Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 971 times
Kontakt:

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af Bofhenator » 26. feb 2019, 21:00

Refraktorius skrev:
26. feb 2019, 20:58
Det er vel ikke så meget ildslukker som flammekaster?

Billedet skulle vise en polsk fodboldfan der abede den med et nødblus i hånden. Da han fik peber, tændte opløsningsmidlet i sprayen.
Så svier det nok lidt ekstra...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 57 times

Indlæg af Werecat » 28. feb 2019, 03:15

Jeg tænker også at sådan noget fint aerosolificeret capsaicinpulver brænder udemærket. :clap:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 218 times

Indlæg af Kenned » 28. feb 2019, 10:29

Werecat skrev:
28. feb 2019, 03:15
Jeg tænker også at sådan noget fint aerosolificeret capsaicinpulver brænder udemærket. :clap:
Det er vist en olie - og de fleste olier er pænt letantændelige i forstøvet form - det er der i øvrigt mange ting der er...

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2019, 10:44

Kenneth Jensen skrev:
28. feb 2019, 10:29
Werecat skrev:
28. feb 2019, 03:15
Det er vist en olie - og de fleste olier er pænt letantændelige i forstøvet form - det er der i øvrigt mange ting der er...

Hilsen Kenneth
Ja, både fint savsmuld og kanel :giggle:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 28. feb 2019, 11:03

Refraktorius skrev:

Billedet skulle vise en polsk fodboldfan der abede den med et nødblus i hånden. Da han fik peber, tændte opløsningsmidlet i sprayen.
OOOrrrrw mand et lækkert billede! Fedt fedt fedt!

Det rammer lige ned i en af mine yndlingsaversioner: Fodboldbøller. Jeg fatter ikke at rigspolitiet gang på gang mander op og udbetaler stakkevis af overarbejdsbetaling til masser af betjente for at afholde folk der gerne vil slås fra at gøre det. Jeg synes at fodboldklubberne burde betale hver en krone det koster politiet at medvirke til spøgen. Så må de bare hæve billetpriserne til pengene passer. Det kan sku da ikke være offentlighedens opgave at stille med dørmænd til deres fester, heller ikke når dørmændene skal arbejde udenfor stadion.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 28. feb 2019, 12:39

Her er en video der viser ham der "går ild i". Det er kun et splitsekund han rent faktisk er omslugt af flammer.

Den kan ses her:

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... olice.html

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2019, 12:46

Lassescout skrev:
28. feb 2019, 11:03
Refraktorius skrev:

OOOrrrrw mand et lækkert billede! Fedt fedt fedt!

Det rammer lige ned i en af mine yndlingsaversioner: Fodboldbøller. Jeg fatter ikke at rigspolitiet gang på gang mander op og udbetaler stakkevis af overarbejdsbetaling til masser af betjente for at afholde folk der gerne vil slås fra at gøre det. Jeg synes at fodboldklubberne burde betale hver en krone det koster politiet at medvirke til spøgen. Så må de bare hæve billetpriserne til pengene passer. Det kan sku da ikke være offentlighedens opgave at stille med dørmænd til deres fester, heller ikke når dørmændene skal arbejde udenfor stadion.
Det er bestemt et problem i Danmark, men prøv at rette din bekymring mod de britiske hooligan og det britiske politi, så skal du bare se løjer. DE bruger helt ufattelige summer på præcis dette problem. Danske fodboldbøller er de rene duksedrenge i den sammenhæng.

Peter

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 28. feb 2019, 13:47

Refraktorius skrev:

Blev simpelthen nødt til at "meme" dét billede. :giggle:
Vedhæftede filer
ZomboMeme 28022019132713.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 28. feb 2019, 14:36

Agamemnon skrev:
28. feb 2019, 13:47
Blev simpelthen nødt til at "meme" dét billede. :giggle:
Det er smukt!
:numberone:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. feb 2019, 16:46

Mon ikke alle involverede - både demonstranter og ordensmagt - blev overrasket over at en peberspray pludselig blev til en flammekaster? :giggle:

Peter

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 28. feb 2019, 17:07

Elsker det billede :biggrin:

Det tager nok en rum tid før han tager kanonslag, romerlys, flares eller andre ting med til fodbold igen. :rolf:
Det tager nok også 2 måneder før overskæg og øjenbryn er vokset bare LIDT ud. :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 3. mar 2019, 08:43

Vores alles tidligere politimand og nu politisk aktivist “Licens-Lars” tester her alle sprays fra Hunters House og giver i videoens sidste 5 min en politimands vejledning og anbefaling i brugen.

Til de dovne:

Til civilt selvforsvar og ikke politiets mere offensive brug anbefalet han en forstøver spray af en vis størrelse, en afstandsskabende arm og at gå baglæns mens man sprayer i nedadrettede “S” mønstre før benene tages på nakken.

https://youtu.be/1CJ4A5Hp7z8

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 3. mar 2019, 09:53

Rigtig mange af de her test og anbefalinger af hvilken spray og hvordan, synes jeg er lavet ud fra et præmis om, at den anvendes udendørs. Men da den kun er lovlig at have i sit hjem, må det vel tænkes at den, i fald man kommer til at skulle bruge den, vil blive anvendt indendørs.
Eller hvad :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. mar 2019, 11:36

Langenge skrev:
3. mar 2019, 09:53
Rigtig mange af de her test og anbefalinger af hvilken spray og hvordan, synes jeg er lavet ud fra et præmis om, at den anvendes udendørs. Men da den kun er lovlig at have i sit hjem, må det vel tænkes at den, i fald man kommer til at skulle bruge den, vil blive anvendt indendørs.
Helt enig.

Og indendørs skal jeg ikke nyde noget af at bruge en med tåge/"fog". Der skal den være retningsbestemt og i "fast form"

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. mar 2019, 11:41

Langenge skrev:
3. mar 2019, 09:53
Måske det simpelthen er fordi de går på kompromis med anvendelsstedet pga de ikke vil lægge garage/stue/børneværelse til testen? Så kan man diskuttere værdien af testen i forhold til det... Man kunne have stillet udendørs-testen op med medvind og modvind også (eller ventet til det var helt vindstille). Det ville sikkert have været spændende ift især forstøver-modellerne.

En anden vinkel kunne også være at man godt kunne forestille sig dem i brug udendørs på egen matrikel?
/bofh
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. mar 2019, 11:54

Bofhenator skrev:
3. mar 2019, 11:41
En anden vinkel kunne også være at man godt kunne forestille sig dem i brug udendørs på egen matrikel?
I den forbindelse kunne det også være interessant at vide hvor langt "i eget hjem" rækker. :???:

Nu er der der jo nogen af os der bor så "eget hjem" først stopper adskillige hundrede meter væk fra selve boligen ...

peter

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 3. mar 2019, 12:12

PSindrup skrev:
3. mar 2019, 11:54
Bofhenator skrev:
I den forbindelse kunne det også være interessant at vide hvor langt "i eget hjem" rækker. :???:

Nu er der der jo nogen af os der bor så "eget hjem" først stopper adskillige hundrede meter væk fra selve boligen ...

peter
Der er jo forskel på "på egen matrikel", og "i eget hjem". Det tror jeg også at en dommer vil mene.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. mar 2019, 12:14

PSindrup skrev:
Bofhenator skrev:

peter
Nødvendigheden af en klar definition i den retning ophæves - i hvert fald til dels - af det faktum at kriterierne for lovligt nødværge, som angivet i straffelovens §13, stadig skal være opfyldt for at der er tale om lovlig brug af en peberspray.

I en situation hvor man, effektivt, skal tage en peberspray i anvendelse uden for sin bolig (forstået, i denne sammenhæng, som den fysiske bygning), skal man enten aktivt bære pebersprayen på sig uden for sin bolig (inden for ens matrikel) eller også skal man have haft lejlighed til at afhente pebersprayen i sin bolig og herefter bevæge sig udenfor denne igen for at tage sprayen i anvendelse.

I det første tilfælde vil det ikke tage en bare nogenlunde kompetent advokat mange sekunder at male et billede af en som en paranoid/voldelig person "som bare gik og ventede på en undskyldning".
I det andet tilfælde er kriterierne i straffelovens §13 næppe opfyldt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. mar 2019, 12:26

Elbæk skrev:
3. mar 2019, 12:14
PSindrup skrev:
Bofhenator skrev:

peter
Nødvendigheden af en klar definition i den retning ophæves - i hvert fald til dels - af det faktum at kriterierne for lovligt nødværge, som angivet i straffelovens §13, stadig skal være opfyldt for at der er tale om lovlig brug af en peberspray.

I en situation hvor man, effektivt, skal tage en peberspray i anvendelse uden for sin bolig (forstået, i denne sammenhæng, som den fysiske bygning), skal man enten aktivt bære pebersprayen på sig uden for sin bolig (inden for ens matrikel) eller også skal man have haft lejlighed til at afhente pebersprayen i sin bolig og herefter bevæge sig udenfor denne igen for at tage sprayen i anvendelse.

I det første tilfælde vil det ikke tage en bare nogenlunde kompetent advokat mange sekunder at male et billede af en som en paranoid/voldelig person "som bare gik og ventede på en undskyldning".
I det andet tilfælde er kriterierne i straffelovens §13 næppe opfyldt.
Ift feks blufærdighskrænkelse skælnes ikke mellem "eget hjem" og "egen matrikel", så hvis det kan overføres må man gerne have sin peberspray med i haven.

Det ændrer naturligvis ikke ved den kun må bruges i lovligt nødværge.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. mar 2019, 12:51

Jeg mener bestemt også at det må være lovligt at bære sin peberspray på sin person inden for sin matrikel. Jeg kan ikke se hvordan det, med lovens nuværende udformning, ikke skulle være.

Det jeg problematiserer er det billede dét vil blive brugt til at tegne af en ifm. en retssag, i pressen - og ikke mindst iht. ens relationer, det være sig private som professionelle. Det kan man sagtens, rent principielt, mene at man kan være ligeglad med - men i den virkelige virkelighed er det noget som har det med at vise sig at betyde rigtig meget.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. mar 2019, 13:27

Elbæk skrev:
3. mar 2019, 12:51
Jeg mener bestemt også at det må være lovligt at bære sin peberspray på sin person inden for sin matrikel. Jeg kan ikke se hvordan det, med lovens nuværende udformning, ikke skulle være.

Det jeg problematiserer er det billede dét vil blive brugt til at tegne af en ifm. en retssag, i pressen - og ikke mindst iht. ens relationer, det være sig private som professionelle. Det kan man sagtens, rent principielt, mene at man kan være ligeglad med - men i den virkelige virkelighed er det noget som har det med at vise sig at betyde rigtig meget.
Det kan du sagtens have ret i, men der i vi også hurtigt ude i noget subjektivt og vanskeligt kvantificertbart.
/bofh
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. mar 2019, 16:06

Det overrasker mig lidt at der endnu ikke har været nogen sager i pressen hvor en peberspray har været lovligt anvendt ...

Det bekræfter måske blot at hjemmerøverier slet ikke er så almindelige som pressen gerne vil have det til at fremstå. :???:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. mar 2019, 16:11

PSindrup skrev:
3. mar 2019, 16:06
Det overrasker mig lidt at der endnu ikke har været nogen sager i pressen hvor en peberspray har været lovligt anvendt ...

Det bekræfter måske blot at hjemmerøverier slet ikke er så almindelige som pressen gerne vil have det til at fremstå. :???:

Peter
Det er da vist ret almindelig kendt at der faktisk er meget meget langt imellem hjemmerøverier, samt antallet er faldende:
http://statistikbanken.dk/pxs/209771
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 7. mar 2019, 12:00

:thumbup: Lyder godt at folk har taget det til sig - nu skal mentaliteten med at have en peberspray i hjemmet vist bare indfinde sig, så må vi se hvilket niveau befolkningen lander på.
https://www.bt.dk/krimi/vaabenhandlere- ... ksploderer
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. mar 2019, 12:25

HappyNanoq skrev:
7. mar 2019, 12:00
:thumbup: Lyder godt at folk har taget det til sig - nu skal mentaliteten med at have en peberspray i hjemmet vist bare indfinde sig, så må vi se hvilket niveau befolkningen lander på.
https://www.bt.dk/krimi/vaabenhandlere- ... ksploderer
Det her er øv-delen af den nye lov. :evil:
Han erkender, at der også bliver solgt peberspray til personer med tvivlsomme hensigter.

»Der kommer nogen, hvor man ud fra deres påklædning og attitude tænker, at de nok ikke køber den til natbordsskuffen. Men det er ganske få,« siger han.
Det her fatter jeg til gengæld ikke et suk af. :???:
Det har jo været skåret ud i pap - igen og igen - at lovliggørelsen kun er til brug i hjemmet! :shock:
Vi går meget op i at forklare folk reglerne, og folk bliver som regel meget overraskede, når de hører, at de kun må have den derhjemme,« siger Carsten Lønberg.
Peter

Besvar