikke en ½-auto, men har lyst til at købe en i sort med picantiny rails over det hele, i ren trods over politiets opførsel

:moon:

Det jeg dog helst ville have var en borgerrettigheds/skytterettigheds-forkæmper organisation der kunne og ville og evnede og turde tage kampen for en anstændig, rimelig og lovmedholdelig og faktabaseret behandling af landets lovlydige våbenejere.

:help:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 8. feb 2017, 09:43

Kalthoff skrev:
Lassescout skrev:
Jeg har det på samme måde. Jeg har pt. ikke en ½-auto, men har lyst til at købe en i sort med picantiny rails over det hele, i ren trods over politiets opførsel

:moon:

Det jeg dog helst ville have var en borgerrettigheds/skytterettigheds-forkæmper organisation der kunne og ville og evnede og turde tage kampen for en anstændig, rimelig og lovmedholdelig og faktabaseret behandling af landets lovlydige våbenejere.

:help:
Det handler bare om at have indflydelse, og det er praktisk talt umuligt at opnå. Vi har DJ på den ene side, skytteforeningerne på den anden, og våbenentusiasterne i midten uden noget at sige. :wall:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 8. feb 2017, 09:49

Hold nu op med det fis. Prøv at bede DJ om at tage sagerne, og kan I komme rendende med dét argument, hvis de siger nej tak, pga våbnets udseende!

Så længe våbnene er lovlige til det formål de har opnået tilladelse til, så er jeg sikker på, at DJ vil kæmpe for deres berettigelse, uanset om der er nogle medlemmer der har det ene eller andet forhold til deres udseende og hvorvidt de mener de hører til på de enkelte jagter.

Kom ind i kampen og spil bolden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar