Noget der kan vække en lille smule bekymring, er at direktivforslaget vi her diskuterer som værende stramt (ministerrådets udgave), kan vise sig at være den mest lempelige version, der strammes lidt op over de kommende måneder. Dels forhandles parlamentets version nu i skyggen af Orlando massakren, og efterfølgende skal Kommission, ministerråd og parlament sætte sig sammen for at finde fælles fodslag.
Vi ved allerede at kommissionen med udgangspunkt i deres rabiate oplæg fra november, formentlig vil forsøge at påvirke i en strammere retning end ministerrådets udgave lægger op til. Hvor parlamentets version vil ligge i forhold til rådets ved vi ikke, kun at der lægges op til at den ligesom ministerrådets vil være lempeligere end kommissionens. Men den kan godt vise sig at være lidt skrappere end den version vi her diskuterer.
Og for det ikke skal være løgn, når direktivet så er endeligt vedtaget kommer det lige en tur forbi justitsministeriet, som også kan vælge at stramme yderligere op eller bare tage de skrappe fortolkningsbriller på når direktivet skal omsættes til dansk lov.
Søren Pinds ministerium der skal udarbejde lovforslaget, og fortolke direktivet føler jeg mig ikke tryg ved. Det samme gælder flere medlemmer af retsudvalget der efterfølgende behandler lovforslaget.
Her sidder "våbenbegavelser” som bl.a. Pernille Skipper, Søren Søndergaard, Trine Bramsen og Peter Skaarup.
Da der er tale om minimumsstandarder lægger direktivet ingen begrænsninger på hvor langt medlemsstaterne (MS) går i implementeringsprocessen, blot må de ikke lægge sig under.
the Directive lays down the
minimum requirements that MS
should impose as regards the acquisition and possession of the different categories of
firearms and regulates the conditions for the transfer of firearms across MS
https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... N-F1-1.PDF