Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Grendel » 1. jul 2016, 23:11

DGI Skydning er kommet på banen med en udtalelse - ikke just til alle skytteres fordel ..
http://www.dgi.dk/skydning/skydning/art ... bloedes-op
Der er snarere tale om halvautomatiske våben, og dem har vi ikke på vores skydebaner," understreger han.

Det lobbyarbejde mod et strammere direktiv, som DGI Skydning løbende gennemfører i EU i samarbejde med Danmarks Jægerforbund og internationale organisationer, synes også at frede Danmark på anden vis.
Betyder det mon, at der ikke kigges på halvautomatiske pistoler?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 2. jul 2016, 06:05

Grendel skrev:Betyder det mon, at der ikke kigges på halvautomatiske pistoler?
Samme info lagde de op på Facebook, og deres modsigende forklaring om halvautomatiske våben er, at under DGI lader man kun pistolerne op med 5 skud af gangen, og det evt. kommende forbud rammer kun pistoler, som lades med over 20 skud.

Så DGI påstår,
at der ikke bruges halvautomatiske våben på deres baner (løgn), og derefter toner de rent flag med, at de tilsyneladende kun arbejder for deres egen del af skydesporten. Jeg troede skytteforbundene arbejdede sammen mod EU's vanvittige forslag? Havde jeg udøvet IPSC skydning, så havde jeg godt nok blevet tosset over denne tilgang DGI har arbejdet ud fra.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 2. jul 2016, 07:58

Af uvidenhed lister jeg mig til at spørge.

Hvor mange pistoler lader med over 20 skud i IPSC ?
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 2. jul 2016, 08:13

Øboen skrev:
Grendel skrev:Betyder det mon, at der ikke kigges på halvautomatiske pistoler?
Samme info lagde de op på Facebook, og deres modsigende forklaring om halvautomatiske våben er, at under DGI lader man kun pistolerne op med 5 skud af gangen, og det evt. kommende forbud rammer kun pistoler, som lades med over 20 skud.
Mon ikke en stor del af deres grovpistoler kan tage udvidede magasiner?
Afhængigt at tolkningen kan de ende med en hel del utilfredse medlemmer.

Også:
Lars Høgh slår også fast, at der er våbentyper, som DGI Skydning aldrig vil kunne godkende.
"Siger politiet ja til den type våben, som vi ikke ønsker, er det politiets ansvar at stå inde for det, hvis der sker noget.
Jeg ved ikke rigtigt hvad han fisker efter der, politiet godkender vel ikke sportsvåben som ikke er sluppet igennem SKV først?
Medmindre det er et diskret spark til de andre foreninger under SKV?

Under alle omstændigheder så virker det som en meget naiv tolkning, at det kun har betydning hvor meget man rent faktisk lader med.
Og benægtelsen af at have halvautomatiske våben er rent til grin.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 2. jul 2016, 09:16

FBN skrev:Af uvidenhed lister jeg mig til at spørge.

det gør open divisionen , og en del i standard minor kan holde 21 skud , men kan vi nøjes med at få en 20 skuds begrænsning er det billigt sluppet synes jeg

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 09:21

Vi behøver slet ikke en anti-våben lobby... Vi klarer det helt selv at ødelægge det for os selv og hverandre :wall:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 2. jul 2016, 09:39

Bare de stadigt må bruge våben i actionfilm, så er jeg tilfreds.. :getout:
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 2. jul 2016, 10:15

CQB skrev:
FBN skrev:Af uvidenhed lister jeg mig til at spørge.

det gør open divisionen , og en del i standard minor kan holde 21 skud , men kan vi nøjes med at få en 20 skuds begrænsning er det billigt sluppet synes jeg
Tak for info.

Syntes da ikke vi skal nøjes med, hvis det bruges i godkendt skydeprogrammer på godkendte våben bør man da have lov til at
bruge både 20 og 30 skudsmagasiner.

De fleste jeg sådan lige kender og skyder pistol med vi lader mellem 5 - 16 skud alt
efter hvilken disciplin vi skyder.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 4. jul 2016, 09:22

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 4. jul 2016, 12:14

Ved ikke om man skal grine eller græde :???:

De er godt nok gode til at sætte begrænsninger for sig selv (og lidt for meget smagsdommeri) i ovenstående dokument.

Jeg lægger mærke til dette afsnit fra nedensående link:

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... adets-bud/ :

"Ministerrådet har besluttet, at halvautomatiske rifler, der kan afgive mere end 11 skud uden genladning, ved at det har et ladesystem/magasin, der enten i sig selv kan indeholde mere end 10 patroner eller kan blive indsat i våbnet, overgår til kategori A, og dermed bliver forbudt til civilt brug.

Som en konsekvens af ovenstående vil man forbyde magasiner til halvautomatiske rifler, der kan indeholde mere end 10 patroner.

For danske jægere, der benytter halvautomatiske rifler, vil det sige, at de efter alt at dømme fortsat kan benytte disse til jagt i Danmark, da de her kun må have to patroner i våbnet, og for den sags skyld også i udlandet, hvis våbnet ikke kan indeholde mere end 11 patroner."

Vil det sige at man stille og roligt godt kan skyde en hvis pind efter alt hvad der hedder AR15, og AK varianter? Eller læser jeg det forkert?

Så vidt jeg kan se så bliver alle semi-auto rifler med aftagelige magasine forbudte. Da enten et magasin med plads til mere end 10 skud bliver forbudt, eller riflen falder under kategori A, eller begge dele. Alle AR15, og AK varianter falder under den kategori.

Det ender vel også med at en SKS bliver forbudt, i og med at man kan købe 20 skuds magasiner som kan installeres i stedet for det indbyggede 10 skuds faste magasin.
Eller M1 Carbine, den har som standard et 15 skuds magasin, (30 skuds magasiner kan jo også købes).

DJ, og DSU ser ikke ud til at være jægerens/sportskyttens m.m. hjælper i denne sag. :wall:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 4. jul 2016, 13:44

100Radsbar skrev:
Vil det sige at man stille og roligt godt kan skyde en hvis pind efter alt hvad der hedder AR15, og AK varianter? Eller læser jeg det forkert?

Så vidt jeg kan se så bliver alle semi-auto rifler med aftagelige magasine forbudte. Da enten et magasin med plads til mere end 10 skud bliver forbudt, eller riflen falder under kategori A, eller begge dele. Alle AR15, og AK varianter falder under den kategori.

Det ender vel også med at en SKS bliver forbudt, i og med at man kan købe 20 skuds magasiner som kan installeres i stedet for det indbyggede 10 skuds faste magasin.
Eller M1 Carbine, den har som standard et 15 skuds magasin, (30 skuds magasiner kan jo også købes).

DJ, og DSU ser ikke ud til at være jægerens/sportskyttens m.m. hjælper i denne sag. :wall:
Du læser ikke forkert..desværre. Som lovforslaget er nu betyder det et de facto forbud mod 90% af alle halvautomater og ikke kun magasiner som nogen tror.

Alle centerfire rifler som KAN udstyres med et magasin med mere en 10 skud bliver forbudt og som det står nu ryger semi automatiske pistoler under samme regel.

Jeg fatter simpelthen ikke at DJ og SkytteUnionen ikke råber vagt i gevær men i stedet vælger at ignorere det som er ved at ske :puke:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 4. jul 2016, 14:10

Glockster skrev:
100Radsbar skrev:

Du læser ikke forkert..desværre. Som lovforslaget er nu betyder det et de facto forbud mod 90% af alle halvautomater og ikke kun magasiner som nogen tror.

Alle centerfire rifler som KAN udstyres med et magasin med mere en 10 skud bliver forbudt og som det står nu ryger semi automatiske pistoler under samme regel.

Jeg fatter simpelthen ikke at DJ og SkytteUnionen ikke råber vagt i gevær men i stedet vælger at ignorere det som er ved at ske :puke:
Skytteunionen er ligeglad fordi det ikke kommer til at ramme deres discipliner .... andre kan sejle egen sø :evil:
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 4. jul 2016, 14:23

Formandlao skrev:Skytteunionen er ligeglad fordi det ikke kommer til at ramme deres discipliner .... andre kan sejle egen sø :evil:
Måske man skulle ændre taktik og begynde at fortælle hvor uhyggeligt farlige deres Sauer med diopter i virkeligheden er, eller at deres pistolskytter anvender våben der kan dræbe :alcohol:

Syntes det er USMAGELIGT at man ikke alene sikrer sin egen bagdel, men lige sørger for at nakke de værste konkurrenter i samme ombæring......der må sidde nogen i Unionen med et enormt ego eller meget lille IQ, siden de ikke har så dårlig smag i munden af de er ved at :puke: sig over dem selv.
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 100Radsbar » 4. jul 2016, 14:57

Glockster skrev:
Formandlao skrev:Skytteunionen er ligeglad fordi det ikke kommer til at ramme deres discipliner .... andre kan sejle egen sø :evil:
Måske man skulle ændre taktik og begynde at fortælle hvor uhyggeligt farlige deres Sauer med diopter i virkeligheden er, eller at deres pistolskytter anvender våben der kan dræbe :alcohol:

Syntes det er USMAGELIGT at man ikke alene sikrer sin egen bagdel, men lige sørger for at nakke de værste konkurrenter i samme ombæring......der må sidde nogen i Unionen med et enormt ego eller meget lille IQ, siden de ikke har så dårlig smag i munden af de er ved at :puke: sig over dem selv.

Ja det er utroligt at de forskellige organisationer bare sidder trykker skyklapperne sammen om hovedet.
Hvis de stramninger får lov til at eskalere ender det med at DSU kun må skyde med 4,5mm luftpistoler. Så vågner de nok op, men så er toget kørt.

Det samme med DJ. I og med at de ikke kæmper for at få fjernet disse tåbelige restriktioner, gør de sig skyldige i smagsdommeri, hvor alt andet end en O&U, eller SBS haglgevær, og en riffel med Mauser lås (og fast 5 skuds magasin) er det eneste rigtige en (rigtig)jæger har brug for.
Som jeg ser det har DJ en FUDD mentalitet, hvor alt andet er noger der "giver forkert/negativt signalværdi" som DSU så fint formulerer det.

De penge jeg lægger til side for at købe en M1 Carbine, kan jeg vist godt bruge på noget andet, hvis de regler bliver effektueret. :mad:
Alternativt, skal den kastreres til repeter, hvilket jeg ikke ville bryde mig om. :puke:

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 5. jul 2016, 13:51

Syntes det er utroligt at hvert forbund/organisation kun fejer for deres egen dør, og ikke kæmper for at få fjernet alle de latterlige restriktioner så alle kan nyde skydesporten på samme vilkår.

Vi burde have et fælles forbund som kæmper for rettigheder til våbenejere og ikke nogle som gør noget for de områder som berør dem selv.

ærlig talt så har jeg lyst til at :puke: over alt det her. Hvad er der galt med sådan som det fungere nu, og hvorfor skal der hele tiden laves begrænsninger og nye regler fra vores egne rækker.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 5. jul 2016, 14:11

Allan3 skrev:Syntes det er utroligt at hvert forbund/organisation kun fejer for deres egen dør, og ikke kæmper for at få fjernet alle de latterlige restriktioner så alle kan nyde skydesporten på samme vilkår.

Vi burde have et fælles forbund som kæmper for rettigheder til våbenejere og ikke nogle som gør noget for de områder som berør dem selv.

ærlig talt så har jeg lyst til at :puke: over alt det her. Hvad er der galt med sådan som det fungere nu, og hvorfor skal der hele tiden laves begrænsninger og nye regler fra vores egne rækker.
Godt brølt :thumbup:

Jeg har også svært ved at forstå hvad det hele drejer sig om, og hvorfor vi ikke alle kan samarbejde og være med til at promovere og udvikle skydesporten sammen til alles gavn.

Der må ligge noget andet bag, når man bevidst prøver at ødelægge mulighederne for andre skytter.
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 100Radsbar » 5. jul 2016, 15:00

Hvis Danmarks Jægerforbund ikke kommer i mål, og får fjernet de restriktioner som der lægges op til. er der god sandsynlighed for at jeg melder mig ud af DJ. Hvis de ikke magter denne opgave vil jeg ikke betale en øre mere til dem.

Desværre er de mig bekendt de eneste (ud over DSU) der har mulighed for at gøre noget ved det.
Men de virker ikke interesseret i at følge den helt til dørs.

Tænker på at en del jagt forretninger m.m. må se en stor nedgang i omsætning hvis de gennemfører det bras.
Kig bare f.eks. på Jysk jagt og skytte udstyr, de har en masse ½-auto til salg, både moderne våben og militær historiske. Det bliver da noget af en slag i omsætningen hvis de ikke kan få solgt deres våben.
Kunne være at sådan noget som tabt omsætning, og fyringer m.m. skulle forelægges politikerne, det kunne være at det ville hjælpe lidt på det.

Går lidt og tænker på følgende, få købt en M1 Carbine ASAP, og håbe på at våbentilladelsen ikke bliver inddraget når de nye regler træder i kraft (og håbe på at den kan blive fornyet om 10 år, hvis den ikke bliver inddraget inden).

Eller slå koldt vand i blodet, og håbe på at politikerne besinder sig, og DJ, & DSU får fingeren ud og arbejder på sagen...... :rolf: :wall: :alcohol: :mad:

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 5. jul 2016, 22:31

Jeg spurgte Jægerforbundet om de mente ministerråddets forslag ville ramme magasiner alene, eller om det vil ramme rifler der har MULIGHED for at blive fodret med et +10 skuds magasin, selvom man ikke ejer disse magasiner. Deres svar var, at efter deres, og deres juristers vurdering ville det kun ramme magasinerne. Så ifølge DJ kan kan vi stadigvæk beholde halvauto rifler med ministerrådets forslag, vi må bare ikke eje magasiner større end 10skuds. Ved ikke om de har ændret mening siden, eller om de overhovedet har ret. Jeg spurgte dem lige efter de have lavet en opdatering på facebook omkring ministerrådets forslag. Jeg spurgte dem også, om de støttede forslaget fra ministerrådet, og om de fortsat vil kæmpe for at der ikke kommer magasin begrænsninger. Det svar jeg fik lød sådan her:

"Hej Nicolai,

Forslaget fra ministerrådet om magasinstørrelser, bakker Danmarks Jægerforbund ikke op om. Grundlæggende mener vi, at det nuværende våbendirektiv er tilstrækkelig, derfor arbejder vi også for, at der ikke kommer yderligere restriktioner.

Det skal dog bemærkes, at de nuværende forslag i forhold til magasinstørrelser til halvautomater ikke nødvendigvis er en skærpelse af dansk lovgivning. Det afhænger af tolkningen."

Jeg forklarede så hvorfor det åbenlyst var en stramning af dansk lov lige meget hvordan man tolkede det, og at det desuden også ville berøre repeter våben. Det var en længere post, og jeg fik ikke noget svar på den. Egentlig blev jeg glad lige efter jeg hørte at de fortsat kæmper for status quo, eller så tæt som overhovedet muligt. Meeeen... Jeg er faktisk begyndt at tro de måske ikke har det så stramt med ministerrådets forslag som jeg måske kunne ønske.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 100Radsbar » 5. jul 2016, 22:57

"
Det skal dog bemærkes, at de nuværende forslag i forhold til magasinstørrelser til halvautomater ikke nødvendigvis er en skærpelse af dansk lovgivning. Det afhænger af tolkningen."

"

Sagt på en anden måde, vi gør ikke noget ved forslaget fra ministerrådet, og lader dem bestemme. :wall:

Ergo alle magasiner over 10 skuds kapacitet (1 i kammeret + 10 i magasin) bliver forbudt, og alle ½-auto våben der kan indehole magasiner med mere end 10 skud også forbudt.
Det er en alt for slap tilbagemelding, der er ikke så meget at tolke i nedenståemde som ministerrådet har meldt ud:

"Ministerrådet har besluttet, at halvautomatiske rifler, der kan afgive mere end 11 skud uden genladning, ved at det har et ladesystem/magasin, der enten i sig selv kan indeholde mere end 10 patroner eller kan blive indsat i våbnet, overgår til kategori A, og dermed bliver forbudt til civilt brug."

Min :moon: siger jeg bare.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 6. jul 2016, 18:24

Vent lidt, betyder det så at min 357/38 bøjlespænder der kan holde 11+1 skud bliver forbudt???!!

Edit: Nej kun til halv-automater.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 6. jul 2016, 18:26

BasicReality skrev:Vent lidt, betyder det så at min 357/38 bøjlespænder der kan holde 11+1 skud bliver forbudt???!!

Den er vel ikke halvautomatisk

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 6. jul 2016, 18:37

The Yeti skrev:
BasicReality skrev:Vent lidt, betyder det så at min 357/38 bøjlespænder der kan holde 11+1 skud bliver forbudt???!!

Den er vel ikke halvautomatisk

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gælder et evt forbud ikke både halv auto og repeter ?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. jul 2016, 18:53

CQB skrev: Gælder et evt forbud ikke både halv auto og repeter ?
Jo, det gør det, som det ser ud i det seneste forslag:
9. Ladeskinner, der kan sættes på halvautomatiske skydevåben med centralantændelse eller skydevåben med repetermekanisme, og som har følgende egenskaber:

a) ladeskinner, der kan indeholde over 20 patroner
b) ladeskinner til lange skydevåben, der kan indeholde over 10 patroner.
Se side 25 i dette dokument:

http://data.consilium.europa.eu/doc/doc ... NIT/da/pdf
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 100Radsbar » 6. jul 2016, 19:21

Det eneste jeg p.t. kan glæde mig over er at min SVT, med sit 10 skuds magasin, ser ud til at klare frisag.

Men det begrænser mig jo i at kunne købe et "weapon of mass destruction" som en M1 Carbine. Så de foreslag de kommer med er helt hul i hovedet. :wall:

Hvorfor er det at politikerne ikke kan se at uanset hvor meget de spænder skruen for de lovlydige våbenejere/jægere/sportsskytter m.m. så vil det aldrig begrænse de kriminelle elementer. *Host* Knivloven *Host*

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 6. jul 2016, 21:49

Nej din SVT med 10 skuds magasin går ikke fri for der findes mig bekendt custom magsiner til SVT med mere end 10 skud....

Forstå det nu....det her er et forsøg på at forbyde stort set alle halv automatiske centerfire rifler.........

Besvar