Må der være børn på pistolbanen ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Re: Må der være børn på pistolbanen ?

Indlæg af Fast Fumble » 12. jun 2017, 08:30

ReneKJ skrev:Det kan være løsningen er at give dem noget relevant legetøj, så de kan holde pilfingrene i ro :biggrin:

youtu.be/kr76-i25yLM
HÆ!
Faktisk sælger vi sådan nogle i klubben lige nu, dog ikke med patroner, men med projektiler.
En af vore skytter fik ideen, og da han har en 3D printer, så...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 12. jun 2017, 13:00

Jeg kunne godt overveje at lave afstøbninger af hele patronen.
Det vil give endnu mere vægt, og fjerne ethvert juridisk spørgsmål.

Men det er vist temmeligt off-topic for den oprindelige diskussion.

Den må kunne summeres til:

- der er ikke noget lovmæssigt der forhindrer det
- klubben kan lave alle de regler de vil indenfor lovens rammer
- skydelederen har kommandoen
- en hvilken som helst skytte skal have en opmærksomhed/mandsopdækning der svarer til skyttens erfaring og pålidelighed
- forældrene må forventes at have styr på deres øgler, i modsat fald bør hverken forælder eller øgle være på banen

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 12. jun 2017, 20:22

Det kommer helt an på hvordan børnene opfører sig, jeg startede selv med at skyde salonriffel da jeg var 3-4 år gammel,
Og kunne dårligt andet end sigte og trykke på aftrækkeren, jeg havde lader på... Sikke en luksus man havde da man var lille....

Og luftpistol fra jeg var en 8 år ca

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 13. jun 2017, 08:04

Ingen har nævnt det og jeg beskylder ingen, men kan det tænkes at nogle af dem der har modstand mod børn på skydebanen i virkeligheden ser skydebanen et frirum fra dagligdagens sysler, gøren og laden? Derfor ser man helst ikke kvinder og børn til stede, da man dyrker mancave og fri snak om skydere, silikonepatter og udslæt i skridtet.

W
Rigeligt med smør

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 13. jun 2017, 08:41

Wetke skrev:Ingen har nævnt det og jeg beskylder ingen, men kan det tænkes at nogle af dem der har modstand mod børn på skydebanen i virkeligheden ser skydebanen et frirum fra dagligdagens sysler, gøren og laden? Derfor ser man helst ikke kvinder og børn til stede, da man dyrker mancave og fri snak om skydere, silikonepatter og udslæt i skridtet.
Jeg ved ikke om det er fordi der absolut skal være mandehørm, men jeg tror du har ret i det med ønsket om et frirum.
Ikke forstået sådan at kvinder og børn ikke må dyrke sporten, men hvis de fjoller rundt eller sidder og sladre så er de en distraktion og ofte en irritation. Det gælder selvfølgeligt også for mænd :blink:

I en anden sport jeg dyrker er reglerne også klare: Det er kun dem der aktivt træner der er i lokalet. Pårørende og folk der bare vil hygge har ikke adgang, de må sidde i opholdsrummet hvor man kan kigge ind i træningslokalet.

Men det er svært at generalisere, det afhænger både af sportsgrenen og de konkrete fysiske forhold.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 13. jun 2017, 12:38

ReneKJ skrev:
Wetke skrev:...... hvis de fjoller rundt eller sidder og sladre så er de en distraktion og ofte en irritation. Det gælder selvfølgeligt også for mænd :blink:

I en anden sport jeg dyrker er reglerne også klare: Det er kun dem der aktivt træner der er i lokalet. Pårørende og folk der bare vil hygge har ikke adgang, de må sidde i opholdsrummet hvor man kan kigge ind i træningslokalet.....
Og det er netop kernen i sagen.

Og det er der hvor banekommandøren/lederen af træningen/instruktøren skal vise lidt nosser (som selvfølgeligt er bakket op af bestyrelsen), og udover at sørge for sikkerheden, også holde disciplinen på banen.

:thumbup:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 13. jun 2017, 13:19

ReneKJ

Jeg er rørende enig med dig (og refrak) for den sags skyld.

Kun folk der deltager aktivt/ har et ærinde(og her gælder det "bare" at være forældre ikke), skal være til stede under træning. om så det er skydning, svømning, boksning, ballet eller noget helt andet.

Jeg ville squ også nødig have haft min far eller mor på sidelinjen til træning da jeg var yngre, eller nu for den sags skyld

Besvar