Opbevaring patronhylstre, svar fra JM

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Re: Opbevaring patronhylstre, svar fra JM

Indlæg af KXE » 27. aug 2013, 14:22

NSander skrev:Selvom det måske nok er rigtigt, så synes jeg det er uheldigt at begynde at påpege lovbrud, ligegyldigt hvor fjollede de er. Man skal aldrig forsvare noget med "jamen de andre gør også sådan". Det får man sjældent slækket egne regler af, kun strammet dem for andre.
Det kan du jo nok have ret i. Dog er det ikke uset at love er blevet ændret grundet det ikke er praktisk muligt at overholde dem. (løs påstand, ved det godt)
NSander skrev: .. og hvis vi skal pege fingre af nogen, så hold det til politiet og forsvaret, som ikke samler deres op :) de bliver nok ikke lige lukket pga. en stramning af våbenloven :)
Forsvaret er ikke underlagt våbenloven.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. aug 2013, 14:28

KXE skrev:Forsvaret er ikke underlagt våbenloven.
Det er ikke korrekt. Se §8 i Våbenloven, som specificerer i hvilket omfang Forsvaret er undtaget.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 27. aug 2013, 14:36

Mapzter skrev:
Det er ikke korrekt. Se §8 i Våbenloven, som specificerer i hvilket omfang Forsvaret er undtaget.
nå, du kom mig lige i forkøbet her :-)
Ja, der er mange, der tror politiet og forsvaret ikke er underlagt våbenloven (nogle gange tror de det også selv)
Selvfølgelig er de det. Der er bare visse undtagelser for dem (og de står i våbenloven) lige som der er undtagelser for folk med jagttegn osv (og det står jo også i våbenloven)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. aug 2013, 14:44

Langenge skrev:Ja, der er mange, der tror politiet og forsvaret ikke er underlagt våbenloven (nogle gange tror de det også selv)
Men i det konkrete tilfælde med opbevaring af tomme hylstre, så kan man med baggrund i §8 (Forsvaret) og §9 (Politiet), som undtager begge fra §1, så er jeg ikke sikker på at de er underlagt samme regler for opbevaring af tomme hylstre, omend §2 stk 2 nok kan anvendes hvis de benytter civile skydebaner.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member

Indlæg af KXE » 27. aug 2013, 15:00

Mapzter skrev:
Godt ord igen. I stand corrected.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 2. sep 2013, 16:53

Hvis man ikke genlader , er problemet vel ikke større end at man giver dem en med hammeren eller skruestikken og hyler dem i metal affaldet. Men det er der nok også lovgivning imod. :shame:

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 2. sep 2013, 19:42

98kurz skrev:Hvis man ikke genlader , er problemet vel ikke større end at man giver dem en med hammeren eller skruestikken og hyler dem i metal affaldet. Men det er der nok også lovgivning imod. :shame:
Jeg vil nu nok mene at det er et større problem at stå og klemme livet ud af 3-4oo hylstre i et skruestik efter en dag på skydebanen. Med hammeren bliver det ikke nemmere.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 2. sep 2013, 20:14

Nu kender jeg ikke det oprindelige spørgsmål til JM.

Men spørgsmålet er, om der skelnes mellem tomme patronhylstre, og afskudte patronhylstre.

I Min ordbog:
Tomme Hysltre=Nyproducerede tomme hylstre, eller afskudte, gjort klar til genladning.

Afskudte Hylstre: Afskudte med fænghætte = affald/skrot, indtil de renses og klargøres til genladning.

Nu er jeg så i den heldige situation, at Grønland er ligeglade med om ammo og våben er låst inde, da alm. repetervåben og tilhørende ammo ikke er omfattet af våbenloven :biggrin:
At jeg så har et våbenskab :oops: Det er så noget andet.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 3. sep 2013, 08:27

Jeg kan godt lide den skelnen mellem tomme og afskudte hylstre. Man kan med fuld ret hævde, at et afskudt hylster ikke er tomt. Der sidder jo en brugt fænghætte og forhindrer at hylstret umiddelbart kan lades og genbruges. Det er ihvertfald et argument en forsvarer bør tage med hvis nogen sigtes for overtrædelser her.

Vi føler jo også selv tydeligt den forskel. Jeg skal f. Eks. I gang med at lave nogle jagtpatroner til efterårsjagten med min 308W. Jeg ved at jeg har en pose tomme hylstre liggende. De er allerede resized, decapped og trimmet, så når de lige har fået ny fænghætte i, er det bare krudtet og projektilet der mangler, så er jeg på jagt. Jeg har også en masse afskudte hylstre liggende, men der skal mange flere operationer til før de er klar til at skyde med.

Så jeg kan godt indse, at vi må skelne mellem tomme hylstre, der skal i skabet, og afskudte hylstre der ikke skal. Det løser en del problemer for skydebanerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 3. sep 2013, 09:00

Ja, det var da faktisk en god pointé.

Men lovteksten siger bare patronhylstre.

Eller, det jeg med min begrænsede forstand kunne læse, var patronhylstre, det er nok mere kompliceret end som så.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 3. sep 2013, 09:40

Æv, du har ret. Jeg huskede det som " tomme patronhylstre" og gad ikke slå efter. Hmmm, det går tilbage med min hukommelse.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 3. sep 2013, 11:22

Lassescout skrev:Jeg kan godt lide den skelnen mellem tomme og afskudte hylstre. Man kan med fuld ret hævde, at et afskudt hylster ikke er tomt. Der sidder jo en brugt fænghætte og forhindrer at hylstret umiddelbart kan lades og genbruges. Det er ihvertfald et argument en forsvarer bør tage med hvis nogen sigtes for overtrædelser her.

Vi føler jo også selv tydeligt den forskel. Jeg skal f. Eks. I gang med at lave nogle jagtpatroner til efterårsjagten med min 308W. Jeg ved at jeg har en pose tomme hylstre liggende. De er allerede resized, decapped og trimmet, så når de lige har fået ny fænghætte i, er det bare krudtet og projektilet der mangler, så er jeg på jagt. Jeg har også en masse afskudte hylstre liggende, men der skal mange flere operationer til før de er klar til at skyde med.

Så jeg kan godt indse, at vi må skelne mellem tomme hylstre, der skal i skabet, og afskudte hylstre der ikke skal. Det løser en del problemer for skydebanerne.
Ideen er sådan set god nok, men hvis man anskuer det helt praktisk, så tvivler jeg på om en domstol vil se anderledes på et hylster der er beskidt og har en afskudt fænghætte siddende, frem for et hylster der er decappet og sized. Desværre...

Jeg er helt enig i, at et hylster klargjort til genladning eller et nyindkøbt hylster til genladning, ikke bør være omfattet af bestemmelsen, da det er flere arbejdsgange fra at kunne bruges til andet end skrot.

Det virker fjollet, at et stykke messing, der lige skal behandles med specialværktøj, fyldes med 3 svært tilgængelige komponenter (fænghætte, krudt og projektil), for at blive farligt, skal under lås og slå, når det samme ikke gør sig gældende for baskyler, bundstykker og piber. Det svarer lidt til, at det er ulovligt at have stål liggende, for det kan jo også bare liiige puttes i en CNC-maskine og forvandles til våbendele. :freak:

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 3. sep 2013, 17:06

Ssaaby skrev:
Lassescout skrev:Jeg kan godt lide den skelnen mellem tomme og afskudte hylstre. Man kan med fuld ret hævde, at et afskudt hylster ikke er tomt. Der sidder jo en brugt fænghætte og forhindrer at hylstret umiddelbart kan lades og genbruges. Det er ihvertfald et argument en forsvarer bør tage med hvis nogen sigtes for overtrædelser her.

Ideen er sådan set god nok, men hvis man anskuer det helt praktisk, så tvivler jeg på om en domstol vil se anderledes på et hylster der er beskidt og har en afskudt fænghætte siddende, frem for et hylster der er decappet og sized. Desværre...

Jeg er helt enig i, at et hylster klargjort til genladning eller et nyindkøbt hylster til genladning, ikke bør være omfattet af bestemmelsen, da det er flere arbejdsgange fra at kunne bruges til andet end skrot.

Det virker fjollet, at et stykke messing, der lige skal behandles med specialværktøj, fyldes med 3 svært tilgængelige komponenter (fænghætte, krudt og projektil), for at blive farligt, skal under lås og slå, når det samme ikke gør sig gældende for baskyler, bundstykker og piber. Det svarer lidt til, at det er ulovligt at have stål liggende, for det kan jo også bare liiige puttes i en CNC-maskine og forvandles til våbendele. :freak:
hvor finder du lige det understregede på skrift i en lov eller bekendtgørelse

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 3. sep 2013, 19:37

Stillekaj skrev: hvor finder du lige det understregede på skrift i en lov eller bekendtgørelse
Loven siger:
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Det er dem her:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil.
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
Altså skal ovenstående opbevares forsvarligt, og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Det kan være i din natbordsskuffe, bag en låset hoveddør.

Så siger loven:
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Altså skal ammunition opbevares lige som nedenstående:
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Altså gælder der "ekstra" for nedenstående, der så skal opbevares i våbenskab:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
Ergo:
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
Ovenstående skal "bare" opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende.

Men nedenstående skal specifikt i våbenskab:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
7) armbrøster og slangebøsser,
EDIT: Her har jeg så ikke lige fået den "nye" undtagelse med, der siger, at luftvåben over 4,5mm skal med i våbenskab.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 3. sep 2013, 19:56

Eller sagt på en anden måde:
Skil din pumpgun ad i hoveddele, og læg den ned i natbordsskuffen.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 3. sep 2013, 21:00

Langenge skrev: Loven siger:
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Det er dem her:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil.
Altså skal ovenstående opbevares forsvarligt, og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Så ud fra dit argument behøver jeg altså heller ikke våbenskab til mine rifler, haglgeværer og pistoler? De er jo skydevåben, og de står i pkt. 1)
Du mangler noget væsentligt fra §21:

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Det er fint at du citerer stk. 1 og bruger det som argument, men når nu det er stk. 2 der siger at ammunition skal i våbenskab, og stk. 3 siger at våbnene skal, er de måske relevante at få med...
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 3. sep 2013, 21:36

K.M. skrev:
Langenge skrev: Loven siger:
Det er dem her:
Så ud fra dit argument behøver jeg altså heller ikke våbenskab til mine rifler, haglgeværer og pistoler? De er jo skydevåben, og de står i pkt. 1)
Du mangler noget væsentligt fra §21:

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Det er fint at du citerer stk. 1 og bruger det som argument, men når nu det er stk. 2 der siger at ammunition skal i våbenskab, og stk. 3 siger at våbnene skal, er de måske relevante at få med...
Det har jeg skam også.
Læs hvad jeg skriver:

Altså gælder der "ekstra" for nedenstående, der så skal opbevares i våbenskab:

Citat:

OG

Altså skal ammunition opbevares lige som nedenstående:

Citat:

SAMT:

Men nedenstående skal specifikt i våbenskab:

Citat:

7) armbrøster og slangebøsser,

EDIT:
Jeg tror altså kun du har læst første halvdel af mit indlæg, inden du er faret i blækhuset :blink:

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 3. sep 2013, 21:49

Langenge har ret.

Skydevåben og ammunition, herunder hylstre skal i våbenskabet. Aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler skal ikke, så hvis du opbevarer riffel og haglgevær i kosteskabet, men adskilt i hoveddele, kan du ikke dømmes for overtrædelse af opbevaringskravene. Mange rifler har vekselpibe, og er lige så nemme at adskille som et almindeligt haglgevær.

Mine våben står selvfølgelig i våbenskabet, hvor de tomme hylstre også ligger, men hvis jeg f.eks. pludselig skulle flytte, og ikke havde fået købt et våbenskab, ville jeg bare adskille i hoveddele, og så anskaffe et våbenskab når jeg nåede til det på "to do" listen.

Se evt. lidt mere her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=49440
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 4. sep 2013, 00:57

Der står jo stadig ikke noget om, at afskudte patron hylster skal ligge i våbenskabet

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk 4

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 4. sep 2013, 06:37

Lassescout skrev:Langenge har ret.

Skydevåben og ammunition, herunder hylstre skal i våbenskabet. Aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler skal ikke, så hvis du opbevarer riffel og haglgevær i kosteskabet, men adskilt i hoveddele, kan du ikke dømmes for overtrædelse af opbevaringskravene. Mange rifler har vekselpibe, og er lige så nemme at adskille som et almindeligt haglgevær.

Se evt. lidt mere her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=49440
Denne burde skæres ud i pap for alle de mennesker der er kommet i "klemme"
vedr. luftloven og nok ønsker at bevare, men ikke investere i et skab til at par tusind
blot for at opbevare et enkelt luftvåben eller to.
Våbnet adskilles og opbevares i en låst skuffe/skab - så burde alt være ok.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 4. sep 2013, 07:25

Det kan godt lade sig gøre, men man skal være opmærksom på et par ting. For det første er et luftgevær tit vanskeligt at adskille og samle, så fremgangsmåden er nok mest relevant hvis man ikke bruger luftbøssen så meget, men bare ikke lige har besluttet om man vil beholde den eller ej.

For det andet, så er opbevaringskravene formuleret som de er på grund af simpelt lovsjusk. Tidligere var remserne fra Våbenlovens §1 Stk.1 nr. 1 og 2 samlet under ét som nummer 1. Det blev opdelt i nummer 1 og 2 på et tidspunkt, men man glemte at konsekvensrette opbevaringskravene i bekendtgørelsen, som derfor ikke giver ret meget mening lige nu.

Men en bekendtgørelse kan rettes overnight hvis Justitsministeriet finder det nødvendigt. Jeg tror nu ikke denne fejl er så alvorlig så man vil gøre det, men jeg tror, at det evt. er noteret med henblik på at blive rettet næste gang våbenbekendtgørelsen alligevel skal justeres.

Så hvis man benytter sig af hullet i opbevaringskravene, er man nødt til at følge med i om det er blevet lukket, for det bliver det helt sikkert før eller senere. På Retsinfo kan man altid se om en bekendtgørelse er gældende eller historisk, og man kan se ændringer til bekendtgørelsen, så det er et godt sted at holde sig orienteret.
Hilsen Lasse.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 4. sep 2013, 22:05

Thor1975 skrev:Der står jo stadig ikke noget om, at afskudte patron hylster skal ligge i våbenskabet

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk 4

Nej. Der står bare patronhylstre.

Så kan man jo begynde at tolke på den formulering.

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 8. sep 2013, 10:12

Lassescout skrev:Skydevåben og ammunition, herunder hylstre skal i våbenskabet. Aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler skal ikke, så hvis du opbevarer riffel og haglgevær i kosteskabet, men adskilt i hoveddele, kan du ikke dømmes for overtrædelse af opbevaringskravene. Mange rifler har vekselpibe, og er lige så nemme at adskille som et almindeligt haglgevær.
Man bør dog være opmærksom på, at hvis et våben adskilles i hoveddele, er det i lovens forstand stadig et våben, hvorfor det falder under bestemmelsen i våbenlovens § 1, stk. 1. En god tommelfingerregel er, at hvis alle delene kan samles til et funktionsdygtigt våben (hvilket typisk ikke vil kræve et aftageligt magasin, da en patron næsten altid kan placeres i kammeret) vil det skulle opbevares i våbenskabet. Ud fra en formålsfortolkning (dejligt vagt, juridisk fortolkningsværktøj, der særligt beskytter lovsjusk :oops: ) vil man kunne blive dømt for at skille sin riffel ad i hovedele og gemme dem rundt om i huset.

Derimod må man gerne gemme både vekselpibe, magasiner, ekstra bundstykker mv. rundt om i hjemmet. Den lidt mere spegede er, om det er ok at låse selve riflen inde, men gemme bundstykket et andet sted. Mit bedste bud er, at det må man nok gerne ud fra en ordlydsfortolkning af lyden, men ud fra en formålsfortolkning er det måske mere tvivlsomt.
Thor1975 skrev:Der står jo stadig ikke noget om, at afskudte patron hylster skal ligge i våbenskabet.
Patronhylstre sidestilles i loven med ammunition. Der nævnes ikke noget særskilt om hvorvidt et patronhylster skal være klar til genladning eller ej, men bestemmelsen er ret klar:
Ifølge Våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 3 er ammunition til skydevåben også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Efter Våbenbekendtgørelsen § 21, stk. 2 skal opbevaring af ammunition (hvilket så også vil sige bl.a patronhylstre) ske i våbenskab.

Det fjollede er, som nævnt mange gange tidligere i denne tråd, at et afskudt patronhylster i alle tilfælde er mindre "farligt" end et decappet og sized tomt hylster, men at begge typer hylstre skal i gennem en lang behandling med specialværktøj og stærkt kontrollede substanser for at kunne blive brugt til andet end skrot og kasteskyts.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 27. sep 2013, 14:28

Jeg har ikke hørt fra JM endnu - er der nogle andre der har det?

Jeg har jo snart 100 tomme og afskudte hylstre for septembers jagter til at ligge i våbenskabet...

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member

Indlæg af KXE » 27. sep 2013, 14:34

YoungDane skrev:Jeg har ikke hørt fra JM endnu - er der nogle andre der har det?

Jeg har jo snart 100 tomme og afskudte hylstre for septembers jagter til at ligge i våbenskabet...
Nixen, har heller ikke hørt noget.

Skal i øvrigt snart have et våbenskab mere til alle mine afskudte 12 ga. hylstre. (hvor mange hylstre mon man må opbevare inden man skal gå Skafor Rød ? - og hvis det nu er særligt farlige 9mm parabellum hylstre ??

Besvar