Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af Flugteren » 3. maj 2024, 09:52

Ansjosen skrev:
3. maj 2024, 09:34
Den er netop så uklar at pacs jurister ikke engang kan blive enige om hvad det betyder , så bliver det ikke meget mere uklart , kigger du i den anden tråd er der jo sort på hvidt at PAC ikke selv ved hvad der gælder og at de foreslår RP at sørge for en ændring af teksten netop fordi de ikke kan rede det ud selv

Hvor ser du at magasinbegrænsning gælder for andet end jagt ?
PACs jurister er ikke alvidende orakler, og det er tidligere set, at PAC fortolker noget som lovligt såvel som ulovligt, selvom det modsatte er korrekt. Rigspolitiet selv kan ikke ændre teksten, det er kun ministeren/politikerne, der kan det.

Undskyld mig, men jeg har highlightet teksten fra Retsinformation, hvor der tydeligt, tydeligt, står angivet, at man kun må bære og anvende våbnet, hvis det er i en jagtbar konfiguration. Så kan det godt være, at du ikke er på jagt, men der er ikke nogen undtagelse for at anvende et uplomberet våben på skydebanen.

Halvautomatiske rifler må bruges i deres originale konfiguration på skydebanen, fordi magasinbegrænsningen er en jagtmæssig begrænsning, der har sin hjemmel i jagtlovgivningen, ikke våbenlovgivningen.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Re: Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af HR » 3. maj 2024, 09:58

Maritio skrev:
3. maj 2024, 09:46
Er der tit kontrol/betjente på skydebaner for at tjekke? :what:
Drop det, du får ikke gode råd til at omgå loven herinde :modbat: :thumbdown: :evil: .
Ud over at du løber en risiko selv, så bringer du også skydelederen og den bane du skyder på i fedtefadet ved at anvende et ulovligt våben. Og du presser skydelederne på landets baner til at løbe rundt og agere politibetjente, det tror jeg at alle helst vil være fri for.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Maritio
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af Maritio » 3. maj 2024, 11:05

HR skrev:
3. maj 2024, 09:58
Maritio skrev:
3. maj 2024, 09:46
Er der tit kontrol/betjente på skydebaner for at tjekke? :what:
Drop det, du får ikke gode råd til at omgå loven herinde :modbat: :thumbdown: :evil: .
Ud over at du løber en risiko selv, så bringer du også skydelederen og den bane du skyder på i fedtefadet ved at anvende et ulovligt våben. Og du presser skydelederne på landets baner til at løbe rundt og agere politibetjente, det tror jeg at alle helst vil være fri for.
/HR
Helt enig, var også bare et spørgsmål :-)

Ansjosen
Banned
Banned
Interesser: IPSC
Been thanked: 6 times

Indlæg af Ansjosen » 3. maj 2024, 15:00

Flugteren skrev:
3. maj 2024, 09:52
Ansjosen skrev:
3. maj 2024, 09:34
Den er netop så uklar at pacs jurister ikke engang kan blive enige om hvad det betyder , så bliver det ikke meget mere uklart , kigger du i den anden tråd er der jo sort på hvidt at PAC ikke selv ved hvad der gælder og at de foreslår RP at sørge for en ændring af teksten netop fordi de ikke kan rede det ud selv

Hvor ser du at magasinbegrænsning gælder for andet end jagt ?
PACs jurister er ikke alvidende orakler, og det er tidligere set, at PAC fortolker noget som lovligt såvel som ulovligt, selvom det modsatte er korrekt. Rigspolitiet selv kan ikke ændre teksten, det er kun ministeren/politikerne, der kan det.

Undskyld mig, men jeg har highlightet teksten fra Retsinformation, hvor der tydeligt, tydeligt, står angivet, at man kun må bære og anvende våbnet, hvis det er i en jagtbar konfiguration. Så kan det godt være, at du ikke er på jagt, men der er ikke nogen undtagelse for at anvende et uplomberet våben på skydebanen.

Halvautomatiske rifler må bruges i deres originale konfiguration på skydebanen, fordi magasinbegrænsningen er en jagtmæssig begrænsning, der har sin hjemmel i jagtlovgivningen, ikke våbenlovgivningen.
Det er jeg klar over , men de er åbenbart enige i at loven modsiger sig selv og derfor har de bedt RP om at sørge for ændringer , jeg har ikke sagt at RP kan ændre det , men når pacs jurister har meldt ud sort på hvidt at de ikke ved hvad der gælder så kan de jo heller ikke retsforfølge nogen for det , så ja jeg holder mig til hvad de har sagt, når det kommer til fastgørelse af magasinet, da det jo tydeligvis findes på skrift

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 3. maj 2024, 15:27

Okay, det er heldigvis ikke min straffeattest, der risikerer at komme i klemme, så go ahead :thumbup:

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Garand01 » 3. maj 2024, 20:36

Maritio skrev:
2. maj 2024, 18:48
Garand01 skrev:
1. maj 2024, 22:36
Jeg har skudt i Ornebjerg med min.
Jeg gik pænt ind og spurgte om lov, og der var ingen problemer. Den giver lidt snak og “skæve blikke” men de fleste vil også gerne prøve når det er.
Hvordan med magasinet, fik du det plumberet? Og krævede de at det blev fastgjort til geværet?
Jeg havde et plumpet magasin med jeg brugte, således så der var en patron i magasinet og en i kammeret. Magasinet var ikke fastgjort til geværet.

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Kasper HK » 3. maj 2024, 20:48

Maritio skrev:
2. maj 2024, 21:50
Kasper HK skrev:
2. maj 2024, 21:36
Maritio skrev:
2. maj 2024, 20:24
Kasper HK skrev:
2. maj 2024, 19:54
Maritio skrev:
2. maj 2024, 04:42
Kasper HK skrev:
1. maj 2024, 20:14
jeg brugte min tidligere F12 på bjæverskov skydebane uden problemer
Hvad med magasinet? Havde du plomberet et, og var det fastgjort til geværet? 😊
nej nej, bare en i kammer og en i mag
Super :-) Var du ellers glad for den??
ja den virkede fint... men solgte den fordi jeg ikke synes der var noget at bruge den til... og så tog den en af de 10 særlig farlige våben pladser
Ja okay :-) Det var ikke nok bare at bruge den på skydebane? :-)
det var mere besværligt end sjovt synes jeg... og så skyder jeg primært hos KFK
:director:

Besvar