Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 22:33

PSindrup skrev:Nu er det ikke den enkelte betjent der står for sigtelsen, men derimod anklagemyndigheden.

Peter
Hvis du vil rette på folk, så gør det på et oplyst grundlag. Politiet står for sigtelsen, anklagemyndigheden rejser tiltale, hvis efterforskningen viser, at bevisbyrden kan løftes. :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 22. dec 2015, 22:38

Jeg ser en stor forskel på om noget er i handskerummet eller ligger i et rum under bagagerummet sammen med hjul, donkraft osv.

Ja den gode vær beredt ligger dybt. Spejder er noget man er, ikke noget man går til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 22:46

Raptor357 skrev:Jeg ser en stor forskel på om noget er i handskerummet eller ligger i et rum under bagagerummet sammen med hjul, donkraft osv..
Det ser loven så ikke forskel på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 22. dec 2015, 22:49

Kan nogen spørge Pinden om han virkelig mener alvorligt
at det nu bliver ulovligt at have sådan een her siddende i
ens nøglebundt - også hvis det er en ældre dame på 84 år?
http://www.victorinox.com/global/en/Pro ... 6223.L1501
http://www.victorinox.com/global/en/Pro ... 6223.L1503
- og hvis han mener det alvorligt, så spørg gerne om hvilken type kriminalitet og vold
der fremadrettet forhindres når mormor ikke længere må have kniven med?
Og ja - det er ikke et "for sjov" spørgsmål(!)
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 22. dec 2015, 22:51

Langenge skrev:
Raptor357 skrev:Jeg ser en stor forskel på om noget er i handskerummet eller ligger i et rum under bagagerummet sammen med hjul, donkraft osv..
Det er heller ikke godt nok, om så den måtte ligge i bilen. Vi skal dælme have lov til at gå med kniv. Jeg kender ikke en voksen mand der ikke går med mindst én kniv. Det må da være et kæmpe problem for mange. Men igen det var den nye luftvåbenlov jo også, og det holdt dem jo ikke tilbage. :wall:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 22. dec 2015, 22:53

Oscar123 skrev:Jeg har her til aften skrevet til 28 af de 29 medlemmer af Retsudvalget samt nogle af de såkaldte rådgivere i fm. tilblivelsen af det nye udkast (Dansk Jægerforbund (FM og NF), Friluftsrådet (DIR) samt Dansk Våbenhandlerforening).
God idé. Kan du poste kontaktinfo så de er let tilgængelige for andre der gerne vil give deres besyv med?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 22. dec 2015, 23:01

Falco Subniger skrev:
PSindrup skrev:Nu er det ikke den enkelte betjent der står for sigtelsen, men derimod anklagemyndigheden.

Peter
Hvis du vil rette på folk, så gør det på et oplyst grundlag. Politiet står for sigtelsen, anklagemyndigheden rejser tiltale, hvis efterforskningen viser, at bevisbyrden kan løftes. :smile:
Modtaget! :thumbup: :goodpost: :razz:

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 23:06

Robse skrev:Kan nogen spørge Pinden om han virkelig mener alvorligt
at det nu bliver ulovligt at have sådan een her siddende i
ens nøglebundt - også hvis det er en ældre dame på 84 år?
http://www.victorinox.com/global/en/Pro ... 6223.L1501
http://www.victorinox.com/global/en/Pro ... 6223.L1503
- og hvis han mener det alvorligt, så spørg gerne om hvilken type kriminalitet og vold
der fremadrettet forhindres når mormor ikke længere må have kniven med?
Og ja - det er ikke et "for sjov" spørgsmål(!)
Done... :blink:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 23:07

Lycon skrev:
Langenge skrev:
Det er heller ikke godt nok, om så den måtte ligge i bilen. Vi skal dælme have lov til at gå med kniv. Jeg kender ikke en voksen mand der ikke går med mindst én kniv. Det må da være et kæmpe problem for mange. Men igen det var den nye luftvåbenlov jo også, og det holdt dem jo ikke tilbage. :wall:
Nej for pokker da... Der kunne man tale om stædige og faktaresistente embedsmænd... :wall:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 23:35

Lycon skrev:
Langenge skrev:
Tjaaeee, jeg gør mig jo nok skyldig i en del :oops:
Jeg har fravalgt den "røde" da den er for tung, og går til daglig, nu, rundt med denne:
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=16594
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 23:51

Købte på et tidspunkt en større samling af AK-47 bajonetter.
Tror jeg sliber dem skarpe, og ligger dem bag i bilen, sammen med et par grønne gummistøvler og en fiskestang.

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 22. dec 2015, 23:55

Jeg har også givet mit synspunkt på hans lovforslag, inde på hans facebook :shame:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 23. dec 2015, 00:12

L-Load skrev:Jeg har også givet mit synspunkt på hans lovforslag, inde på hans facebook :shame:
Jeg har snart skrivekrampe af alle de indlæg jeg har lavet.. :fun:
M.v.h. Timber

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 23. dec 2015, 01:39

Skide godt, så kan vi få enhåndsbetjente knive tilbage som resten af verden allerede havde, men tilgengældt få fjernet EDC som et af de eneste lande jeg lige umiddelbart kan komme i tanke om.

Danmark er et sygt våbenforskrækket samfund...

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 23. dec 2015, 05:30

Det er i virkeligheden værre. Knive er jo netop ikke våben (bortset for ubetydelige få der er konstrueret med dette formål for øje). Knive er redskaber som eksempelvis brødknive, smøreknive, kokkeknive, snitteknive etc. Lovudkastet (er som knivlovene før) udtryk for at maskuline værdier generelt er under angreb, i den urbaniserede og vel også mere feministiske verdensorden vi hastigt bevæger os hen imod.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Been thanked: 2 times

Indlæg af Holmgren » 23. dec 2015, 08:04

Det er godt nok groft, at ingen skal have lov til gå med nogen former for kniv, fordi en rocker har haft en lovlig kommekniv med på værtshus. Hvorfor ikke også forbyde værtshuse og motorcykler nu man er i gang :evil:
...

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 08:40

Herbert skrev:Det er i virkeligheden værre. Knive er jo netop ikke våben (bortset for ubetydelige få der er konstrueret med dette formål for øje). Knive er redskaber som eksempelvis brødknive, smøreknive, kokkeknive, snitteknive etc. Lovudkastet (er som knivlovene før) udtryk for at maskuline værdier generelt er under angreb, i den urbaniserede og vel også mere feministiske verdensorden vi hastigt bevæger os hen imod.
Så enkelt er det jo desværre ikke.
En kniv er jo både et værktøj og (kan bruges som) et våben.

Havde en kniv udelukkende været et værktøj, havde der jo slet ikke været behov for en knivlov - på samme måde som vi ikke har en værktøjslov. :giggle: :thumbup:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. dec 2015, 09:38

Uddybning fra Justitsministeren.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... aa-kritik/

Det lyder på en eller anden måde som om der er en nydefinering af "anerkendelsesværdigt formål" i udkastet. Det bliver meget spændende at se, hvordan det helt præcist er formuleret.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af L-Load » 23. dec 2015, 09:49

Endnu et stort problem med forslaget, er de snakker om knivens udseende. Så hvis politiet ikke bryder sig om designet på min kniv, så ryger jeg i fælden. Så må de simpelthen også lave en vejledning i, hvilket design af knive som er okay til at skrælle æbler. Hvilket design, som er okay til at snitte en pind med osv !

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at en betjent skal lege smagsdommer, om min kniv er en "kampsports-kniv" eller ej. Vi har brug for klare regler, som ikke kan bøjes :wall:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 09:59

L-Load skrev:Endnu et stort problem med forslaget, er de snakker om knivens udseende. Så hvis politiet ikke bryder sig om designet på min kniv, så ryger jeg i fælden. Så må de simpelthen også lave en vejledning i, hvilket design af knive som er okay til at skrælle æbler. Hvilket design, som er okay til at snitte en pind med osv !

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at en betjent skal lege smagsdommer, om min kniv er en "kampsports-kniv" eller ej. Vi har brug for klare regler, som ikke kan bøjes
:wall:
Du bliver jo heller ikke "dømt på gaden", men ville - i givet fald - skulle foran en dommer.

Peter

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af L-Load » 23. dec 2015, 10:03

PSindrup skrev:
L-Load skrev:Endnu et stort problem med forslaget, er de snakker om knivens udseende. Så hvis politiet ikke bryder sig om designet på min kniv, så ryger jeg i fælden. Så må de simpelthen også lave en vejledning i, hvilket design af knive som er okay til at skrælle æbler. Hvilket design, som er okay til at snitte en pind med osv !

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at en betjent skal lege smagsdommer, om min kniv er en "kampsports-kniv" eller ej. Vi har brug for klare regler, som ikke kan bøjes
:wall:
Du bliver jo heller ikke "dømt på gaden", men ville - i givet fald - skulle foran en dommer.

Peter
Selvfølgelig ikke. Men betjenten kan starte med at sigte mig og så kører showet derfra. Men der skal stadig sidde en person (dommer) og være smagsdommer over designet på min kniv. Istedet for der var en klar lov om en godkendt udformning på forhånd.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. dec 2015, 10:05

Det gør mig ikke mere rolig. Dommerne har ikke udvist nogen særlig grad af fornuft eller evne til at skelne indtil nu, så hvor skulle de lige få de evner fra ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af L-Load » 23. dec 2015, 10:14

Lassescout skrev:
Det gør mig ikke mere rolig. Dommerne har ikke udvist nogen særlig grad af fornuft eller evne til at skelne indtil nu, så hvor skulle de lige få de evner fra ?
Nemlig.. Jeg vil hellere have klare regler for længde-, bredde-, tykkelse-, farve-, udforming- på bladet, grebets materiale osv, og derved få begrænset udvalget. End at jeg vil risikere en tur i spjældet, miste tilladelser, job osv :wall:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. dec 2015, 10:20

Lassescout skrev:Uddybning fra Justitsministeren.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... aa-kritik/

Det lyder på en eller anden måde som om der er en nydefinering af "anerkendelsesværdigt formål" i udkastet. Det bliver meget spændende at se, hvordan det helt præcist er formuleret.
Det uddyber bare at der ikke er nogen retssikkerhed på området.
Derimod vil det typisk ikke være troværdigt, hvis f.eks. en rocker eller et bandemedlem, som findes i besiddelse af en kniv i et kriminelt miljø, forklarer, at kniven skal bruges til et sådant gøremål
Det er en gummiparagraf der gør dem muligt for dem at definere om noget er lovligt eller ej udelukkende baseret på om de kan lide personen.
Og der er ingen måde hvorpå man på forhånd kan sikre sig at man holder sig inde for lovens rammer, ud over selvfølgeligt aldrig at have en lommekniv på sig.

Det er en skamplet på retsstaten.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 23. dec 2015, 10:20

Om igen Pind:
I stedet for at forenkle reglerne og gøre livet lettere for almindelige mennesker uden kriminelle hensigter ser det altså ud til, at et folketingsflertal er indstillet på endnu et brud med et grundlæggende retsprincip. Dertil kommer, at de uklare formuleringer kan ses som et meget bekvemt redskab for politi og anklagemyndighed til at anlægge en forudsætning om en kriminel hensigt, som det er op til borgeren at modbevise. I Justitsministeriets pressemeddelelse om denne sag siger justitsminister Søren Pind: »Det er vigtigt for os, at reglerne giver mening – det gør de ikke i dag.«

Det gør de så sandelig heller ikke med det fremlagte forslag, tværtimod.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... igen-Pind/
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Besvar