Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Langenge » 3. maj 2016, 18:48

Det med magasiner og deres kapacitet er jo noget papnæse.
Et hvert fjols kan jo lave et magasin ud af ingenting, og et hvert fjols kan tage to magasiner på x-kapacitet og klistre dem sammen til et med dobbelt kapacitet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 3. maj 2016, 20:19

Langenge skrev:Det med magasiner og deres kapacitet er jo noget papnæse.
Et hvert fjols kan jo lave et magasin ud af ingenting, og et hvert fjols kan tage to magasiner på x-kapacitet og klistre dem sammen til et med dobbelt kapacitet.
Det meste af arbejdet er noget makværk! Så længe de lovgiver ud fra lovlige våbenejeres besiddelser, så ændrer de intet, som vil styrke sikkerheden i EU. Derfor skal de heller ikke slippe uset igennem med deres symbolpolitik, men istedet blive konfronteret på en sober måde via breve, mails, aviser, tidsskrifter og online medier fra os almindelige borgere.

Bare i DK har vi omkring 177.000 jagttegnsløsere, og et stort antal sportsskytter. Det er vigtigt, at vi alle spreder vores viden til hvem, der end kunne blive berørt af disse våbenstramninger. Jeg er godt klar over, at vi nok er blevet ramt af vores egne interne fnidderier på landsplan, samt på EU niveau, og dette har EU kommissionen udnyttet 100%.
Der er kommet meget grimt fra USA og deres våbenlobby, men selve deres måde at stå sammen på vil være vejen frem, når man i fremtiden skal yde et pres på den lovgivende forsamling i EU.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. maj 2016, 23:26

For de som har lyst til at se pølsefabrikken i funktion, så er her JM's forelæggelse for europaudvalget:
http://www.ft.dk/webtv/video/20151/euu/ ... px?as=1#pv

Der er en del godt, men de vil gerne være med til at forbyde "visse særligt farlige halvautomatiske skydevåben". Hvilke det så er, svæver i det uvisse, men man kunne jo gætte på f.eks. rifler med pistolgreb og aftagelige magasiner. JM mente dog, at så godt som alle høringssvar var blevet imødekommet med med et nyt forslag til direktivet. Det fremgik ikke hvilket nyt forslag han mente.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 5. maj 2016, 09:53

Jeg tror ganske enkelt man vælger at ignorere al kritikken af forbuddet mod halvauto våben, og Pinden proklamere at "alle er glade, ikke mere at se her!"

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Knivfyren » 5. maj 2016, 19:30

Første egentlige danske indspark i debatten: http://www.altinget.dk/eu/artikel/bendt ... og-jaegere

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 5. maj 2016, 20:16

Knivfyren skrev:Første egentlige danske indspark i debatten: http://www.altinget.dk/eu/artikel/bendt ... og-jaegere
Nu skal man jo passe på med at tage munden for fuld. Men hvis artiklen afspejler Bent Bendtsens ærlige mening og hvis han og hans kolleger i EU står fast på samme synspunkter, så er der da stadig et håb for europæiske våbenejere. Fælles deaktiveringsstandarder og forstærket indsats overfor grænseoverskridende kriminalitet kan ikke bringe mit pis i kog, og lyder som en langt mere effektiv måde at besværliggøre terroristers adgang til våben end at gå efter lovlige våbenejeres gennemregulerede ejendom, med så ulogiske subjektive forbuds-kriterier som tilstedeværelsen af picatinny rails og pistolgreb samt våbnets fysiske fremtoning.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 6. maj 2016, 10:15

Meget skidt: :thumbdown:

The EESC argues that Europe could look into the possibility of following the example of the
Australian and UK buyback programmes, which would take several thousand weapons out of
circulation.

http://www.armietiro.it/moduli/articoli ... 8/eesc.pdf
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. maj 2016, 10:39

Knivfyren skrev:Første egentlige danske indspark i debatten: http://www.altinget.dk/eu/artikel/bendt ... og-jaegere
Forslaget er blevet fremsat uden, at der er lavet konsekvensanalyser og uden, at der er ordentlig baggrund og fakta til at lave noget solidt og ordentlig lovgivning.
Den sætning kan man bruge alt for tit herhjemme. Men godt at se at der er i det mindste een Dansk politker der kan tænke lidt.
ACE1 skrev:Meget skidt: :thumbdown:
The EESC argues that Europe could look into the possibility of following the example of the
Australian and UK buyback programmes, which would take several thousand weapons out of
circulation.
http://www.armietiro.it/moduli/articoli ... 8/eesc.pdf
Jeg sætter min lid til at det vil en dansk regering være alt for nærig til at gøre.
Selv de store luftgeværer blev kun fjernet med et snedigt svindelnummer, men jeg kan ikke forestille mig at de kan bruge det samme trick med håndvåben.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 6. maj 2016, 18:58

ReneKJ skrev:Jeg sætter min lid til at det vil en dansk regering være alt for nærig til at gøre.
Selv de store luftgeværer blev kun fjernet med et snedigt svindelnummer, men jeg kan ikke forestille mig at de kan bruge det samme trick med håndvåben.
Det kan du være sikker på at de er, derfor skal du også regne med en ordning hvor dem som allerede hár tilladelse får lov til at beholde deres våben i tilladelsens løbetid - samtidig med at der ikke udstedes nye tilladelser eller fornys udløbne. Præcis som de gjorde det med .50 BMG.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 6. maj 2016, 19:05

Elbæk skrev:
ReneKJ skrev:Jeg sætter min lid til at det vil en dansk regering være alt for nærig til at gøre.
Det kan du være sikker på at de er, derfor skal du også regne med en ordning hvor dem som allerede hár tilladelse får lov til at beholde deres våben i tilladelsens løbetid - samtidig med at der ikke udstedes nye tilladelser eller fornys udløbne. Præcis som de gjorde det med .50 BMG.
Med andre ord, tyveri ind af bagvejen.

Så kan vi mene nok så meget vi vil om det Amerikanske samfund, men i det mindste kan de ikke lave den her slags numre selvom de gerne vil.

Nu kan de danske skytter få lov at mærke smerten, salami metoden har endelig fundet frem til en stor del af skytter.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. maj 2016, 19:32

BasicReality skrev:
Elbæk skrev: Det kan du være sikker på at de er, derfor skal du også regne med en ordning hvor dem som allerede hár tilladelse får lov til at beholde deres våben i tilladelsens løbetid - samtidig med at der ikke udstedes nye tilladelser eller fornys udløbne. Præcis som de gjorde det med .50 BMG.
Med andre ord, tyveri ind af bagvejen.

Så kan vi mene nok så meget vi vil om det Amerikanske samfund, men i det mindste kan de ikke lave den her slags numre selvom de gerne vil.

Nu kan de danske skytter få lov at mærke smerten, salami metoden har endelig fundet frem til en stor del af skytter.
Altså det er ikke fordi regner med at regeringen pludseligt har fået moralske skrupler og ikke vil lave nummeret igen.
Jeg tror bare at der er for mange skytter til at man kan slippe afsted med et rent tyveri.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. maj 2016, 15:52

Det undrer mig egentlig at der ikke er flere kommentarer til artiklen http://www.altinget.dk/eu/artikel/bendt ... e#comments ?

Er det ikke vigtigt at signalere, at vi lægger mærke til de politikere som støtter vores frihed til at dyrke vore lovlige aktiviteter?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Knivfyren » 7. maj 2016, 18:05

Mere galemandssnak fra GENVAL, dog muligvis en undtagelse for salonrifler...hur-fucking-ra... :evil:

http://jaktreportage.se/st08516.en16.pdf

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. maj 2016, 18:51

Kort sammenfatning af de primære punkter i oplægget fra Presidenten (linket ovenfor):

- Forbund mod korte halvauto skydevåben i en konfiguration hvor de kan afgive mere end 21 skud, uden at genlade (farvel Open i Steel Challenge og IPSC).
- Forbund mod lange halvauto skydevåben i en konfiguration hvor de kan afgive mere end 11 skud, uden at genlade.
- Forbund mod lange halvauto skydevåben, der kan bringes til en længde under 60 cm og stadig fungere.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. maj 2016, 19:19

Sikke mange forbund...
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 7. maj 2016, 19:52

Mapzter skrev:Kort sammenfatning af de primære punkter i oplægget fra Presidenten (linket ovenfor):

- Forbund mod korte halvauto skydevåben i en konfiguration hvor de kan afgive mere end 21 skud, uden at genlade (farvel Open i Steel Challenge og IPSC).
- Forbund mod lange halvauto skydevåben i en konfiguration hvor de kan afgive mere end 11 skud, uden at genlade.
- Forbund mod lange halvauto skydevåben, der kan bringes til en længde under 60 cm og stadig fungere.
det er da det mest positive vi har hørt længe, hvis vi kan slippe med at ofre pistol magasiner over 21 skud , nogen af de andre ting man har snakket om at forbyde var langt værre

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. maj 2016, 20:06

CQB skrev:det er da det mest positive vi har hørt længe, hvis vi kan slippe med at ofre pistol magasiner over 21 skud , nogen af de andre ting man har snakket om at forbyde var langt værre
Eeeh? Hvad med et forbud mod halvauto rifler med magasiner der kan indeholde mere end 10 skud? Jeg er ikke tilhænger af at ofre noget som helst, for de kommer bare efter resten senere.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 7. maj 2016, 20:08

De er stive. jeg kan godt forstå intensionen, men det de bør sætte ind på er at ensarte lovgivningen i hele EU så dels en almindelig deaktivering er permanent (museer bør få lov til at bevare skidtet intakt og montere en form for lås).
Stakkels alle pistoler som nu skal have kastreret magasinet, 23-25 skud er vel meget normalt i en double stack pistol som ikke er en "tjeneste" pistol
Hvorfor kun 10 skud i en riffel ? dem der er i civilt lovligt eje bliver aldrig brugt til forbrydelser, sammenlignet med dem som myndighederne og banditterne har.

og sidst men ikke mindst så er den illegale import fra kriminalistan i bedste fald totalt upåvirket og i værste fald tiltager den.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 7. maj 2016, 20:56

Raptor357 skrev:De er stive. jeg kan godt forstå intensionen, men det de bør sætte ind på er at ensarte lovgivningen i hele EU så dels en almindelig deaktivering er permanent (museer bør få lov til at bevare skidtet intakt og montere en form for lås).
Stakkels alle pistoler som nu skal have kastreret magasinet, 23-25 skud er vel meget normalt i en double stack pistol som ikke er en "tjeneste" pistol
Hvorfor kun 10 skud i en riffel ? dem der er i civilt lovligt eje bliver aldrig brugt til forbrydelser, sammenlignet med dem som myndighederne og banditterne har.

og sidst men ikke mindst så er den illegale import fra kriminalistan i bedste fald totalt upåvirket og i værste fald tiltager den.
det er kun IPSC open skytter der magasiner der kan tage mere end 21 skud

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 7. maj 2016, 20:59

Mapzter skrev:
CQB skrev:det er da det mest positive vi har hørt længe, hvis vi kan slippe med at ofre pistol magasiner over 21 skud , nogen af de andre ting man har snakket om at forbyde var langt værre
Eeeh? Hvad med et forbud mod halvauto rifler med magasiner der kan indeholde mere end 10 skud? Jeg er ikke tilhænger af at ofre noget som helst, for de kommer bare efter resten senere.
jeg er heller ikke glad for at ofre noget , men uskadt slipper vi nok ikke fra det her .det er vel kun de store magasiner man vil forbyde og ikke hele våbnet fordi det kan tage større magasiner ?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. maj 2016, 22:52

CQB skrev:
Mapzter skrev:
jeg er heller ikke glad for at ofre noget , men uskadt slipper vi nok ikke fra det her .det er vel kun de store magasiner man vil forbyde og ikke hele våbnet fordi det kan tage større magasiner ?
Hvorfor i alverden skal vi "ofre noget"?!?
Hvad er det vi har gjort forkert?

Hvis IPSC Open lige bliver nedlagt, vil jeg tro der kan mobiliseres massiv modstand i næsten hele Europa. Og så er det det vi skal gøre! Man kan sguda ikke nedlægge dele af en sport, i afmagt over at man ikke kan komme illegale våben til livs!

Dette her har gjort mig til indædt EU modstander. Og jeg vil ikke acceptere at JEG skal bøde for nogle politikeres manglende handlekraft! Hvis reglerne for deaktivering var ens over hele Europa, så ville terrorister være nødt til at smugle våben ind over grænserne, og så vil politiet have noget lettere ved at gribe ind.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 8. maj 2016, 00:13

Fast Fumble skrev: Dette her har gjort mig til indædt EU modstander. Og jeg vil ikke acceptere at JEG skal bøde for nogle politikeres manglende handlekraft!
Jeg må indrømme, at jeg er kommet til at foragte hele EU systemet endnu mere, efter denne sags opståen. Der er da bestemt sået et rebelsk og nationalistisk frø i mig, som væmmes ved den omfattende suverænitetsafgivelse, som vi er vidner til, og endnu mere dén selvfølgelighed, hovenhed og ligegyldighed som politikere udviser, når der skal trækkes nye forbud ned over hovedet på menigmand (både i EU og i Danmark). Politikere er ikke længere til for folket, men omvendt. Man nøjes med at kaste lidt løfter i stemme kvægets retning, i tiden op til valg, og bryder dem næsten inden det sidste kryds er sat.

Jeg ønsker mig brændende en dansk EU afstemning i kølvandet på den britiske afstemning og ville elske at se medlemsstaterne falde fra én efter én, indtil hele EU og dets syge koncept var sunket i grus.

De skulle være stoppet ved fri samhandel og ladet det være godt med dét. Denne form for micro management avler ikke andet end mistillid, foragt og had.

Øv hvor gør det mig arrig, at de prøver at aflive min passion, hobby og sport.

Shame on them! :mad:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 8. maj 2016, 00:15

Fast Fumble skrev:Dette her har gjort mig til indædt EU modstander. Og jeg vil ikke acceptere at JEG skal bøde for nogle politikeres manglende handlekraft! Hvis reglerne for deaktivering var ens over hele Europa, så ville terrorister være nødt til at smugle våben ind over grænserne, og så vil politiet have noget lettere ved at gribe ind.
Tror du bliver svært skuffet hvis du tror det kun er fra EU's side man vil det her...
Flere af vores politikere viser jo tydeligvis at de ikke er andet end nikkedukker når det kommer til skærpelser af våbendirektivet, i værste fald er der flere som decideret syntes det hele er fornuftigt...

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 8. maj 2016, 08:05

Fast Fumble skrev:
CQB skrev:
Mapzter skrev:
Hvorfor i alverden skal vi "ofre noget"?!?
Hvad er det vi har gjort forkert?

Hvis IPSC Open lige bliver nedlagt, vil jeg tro der kan mobiliseres massiv modstand i næsten hele Europa. Og så er det det vi skal gøre! Man kan sguda ikke nedlægge dele af en sport, i afmagt over at man ikke kan komme illegale våben til livs!

Dette her har gjort mig til indædt EU modstander. Og jeg vil ikke acceptere at JEG skal bøde for nogle politikeres manglende handlekraft! Hvis reglerne for deaktivering var ens over hele Europa, så ville terrorister være nødt til at smugle våben ind over grænserne, og så vil politiet have noget lettere ved at gribe ind.
vi har ikke gjort noget galt , men der er desværre mange andre eksempler på at nogen bliver straffet for noget andre har gjort , HJV har fået indraget bundstykker pga invandrebander og islamiske terrorister og nu er noget lignende ved at ske for sportsskytte , godt hjulpet på vej af våbenhadende politikere

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 8. maj 2016, 09:27

Svinehunde:

Right now, another such a dirty trick is underway

Faced with the opposition from several Member States and its inability to suppress it within its term, the Presidency is now resorting to another tactic: it wants COREPER to make the proposal for Council rather than GENVAL, thereby bypassing further discussion among the experts who are capable of identifying problems and resolving them not least because it is they who will have to face the music if nonsensical legislation were to be transposed into national law and there implementation would be an impossible task. If the Presidency were to succeed in its new effort, the final drafting of the proposal would be left in the hands of diplomats who do not possess technical knowhow but who are well-versed in the art of compromise.
http://firearms-united.com/2016/05/07/h ... cil-works/
There are three levels within Council that are dealing with the revision of the Firearms Directive:

The Working Party on General Matters including Evaluation (GENVAL) which is made up of experts in the subject from each Member State. This is the fundamental platform for discussion;
The next level up is the Committee of Permanent Representatives (COREPER) which consists of diplomats from each Member States’ permanent offices in Brussels who transmit their respective governments’ position;
The third and highest level is the Council of Ministers made up of Member States’ Ministers of Interior and Justice, sometimes even Prime Ministers, who are the decision-makers
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Besvar