Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af Kenned » 26. apr 2019, 19:49

Ja det er lidt specielt at man direkte har skrevet at uberettiget brug straffes efter paragrafferne om grov vold, og ikke bare simpel vold

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. apr 2019, 20:01

Det syntes jeg nu er ganske sundt... rent fysisk/psykisk er det også en slem ting, at blive sprayet med det i forbindelse med et overfald på én.
Sikkert værre end at blive tampet et par gange med SøndagsBerlingeren.

Så syntes det er fint at rangere den der, dels pga hvor nemme de er at tage med, og hvor stor effekt de har under optimal brug. Og hvis planlagt indbrud/overgreb er det nemt at bruge dem optimalt.

Hr.&Fru.Danmark er jo ukampdygtige i 5-10-15min... og har følgevirkninger i timevis efter.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 26. apr 2019, 20:13

HappyNanoq skrev:
26. apr 2019, 20:01
Det syntes jeg nu er ganske sundt... rent fysisk/psykisk er det også en slem ting, at blive sprayet med det i forbindelse med et overfald på én.

Så syntes det er fint at rangere den der, dels pga hvor nemme de er at tage med, og hvor stor effekt de har under optimal brug. Og hvis planlagt indbrud/overgreb er det nemt at bruge dem optimalt.

Hr.&Fru.Danmark er jo ukampdygtige i 5-10-15min... og har følgevirkninger i timevis efter.
Jeg er helt enig, men jeg blev bare overrasket at det lå der, når nu politiet selv bruger peberspray selv i mindre truende situationer. Så set på den måde, så skal der ikke meget til før politiet tyer til grov vold 😉

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 26. apr 2019, 20:15

Kenneth Jensen skrev:
26. apr 2019, 20:13
HappyNanoq skrev:
26. apr 2019, 20:01

Jeg er helt enig, men jeg blev bare overrasket at det lå der, når nu politiet selv bruger peberspray selv i mindre truende situationer. Så set på den måde, så skal der ikke meget til før politiet tyer til grov vold 😉

Hilsen Kenneth
Det er ikke så simpelt, pepperspray burde være 100% bivirkningsfri, modsat politiets øvrige magt instrumenter. både håndjern, føregreb, knippel og pistol skud kan give men for livet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 8. jun 2019, 10:40

En gruppe bestående af 4 unge mænd, har følt sig truede, under deres angreb på en anden mand, at de har beskyttet sig med peberspray, mens de tæskede ham - øjensynligt for at få hans jakke.

… jaja - logik i Downtown Randers!

https://www.bt.dk/krimi/politiet-efterl ... -i-randers
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2019, 07:47

C-X skrev:
8. jun 2019, 10:40
En gruppe bestående af 4 unge mænd, har følt sig truede, under deres angreb på en anden mand, at de har beskyttet sig med peberspray, mens de tæskede ham - øjensynligt for at få hans jakke.

Når politiet går ud med et relativt skarpt billede at banditterne, så ser de på sagen med en vis alvor - med god grund.
(jeg tror ikke der går længe før de er bag lås og slå)

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 9. jun 2019, 08:39

PSindrup skrev:
9. jun 2019, 07:47
C-X skrev:
8. jun 2019, 10:40

Når politiet går ud med et relativt skarpt billede at banditterne, så ser de på sagen med en vis alvor - med god grund.
(jeg tror ikke der går længe før de er bag lås og slå)

Peter
Det bliver MEGET interessant at se hvordan retten takserer grov vold i form af peberspray. Jeg er ikke inde i detaljerne, men ville dette overfald ikke ellers gå under “simpel vold”? Hvordan skelner man?

Hilsen Kenneth

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. jun 2019, 08:44

Hvis de er fire om at tæske løs på en fremmed, og stjæler fra ham ved samme lejlighed, så må det vel være grov vold og røveri?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2019, 08:48

C-X skrev:
9. jun 2019, 08:44
Hvis de er fire om at tæske løs på en fremmed, og stjæler fra ham ved samme lejlighed, så må det vel være grov vold og røveri?
Ja, det går fra tyveri til røveri i det øjeblik tyveriet bliver udført ved brug af vold eller, bare trusler om vold.

Kenneth Jensen skrev:
9. jun 2019, 08:39
Det bliver MEGET interessant at se hvordan retten takserer grov vold i form af peberspray. Jeg er ikke inde i detaljerne, men ville dette overfald ikke ellers gå under “simpel vold”? Hvordan skelner man?

Hilsen Kenneth
Jeg har tidligere set/læst at uberettiget brug af peberspray sidestilles med "tæsk med boldtræ" (sådan cirka) så hvis det holder, så bliver det ikke kun tale om simpel vold.

Dette misbrug af peberspray kunne jo godt gå hen og blive den første seriøse prøvesag efter at peberspray blev lovliggjort til selvforsvar i hjemmet.

Peter

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Parfait » 9. jun 2019, 17:08

PSindrup skrev:
9. jun 2019, 08:48
Jeg har tidligere set/læst at uberettiget brug af peberspray sidestilles med "tæsk med boldtræ" (sådan cirka) så hvis det holder, så bliver det ikke kun tale om simpel vold.

Dette misbrug af peberspray kunne jo godt gå hen og blive den første seriøse prøvesag efter at peberspray blev lovliggjort til selvforsvar i hjemmet.
Ja, så fik vi sikret at alle voldsmænd med sikkerhed har peberspray med den nemmere tilgængelighed.

Mvh Jakob

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 9. jun 2019, 17:28

Parfait skrev:
9. jun 2019, 17:08
PSindrup skrev:
9. jun 2019, 08:48

Ja, så fik vi sikret at alle voldsmænd med sikkerhed har peberspray med den nemmere tilgængelighed.

Mvh Jakob
SÅ besværligt har det da heller ikke været at få fat i en peberspray førhen..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 9. jun 2019, 20:38

Timber skrev:
9. jun 2019, 17:28
Hvis man har boet i Kruså så kunne man lige tage en tur over grænsen. Det er heller ikke så beværligt at få fat i en pistol - hvis man vel at mærke vil give 'lidt mere' for den end hvad den koster hos Zeromike, og købe den hos en lidt mere anløben forhandler.

Nu kan (og gør) enhver købe lige så mange pebersprays de vil i nærmeste jagtforretning - eller købe af nogle andre, der har gjort netop det. Større tilgængelighed = Ja, større tilgængelighed - og øget anvendelse.

Gade vide statistisk hvor mange hjemmerøverier der bliver afværget hver gang en uskyldig bliver overfaldet med peberspray.

Må man skyde på reelt ingen?

Mvh Jakob

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 9. jun 2019, 22:08

Parfait skrev:
9. jun 2019, 20:38
Timber skrev:
9. jun 2019, 17:28
Hvis man har boet i Kruså så kunne man lige tage en tur over grænsen. Det er heller ikke så beværligt at få fat i en pistol - hvis man vel at mærke vil give 'lidt mere' for den end hvad den koster hos Zeromike, og købe den hos en lidt mere anløben forhandler.

Nu kan (og gør) enhver købe lige så mange pebersprays de vil i nærmeste jagtforretning - eller købe af nogle andre, der har gjort netop det. Større tilgængelighed = Ja, større tilgængelighed - og øget anvendelse.

Gade vide statistisk hvor mange hjemmerøverier der bliver afværget hver gang en uskyldig bliver overfaldet med peberspray.

Må man skyde på reelt ingen?

Mvh Jakob
Jeg vil nu hellere se noget statistik på overfald på uskyldige, før og efter forbuddet blev ophævet.. Mit gæt er at der vil være en svag stigning nu her det første halve år, men derefter går det ned på "normalt" niveau igen... Tvivler på tingene eskalerer ret meget..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 10. jun 2019, 00:28

Timber skrev:
9. jun 2019, 22:08
Jeg vil nu hellere se noget statistik på overfald på uskyldige, før og efter forbuddet blev ophævet.. Mit gæt er at der vil være en svag stigning nu her det første halve år, men derefter går det ned på "normalt" niveau igen... Tvivler på tingene eskalerer ret meget..
Jeg håber meget du har ret.

Mvh Jakob

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med pistol
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af PBP » 10. jun 2019, 01:37

Parfait skrev:
Hvis man har boet i Kruså så kunne man lige tage en tur over grænsen.
Ah, jeg kender folk folk i Skive, Struer og næsten helt oppe ved Aalborg som ind i mellem triller over grænsen efter øl, sodavand og hvad der nu ellers er på tilbud i de store butikker dernede. Peberspray har været ekstremt nemt for enhver i DK at hente i mange år.
Parfait skrev:
Det er heller ikke så beværligt at få fat i en pistol - hvis man vel at mærke vil give 'lidt mere' for den end hvad den koster hos Zeromike, og købe den hos en lidt mere anløben forhandler.
Jeg ville sgu ikke ane hvordan jeg skulle få fat på et ulovligt skydevåben. Hvis man bare banker på hoveddøren i den nærmeste rockerborg eller spørger en tilfældig suspekt udseende type i Gellerupparken så tror jeg sgu ikke man opnår ret meget andet end nogle tæsk og evt. at blive røvet hvis man har taget penge med.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 10. jun 2019, 09:37

PBP skrev:
10. jun 2019, 01:37
Parfait skrev:
Det er heller ikke så beværligt at få fat i en pistol - hvis man vel at mærke vil give 'lidt mere' for den end hvad den koster hos Zeromike, og købe den hos en lidt mere anløben forhandler.
Jeg ville sgu ikke ane hvordan jeg skulle få fat på et ulovligt skydevåben. Hvis man bare banker på hoveddøren i den nærmeste rockerborg eller spørger en tilfældig suspekt udseende type i Gellerupparken så tror jeg sgu ikke man opnår ret meget andet end nogle tæsk og evt. at blive røvet hvis man har taget penge med.
Nej, men du ved vel heller ikke hvor man kan afsætte hælervarer eller skaffe narkotika til videresalg?
Folk der er villige til at begå væbnet overfald er nok allerede en del af det kriminelle miljø.

Hvor besværligt det rent faktisk er at skaffe et ulovligt våben ved jeg ikke, men vi skal nok ikke regne med at vaneforbrydere har de samme udfordringer som en almindelig lovlydig borger :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 10. jun 2019, 09:59

Nu afhænger det selvfølgelig af hælervarernes beskaffenhed, men jeg tror de fleste af os kunne afsætte et parti gennem vores normale netværk. Den slags burde ikke være særligt svært, da det let kan maskeres som lovlig handel.

Stoffer burde være endnu lettere. Gå i byen, find en bruger og spørg til vedkommendes dealer - eller tag til Pistorsion og kig efter et af klistermærkerne med reklamer.

Skydevåben er straks sværere og (minimums-)straframmen er højere.

Disclaimer: Jeg er pænt kedelig og har aldrig handlet med hælervarer (af hvad jeg har kendskab til) og aldrig gjort i noget med euforiserende stoffer.

Parfait
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Parfait » 10. jun 2019, 21:05

Uanset hvor nemt eller ej der har været i mange år at hente peberspray (og andet) i Tyskland, så er det endnu mere nemt nu, hvor alle kan købe det i Danmark. Igen, øget tilgængelighed = øget tilgængelighed (og brug) - uanset hvordan det ellers har været med grænsehandel og køb af ulovlige våben.

Det er de færreste af os der måske gerne har villet have en peberspray for sjov, der har villet købe den ulovligt i Tyskland, og køre helt derover for det når man bor på Sjælland eller øerne. Men nu er det ikke nødvendigt, og så har man dem jo liggende til nabostridigheder og bæren på gaden, og hvad man ellers kan frygte at de vil blive brugt til (ikke for mit vedkommende).

Skydevåben kan du købe på det mørke internet, og få sendt med posten, pakket godt ind i nogle andre reservedele, eller deponeret et aftalt sted. Nej, jeg har ikke prøvet. Hvis du tør tage chancen. Det er der nok nogle kriminelle der tør. Risikabelt? Måske, men svært behøver det ikke at være.

Mvh Jakob

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 8. nov 2019, 11:55

Nu er vi ved at fejre 1 års fødselsdag og jeg må sige at jeg er positivt overrasket over hvor få (som I nærmest ingen) historier vi har hørt om misbrug af peberspray.

Jeg er også overrasket over at vi heller ikke har hørt om sager hvor pebersprayen har været brugt lovligt til formålet. Men det skyldes måske at antallet af hjemmerøverier og hvor folk I øvrigt bliver forulempet i eget hjem (af en "fremmed") er meget færre end man egentlig går og forestiller sig …

Alt I alt, så er skepsissen mod peberspray til brug i hjemmet blevet gjort til skamme. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 8. nov 2019, 14:39

Søger man nyheder med:

peberspray røveri

Så får man faktisk ret mange hits. I vores hjemmerøveri-tråd gør det samme sig gældende (og det er desværre ikke ofrene der har forsvaret sig med dem, men røverne der har brugt det offensivt).

Problemet er, at beslutter jeg mig for at ville angribe nogen, så har jeg planlægningen på min side. Mit fulde fokus er på angrebet når det iværksættes.

Offerets sandsynlighed for et succesfuldt forsvar hænger derimod på, at alle leddene i kæden hænger sammen:
- opdager et påbegyndt eller overhængende angreb
- har sprayen indenfor rækkevidde
- er i stand til at bruge den (når det, husker den, rammer osv)

Det er de færreste der sigter direkte mod ansigtet på gæsten med en afsikret spray, hver gang de åbner døren.

Folk der bliver slået ned og lignende har forbløffende ofte "jeg opdagede aldrig hvad der skete"-oplevelsen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 8. nov 2019, 16:18

God pointe. :thumbup:

Det kunne være interessant at vide om vi har flere røverier/overgreb - foretaget med peberspray - i år hvor peberspray er lovligt i hjemmet til selvforsvar, i forhold til tidligere hvor den var totalt forbudt i Danmark.

Peter
Senest rettet af PSindrup 10. nov 2019, 07:38, rettet i alt 1 gang.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 9. nov 2019, 21:56

Sønderborg: Der var som så ofte gang i den på beværtningen Heidis Bierbar på Rådhustorvet, hvor der blev skyllet shots, drinks og fadøl ned, mens der blev skrålet med på tiden store hits. Men pludselig måtte lokalet evakueres. For klokken godt et natten til lørdag 2. november fik gæsterne svien i øjnene.

- Alle blev udsat for peberspray igennem ventilationen - der blev også talt om, det var tåregas. Jeg har selv støvallergi og mærkede det derfor før alle andre, fortæller Christian Steen Pallesen.
https://jv.dk/artikel/natbar-m%C3%A5tte ... peberspray

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. dec 2019, 21:27

Endnu har peberspray ikke været til selvforsvar i hjemmet, men her en sag hvor den har været brugt offensivt.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/john- ... rsvarsloes

Peter

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 1. dec 2019, 21:38

PSindrup skrev:
1. dec 2019, 21:27
Endnu har peberspray ikke været til selvforsvar i hjemmet, men her en sag hvor den har været brugt offensivt.

Peter
jo jo...
https://www.bt.dk/krimi/ulovlig-brug-af ... ede-regler

'Politiet fører ikke statistik med peberspray, så tallene er behæftet med en vis usikkerhed. Hver enkelt kreds har manuelt søgt på "peberspray" under kategorien "våbenlov, i øvrigt".'

Interessant at fagforeningen åbenbart har sit eget kriminal register....
'Men Politiforbundet bekræfter, at betjente landet over har mødt flere pebersprays i år end tidligere. Det er der ifølge formand Claus Oxfeldt "ingen tvivl om".'

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 1. dec 2019, 21:40

PSindrup skrev:
1. dec 2019, 21:27

Peter
Det er bedre end at overfaldsmanden bruger amoniak, som det før er set.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar