Der kan sagtens skydes med fuldkalibrede kugler - det er bare ikke så normalt. Måske primært fordi det kræver noget eksperimenteren at finde den rigtige diameter der slutter tæt - men ikke skaber for stort tryk.LQS skrev:nå så forstår jeg hvad du mener, men du har i hvert fald ikke ret.Senserazer skrev:Jeg mente bare at de eneste "riffel patroner" man kan bruge i et "riflet haglvåben", er sabot slugs, som jo har en noget mindre diameter end de store brenneke kugler, så jeg kan ikke se problemet i "riflede haglvåben" og sabot slugs
MVH søren
Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg kom vidst ikke med noget postulat, men gav bare udtryk for en personlig holdning.LQS skrev:nå så forstår jeg hvad du mener, men du har i hvert fald ikke ret.Senserazer skrev:Jeg mente bare at de eneste "riffel patroner" man kan bruge i et "riflet haglvåben", er sabot slugs, som jo har en noget mindre diameter end de store brenneke kugler, så jeg kan ikke se problemet i "riflede haglvåben" og sabot slugs
MVH søren

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
det er helt ok. dem der prøver at lovgive, om emnet, ved desværre langt mindre. om slugguns 2014....tror jeg.
MVH søren
MVH søren
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Nu kan man læse meget før øjnene falder af, men på DJs side stod der hvilke ændringer der kom med, og kaliber 12-16-20 til brug i riflede våben er ikke med. Så du kan stadig skyde med din riffel i kaliber 12-16-20, og du kan fortsat lovligt gå på jagt med den, og du kan købe en ny riffel i de kalibre osv. (Hvis de lever op til de forskellige krav der er til riffelammo)
Årsagen til at passgen er udeladt skyldes nok alle de fortrinlige høringssvar vi har afgivet, samt en eller anden skrankepaves research der overraskende for ham selv viste, at de var helt på røven hvis de skrev "riflede haglgeværer" da noget sådan ikke findes her i landet.
Der findes glatløbede haglgeværer, og så findes der rifler. På intet tidspunkt har der været tale om at forbyde rifler i kaliber 12-16-20. Og på intet tidspunkt har vi gjort nogen opmærksomme på den fejl i formuleringen. Men bare ladet den passere, så hvis den var blevet medtaget, havde den ikke haft indflydelse på rifler i kaliber 12. (ja, og 16 og 20 selvfølgeligt)
Jeg skrev om fejlen allerede i december, og enkelte har også fået forklaringen "undercover" via PM, men kort af langt, du må ikke skyde kugler af i dit glatløbede haglgevær, men det måtte du heller ikke før. Du må gerne i din riffel, det måtte du også før.
Årsagen til at passgen er udeladt skyldes nok alle de fortrinlige høringssvar vi har afgivet, samt en eller anden skrankepaves research der overraskende for ham selv viste, at de var helt på røven hvis de skrev "riflede haglgeværer" da noget sådan ikke findes her i landet.
Der findes glatløbede haglgeværer, og så findes der rifler. På intet tidspunkt har der været tale om at forbyde rifler i kaliber 12-16-20. Og på intet tidspunkt har vi gjort nogen opmærksomme på den fejl i formuleringen. Men bare ladet den passere, så hvis den var blevet medtaget, havde den ikke haft indflydelse på rifler i kaliber 12. (ja, og 16 og 20 selvfølgeligt)
Jeg skrev om fejlen allerede i december, og enkelte har også fået forklaringen "undercover" via PM, men kort af langt, du må ikke skyde kugler af i dit glatløbede haglgevær, men det måtte du heller ikke før. Du må gerne i din riffel, det måtte du også før.
- 007
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 11 times
Er 1. April dagen den endelige kommer? Plejer den at blive publiceret på selve dagen?YoungDane skrev:Nej.
Mvh
MIg
MIg
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
I det ustyrligt dyre blad der var med jagttegnet, stod der også en formulering om at "forbyde riflede haglgeværer" til jagt i Danmark, men samtidigt at det ikke ville være et forbud mod besidde/anden brug.
http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyr ... igital.pdf
:crazy:
http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyr ... igital.pdf
Mig bekendt er det forbudt at besidde kuglepatroner nu, medmindre det er som "riffelammunition".Ingen kuglepatroner til jagt
Der er allerede i dag et forbud mod brug af kugle-
patroner i glatløbede haglgeværer. Det præciseres
yderligere med et forslag, der også dækker riflede
haglgeværer. Det betyder, at forbuddet gælder til
jagt og regulering. Forbuddet betyder ikke, at det er
forbudt at eje kuglepatroner. De må bare ikke anven-
des til jagt og regulering i Danmark
:crazy:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Ja det er da godt nok dårligt formuleret... De roder rundt i det uden helt at vide hvad de taler om....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- Gold Member
- Kontakt:
Det dyre blad I fik sammen med jagttegnet, havde deadline før høringssvarene var medtaget. DJ var til møde omkring ændringer i endelig bekendtgørelse i uge 9.
Den artikel...Jægerforbundets seneste artikel - som Mads Bank-Mikkelsen, Vildtkonsulent Biodiversitet og arter, Naturstyrelsen, er kilde på: http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 5f719b25c3 er det meste der er sluppet ud om det endelige indhold.
Derfor kan I godt regne med følgende:
Den artikel...Jægerforbundets seneste artikel - som Mads Bank-Mikkelsen, Vildtkonsulent Biodiversitet og arter, Naturstyrelsen, er kilde på: http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 5f719b25c3 er det meste der er sluppet ud om det endelige indhold.
Derfor kan I godt regne med følgende:
Adspurgt tidligere i dag, om den nye tekst ligger fremme et sted, så jeg kan læse den, svarer Mads Bank-Mikkelsen (Forøvrigt inden for en time, kæmpe ros skal han have for det!)Kuglepatroner og lyddæmpere
Kuglepatroner (slugs) som ”Brenneke” har i mange år været forbudt at anvende i glatløbede våben, men i den foreslåede bekendtgørelse var der lagt op til at forbyde kuglepatroner i riflede våben og dermed indføre et totalt forbud mod anvendelse af kuglepatroner i Danmark. Efter sidste uges møde mellem Rigspolitiet, Naturstyrelsen og Danmarks Jægerforbund ligger det dog fast, at dette forslag tages ud af den endelige bekendtgørelse, så denne type ammunition fortsat må anvendes her i landet, når der er tale om våben med riflede løb.
"Det kan du ikke endnu idet den nye bekendtgørelse ikke er trådt i kraft. Jeg forventer at den vil ske enten den 1. april eller den 1. maj."
- Senserazer
- Platin Member
Forbyde kuglepatroner i riflede våben....
Er der andre end mig, som ser problemet i den formulering?...
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Senserazer skrev:Forbyde kuglepatroner i riflede våben....

Fremover kan I godt, alle sammen, regne med, at I kun må skyde med haglpatroner. OGSÅ i jeres jagtrifler!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Senserazer
- Platin Member
Lige præcis!Langenge skrev:Senserazer skrev:Forbyde kuglepatroner i riflede våben....
Er der andre end mig, som ser problemet i den formulering?...Ja, det er en sjov formulering.
Fremover kan I godt, alle sammen, regne med, at I kun må skyde med haglpatroner. OGSÅ i jeres jagtrifler!

-
- Gold Member
- Kontakt:
Det gør de så ikke i den bekendtgørelsen der kommer på gaden...1. maj. 1. april er, ifølge sædvanligvis velinformerede kilder, alt for urealistisk med de seneste ændringer in mente.
Men man må jo godt skyde med lyddæmper på banen, så indskydning kan jo godt nå at komme på plads inden.
Men man må jo godt skyde med lyddæmper på banen, så indskydning kan jo godt nå at komme på plads inden.
- 007
- Gold Member
Loven er kommet og ALT er blevet ulovligt: 338 og helt ned til 308 WIN !!!!!!!!!!!!!!
Aprilsnar
Aprilsnar

Mvh
MIg
MIg
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Jeg har lige fået godkendt endnu en 338 Lapua Magnum uden problemer. Er blevet helt vild det AI grej :)
Hvis nogen mangler eller kender nogen der mangler en AWSM i perfekt stand så skyd mig en besked.
Hvis nogen mangler eller kender nogen der mangler en AWSM i perfekt stand så skyd mig en besked.
- 007
- Gold Member
Er det 300 WinMag?Chrstn_Olsen skrev:Jeg har lige fået godkendt endnu en 338 Lapua Magnum uden problemer. Er blevet helt vild det AI grej :)
Mvh
MIg
MIg
- 007
- Gold Member
Kalthoff skrev:Med samme logik kan du forbyde alle personbiler der kan køre væsentligt hurtigere end 130 km/t eller med en lasteevne over et par hundrede kg, eller alle privatboliger med mere end 1,5 rum pr person, eller alle racercykler til normale mennesker osv. "for det er svært at se at folk har brug for den slags".Hurricane skrev:Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 3c2f14959a
Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
Du kan faktisk forbyde alt der er sjovt, behageligt og underholdende hvis du acepterer præmissen at folk kun skal have lov til det der er strengt nødvendigt.
Hvorfor "tillade" eksklusive importerede Belgiske special-øl når borgerne kan blive lige så fulde i "harboe".
Er der nogen seneste nyheder (som ikke står her)?
Mvh
MIg
MIg
-
- Gold Member
- Kontakt:
Nej.
Miljøministeriet har valgt at holde lukket resten af 2014.
- 007
- Gold Member
YoungDane skrev:Nej.
Der må da snart ske noget med den "Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v"
Mvh
MIg
MIg
-
- Gold Member
- Kontakt:
Ja, du mener ikke, at det også snart er på plads at få gjort noget ved jagttiderne - Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning - den er heller ikke skrevet under endnu.
Historisk set, så plejer det jo at være på plads, i så god tid, at ændringer har været med i Vildtinformation - det der papir der kommer sammen med jagttegnet/indberetningsskemaerne.
I år er vi påbegyndt den nye jagtsæson - den starter jo 1. april - og vi kører stadig videre efter de gamle regler...
Men altså, der er jo lang tid til at vi når den 16. maj - hvor lyddæmper snakken bliver relevant, og endnu længere til 1. juni, hvor bekendtgørelsen om rævehvalperegulering halvanden time før- og efter solnedgang burde være på plads.
Historisk set, så plejer det jo at være på plads, i så god tid, at ændringer har været med i Vildtinformation - det der papir der kommer sammen med jagttegnet/indberetningsskemaerne.
I år er vi påbegyndt den nye jagtsæson - den starter jo 1. april - og vi kører stadig videre efter de gamle regler...
Men altså, der er jo lang tid til at vi når den 16. maj - hvor lyddæmper snakken bliver relevant, og endnu længere til 1. juni, hvor bekendtgørelsen om rævehvalperegulering halvanden time før- og efter solnedgang burde være på plads.
- 007
- Gold Member
Det er en god pointe. Er det pga. travlhed eller er der andre motiver?YoungDane skrev:Ja, du mener ikke, at det også snart er på plads at få gjort noget ved jagttiderne - Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning - den er heller ikke skrevet under endnu.
Mvh
MIg
MIg
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
hele den her tråd viser jo tydeligt, at der sidder de forkerte folk div. steder. de magter simpelthen ikke opgaven. de laver for lidt, de ved for lidt om det de arbejder med. min helt klare mening!
MVH søren
MVH søren
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Hej Søren.LQS skrev:hele den her tråd viser jo tydeligt, at der sidder de forkerte folk div. steder. de magter simpelthen ikke opgaven. de laver for lidt, de ved for lidt om det de arbejder med. min helt klare mening!
MVH søren
Man kan ikke sige de laver for lidt, men man kan godt sige hvorfor de sidder der hvor de sidder?. Jeg tror ikke man er interesseret i fagfolk i mange forvaltninger/ministerie mv. Som eksempel kan jeg nævne i justistministeriet er der flere Cand.Pol end jurister(omvendt i gamle dage). Jeg tror det handler om rekutteringspolitik..også man kan derfra gøre sig sine tanker hvorfor en stats/kommunalforvaltning vælger(fravælger) de folk som de gør?. Man kunne ledes hen til at proletariatets ledelse måske ikke ønsker at få underkendt deres beslutninge p.gra af manglende kompetence inden for de forskellige områder Ansat en generalist og du kan få gennemført din politik uden indvendinger