Er 100% enig med Elbæk.
Overraskes bare over at høre at man som våbenejer/jæger kan opleve strammeri som noget positivt (med de indlysende pointer nu ekspliciteret af Elbæk).
Selvstrammeriet (eller accepten af flere regler/reguleringer/bureaukrati) er uheldigt.
Jeg kan forestille mig et utal af ting jægere og skytter "lige så godt" kunne gøre.
-skud regnskab
-dokumentation for at jagtvåben blev brugt
-...
japan er et "godt" eksempel på hvordan det kan gå - eller vore franske venner.
Hvis, der nu var reelle problemer med jagt/skytte våben, så var situationen en anden (som Elbæk også beskriver).
Underlig oplevelse med køber af jagtgevær uden jagttegn
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Re: Underlig oplevelse med køber af jagtgevær uden jagttegn
... og hvilken gavn giver den nuværende registreringspligt, efter din mening?PSindrup skrev:Samme gavn som det giver med alle andre registreringspligtige jagtvåben.FrederikF skrev:@Peter, i hvis interesse skulle en sådan registrering være?
Hver eneste skærpelse af registrering, handel, opbevaring mv er et søm i kisten for privat våbenejerskab.
Hvilken gavn skulle (yderligere) registrering gøre nogen?
Mvh Frederik
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Ja, det kan hurtigt ende med, at man sammen med vildtindberetning også skal fremsende dokumentation for deltagelse i jagter og hvilke våben, der er anvendt. Så kan staten jo vurdere, om man nu reelt har brug for det gamle hanegevær eller den gamle Mauser alligevel, og om man overhovedet går på jagt nok.FrederikF skrev:Er 100% enig med Elbæk.
Overraskes bare over at høre at man som våbenejer/jæger kan opleve strammeri som noget positivt (med de indlysende pointer nu ekspliciteret af Elbæk).
Selvstrammeriet (eller accepten af flere regler/reguleringer/bureaukrati) er uheldigt.
Jeg kan forestille mig et utal af ting jægere og skytter "lige så godt" kunne gøre.
-skud regnskab
-dokumentation for at jagtvåben blev brugt
-...
japan er et "godt" eksempel på hvordan det kan gå - eller vore franske venner.
Hvis, der nu var reelle problemer med jagt/skytte våben, så var situationen en anden (som Elbæk også beskriver).
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Registreringen af haglvåben gør, at der er stort set umuligt for "brådne kar" at sælge til det "sorte marked".
Rent praktisk gør det også, at stjålet våben, der findes i kriminelle miljø, kan føres tilbage til rette ejer - idet våbennr. altid vil være kendt ved anm. af tyveri.
I relation til det sidste: Jeg behandlede i ca. 12 år - fra 1998 til 2010 - ved Østjyllands Politi - alle sagen om stjålne våben . Især i starten af nullerne var der mange indbrud, hvor blev stjålet jagtvåben. Og det var forbavsende så ofte den bestjålne ikke kendte våbennummer på stjålne ikke registrerede haglgeværer - der således ikke kunne efterlyses på nummer i systemerne. Det kostede mig nogle gange større detektivarbejde - gennemgang af våbenbøger hos forhandlere, omkring evt. tidligere ejer, i forsøg på at fremskaffe et våbennummer. Flere gange gav jeg i "Jæger" jægerne opsang om at nedskrive våbennumrene på uregistrerede haglvåben!!
Personligt betragter jeg det ikke som en speciel stramning at der er krav om registrering -mere som en for alle parter praktisk foranstaltning!!
Rent praktisk gør det også, at stjålet våben, der findes i kriminelle miljø, kan føres tilbage til rette ejer - idet våbennr. altid vil være kendt ved anm. af tyveri.
I relation til det sidste: Jeg behandlede i ca. 12 år - fra 1998 til 2010 - ved Østjyllands Politi - alle sagen om stjålne våben . Især i starten af nullerne var der mange indbrud, hvor blev stjålet jagtvåben. Og det var forbavsende så ofte den bestjålne ikke kendte våbennummer på stjålne ikke registrerede haglgeværer - der således ikke kunne efterlyses på nummer i systemerne. Det kostede mig nogle gange større detektivarbejde - gennemgang af våbenbøger hos forhandlere, omkring evt. tidligere ejer, i forsøg på at fremskaffe et våbennummer. Flere gange gav jeg i "Jæger" jægerne opsang om at nedskrive våbennumrene på uregistrerede haglvåben!!
Personligt betragter jeg det ikke som en speciel stramning at der er krav om registrering -mere som en for alle parter praktisk foranstaltning!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Det besvarer Boerge så fremragende længere nede på siden.Kalthoff skrev:... og hvilken gavn giver den nuværende registreringspligt, efter din mening?PSindrup skrev:Samme gavn som det giver med alle andre registreringspligtige jagtvåben.FrederikF skrev:@Peter, i hvis interesse skulle en sådan registrering være?
Hver eneste skærpelse af registrering, handel, opbevaring mv er et søm i kisten for privat våbenejerskab.
Hvilken gavn skulle (yderligere) registrering gøre nogen?
Mvh Frederik

Peter
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Svarer det ikke til argumentet for at indføre registreringspligt på cykler ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Ja, og tvungen dna test til alle.. For så kan man jo bare slå op i arkivet...Raptor357 skrev:Svarer det ikke til argumentet for at indføre registreringspligt på cykler ?

Altså, hvor er friheden og tilliden til det enkelte individ snart blevet af??
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Tråd gik off topic
Men Bygork gjorde det godt
Bøssen blev ej solgt
Men Bygork gjorde det godt
Bøssen blev ej solgt