Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2016, 11:21

Fast Fumble skrev: Men jeg hælder nu her nok til at første fortolkning er den der kommer til at gælde, for jeg har lidt svært ved at se hvordan det ellers skulle administreres for ammunitionen.
Ja, det bliver vist lidt besværligt hvis man på forhånd skal søge tilladelse til indkøb af ammunition med individuelle serienumre. :giggle:
Gunrunner skrev: ... Hvis man bliver fundet i besiddelse af et fucking magasin, skal man frataget alle sine våbentilladelser og retten til at generhverve dem. :alcohol:
Er det anderledes i dag?

Det står måske ikke eksplicit i loven at du kan miste våbentilladelsen
Men magasiner kræver mig bekendt allerede tilladelse på den ene eller anden form. Og hvis du først har et brud på våbenloven på straffeattesten er det nok ikke nemt at få våbentilladelse?

Sådan et 30 skuds magasin dukker vel heller ikke lige op af sig selv.

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 15. jun 2016, 12:26

ReneKJ skrev:Er det anderledes i dag?

Det står måske ikke eksplicit i loven at du kan miste våbentilladelsen
Men magasiner kræver mig bekendt allerede tilladelse på den ene eller anden form. Og hvis du først har et brud på våbenloven på straffeattesten er det nok ikke nemt at få våbentilladelse?

Sådan et 30 skuds magasin dukker vel heller ikke lige op af sig selv.
Ja. Det er anderledes i dag.
Magasiner er godtnok principielt omfattet af våbenloven, men der er præcedens for at hvis en teenage-knægt har to gamle magasiner liggende på værelset, så er der ingen der bliver irritable over det. Samme gælder sådan set hvis en våbenejer har et par magasiner liggende til et våben han ikke ejer. Det er ikke mit indtryk at der bliver gjort det store ved det - andet end måske at politiet konfiskerer dem hvis de VIRKELIGT er nødt til at gøre noget.

Nu bliver der lavet en minimums-straf der hedder "inddragelse af alle tilladelser, og fjernelse af retten til at generverve dem" for at have et stykke bukket stål og en fjeder.... Det virker dumt.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2016, 12:38

Gunrunner skrev: Nu bliver der lavet en minimums-straf der hedder "inddragelse af alle tilladelser, og fjernelse af retten til at generverve dem" for at have et stykke bukket stål og en fjeder.... Det virker dumt.
Minimumssstraffe er generelt en dårlig ide, det viste knivloven på fineste vis.

Så på den ene side, så mener jeg ikke at der skal falde hårde straffe for besiddelse af et ellers lovligt magasin.
På den anden side, så mener jeg også at en ejer af tilladelse-krævende våben bør have så meget styr på tingene at han ikke har deciderede ulovlige magasiner. Og hvis han har ulovlige magasiner, så kan man stille berettiget spørgsmålstegn ved om han tager forudsætningerne for våbenbesiddelse alvorligt.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 15. jun 2016, 12:44

Det er lidt som at indfører en straf for at indehaver en bil der kan overskride hastighedsbegrænsningen

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. jun 2016, 12:47

The Yeti skrev:Det er lidt som at indfører en straf for at indehaver en bil der kan overskride hastighedsbegrænsningen
Mere som at indføre en straf for at være i besiddelse af en 5,7L hemi V8 motor, uden at have den korrekte bil at montere den i, og så blive dømt for at overtræde hastighedsbegrænsningen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 15. jun 2016, 13:27

Svensk jagt mener at forbud mod store magasiner også rammer repeterer:

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016 ... penbeslut/
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 15. jun 2016, 13:34

Noget der kan vække en lille smule bekymring, er at direktivforslaget vi her diskuterer som værende stramt (ministerrådets udgave), kan vise sig at være den mest lempelige version, der strammes lidt op over de kommende måneder. Dels forhandles parlamentets version nu i skyggen af Orlando massakren, og efterfølgende skal Kommission, ministerråd og parlament sætte sig sammen for at finde fælles fodslag.

Vi ved allerede at kommissionen med udgangspunkt i deres rabiate oplæg fra november, formentlig vil forsøge at påvirke i en strammere retning end ministerrådets udgave lægger op til. Hvor parlamentets version vil ligge i forhold til rådets ved vi ikke, kun at der lægges op til at den ligesom ministerrådets vil være lempeligere end kommissionens. Men den kan godt vise sig at være lidt skrappere end den version vi her diskuterer.

Og for det ikke skal være løgn, når direktivet så er endeligt vedtaget kommer det lige en tur forbi justitsministeriet, som også kan vælge at stramme yderligere op eller bare tage de skrappe fortolkningsbriller på når direktivet skal omsættes til dansk lov.
Søren Pinds ministerium der skal udarbejde lovforslaget, og fortolke direktivet føler jeg mig ikke tryg ved. Det samme gælder flere medlemmer af retsudvalget der efterfølgende behandler lovforslaget.
Her sidder "våbenbegavelser” som bl.a. Pernille Skipper, Søren Søndergaard, Trine Bramsen og Peter Skaarup.

Da der er tale om minimumsstandarder lægger direktivet ingen begrænsninger på hvor langt medlemsstaterne (MS) går i implementeringsprocessen, blot må de ikke lægge sig under.
the Directive lays down the minimum requirements that MS
should impose as regards the acquisition and possession of the different categories of
firearms and regulates the conditions for the transfer of firearms across MS

https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... N-F1-1.PDF

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2016, 13:39

ACE1 skrev:Svensk jagt mener at forbud mod store magasiner også rammer repeterer:

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016 ... penbeslut/
Jeg kan godt se deres pointe, der står faktisk ikke noget om at det kun er centraltændte repeterer.
9. Loading devices, apt to be fitted to centre fire semi-automatic or to repeating firearms, with the following characteristics:
a)
loading devices which can hold more than 20 rounds;
b)
loading devices for long firearms wh
ich can hold more than 10 rounds.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. jun 2016, 14:06

ACE1 skrev:Svensk jagt mener at forbud mod store magasiner også rammer repeterer:
Ja, og det har Svenskerne fuldstændig ret i. Nu er EU i gang med at tage alt de kan komme til.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2016, 14:19

Mapzter skrev:
Ja, og det har Svenskerne fuldstændig ret i. Nu er EU i gang med at tage alt de kan komme til.
Det "sjove" som svenskerne har lagt mærke til er at der er en undtagelse for halvautomater i .22, men ikke for almindelige repeterer i .22 :freak:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. jun 2016, 15:17

Gunrunner skrev:Bemærk iøvrigt ændringsforslaget til article 5:
. Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to
possess a firearm classified in category A or B of Annex I shall be withdrawn if the
person who was granted the authorisation is found to be in the illegal possession of a
loading device classified in Category A 9 of Annex I.
... Hvis man bliver fundet i besiddelse af et fucking magasin, skal man frataget alle sine våbentilladelser og retten til at generhverve dem. :alcohol:
Mine SPS 9mm hi-cap magasiner er indkøbt som 20-skuds. Over tid viser min erfaring dog at de giver sig lidt, så der nogen gange pludselig kan lades 21 patroner i. Så giver man dem en tur i skruestikken, så er de nede på 20 igen. Og ja, det gør man, for ellers udvider de sig lidt mere, og så kan followeren pludselig kæntre, så nogen af patronerne ryger under den. Det giver nogle ualmindelig træls funktionsfejl.
Men fang mig på det forkerte tidspunkt, og der kan pressses 21 skud i et SPS magasin, og vupti: Alle tilladelser er væk!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 15. jun 2016, 16:09

Fast Fumble skrev:
. Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to
possess a firearm classified in category A or B of Annex I shall be withdrawn if the
person who was granted the authorisation is found to be in the illegal possession of a
... Hvis man bliver fundet i besiddelse af et fucking magasin, skal man frataget alle sine våbentilladelser og retten til at generhverve dem. :alcohol:
Mine SPS 9mm hi-cap magasiner er indkøbt som 20-skuds. Over tid viser min erfaring dog at de giver sig lidt, så der nogen gange pludselig kan lades 21 patroner i. Så giver man dem en tur i skruestikken, så er de nede på 20 igen. Og ja, det gør man, for ellers udvider de sig lidt mere, og så kan followeren pludselig kæntre, så nogen af patronerne ryger under den. Det giver nogle ualmindelig træls funktionsfejl.
Men fang mig på det forkerte tidspunkt, og der kan pressses 21 skud i et SPS magasin, og vupti: Alle tilladelser er væk!
mon ikke bare det bliver til en gummi paragraf ? jeg kan ikke forestille mig politiet vil stå og teste samtlige magasiner i dk, for hvor mange skud de kan tage

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 15. jun 2016, 17:07

Fast Fumble skrev:
Ja den risiko er der vel - det sikre er vel så at bruge 15 skuds [emoji35]

The Yeti

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 15. jun 2016, 17:49

CQB skrev:mon ikke bare det bliver til en gummi paragraf ? jeg kan ikke forestille mig politiet vil stå og teste samtlige magasiner i dk, for hvor mange skud de kan tage
Nej, det gider de sikkert ikke... Lige indtil den dag hvor de står og har gennemrodet alt dit udstyr, og ikke kan finde noget at knalde dig på... Så skal de med garanti nok prøve at se om de kan få presset 21 patroner ned i det magasin. :modbat:

Hver gang - som i hver ENESTE GANG - at man som borger lever på "statens nåde" ved at staten ikke håndhæver en given regel, så er det sikkert som amen i kirken, at på et eller andet tidspunkt, så begynder de at håndhæve reglen.

Bare se forhandlere og køb af pistoler. Der er nu snak om at en årevis gammel præcedens for hvordan handler foregår, nu bliver fortolket regelret i stedet for den måde det har kørt på så længe alle kan huske.
Det kræver bare en emsig jurist et sted, der lige skal bevise sit værd.

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt/skydevåben
Has thanked: 7 times

Indlæg af Rubberduck » 15. jun 2016, 21:58

Har jeg forstået det rigtig, at hvis forslaget bliver gennemført i sin nuværende form bliver en ar-15 ulovlig at eje. ? :what:

Eller er det kun hvis den har et magasin der kan tage +20 skud.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2016, 22:23

Rubberduck skrev:Har jeg forstået det rigtig, at hvis forslaget bliver gennemført i sin nuværende form bliver en ar-15 ulovlig at eje. ? :what:

Eller er det kun hvis den har et magasin der kan tage +20 skud.
Det er vi mange der gerne vil vide, men som det ses er de dele af forslaget noget tvetydigt klamphuggeri.
Grænsen er forresten +10 for rifler, + 20 vil gælde for pistoler ifølge det nuværende forslag.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 15. jun 2016, 22:27

Flot. Vi mister åbenbart vores lovlige magasiner, med mange skud. Så må staten jo betale for vores ulovlige magasiner, som vi har købt, ganske lovligt ? Eller hvad

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 15. jun 2016, 22:46

RKN skrev:Så må staten jo betale for vores ulovlige magasiner, som vi har købt, ganske lovligt
Mon ikke det var en tidligere 5,5mm lufttosse med samme holdning, som lavede en "Bødskov" i går? :rolf:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 15. jun 2016, 22:51

RKN skrev:Flot. Vi mister åbenbart vores lovlige magasiner, med mange skud. Så må staten jo betale for vores ulovlige magasiner, som vi har købt, ganske lovligt ? Eller hvad

Nope det er en generel regulering og ikke et ekspropriativt indgreb så ingen erstatning.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 15. jun 2016, 23:17

Lækkert . Vi skal altså bare smide bukser også tage imod

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 16. jun 2016, 06:35

RKN skrev:Lækkert . Vi skal altså bare smide bukser også tage imod

Ja og så skal du huske at være taknemmelig fordi vores kære politikker passer så godt på os og risikoen for at blive ramt af et terrorangreb nu er meget mindre - eller noget

The Yeti

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 16. jun 2016, 09:56

The Yeti skrev:
RKN skrev:Flot. Vi mister åbenbart vores lovlige magasiner, med mange skud. Så må staten jo betale for vores ulovlige magasiner, som vi har købt, ganske lovligt ? Eller hvad

Nope det er en generel regulering og ikke et ekspropriativt indgreb så ingen erstatning.
Husk på at der trods alt er en "grandfather-clause" i direktivet, så de enheder (magasiner og våben) der allerede er i cirkulation er ikke omfattet af de nye regler. ;)

Det betyder bare at magasiner de facto ikke er omfattet, da ingen kan dokumentere om man har haft 20, 50 eller 200 magasiner fra før direktivet trådte i kraft... ;)
(Det "hul" kan naturligvis kun bruges for os der har tingene nu....)

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. jun 2016, 10:05

Gunrunner skrev:Husk på at der trods alt er en "grandfather-clause" i direktivet, så de enheder (magasiner og våben) der allerede er i cirkulation er ikke omfattet af de nye regler. ;)
Hvor ser du det i forslaget? Jeg kan se et par stykker mht. mærkning, og en mht. ikrafttrædelsen, men den udelukker specifikt brug:
Notwithstanding paragraph 1, Member States may, until [transposition deadline + 18 months] suspend the prohibition of possessing loading devices listed under Category A 9 in Annex I to this Directive which were lawfully acquired before [entry into force of this Directive]. However, Member States shall not permit the use of such loading devices after [transposition deadline].
(Annex I, Article II)
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 16. jun 2016, 14:25

Mapzter skrev:Hvor ser du det i forslaget? Jeg kan se et par stykker mht. mærkning, og en mht. ikrafttrædelsen, men den udelukker specifikt brug:
Side 20, afsnit 7B
(7b) In Article 7, the following paragraph is added after paragraph 4:
"4a. Member States may renew an authorisation for a firearm which was classified in category B set out in Annex I of the Directive, as amended by Directive 2008/51/EC9, even if the firearm is currently classified in category A. However, such authorisations may be renewed only for persons already holding an authorisation before the date referred to in Article 3 of this Directive."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 16. jun 2016, 14:43

Gunrunner skrev:
Mapzter skrev:Hvor ser du det i forslaget? Jeg kan se et par stykker mht. mærkning, og en mht. ikrafttrædelsen, men den udelukker specifikt brug:
Side 20, afsnit 7B
(7b) In Article 7, the following paragraph is added after paragraph 4:
"4a. Member States may renew an authorisation for a firearm which was classified in category B set out in Annex I of the Directive, as amended by Directive 2008/51/EC9, even if the firearm is currently classified in category A. However, such authorisations may be renewed only for persons already holding an authorisation before the date referred to in Article 3 of this Directive."

Det dækker vel ikke magasiner som ikke er på tilladelse...

The Yeti

Besvar