Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Longrifle » 6. mar 2014, 19:41

BoPe.....

Retstilstanden er trods alt rettilstanden, og den har man jo som skytte og jæger at efterleve sådan nogenlunde strikt, hvis man gerne vil beholde sine ting og tilladelser.

Jeg er da også træt af skatteloven, lov om tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning osv. osv., men det er jo trods alt et grundvilkår i Danmark, og de fleste andre veludviklede lande.

Som jeg skrev tidligere i tråden, så er det da ærgeligt at dyrke en interesse, der åbenbart gør nogen personer sure og bitre på "systemet" og bibringer samme personer forfølgelsesvanvid og konspirationsfeber :smile: (skrevet med et blink i øjet).

Jeg har selv måttet afhænde mine 5,5´ere luftbøsser, og det gjorde mig da gnaven og ærgelig i en kort tid, men man vælger jo selv hvordan man reagerer på sådanne tiltag, der i forhold til alvorlig sygdom, færdselsuheld osv. er lidt ligegyldige på livets lange bane. (Og det er ikke et argument for at lade systemet træde på én, men blot en erfaring mht. at håndtere - i dette tilfælde mild - modgang som livet er fuld af (nu blev det sgu´lidt eksistensialistisk...)

Alle skytter og jægere som jeg kender, er egentlig fint tilfredse med våbenlovgivningen, selvom vi alle jo godt kan se tåbelighederne (som jo så alligevel er til at leve med for 99 procent).

Med al den indespærrede vrede og energi, som kommer frem i denne tråd, så ligger det sgu´ da lige til højrebenet, at få meldt sig ind i DJ og gøre sin indflydelse gældende i div. bestyrelser.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

308Win
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol, revolver, riffel
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af 308Win » 6. mar 2014, 19:42

Jeg forstår ikke hvorfor de 3.900 meter er kommet på banen? Ser igen grund til det. Men hvis en sikkerhedsafstand på 3.900m åbenbart er så vigtig for DJ? (eller myndighederne) var det da bedre at tillade alle rifler uanset kaliber, så længe den ammunition man ønsker bruge er inden for sikkerhedsafstanden 3.900m.

Så kunne .50 BMG jo forsat være lovlig hvis man blot bruger limited range training ammo http://www.gd-ots.com/download/50%20caliber%20LRTA.pdf eller de nye .50 cal short-range training round http://www.janes.com/article/32441/shot ... ning-round

Forsvaret har købt limited range training ammo og den har sikkerhedsafstanden 2.700m i følge SIKKAV. Jeg ser igen grund til at lave et forbud mod .50

"- Sætningen om sikkerhedsafstand er en vigtig tilføjelse, for det er lige præcis det, der betyder, at de almindelige storkalibrede jagtrifler ikke kommer i fare, da de ikke overskrider en sikkerhedsafstand på 3.900 meter, siger Nicholai Vigger Knudsen."

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Longrifle » 6. mar 2014, 19:46

Nej, hvor skulle jeg kende den kommende lov fra????

Jeg er død-ligeglad med 50 BMG og lignende kalibre, men kunne selvfølge ikke se mig selv arbejde aktivt for at, at de skal forbydes, og det mener jeg heller ikke, DJ har gjort.

Nå, jeg ville egentlig ikke skrive mere i denne tråd....Det er sgu´ lidt for mavesurt til mig, og det er min tid for kostbar til. Så nu lover jeg at holde kæft :rolf:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af HHC » 6. mar 2014, 20:21

Jeg fik følgende svar på FB da jeg spurgte til div kaliber over 338 vm
Vores våbenekspert fortæller, at før en kaliber vil blive forbudt til jagt - ifølge den kommende bekendtgørelses paragraf 3 stk. 4 - skal den opfylde to betingelser:

Det skal være en kaliber .50 BMG eller lignende og SAMTIDIG have en sikkerhedsafstand på over 3900 meter.

"Lignende" skal i denne sammenhæng forstås som .50 BMG, .50 BMG IMPR, .50 DTC osv.

De ovennævnte kalibre, som der spørges til, er ikke kaliber .50 (12,7 mm) og vil derfor ikke kunne blive omfattet af den pågældende paragraf

Håber det hjælper lidt

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 6. mar 2014, 20:55

HHC skrev:Jeg fik følgende svar på FB da jeg spurgte til div kaliber over 338 vm
Vores våbenekspert fortæller, at før en kaliber vil blive forbudt til jagt - ifølge den kommende bekendtgørelses paragraf 3 stk. 4 - skal den opfylde to betingelser:

Det skal være en kaliber .50 BMG eller lignende og SAMTIDIG have en sikkerhedsafstand på over 3900 meter.

"Lignende" skal i denne sammenhæng forstås som .50 BMG, .50 BMG IMPR, .50 DTC osv.

De ovennævnte kalibre, som der spørges til, er ikke kaliber .50 (12,7 mm) og vil derfor ikke kunne blive omfattet af den pågældende paragraf

Håber det hjælper lidt
Det begrænser jo skaderne :thumbup: Stadig en uacceptabel præventiv, frihedsindskrænkende, lovgivning. Men dog en begrænsning af skaderne. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. mar 2014, 20:58

HHC skrev:Jeg fik følgende svar på FB da jeg spurgte til div kaliber over 338 vm

Håber det hjælper lidt
Det lyder faktisk ret fornuftigt. Stadig øv med et forbyd mod .50 BMG, men en fin begrænsning af skadens omfang, såfremt det bliver den endegyldige tekst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 6. mar 2014, 22:04

C-X skrev:

Håber det hjælper lidt
Det lyder faktisk ret fornuftigt. Stadig øv med et forbyd mod .50 BMG, men en fin begrænsning af skadens omfang, såfremt det bliver den endegyldige tekst.
Jeg vil efterhånden gerne se den endelige lovtekst.
Senest rettet af 007 7. mar 2014, 09:40, rettet i alt 1 gang.
Mvh

MIg

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 6. mar 2014, 22:28

Håber det hjælper lidt
FB? -> Facebook?

"Vores" våbenekspert? -> Hvem/hvad er "vores"?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 6. mar 2014, 23:09

Så fx en .408CT er fortsat til at få på tilladelse. Hvad er det så man har opnået ud over at generer nogle skytter?

Det er symbolpolitik af værste skuffe!

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af BoPe » 6. mar 2014, 23:15

Longrifle skrev:BoPe.....

Retstilstanden er trods alt rettilstanden, og den har man jo som skytte og jæger at efterleve sådan nogenlunde strikt, hvis man gerne vil beholde sine ting og tilladelser.

Jeg er da også træt af skatteloven, lov om tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning osv. osv., men det er jo trods alt et grundvilkår i Danmark, og de fleste andre veludviklede lande.
[SNIP]

Alle skytter og jægere som jeg kender, er egentlig fint tilfredse med våbenlovgivningen, selvom vi alle jo godt kan se tåbelighederne (som jo så alligevel er til at leve med for 99 procent).

Med al den indespærrede vrede og energi, som kommer frem i denne tråd, så ligger det sgu´ da lige til højrebenet, at få meldt sig ind i DJ og gøre sin indflydelse gældende i div. bestyrelser.
Det er så måske ikke verdens mest loyale læsning af mit indlæg, men ok :razz: (og så glemmer vi forblommede ord om "retstilstanden" og den implicitte hentydning, der kun alt for let kan læses ind i dette).

Der er masser som ikke er tilfredse med våbenlovgivningen både blandt skytter og blandt andre vildbasser som f.eks. Højesteret: http://www.sportsfiskeren.dk/h%C3%B8jes ... %C3%A6kkes

Du ville vel heller ikke klage hvis 5,5 mm luft kom tilbage? Selvfølgeligt behørigt og med bekendtgørelse og lov - foranlediget af en god og saglig argumentation og et vel tilrette lagt lobbyarbejde?

Sortkrudt skytterne viser hvordan det skal gøres: Benhårdt fokus på hvad man vil opnå, argumenterne i orden, Beredskabsstyrelsen aktiveret - og sagen kørt professionelt overfor myndighederne via et til lejligheden engageret bureau - Waterfront = succes i det mål den overhovedet kunne opnås.

Hos sortkrudt skytterne var retstilstanden, at sortkrudt var stort set umuligt at få fat på. Sporten var på vej til at blive lovgivet i graven. Det kunne man så acceptere og finde noget andet at hygge sig med (til det blev forbudt). Eller man kunne forsøge at ændre det. Sortkrudt skytterne valgte det sidste - og ikke uden succes.

Min anke over Jægerforbundet:
Det er ikke bare det at .50 BMG og brenneke blev solgt - det er det, at de blev solgt næsten gratis og med stor entusiasme. Det var det samme, der skete med 5,5 mm luft og knivloven, mågerne og duerne og hvad der ellers har været gennem tiderne.

Der er heller ikke bitterhed hos mig og formentlig andre, men bekymring for fremtiden.

Hvad vil der ske, når en af de største interesse organisationer for jagt, våben og friluftsliv er så lemfældige med hjemmearbejdet? Så imødekommende overfor organisationer og myndigheder, som ikke vil jagten og våbenhobbyen det godt? Og samtidig er så lidt lydhøre overfor menige medlemmer og solidariske med andre interessenter?

Kunne man blot sende penge, gå til møde og rent faktisk få et nogenlunde lødigt lobby produkt - så ville meget være vundet for vores hobby.

(Det kan man rent faktisk! Gå blot til http://www.sortkrudt.dk/ og til NVF http://www.nordisk-forum.dk/donation.htm)

Gid man også kunne få det hos jægerne

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 6. mar 2014, 23:37

The Yeti skrev:Så fx en .408CT er fortsat til at få på tilladelse. Hvad er det så man har opnået ud over at generer nogle skytter?

Det er symbolpolitik af værste skuffe!

The Yeti

Endnu mere grinagtigt, du vil kunne få .460 Steyr lovligt hvis jeg forstår tingene korrekt så kommer det ikke nærmere end .50 BMG. Vil næsten tro de nuværende .50 BMG ejere kan investere i en ny pibe og så er den skid slået. Den samme cylinder og samme magasiner burde virke.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 7. mar 2014, 06:10

En kaliber i .60 som ikke er bygget på et .50 BMG må vel også være muligt

The Yeti

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 7. mar 2014, 06:31

Endo skrev: Endnu mere grinagtigt, du vil kunne få .460 Steyr lovligt hvis jeg forstår tingene korrekt så kommer det ikke nærmere end .50 BMG. Vil næsten tro de nuværende .50 BMG ejere kan investere i en ny pibe og så er den skid slået. Den samme cylinder og samme magasiner burde virke.
Måske, måske ikke. .460 Steyr har vidst .50BMG som parent case, og så tror jeg ikke den går. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 7. mar 2014, 10:50

Senserazer skrev:
Endo skrev: Endnu mere grinagtigt, du vil kunne få .460 Steyr lovligt hvis jeg forstår tingene korrekt så kommer det ikke nærmere end .50 BMG. Vil næsten tro de nuværende .50 BMG ejere kan investere i en ny pibe og så er den skid slået. Den samme cylinder og samme magasiner burde virke.
Måske, måske ikke. .460 Steyr har vidst .50BMG som parent case, og så tror jeg ikke den går. :razz:
Korrekt men den er ikke .50 og den fremgår ikke af SIKKAV.
Det hele kommer lidt an på hvordan det endelige lovtekst er formuleret.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Longrifle » 7. mar 2014, 11:32

BoPe......point taken!!! Jeg mente ikke noget implicit!!

Du rammer hovedet på sømmet. Jeg sad selv i bestyrelsen for Danske Sortkrudtsskytter, da vi kæmpede for sortkrudtet.

Derfor har jeg det lidt svært med folk der "gratis" brokker sig på livet løs uden at være medlem af DJ eller anden organisation. Jeg ved godt, at 50 BMG sagen kom som en tyv om natten, men hvis man er så bekymret for fremtiden, så er da nu man må gøre en aktiv indsats.

Nææææ.... Fik levet mine interesser ud med luft, og nu er det kun rigtig skydning;-) Men så da gerne, at 5,5 blev lovlig igen, så en masse almindelige mennesker ikke risikerer en straf pga uvidenhed.

Men situationen var lidt den samme dengang. En masse brok, men ingen lyst til at organisere sig udover et fornemt høringssvar fra NVF og enkeltmands indsatser.

God weekend

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 7. mar 2014, 11:38

50BMG skal bare væk! Der er 52 for mange ejere af den kaliber, her i landet! De skyder bare huller i statsministerens biler.

Sådan har nogle smagsdommere helt sikkert tænkt, til at begynde med. Fjernelsen har været på deres agenda.
Derefter er vi-skal-lyde-saglige-formulerings-mundlortet så opstået, i forbindelse med forhandlingerne om fjernelsen.
Frihed frem for alt

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 7. mar 2014, 12:33

Tonnytot skrev:50BMG skal bare væk! Der er 52 for mange ejere af den kaliber, her i landet! De skyder bare huller i statsministerens biler.

Sådan har nogle smagsdommere helt sikkert tænkt, til at begynde med. Fjernelsen har været på deres agenda.
Derefter er vi-skal-lyde-saglige-formulerings-mundlortet så opstået, i forbindelse med forhandlingerne om fjernelsen.
Det retarderet ved det er at en stribe andre kalibere der snildt kan gennembore panser stadig vil være lovligt.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 7. mar 2014, 13:10

Longrifle skrev: Derfor har jeg det lidt svært med folk der "gratis" brokker sig på livet løs uden at være medlem af DJ eller anden organisation. Jeg ved godt, at 50 BMG sagen kom som en tyv om natten, men hvis man er så bekymret for fremtiden, så er da nu man må gøre en aktiv indsats.

.........

Men situationen var lidt den samme dengang. En masse brok, men ingen lyst til at organisere sig udover et fornemt høringssvar fra NVF og enkeltmands indsatser.
Synes du er lidt fordomsfuld, når du antager at folk, der er utilfredse - eller "gratis brokker sig", som du kalder det - ikke er medlem af DJ/skytteforeninger eller er aktive. Beklager mit sure opstød, men det aner du intet om???...og kan ikke være baseret på andet end din frie fantasi og fordomme.

Selvfølgelig er vejen til indflydelse aktivt arbejde - det giver jeg dig ret i. Men dermed sagt at menigmand ikke må ytre sig i debatten, uden at blive beskyldt for blot at være en brokrøv, der er langt.

Mvh. Kruffe (medlem af DJ, 2x skytteforeninger, bestyrelsesaktiv mv.)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 7. mar 2014, 13:20

Endo skrev:Det retarderet ved det er at en stribe andre kalibere der snildt kan gennembore panser stadig vil være lovligt.
Shhhhhhh!!! :nolisten:

"Panser" er jo noget man skal vide noget om før man kan udtale sig... Og en .308 kan jo gennembryde "panser" hvis det bare er tyndt nok... ;)
Så hvis politikerne først får nys om at enhver tilfældig jagtriffel kan "gennembryde panser", så er fanden da for alvor først løs....

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 7. mar 2014, 13:42

Gunrunner skrev:
Endo skrev:Det retarderet ved det er at en stribe andre kalibere der snildt kan gennembore panser stadig vil være lovligt.
Shhhhhhh!!! :nolisten:

"Panser" er jo noget man skal vide noget om før man kan udtale sig... Og en .308 kan jo gennembryde "panser" hvis det bare er tyndt nok... ;)
Så hvis politikerne først får nys om at enhver tilfældig jagtriffel kan "gennembryde panser", så er fanden da for alvor først løs....
Nu tænkte jeg mere panseret på en minister bil, men ja :blink:
Kruffe skrev:
Longrifle skrev: Derfor har jeg det lidt svært med folk der "gratis" brokker sig på livet løs uden at være medlem af DJ eller anden organisation. Jeg ved godt, at 50 BMG sagen kom som en tyv om natten, men hvis man er så bekymret for fremtiden, så er da nu man må gøre en aktiv indsats.

.........

Synes du er lidt fordomsfuld, når du antager at folk, der er utilfredse - eller "gratis brokker sig", som du kalder det - ikke er medlem af DJ/skytteforeninger eller er aktive. Beklager mit sure opstød, men det aner du intet om???...og kan ikke være baseret på andet end din frie fantasi og fordomme.

Selvfølgelig er vejen til indflydelse aktivt arbejde - det giver jeg dig ret i. Men dermed sagt at menigmand ikke må ytre sig i debatten, uden at blive beskyldt for blot at være en brokrøv, der er langt.

Mvh. Kruffe (medlem af DJ, 2x skytteforeninger, bestyrelsesaktiv mv.)
Helt enig, har ikke rigtigt magtet at svare ham igen på netop disse punkter, da det er åbentlyst hvor hans holdninger og generaliseringer ligger.
Blandt andet at gøre grin med våbenejere ved at nævne zombier. Som om folk har et ønske om AR-15's og .50 BMG pga. zombier. Det er nedladende og barnagtigt.

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 7. mar 2014, 13:45

Endo skrev:Nu tænkte jeg mere panseret på en minister bil, men ja :blink:
Jeg tror sq ikke den gennemsnitlige, danske ministerbil er pansret... Så paranoide er de vel trods alt ikke endnu, derinde på borgen... Eller rettere, så meget har de ikke gjort sig upopulære hos borgerne... Endnu.... :giggle:

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 7. mar 2014, 13:52

Gunrunner skrev:
Endo skrev:Nu tænkte jeg mere panseret på en minister bil, men ja :blink:
Jeg tror sq ikke den gennemsnitlige, danske ministerbil er pansret... Så paranoide er de vel trods alt ikke endnu, derinde på borgen... Eller rettere, så meget har de ikke gjort sig upopulære hos borgerne... Endnu.... :giggle:
Generelt nej, men når der blandt andet kommer besøg ude fra, eller statsministerens bil er pansret.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Longrifle » 7. mar 2014, 16:36

Jeg skal selvfølgelig beklage, hvis jeg har trådt nogen over tæerne :Hug:

Min hensigt har været at nuancere debatten, samt at henlede opmærksomheden på, at DJ i virkelighedens verden ikke har kunnet gøre meget andet, end at acceptere ønsket fra JM. De har så fået hevet nogle andre goder hjem.

Og så har jeg vist ikke skrevet et ord om zombier?????

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af HHC » 7. mar 2014, 16:36

Jo jeg har det fra facebook, og deres expert aner jeg ikke hvem er.
Men svaret kom på deres side.
Ikke en optimal lov, men heller ikke så slem som man kunne frygte.

Endo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Endo » 7. mar 2014, 16:59

Longrifle skrev:Jeg skal selvfølgelig beklage, hvis jeg har trådt nogen over tæerne :Hug:

Min hensigt har været at nuancere debatten, samt at henlede opmærksomheden på, at DJ i virkelighedens verden ikke har kunnet gøre meget andet, end at acceptere ønsket fra JM. De har så fået hevet nogle andre goder hjem.

Og så har jeg vist ikke skrevet et ord om zombier?????
Beklager, jeg forvekslede dig med en af de andre som ikke kunne få tungen ud af #¤@!%& på DJ. Det skal du naturligvis ikke klandres for men her er citatet.
NickKK skrev: Og husk så, at når enden kommer og zombierne vælter ind over os, så er det OS der redder dagen, fordi VI har våben og zombiepatroner og sabeltigerinstinktet i behold. Pothovederne i kollektivet inde ved siden af bliver gnasket som de første. Natur- og dyrevenner eller ej. Men de kan jo nå at høre en fredet måges skrig mens zombierne vælter døren ind.

Besvar