Besøg af politiet

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Re: Besøg af politiet

Indlæg af Senserazer » 10. feb 2017, 10:31

LapuaMagnum skrev:I tilfælde af brand i tekniske centre med våben der er blevet taget fra lovlydige borgere til undersøgelse af politiet må man da håbe at de har styr på hvilke våben de er i besiddelse af når de nu ikke ikke pr. automatik giver folk en kvittering på at de har taget dem..

mvh
Selvfølgelig har de da styr på den slags!

HAHAHAHAHAHA! !!
HAHAH!
HAHAHAHAHAAHH! :rolf: :rolf: :rolf: :rolf: :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 10. feb 2017, 12:29

CQB skrev:jeg tror ikke det er det de mener med særlige omstændigheder , jeg tror det føjet til loven får at de kan begrænse eller helt forbyde folk at få halv auto rifler
Hvis det skal tilføjes i loven, så kræver det et flertal i folketinget, så det tvivler jeg meget på. :)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 10. feb 2017, 12:46

Kalthoff skrev:
600 skrev: Jeg håber du vælger at indgive en formel skriftlig klage over forløbet.
Hvad skulle han klage over? :???:

Peter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 10. feb 2017, 13:17

PSindrup skrev:
Kalthoff skrev:
600 skrev: Jeg håber du vælger at indgive en formel skriftlig klage over forløbet.

Peter
Uprofessionelt politiarbejde. De er nødt til at blive gjort opmærksomme (officielt) på at deres procedurer bør efterses. Mangel på kvittering, dårlig/manglende af situationen etc.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. feb 2017, 14:07

Senserazer skrev:
PSindrup skrev:
Kalthoff skrev:

Peter
Uprofessionelt politiarbejde. De er nødt til at blive gjort opmærksomme (officielt) på at deres procedurer bør efterses. Mangel på kvittering, dårlig/manglende af situationen etc.
Jeg har også MEGET svært ved at se hvad der er at klage over her. Og jeg er overbevist om at enhver klage hurtigt vil blive afvist. Jeg kan ikke se der er begået fejl.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 10. feb 2017, 14:12

Det tror jeg du har ret i, der er nok ikke som sådan gjort noget "forkert", men det var ikke ret flot håndteret. Eksempelvis skulle de helt sikkert have givet ham en kvittering, også selvom der ikke var tale om en beslaglæggelse. Reelt kunne de have smidt geværetvæk på vej til stationen, og 600 ville være gevaldigt på røven.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 10. feb 2017, 17:02

Gunrunner skrev:
CQB skrev:jeg tror ikke det er det de mener med særlige omstændigheder , jeg tror det føjet til loven får at de kan begrænse eller helt forbyde folk at få halv auto rifler
Hvis det skal tilføjes i loven, så kræver det et flertal i folketinget, så det tvivler jeg meget på. :)
det er allerede i loven , at det er under særlige omstændigheder man kan få tilladelse til halv auto riffel

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 11. feb 2017, 16:25

Senserazer skrev:
PSindrup skrev:
Kalthoff skrev:

Peter
Der er helt sikkert plads til forbedring, og det er på ingen måde i orden at politiet behandler en lovlydig borger på den måde. Det sagt er der heller ingen grund til at fare frem med bål og brænd bare fordi man føler sig lidt trådt over tærene, man kunne da håbe på en gensidig respekt mellem ordensmagt og civil, og hvis ikke ordensmagten starter, ja, så må vi jo..
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af 600 » 11. feb 2017, 19:04

Det mest nærliggende for mig lige nu er når jeg skal hente riflen.

Lad os antage den er i uorden og har skrammer og ridser. Hvad skal man officiel forholde sig til? Skal man hente riflen hjem først og starte en sag eller må man slet ikke tage riflen hjem?

Nu det ikke sådan at hvis man tager riflen hjem så er det automatisk accept på de skader der er og derfra ikke kan rejse en erstatningssag?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 11. feb 2017, 19:49

600 skrev:Det mest nærliggende for mig lige nu er når jeg skal hente riflen.

Lad os antage den er i uorden og har skrammer og ridser. Hvad skal man officiel forholde sig til? Skal man hente riflen hjem først og starte en sag eller må man slet ikke tage riflen hjem?

Nu det ikke sådan at hvis man tager riflen hjem så er det automatisk accept på de skader der er og derfra ikke kan rejse en erstatningssag?
Hvis du modtager den på stationen - eler hvor de tilbyder du kan hente den, så åben den, og giv den et hurtigt kig for ridser eller andet hvor den måte have været "mishandlet" (behandlet på en måde som DU ikke ville behandle den.!)

Og få dem til at tage stilling til det dér - men få i hvert fald en udleveringskvittering med forbehold for de fejl du (forhåbentlig ikke) finder.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 12. feb 2017, 21:28

600 Lad os hører når du får riflen tilbage om der vedlægges et stykke papir eller undskyldning eller andet der kan bruges til noget af dig, og selvfølgelig om den har fået skrammer :smile: :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 12. feb 2017, 21:43

Debat om biler mm. har fået sin egen tråd; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=67723
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 12. feb 2017, 22:03

Sunscale skrev:
Senserazer skrev:
PSindrup skrev:
Kalthoff skrev:

Peter
Der er helt sikkert plads til forbedring, og det er på ingen måde i orden at politiet behandler en lovlydig borger på den måde. Det sagt er der heller ingen grund til at fare frem med bål og brænd bare fordi man føler sig lidt trådt over tærene, man kunne da håbe på en gensidig respekt mellem ordensmagt og civil, og hvis ikke ordensmagten starter, ja, så må vi jo..
Fordi mit originale indlæg er flyttet vil jeg gerne tilføje følgende igen til denne tråd.

Nej vi skal ikke ordensmagten skal respektere os. De kommer aldrig til at respektere os hvis ikke vi kræver det og kæmper med alt vi har for at få dem til at respektere os.
Respekt er ikke noget man får det er noget man fortjener.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 13. feb 2017, 05:25

Nej. Respekt gør man sig fortjent til. Det er ikke noget man får eller fortjener fordi man betaler skat.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 13. feb 2017, 09:34

Slettet bruger skrev:
Sunscale skrev:
Senserazer skrev:
PSindrup skrev:
Kalthoff skrev:

Peter
Fordi mit originale indlæg er flyttet vil jeg gerne tilføje følgende igen til denne tråd.

Nej vi skal ikke ordensmagten skal respektere os. De kommer aldrig til at respektere os hvis ikke vi kræver det og kæmper med alt vi har for at få dem til at respektere os.
Respekt er ikke noget man får det er noget man fortjener.
Tror du at du vil blive mødt med respekt, hvis du ikke selv udviser respekt overfor den pågældende person/myndighed?

Slut herfra

Peter

CptHomer
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, mil-historie, skydevåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af CptHomer » 13. feb 2017, 13:24

PSindrup skrev:
Tror du at du vil blive mødt med respekt, hvis du ikke selv udviser respekt overfor den pågældende person/myndighed?

Slut herfra

Peter
Jeg tror, det er usandsynligt, at politiet skulle lægge bånd på dem selv uanset om man viser respekt eller ej. Derimod er det sandsynligt, at de vil gå skridtet længere i deres eftersforskning, hvis de ikke mødes af en person, der kender sine rettigheder.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 13. feb 2017, 14:17

CptHomer skrev:
PSindrup skrev:

Slut herfra

Peter
Jeg tror, det er usandsynligt, at politiet skulle lægge bånd på dem selv uanset om man viser respekt eller ej. Derimod er det sandsynligt, at de vil gå skridtet længere i deres eftersforskning, hvis de ikke mødes af en person, der kender sine rettigheder.
Det er dog utroligt så forskellig opfattelse, man kan have af politiet.
De forholdsvis få gange, jeg har haft kontakt med politiet, har de opført sig helt fornuftigt, ja næsten menneskeligt. :blink:
Men jeg har måske bare været heldig?
Man kan da udmærket gøre det klart, at man kender sine formelle rettigheder, uden at blive ubehagelig og fremprovokere en tilspidset situation.
Omvendt kan man vel ikke forvente megen medvind, hvis man optræder ubehageligt fra starten og selv lægger op til konfrontation.
"In case of panic: don't panic"

CptHomer
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, mil-historie, skydevåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af CptHomer » 13. feb 2017, 14:50

Centurion skrev:
CptHomer skrev:
PSindrup skrev:

Slut herfra

Peter
Det er dog utroligt så forskellig opfattelse, man kan have af politiet.
De forholdsvis få gange, jeg har haft kontakt med politiet, har de opført sig helt fornuftigt, ja næsten menneskeligt. :blink:
Men jeg har måske bare været heldig?
Man kan da udmærket gøre det klart, at man kender sine formelle rettigheder, uden at blive ubehagelig og fremprovokere en tilspidset situation.
Omvendt kan man vel ikke forvente megen medvind, hvis man optræder ubehageligt fra starten og selv lægger op til konfrontation.
Du har sikkert ret i, at det ikke er gavnligt at være aggresiv overfor politiet. Men de (ligeledes forholdsvis få) gange, jeg har haft kontakt med politiet, har de været ret ligeglade med min oplevelse, hvilket for så vidt ikke er mærkeligt, da de er ansvarlige for håndhævelse af loven. De mistænkeliggør og manipulerer, hvis de mener, det skal til. Igen - de er ansvarlige for håndhævelse af loven, ikke min personlige oplevelse. De bruger de midler, de kan slippe af sted med. Hvis man så ved, at man er uskyldig, er det en ret træls oplevelse. Derfor giver det mening at dreje processen hen i en lovmæssig retning og ikke give plads til hjemmestrikkede procedurer.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 13. feb 2017, 15:11

Ja, jeg har også lagt mærke til at folk kan have forskellig opfattelse af politiet og deres arbejde i denne henseende.

Jo, politiet skal sørge for at loven bliver overholdt - og ganske naturligt så er våbenområdet noget vi opnår som et privilegie, skal vandelsgodkendes til for at få endelig godkendelse på, og for at få tilladelse til et våben skal vi lige have et kig (som måske er omsonst når vi er vandelsgodkendt, men sådan er det nu engang).

Der tror jeg selv at den imødekommende tilgang, dog med en vis "Jeg ender også godt loven, og har altså ikke ondt i sinde.!"-måde er vejen frem.
Det fremviser en person med en vis interesse, som er velovervejet og ansvarlig.

Hvorimod den frembrusende provokatør der er mere på "Jeg skal bare have den tilladelse - fordi loven siger DU bare skal tage dig sammen og give den til mig, og jeg skal have det, bare fordi jeg har ret til det.!"-måden - ja, den er den er i forvejen lidt konfliktsøgende.

Begge måder er på sin vis PRÆCIS ens - da begge personer er vandelsgodkendte.

Men gæt hvem der får tilladelsen hurtigst igennem.
Tror ikke folk har behov for mere end ét gæt, uagtet at der jvf. Sagsbehandlingsloven ikke må være sådanne forskelle, og sager skal behandles éns.
Jeg vil påstå at det er et faktum at der ER forskel på behandlingen af sagerne, men jo mere tryg en betjent føler sig fra starten af, jo nemmere går sagsbehandlingen.

Kan vi hjælpe dem med det.? Ja - ved at kende lovgivningen, og præsentere de ting der kræves, når de kræves. På en måde som gør dem trygge.

Hvordan vil man som menneske SELV helst have tingene serveret.? :blink: Det er ganske naturligt, ja endda menneskeligt at der er forskel - men nej, der BURDE ikke være forskel på sagsbehandlingen. Det er der bare.

Selvfølgelig uden at acceptere, give los og åbne op for alle mulige selvvalgte/selvstrammende oplysninger såsom hjemmelavede skemaer som nogle af de tidligere politidistrikter havde for vane at lave.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 13. feb 2017, 16:55

Nu er jeg en af dem som sidder med sagsbehandling, i det offentlige..

Vi behandler folk ens, men ikke nødvendigvis i samme tempo, og rækkefølge som de er kommet ind. Opførsel kan gøre meget, både positivt og negativt.

Selv om de ender med samme svar.

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 15. feb 2017, 14:16

Update på sagen:

Jeg møder op på Gammelkøgelandevej 1 for at hente min riffel.

Her blev jeg mødt af Jand Knudsen, en ældre politibetjent, som tog godt imod mig. Jeg får fremvist min taske og alt er som det ser ud til. Jeg pakker riflen op og laver visuelt samt mekanisk tjek. Alt er i orden og jeg kvittere for udleveringen. Betjenten tog en kopi af mine våbentilladelser og jagttegn.

Det var det! :-) Så nu er riflen hjemme igen! Det var sgu en laaaang proces.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 15. feb 2017, 16:41

Stort tillykke med ”generhvervelsen” af din skyder. Godt at høre at den ikke har taget skade i processen. :thumbup:

Du har følt det som en lang proces – men der er faktisk kun tale om 3½ uge. Det kunne være gået meget værre…

Som du har kunnet se i tråden er vi mange, der har fulgt forløbet og jeg er sikker på at mange af os har ”følt" med dig. Og jeg er overbevist om, at mange af os har lært en god del. :hmm:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 15. feb 2017, 16:57

600 skrev:Update på sagen:

Jeg møder op på Gammelkøgelandevej 1 for at hente min riffel.

Her blev jeg mødt af Jand Knudsen, en ældre politibetjent, som tog godt imod mig. Jeg får fremvist min taske og alt er som det ser ud til. Jeg pakker riflen op og laver visuelt samt mekanisk tjek. Alt er i orden og jeg kvittere for udleveringen. Betjenten tog en kopi af mine våbentilladelser og jagttegn. Det var det! :-) Så nu er riflen hjemme igen! Det var sgu en laaaang proces.
Det var jo godt, når enden er god, så er alting godt.
Du måtte dog kvittere for at få din egen riffel igen,
selv om du ikke selv fik en kvittering, da de hentede den.

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 15. feb 2017, 18:21

:DancingBanana:

De længste 3½ uge nogensinde! :giggle:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 15. feb 2017, 18:28

600 skrev::DancingBanana:

De længste 3½ uge nogensinde! :giggle:
Det kunne have været 9½ uge, det havde været sjovere tror jeg nok :giggle:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar