Ved ikke om man skal grine eller græde
De er godt nok gode til at sætte begrænsninger for sig selv (og lidt for meget smagsdommeri) i ovenstående dokument.
Jeg lægger mærke til dette afsnit fra nedensående link:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... adets-bud/ :
"Ministerrådet har besluttet, at halvautomatiske rifler, der kan afgive mere end 11 skud uden genladning, ved at det har et ladesystem/magasin, der enten i sig selv kan indeholde mere end 10 patroner eller kan blive indsat i våbnet, overgår til kategori A, og dermed bliver forbudt til civilt brug.
Som en konsekvens af ovenstående vil man forbyde magasiner til halvautomatiske rifler, der kan indeholde mere end 10 patroner.
For danske jægere, der benytter halvautomatiske rifler, vil det sige, at de efter alt at dømme fortsat kan benytte disse til jagt i Danmark, da de her kun må have to patroner i våbnet, og for den sags skyld også i udlandet, hvis våbnet ikke kan indeholde mere end 11 patroner."
Vil det sige at man stille og roligt godt kan skyde en hvis pind efter alt hvad der hedder AR15, og AK varianter? Eller læser jeg det forkert?
Så vidt jeg kan se så bliver alle semi-auto rifler med aftagelige magasine forbudte. Da enten et magasin med plads til mere end 10 skud bliver forbudt, eller riflen falder under kategori A, eller begge dele. Alle AR15, og AK varianter falder under den kategori.
Det ender vel også med at en SKS bliver forbudt, i og med at man kan købe 20 skuds magasiner som kan installeres i stedet for det indbyggede 10 skuds faste magasin.
Eller M1 Carbine, den har som standard et 15 skuds magasin, (30 skuds magasiner kan jo også købes).
DJ, og DSU ser ikke ud til at være jægerens/sportskyttens m.m. hjælper i denne sag.

7,62x54R Glory to the Mosin.