Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Starling » 23. dec 2015, 16:18

Og hvad med en Friction Folder ?
Ja, jeg ved at friction folders før har været ivrigt debatteret før her i NVF.

Men mon sådan en kniv nu har en chance i Danmark ?

Kniven er uden lås, ikke egnet til angreb på en person og det er ikke muligt at støde med den.

Enhåndskniv er den da, men af den ufarlige type.
Vedhæftede filer
61o4olvpKlL__SL1001_.jpg
(74 KiB) Downloadet 393 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 23. dec 2015, 16:26

Fra "Atlas Shrugged" (1957), af Ayn Rand:

“Did you really think we want those laws observed?" said Dr. Ferris. "We want them to be broken. You'd better get it straight that it's not a bunch of boy scouts you're up against... We're after power and we mean it... There's no way to rule innocent men. The only power any government has is the power to crack down on criminals. Well, when there aren't enough criminals one makes them. One declares so many things to be a crime that it becomes impossible for men to live without breaking laws. Who wants a nation of law-abiding citizens? What's there in that for anyone? But just pass the kind of laws that can neither be observed nor enforced or objectively interpreted – and you create a nation of law-breakers – and then you cash in on guilt. Now that's the system, Mr. Reardon, that's the game, and once you understand it, you'll be much easier to deal with.”

QED.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 23. dec 2015, 16:28

Starling skrev:Og hvad med en Friction Folder ?

Kniven er uden lås, ikke egnet til angreb på en person og det er ikke muligt at støde med den.

Jeg synes den ser ret farlig ud. 40 dage til dig :prisoner:
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 23. dec 2015, 16:42

Sirupate skrev:
Starling skrev:Og hvad med en Friction Folder ?

Jeg synes den ser ret farlig ud. 40 dage til dig :prisoner:

Jeg har ikke tid til at sidde inde i julen, men jeg tror sgu at jeg sender en friction folder til pinden, som en slags forsinket julegave.
Og så må han jo bedømme kniven personligt :rolf:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 23. dec 2015, 18:01

Søren Pind indbringer Jyllands posten for pressenævnet som følge af dagens leder, som de på hans foranledning nægter at rette. Nedenstående er citat fra Søren Pinds facebookside:
Frank Pedersen Forslaget til ny knivlov får en hård medfart i dagens leder i Jyllands-Posten. Lederskribenten hævder, at der er tale om en stramning, som vil gøre yderligere et ukendt antal tusinder af danskere til forbrydere, og det påpeges, at lovforslaget bryder med to afgørende principper i dansk retspleje. Det er en alvorlig kritik.
3 timer
Søren Pind
Søren Pind: Som er baseret på de har læst bilagene forkert og beskriver den nu gældende ikke den fremtidige retstilstand... Den er pinlig. Vi offentliggør senere i dag klagen til Pressenævnet da de nægter at rette.
https://da-dk.facebook.com/vsorenpind
Og Peter Skaarup har et debatindlæg i dagens politikken hvor han bl.a. giver udtryk for at den nye knivlov vil være et ”skridt på vejen mod en mere ret og rimelig retspolitik i Danmark” og genskabe tilliden til retssikkerheden.

I guder.........Man skal høre meget før ørerne falder af.

http://politiken.dk/debat/profiler/pete ... -danskere/

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 18:27

Mon ikke pressenævnet tilbyder Pind en tudekiks..?

Pind, justitsministeriet og rigspolitiet er regulært blevet taget med bukserne nede, i et forøg på, mod bedre vidende, at sælge en massiv lovstramning som en lempelse - indtil videre har deres reaktion på al kritik i den retning været intet mindre end uværdig... Og bekymrende!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

våbenloven ang knive

Indlæg af BasicReality » 23. dec 2015, 18:30

Elbæk skrev:Mon ikke pressenævnet tilbyder Pind en tudekiks..?
Det må vi da håbe, men reaktion i sig selv gør mig overbevidst om hvor de vil hen med det her.

De er ude mærket klar over hvad de har gang i, 100% den her leder er ikke nyheder for dem, de har designet den nye lov på sådan en måde.

Desværre har vi også fjolserne inde hos jægerforbundet (og andre) som ikke kan se længere end sin egen næse som overfuser den her nye skræklov med rosende ord til skyerne...

Masserne æder det råt og politikerne får deres vilje om et samfund under totalitært kontrol.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. dec 2015, 18:52

Elbæk skrev:Som jeg læser det, så må idéen ved ikke at definere begrebet klarere, være at begrebet "særlig farlige" skal afprøves ved en domstol, før man kan sige noget konkret om hvad det reelt dækker over. Holder dét stik, er det, på nuværende tidspunkt, umuligt at sige noget konkret om hvorvidt knive med thumb stud, hul, flipper, etc. bliver lovlige. Som forhandler kan jeg sige med 100% sikkerhed at der ikke kommer nogen knive med sådanne anordninger på vore hylder, før er der 100% klarhed over sagen.

"Særlig farlige" er et endnu mere diffust og subjektivt begreb end "enhåndsbetjent" - og jeg tror at vi kan være ret sikre på at politiet vil søge at "malke" begrebet "særlig farlige" i mindst lige så høj grad som de har gjort begrebet "enhåndsbetjent". Jeg kan ganske enkelt ikke se hvorledes det kan blive anderledes - al historik peger i hvert fald i den retning.

Som jeg oplever lovforslaget er det hverken, som andre kalder det, "tilfældigt" eller "makværk". Jeg ser det som et nøje orkestreret udtryk for en klar agenda fra embedsmændende i justitsministeriet og rigspolitiets side. En agenda som primært bunder i et ønske om at åbne op for flere og nemmere/hurtigere "politiforretninger" - og sekundært i en pervers ideologi, som jeg i stigende grad oplever gennemsyre det danske embedsmandsværk, som foreskriver at befolkningen (for enhver pris) skal kontrolleres maksimalt samt udvises minimal tillid.
Hej Elbæk (og andre der studser over "særligt farlige knive").

"Særligt farlige knive" er i udkastet defineret i $2 stk 1. Listen svare til den liste vi har i dag, minus enhåndsbetjente lommeknive.

Altså drejer det sig om springknive, butterflyknive og andre knive der I dag er forbudt at eje.

Det er faktisk på dette område at selve lempelsen finder sted, da listen ikke længere omfatter enhåndsbetjente lommeknive. Alle enhåndsbetjente lommeknive bliver her med lovlige at eje.

De vil også være lovlige at anvende /bære hvis man har en anerkendelsesværdigt formål.

Så lige præcis den del er IKKE en gummi paragraf.

Det er lidt flovt at JP ikke formår at forstå denne del, da de ellers skriver en rigtig god leder. Deres lille misforståelse kommer desværre til at skygge for det gode indhold.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 19:05

Problemet er netop at de rigtig ikke kalder noget for noget. De viser nogle halvbagte plancher, fremturer med nogle ufunderede påstande og nægter så ellers at svare på helt konkrete spørgsmål.

Noget ér pinligt... Men Jyllandsposten er bestemt ikke ene om "ikke at forstå noget" her...

Du forholder dig til den nuværende definition af begrebet "særlig farlige". Det er ret tydeligt at det nye lovforslag søger at applikere begrebet på en anderledes måde end nu - og det uden at forslagsstillerne vil/kan fortælle os hvad det i så fald kommer til at betyde. Hvis dét ikke er bekymrende, så ved jeg ikke hvad er...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 23. dec 2015, 19:24

Søren Pind har på sin Facebook profil lige præciseret, at "særligt farlige" knive KUN dækker over kastestjerner, springknive og butterflyknive. Det er da altid noget!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. dec 2015, 19:29

Elbæk skrev:Problemet er netop at de rigtig ikke kalder noget for noget. De viser nogle halvbagte plancher, fremturer med nogle ufunderede påstande og nægter så ellers at svare på helt konkrete spørgsmål.

Noget ér pinligt... Men Jyllandsposten er bestemt ikke ene om "ikke at forstå noget" her...

Du forholder dig til den nuværende definition af begrebet "særlig farlige". Det er ret tydeligt at det nye lovforslag søger at applikere begrebet på en anderledes måde end nu - og det uden at forslagsstillerne vil/kan fortælle os hvad det i så fald kommer til at betyde. Hvis dét ikke er bekymrende, så ved jeg ikke hvad er...
Jeg er ikke enig.

Lovforslaget er ret tydeligt på lige præcis det område. Både i selve lovteksten og i høringsteksten. Det er rigtigt at planchen ikke er tydelig, men den skal heller ikke stå alene, og er sådan set bare pressemeddelelsesmateriale.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 19:31

Scrapper skrev:Søren Pind har på sin Facebook profil lige præciseret, at "særligt farlige" knive KUN dækker over kastestjerner, springknive og butterflyknive. Det er da altid noget!
Hvis han mener det, hvorfor har han ikke så bare præciseret det i selve lovforslaget?

Hvad han "mener" er totalt irrelevant når loven først er vedtaget.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. dec 2015, 19:34

Elbæk skrev:
Scrapper skrev:Søren Pind har på sin Facebook profil lige præciseret, at "særligt farlige" knive KUN dækker over kastestjerner, springknive og butterflyknive. Det er da altid noget!
Hvis han mener det, hvorfor har han ikke så bare præciseret det i selve lovforslaget?

Har du læst lovforslagets $2 stk 1? Der fremgår det tydeligt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 19:35

GåsPåGaffelen skrev:
Elbæk skrev:Problemet er netop at de rigtig ikke kalder noget for noget. De viser nogle halvbagte plancher, fremturer med nogle ufunderede påstande og nægter så ellers at svare på helt konkrete spørgsmål.

Jeg er ikke enig.

Lovforslaget er ret tydeligt på lige præcis det område. Både i selve lovteksten og i høringsteksten. Det er rigtigt at planchen ikke er tydelig, men den skal heller ikke stå alene, og er sådan set bare pressemeddelelsesmateriale.
Det er, om muligt, mindre præcist end den kuldsejlede lov forslaget - angiveligt - har til formål at reparere.

Jeg kan ingen steder, i hverken pressemeddelelse, høringsbrev eller selve lovforslaget finde den tydelighed du henviser til...

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. dec 2015, 19:36

Elbæk skrev:
GåsPåGaffelen skrev:

Jeg er ikke enig.

Det er, om muligt, mindre præcist end den kuldsejlede lov forslaget - angiveligt - har til formål at reparere.

Jeg kan ingen steder, i hverken pressemeddelelse, høringsbrev eller selve lovforslaget finde den tydelighed du henviser til...
§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller
anvende:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af
én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som
fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende, og
8) kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en
anden genstand.
Senest rettet af Lycon 23. dec 2015, 22:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 19:39

Det definerer stadig ikke begrebet "særlig farlige knive". Et begreb som kommer til at blive anvendt på præcis samme måde som "enhåndsbetjent" - og som kommer til at give præcis de samme (eller værre) problemer iht. borgernes retssikkerhed.

Det her forslag er nærmest skrevet af rigspolitiet - og deres holdning har været klar siden Arilds tid...

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. dec 2015, 19:47

Elbæk skrev:Det definerer stadig ikke begrebet "særlig farlige knive". Et begreb som kommer til at blive anvendt på præcis samme måde som "enhåndsbetjent" - og som kommer til at give præcis de samme (eller værre) problemer iht. borgernes retssikkerhed.

Det her forslag er nærmest skrevet af rigspolitiet - og deres holdning har været klar siden Arilds tid...
Begrebet "særligt farlige knive" indgår ikke i loven. Det et et begreb der er opfundet til lejligheden, og det benyttes i kommunikationen med borgerne/pressen.

Det har altså ikke nogen lovgivningsmæssig værdi, og er derfor ret uinteressant. Det er bare newsspeak.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 19:52

Indtil videre har jeg, til min egen store fortrydelse, haft ret i noget nær samtlige forudsigelser omkring knivloven jeg er fremkommet med henover de sidste 4-6 år. Jeg forudsiger at begrebet "særlig farlig knive" kommer til at spøge i fremtidig retspraksis, hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form. På samme måde som "hurtigtræks knive" gjorde/gør det i forbindelse med den nuværende - på trods af at dét begreb heller ikke er en del af den egentlige lovtekst, men blot figurerede i dennes høringstekst.

Jeg vil oprigtigt elske at tage fejl. Men jeg mangler en historik/erfaring som siger mig noget som helst andet...

Vi kan også vente et par år og se hvem der får ret, så er det bare pænt meget for sent at gøre noget. Så vil jeg personligt hellere "spille sikkert" og gå ud fra at vores politikere, rent faktisk ikke har tænkt sig at holde op med at tage os hårdt henover en tønde, når det kommer til spørgsmål om knive og våben.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. dec 2015, 19:56

Hvordan kan det forresten være lovligt at have køkkenknive på over 12cm?
Der må vel være et eller andet smuthul i loven, men hvor?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 20:00

ReneKJ skrev:Hvordan kan det forresten være lovligt at have køkkenknive på over 12cm?
Der må vel være et eller andet smuthul i loven, men hvor?
Knive til jagt, fiskeri, sportsdykning, husholdningsbrug og erhverv er specifikt undtaget fra lovens grænse på 12 cm. Dén diskussion har været taget uendeligt mange gange herinde, brug evt. søgefunktionen :smile:

Lad os holde os til denne tråds forhåndenværende emne; det nye lovforslag.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. dec 2015, 20:30

Herbert skrev:Søren Pind indbringer Jyllands posten for pressenævnet som følge af dagens leder, som de på hans foranledning nægter at rette. Nedenstående er citat fra
Så han går efter manden i stedet for bolden. Det fortæller jo også en del.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad motivationen er bag det her.
Selv om jeg ikke har megen fidus til til vores politikere, så finder jeg det alligevel svært at tro at de bevidst forsøger at gennemhulle retsstaten.
Er de virkeligt så inkompetente at de ikke kan gennemskue konsekvenserne?

Den slag lovgivning er en mange gange større trussel mod danskerne end nogle knivstikkerier i nattelivet.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 23. dec 2015, 20:34

Elbæk skrev:

Det kan jeg desværre ikke svare på :???:
Men hvis det kommer til at forholde sig sådan, at jeg lovligt kan købe mig den Lionsteel SR-1 jeg har sultet efter længe, så er der klart noget positivt ved lovforslaget.

ISÆR hvis EDC delen bliver tilgodeset ordentligt i det endeligt vedtagede lovforslag.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 23. dec 2015, 20:47

Scrapper skrev:
Elbæk skrev:

Men hvis det kommer til at forholde sig sådan, at jeg lovligt kan købe mig den Lionsteel SR-1 jeg har sultet efter længe, så er der klart noget positivt ved lovforslaget.

ISÆR hvis EDC delen bliver tilgodeset ordentligt i det endeligt vedtagede lovforslag.

Og det er jo så lige nøjagtig det det IKKE gør, jvf. alle de glimrende indlæg og links der har været i denne tråd..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 23. dec 2015, 20:47

Scrapper skrev:
Elbæk skrev:

EDC er slut fuldstændigt med det her nye lovforslag og det ser ikke ud til at interesse organisationer er interesserede i noget som helst andet end dem selv, [Slettet af Moderator]

Rend mig i røven søren pind.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 23. dec 2015, 20:51

BasicReality skrev:
Scrapper skrev:
Elbæk skrev:

EDC er slut fuldstændigt med det her nye lovforslag og det ser ikke ud til at interesse organisationer er interesserede i noget som helst andet end dem selv,

Rend mig i røven søren pind.
Jeg troede ellers det hed "Pain in the ass", men i dette tilfælde er det nok snarere "Pind in the ass"....

Sorry... :getout: :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar