Mulig dato for tilladelse til brug af lyddæmpere til jagt

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Mulig dato for tilladelse til brug af lyddæmpere til jag

Indlæg af YoungDane » 14. jan 2014, 09:15

Men har myndighederne argumenter at fremsætte, skal de være velkomne til at delagtiggøre os alle i dem.
Det ved vi jo desværre alle sammen, ikke kommer til at ske.

@Monsted - Ja, alle kan afgive høringssvar. Bare send det med dig selv som afsender, så er der ingen der kan tage anstød af det. Det er også det jeg gør - jeg brokker mig dog "kun" over brenneke, den måde som de vælger at ændre i bekendtgørelsen for at dække over et hul i våbenloven, den korte høringsfrist, og så det faktum, at jeg ikke kan læse referatet fra mødet i Vildtforvaltningsrådet 11. december 2013 - for det er på det møde, de har truffet beslutninger, der er i høring nu.
Evt. spørgsmål om de foreslåede ændringer kan rettes til undertegnede.
Høringssvar bedes sendt på mail til nst@nst.dk med kopi til elbra@nst.dk, senest
den 31. januar 2014.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 14. jan 2014, 09:23

Forslag - og hør nu lige her...
§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende
krav er overholdt: (blah blah)
Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) må ikke anvendes til jagt eller
regulering.

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte
arter, når følgende krav er opfyldt, jf. også bilag 1:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spæt (blah blah)
Stk. 2. For så vidt angår jagtammunition til riflede våben til jagt på eller regulering af
kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon, vildsvin eller spættet sæl, skal projektilet være
ekspanderende.
Stk. 4. Der må ikke anvendes kaliber .50 BMG eller tilsvarende kaliber ammunition til riflede
våben til jagt og regulering.
Nå...er det ikke den første fejl?
Brennekekugler bliver forbudt i alle afskygninger som ammo til glatløbet haglgevær.
Men jagtammo til riflede våben skal bare være ekspanderende, og leve op til de "gamle" krav - det gør sabot kaliber 12 også - og det er ammo til riflede våben.

Eller vil Stk. 4. effektivt sætte en stopper for blandt andet det riflede haglløb på grund af kaliberen?

Allerede noget rod det her...

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 15. jan 2014, 11:35

Vil da lige tilføje, at jeg nu er blevet ringet op af en yderst irritabel embedsmand fra Naturstyrelsen.

Anledningen var min email nummer 12-14 stykker med spørgsmål omkring mødet i vildtforvaltningsrådet og så videre, ting jeg skulle bruge som led i min research forud for det høringssvar jeg skal afgive inden 31. januar...

Han havde ikke referatet endeligt klart så det kunne publiceres, men ville da gerne fortælle mig, hvad der stod i referatet....
Jeg ved godt hvad der står i referatet, men det gør alle andre jo ikkke - og det mener jeg vil være relevant.

Sjovt nok, så prøvede embedsmanden at forklare mig, at jeg ikke behøvede referatet fra mødet i VFR, for at skrive mit høringssvar. Det er jo også korrekt.
Og jeg blev faktisk fristet til at tro, at manden var en dygtig embedsmand. For samtlige mine kritikpunkter og argumenter prellede af som vand på en gås:
"Man kan sagtens skrive sit høringssvar, uden at have læst referatet fra VFR 11. december 2013!"

Ja, det er korrekt.

Men - det ville være rart, om man kunne læse det, og sætte sig ind i de overvejelser og argumenter der bliver præsenteret på det møde, så man kunne forholde sig konstruktivt til dem, i det høringssvar der skal afgives i den høring, der er et resultat af netop det møde...ARGH!!!

:mad: :evil:

Og så ville han ikke beklage, eller kommentere på mine "grundløse beskyldninger" om at de bevidst forsinker referatet, og har skudt høringen i gang lige før jul, så høringsperioden er lang nok - 1/3 af perioden ligger bare i ferien - og da slet ikke komme med en kommentar til det faktum at de bruger en bekendtgørelse i Miljøministeriet til at lukke et hul i en lov der hører under Justitsministeriet.

Det endte dog med at han spurgte hvilken organisation jeg repræsenterede, hvortil han lød til at ånde lidt lettet op, da jeg så svarede mig selv, som privatperson.

Jeg ved faktisk ikke hvem der var mest irriteret da samtalen sluttede :oops:

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 15. jan 2014, 13:29

De åbner op for lyddæmpere til jagt i danmark, hvad med at se hvad man gør i andre lande mht. Brenneke til haglvåben. Her bruger man brenneke også uden problemer, f.eks sverige.
Når de ikke vil tillade .50 ammo. Skal 9,3 projektiler holde sig under 12,7 mm når de ekspanderer ??

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 15. jan 2014, 15:39

Det endte dog med at han spurgte hvilken organisation jeg repræsenterede, hvortil han lød til at ånde lidt lettet op, da jeg så svarede mig selv, som privatperson.
Han burde lige klappes en enkelt gang på kinden med en fluesmækker, og så lære at respektere de borgere, han burde tjene...
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 15. jan 2014, 16:40

Sådan YoungDane bare gi den gas :razz:

Har også skrevet en kort mail til DJ for at høre hvad det vil gøre ved forbudet mod 50bmg og brenneke.

Har intet hørt fra dem. :evil:

Det ser ud til at de ikke gider at røre en finger. såååå nu sidder jeg her med deres indbetalingskort for medlemskab for 2014. Det bliver IKKE betalt. Farvel DJ
:modbat:
Deer Hunter 5.6

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 23. jan 2014, 15:10

Nå, nu løb jeg tør for tålmodighed, og skrev til Ida Auken('s ministerium), for det kan simpelthen ikke passe, at vi ikke kan nå at læse referatet fra VFR mødet 11. december før høringsperioden udløber.

Så gik der faktisk ufatteligt kort tid:
Kære xxx

Tak for din henvendelse til Miljøminister Ida Auken.

Idet din henvendelse vedrører aktindsigt i referat fra mødet i Vildtforvaltningsrådet den 11. december 2013, har vi tilladt os at videresende din mail til Naturstyrelsen - som er rette myndighed i forhold til aktindsigt i Vildforvaltningsrådets dokumenter - og bedt dem svare dig direkte.

Såfremt du har spørgsmål, er du meget velkommen til at tage kontakt til undertegnede.

Med venlig hilsen

Fuldmægtig
Organisation & personale
Jeg havde jo ikke formelt bedt om aktindsigt, bare spurgt, og det kunne passe, at Naturstyrelsen, der er sekretariat for VFR, kunne sylte et referat så lang tid op til en høringsperiode, hvor argumenter der måske stod nævnt i referatet, kunne bruges i et eventuelt høringssvar.

Jeg forstår bedre og bedre, hvor vi har verdens højeste skattetryk...

:puke:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 23. jan 2014, 15:39

Jeg får det helt dårligt, nyt brev.
Med henvisning til telefonisk drøftelse i sidste uge vedr. din seneste henvendelse af 13. januar 2014 vil jeg som lovet gerne følge op skriftligt.

Formålet med den iværksatte høring er, at høringsparterne samt andre interesserede organisationer/foreninger/privatpersoner kan komme til orde, før regeludstedelsen sker.

Høringen har således til formål at sikre, at de, der ønsker at komme med bemærkninger, kan gøre det, og at indkomne høringssvar kan indgå i Naturstyrelsens videre arbejde med bekendtgørelsen.

Vildtforvaltningsrådet har drøftet bekendtgørelsesudkastet på et møde, og referatet heraf vil blive offentliggjort som udkast på styrelsens hjemmeside, når det er færdigt og godkendt af rådets medlemmer. Det endelige referat godkendes formelt på det næstfølgende møde, dvs. den 21. marts 2014.

Et udkast ventes på hjemmesiden snarest. Men jeg kan forstå, at du allerede via rådets medlemmer har fået indsigt i et udkast.

I forhold til høringen er det som omtalt pr. telefon ikke meningen, at høringsparter og de, der ellers vil afgive høringssvar, skal koordinere deres indbyrdes svar til Naturstyrelsen eller lade dem være afhængig af andres synspunkter – men det er der selvfølgelig ikke noget til hinder for, hvis forholdene tillader det rent praktisk.

Fastsættelsen af høringsfristen for den pågældende bekendtgørelse er således ikke – og skal heller ikke - koordineres med udarbejdelsen af referatet fra Vildtforvaltningsrådets møde, da denne proces forløber uafhængigt deraf.

Jeg er klar over, at du er formentlig ikke er helt tilfreds med ovenstående, men nu har jeg i hvert fald forsøgt at forklare baggrunden for forløbet.
Jesus christ :blowingup:

Jeg vil bare have, at I publicerer det forpulede referat! I et udkast - det plejer I at gøre!!! Så ligger det som udkast, indtil det bliver endeligt godkendt engang i fremtiden. Hvorfor fanden er det så besværligt den her gang!?!?
Et udkast ventes på hjemmesiden snarest.
- Ja, det sagde du allerede før jul.
Fastsættelsen af høringsfristen for den pågældende bekendtgørelse er således ikke – og skal heller ikke - koordineres med udarbejdelsen af referatet fra Vildtforvaltningsrådets møde, da denne proces forløber uafhængigt deraf.
Helt sikkert. Det vælger jeg at tro på...

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times

Indlæg af LQS » 23. jan 2014, 17:44

nogen burde skamme sig!
MVH søren

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Brenneke til jagt

Indlæg af Rigsby » 29. jan 2014, 15:30

Måske er dette lidt udenfor topic, men hvad katten gør man når man i juni 2013 bestilte og betalte en Savage i kaliber 12 med riflet løb som først bliver leveret i juni måned i år ?

Hvis den nye bekendtgørelse træder i kraft inden så er man vel lidt på spanden, eller skal den bare bruges til "jagt i udlandet"
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Re: Brenneke til jagt

Indlæg af Kalthoff » 29. jan 2014, 19:20

Rigsby skrev:Måske er dette lidt udenfor topic, men hvad katten gør man når man i juni 2013 bestilte og betalte en Savage i kaliber 12 med riflet løb som først bliver leveret i juni måned i år ?

Hvis den nye bekendtgørelse træder i kraft inden så er man vel lidt på spanden, eller skal den bare bruges til "jagt i udlandet"
Dem der har fremsat pågældende bekendtgørelse, skylder dig et svar på dit yderst rimelige spørgsmål.

Om de vil værdige dig et svar er en anden sag, men prøv at skrive til Naturstyrelsen og til Ida Auken. De må tage ansvar for deres bekendtgørelse.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Deer Hunter » 3. feb 2014, 15:50

Det var ikke meget hjælp fra DJ angående 50bmg og brennekekugler. Jeg kan ikke forstå at man ønsker et total forbud mod brenneke

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=3007

:evil:
Deer Hunter 5.6

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 3. feb 2014, 16:50

Jeg kan især godt lide den lille del hvor formanden udtaler "Vi har i øvrigt en konstruktiv dialog med politiet på dette område!", under afsnittet med 50.BMG. Det kan vel ikke overraske nogen, at polisen er meget lydhøre og "konstruktive" når det handler om at forbyde våben.... Og så undgår man også let og elegant at forholde sig til at der udover forbud mod 50.BMG også nævnes lignende kalibere, men hvad er definitionen på "lignende kalibere"? Og forbud med Brenneke/slugs i riflede piber - hvorfor går man bare ukritisk med til det, ja nærmest bifalder det! :evil:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 3. feb 2014, 18:13

S skrev: Og forbud med Brenneke/slugs i riflede piber - hvorfor går man bare ukritisk med til det, ja nærmest bifalder det!
Det er nok ganske enkelt fordi vores forbund mere ønsker at "tækkes politiet" og være "politisk korrekt" end at tjene de medlemmer som reelt betaler deres løn.

Jeg har skudt vildsvin i USA med en kaliber 12 slug-gun, og ét enkelt skud med den får helt sikkert svinet til at overveje om den ikke bare skal acceptere at den er inviteret til middag i ugens løb (som hovedret), udover det var jeg rent faktisk i stand til at opfylde kravene til riffelprøven med 6 skud på 105 yards indenfor en cirkel på 4 tommer (10 cm) så der er ingen logisk grund til at forbyde Brenneke.

Nå men Jægerforbundet skriver jo også at der ikke er noget til hinder for at bruge slugs i udlandet, f.eks. Sverige så det er nok kun i Danmark at det er farligt (Danmark er jo et ret lille land).

Alternativt, hvis det de er bange for er at en jæger med tilladelse til Brenneke overlader nogle patroner til en anden jæger uden tilladelse, så forhindres det jo ikke ved at man forbyder brugen i Danmark og så tillader Brenneke til "jagt i udlandet". (Idioti).
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 3. feb 2014, 20:32

Rigsby skrev:
Jeg har skudt vildsvin i USA med en kaliber 12 slug-gun, og ét enkelt skud med den får helt sikkert svinet til at overveje om den ikke bare skal acceptere at den er inviteret til middag i ugens løb (som hovedret)
:biggrin: :numberone:
Mvh
K_Nielsen

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 4. feb 2014, 08:39

Det med brenneke mener jeg faktisk helt seriøst, at I kan tage roligt på. Jeg skriver det ikke her, for jeg ved jo ikke hvem der læser med, men jeg giver gerne forklaring via PM - der er en teknisk kæmpefejl i det som der er sendt i høring. Og det lader ihvertfald ikke til, at DJ har fanget den.

Bortset fra det, så er det til pis at DJ ikke arbejder imod indskrænkningerne, men mon ikke det er en studehandel med de lyddæmpere?

Jeg kan derimod godt lide, at der i referatet fra VF mødet 11. december klart står, at DJ er svært utilfreds med, at der laves begrænsninger på våben og ammo via bekendtgørelse om jagt - og IKKE det rigtige sted, nemlig i våbenlov. Dertil henføres det så, at der fra alle sider er bred enighed om, at lov om våben og eksplosivstoffer osv. skal tages op til revision, og at DJ gerne vil invitere alle relevante parter til en fælles "forventningsafstemningsdag".

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 4. feb 2014, 12:07

http://www.jaegerforbundet.dk/media/Dan ... gssvar.pdf

Høringssvaret fra DJ - jeg kan godt li' den her tilføjelse:
Danmarks Jægerforbund finder det i øvrigt uheldigt at jagtloven og dennes bekendtgørelser anvendes til at regulere spørgsmål, som burde høre hjemme i våbenloven.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times

Re: Sv: Mulig dato for tilladelse til brug af lyddæmpere til

Indlæg af RKN » 4. feb 2014, 12:14

Den der med sikkerheds afstand over 3900 meter, så ryger 338 lapua og lignende vel også ????:twisted:

Heller en jagt på Dianas stier, end i seng med 2 slidte piger
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 4. feb 2014, 13:28

Hvor kan man finde de der retningslinjer for sikkerhedsafstand?

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 4. feb 2014, 15:00

Så ryger .338LM og diverse andre kalibre... Det her er jo meget mere vidtgående end blot .50BMG!

Tak for lort DJ! :-( Gad vide om DJ reelt ved, hvad de har sat i søen med den formulering??
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 4. feb 2014, 15:20

”... og lignende kalibre med en sikkerhedsafstand over 3900 meter”
Med det, mener de vel underforstået i cal .50? Sådan som jeg læser det i kontekst.
Altså således: "...og lignende .50 kalibre med en sikkerhedsafstand over 3900 meter"

I modsat fald - ja - så er det brækvolapyk langt ude i skoven, og en stor formuleringsfejl.

Går .500 NE i øvrigt under 3,9 km? Det var da ikke specielt langt i forhold til så mange andre osv.

Forbuddet mod 50BMG er stadig lort med bræk på. :evil: :mad: :puke: :wall:
Vi mangler faktisk seriøst en kategori i Danmark, der ikke hedder enten jagt eller SKV.
Et formål som "øvelsesskydning" eller lignende burde være da kunne være grund nok i sig selv.
Så ville stupide jagtlovsreguleringer ikke ramme på den åndssvage måde, som de her gør.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 4. feb 2014, 15:45

Ja, det burde være formuleret ala .50 med sikkerhedsafstand på mere end 3900 meter... Men umiddelbart er det ikke sådan, det er formuleret:

"...og lignende kalibre med en sikkerhedsafstand over 3900 meter”

Hvad menes der så med "lignende kalibre" - umiddelbart så læses det som kalibre med sikkerhedsafstand +3900 meter.

Det bør formuleres så det ikke kan misforståes - ellers åbner man op for fortolkning - og mon ikke etaten tolker indskrænkende.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Deer Hunter » 4. feb 2014, 16:26

Kan se der er en tråd mere om emnet her.
Glemte at få linket til den i går. Beklager :oops:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=52422
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 4. feb 2014, 17:40

Hvor kan man læse de officielle sikkerhedsafstande henne? Hvad er sikkerhedsafstanden på en 338 LM?
Mvh

MIg

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Ped » 4. feb 2014, 18:00

Sikkerheds afstand er uden betydning, da man kun afgiver skud nå man har kuglefang bag ved vildtet.
Det er som om dj glemmer dette.

Besvar