ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Marc » 22. sep 2020, 13:40

Topcat skrev:
22. sep 2020, 12:58
Krung og Marc, var der i jeres tilfælde tale om handel mellem private, eller mellem forhandler og privat? Jeg har hørt spekulationer i at ansøgninger ved køb af våben fra en forhandler prioriteres højere end handel mellem private.
Jeg har handlet privat.
Der er dog lige kommet en lille tilføjelse til historien.
Riflen det drejer sig om, er en halvautomat i 7,62x39, som der ikke længere gives tilladelse til.
Derfor er riflen deponeret ved bøssemager, som samtidigt med min ansøgning om tilladelse d. 22/6, har indsendt attest om, at riflen er ændret fra halvauto til repeter.

Nu har PAC lige svaret på den mail som jeg sendte til dem i går vedrørende sagens status, at de ikke kan finde nogen attest fra bøssemageren.

Så hvis der er tale om en forsinkelse i forhold til den generelle ventetid, er det nok årsagen.

Jeg har rettet henvendelse til bøssemageren og fået en kopi af attesten. Nu har jeg selv sendt den til PAC.

Bøssemageren påstår at have indsendt attesten som aftalt, og at PAC må have forlagt den.

Attesten jeg modtog i dag var dog underskrevet med dags dato, da den oprindelige "...ikke var nem at læse"
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 22. sep 2020, 16:31

Topcat skrev:
Krung og Marc, var der i jeres tilfælde tale om handel mellem private, eller mellem forhandler og privat? Jeg har hørt spekulationer i at ansøgninger ved køb af våben fra en forhandler prioriteres højere end handel mellem private.
Mellem forhandler og jeg.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 22. sep 2020, 17:42

Krung skrev:
22. sep 2020, 16:31
Topcat skrev:
Mellem forhandler og jeg.
Deprimerende, så regner jeg med 6 uger mere...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Simon1205
Newbie
Newbie
Interesser: Jaggtegn
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Simon1205 » 22. sep 2020, 21:48

Salonriffel CZ455 17 HMR. Jagtbrug
Søgt hos forhandler den : 06-07-2020
Udstedt den : 17-09-2020
Modtaget i e-Boks den : 21-09-2020.

Så omkring 10 uger, plus det løse...

Salonriffel i 22Lr som er søgt 4 dage efter er ikke kommet i nu :(

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 24. sep 2020, 08:40

Grovpistol søgt 21/7 sagbehandling afsluttet 22/9, jeg har kortet i start næste uge.

Stort set alle vores SKV2'er ligger på 8 uger sagsbehandlings tid.

Så SKV kørerer rimeligt, lidt hurtigere ville selvfølgelig altid være godt. :smile:

Jeg kan læse her, at mange jægere har væsenligt længere sagbehandlings tid :cry: , de må have et bemandings problem i PAC, en våbentilladelse for jægere burde være mindst lige så hurtig som en SKV2.

Der bør jo være færre behandlings led på en jægersag, Union/DGI og evt JM, er jo ikke inde over på disse sager.

Mvh
Grey

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 24. sep 2020, 15:07

Jeg søgte en SKV6 d. 26/8. Den er ankommet i eboks i dag, d. 24/9.

Så lige omkring en måned på en SKV6, som jeg mindes blev lovet ikke ville tage over en uge, den gang den blev indført.

:mob: :mad: :evil:

Den første jeg fik for 2 år siden, var under 24 timer om at blive udstedt.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 24. sep 2020, 15:30

GåsPåGaffelen skrev:
24. sep 2020, 15:07
Jeg søgte en SKV6 d. 26/8. Den er ankommet i eboks i dag, d. 24/9.

Så lige omkring en måned på en SKV6, som jeg mindes blev lovet ikke ville tage over en uge, den gang den blev indført.

:mob: :mad: :evil:

Den første jeg fik for 2 år siden, var under 24 timer om at blive udstedt.
Min rekord for en SKV6 var kun et par timer helt i starten... det er godt nok slemt pt.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 24. sep 2020, 22:13

Wengel skrev:
21. sep 2020, 10:26
Marc skrev:
21. sep 2020, 10:10
Det er mig helt uforståeligt at sagsbehandlingstiden bliver ved at være så lang.

Jeg kan forstå at man i en kortere periode kan være bagud, men det fortsætter jo det her.

Jeg venter fortsat på en tilladelse søgt 22/6, så det er 13 uger i dag.

Havde egentligt tænkt at jeg ikke ville ringe og forstyrre på våbenkontoret, da de hellere må bruge deres tid ved tasterne,
og ikke i telefonen med mig. Nu kunne jeg dog ikke dy mig mere, men som nummer 8 i telefonkøen lagde jeg på igen.
Det er det samme show hvert eneste år - selv før corona var det jo lige så slemt. Hvert eneste år så bliver der brugt undskyldninger såsom "sommerferie" og "juleferie"... hvordan det kan komme som en overraskelse hvert eneste år det kan jeg simpelthen ikke begribe.
Det er simpelthen bare et område hvor de ikke vil prioritere at komme i bund, slet og ret en skjult 'straf' og måde at få folk til at lade være med at købe våben fordi det tager for lang tid.
Jeg tænker ikke der sidder nogen herinde der stopper med at købe våben grundet behandlingstid, det gør det dog ikke mindre irriterende :smile:
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 24. sep 2020, 22:37

LapuaMagnum skrev:
24. sep 2020, 22:13
Jeg tænker ikke der sidder nogen herinde der stopper med at købe våben grundet behandlingstid, det gør det dog ikke mindre irriterende :smile:
Det har klart lagt en dæmper på min købetrang.

Jeg har kun købt 3 våben siden marts.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 24. sep 2020, 22:47

LapuaMagnum skrev:
Wengel skrev:
Marc skrev:
21. sep 2020, 10:10
Det er mig helt uforståeligt at sagsbehandlingstiden bliver ved at være så lang.

Jeg kan forstå at man i en kortere periode kan være bagud, men det fortsætter jo det her.

Jeg venter fortsat på en tilladelse søgt 22/6, så det er 13 uger i dag.

Havde egentligt tænkt at jeg ikke ville ringe og forstyrre på våbenkontoret, da de hellere må bruge deres tid ved tasterne,
og ikke i telefonen med mig. Nu kunne jeg dog ikke dy mig mere, men som nummer 8 i telefonkøen lagde jeg på igen.
Det er det samme show hvert eneste år - selv før corona var det jo lige så slemt. Hvert eneste år så bliver der brugt undskyldninger såsom "sommerferie" og "juleferie"... hvordan det kan komme som en overraskelse hvert eneste år det kan jeg simpelthen ikke begribe.
Det er simpelthen bare et område hvor de ikke vil prioritere at komme i bund, slet og ret en skjult 'straf' og måde at få folk til at lade være med at købe våben fordi det tager for lang tid.
Herinde nej det er vi for dedikerede til, men der vil helt sikkert være nogen jægere som ikke lige napper en ekstra riffel til bukkejagten fordi de ved at det når at blive vinter før de får tilladelsen, så de klarer sig med hvad de har.
Det er den slags jeg mener :)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 25. sep 2020, 09:17

LapuaMagnum skrev:
Det tro jeg desværre netop det gør. Jeg ville have haft flere våben gennem hænderne (22lr pistoler/revolver, et par 10-22), hvis det ikke tog så lang tid at vente på tilladelserne. Det gør det helt uoverskueligt at hvis jeg vil se om en Rem700 er noget for mig, så tager det 6 måneder at få den og komme af med den.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af NKlausen » 25. sep 2020, 17:32

jeg er også ret sikker på jeg havde haft lidt ekstra i skabet hvis ikke ventetiden var så ekstremt stor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 26. sep 2020, 17:42

Wengel skrev:
Det er ikke min opfattelse. Jeg var på det afsluttende modul i et kursus, hvor der er et par deltagere fra det administrative ledelseslag hos PAC. Vi har talt sammen tidligere, og de var ikke stolte ved situationen. Det er bl.a. yderligere opgaver som de fik i forbindelse med Corona, som har været med til at skabe den nuværende situation. Men der skulle være godt tryk på udviklingen af nyt ansøgningssystem, og nyt system på våbenområdet, som vi forventes at se til næste år. De nævnte også, at løsningen med tilladelser til eBoks, faktisk er noget de selv har lavet hos PAC, efter at de ikke kunne få ressourcer til det hos Statens IT, som ellers kører deres systemer. Mit indtryk er helt klart, at PAC lægger sig i selen for at levere det bedste de kan, med de ressourcer som de får tildelt. Det baserer jeg ikke kun på de samtaler jeg har haft med dem på 2-3 mands hånd, men også på de præsentationer og fremlæggelser de er kommet med på kurset.

Men jeg er enig i, at fra politisk hold er det ikke noget som bliver prioriteret, og det var der man virkelig ville kunne rykke noget.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 26. sep 2020, 19:01

Mapzter skrev:
26. sep 2020, 17:42
Wengel skrev:
Det er ikke min opfattelse. Jeg var på det afsluttende modul i et kursus, hvor der er et par deltagere fra det administrative ledelseslag hos PAC. Vi har talt sammen tidligere, og de var ikke stolte ved situationen. Det er bl.a. yderligere opgaver som de fik i forbindelse med Corona, som har været med til at skabe den nuværende situation. Men der skulle være godt tryk på udviklingen af nyt ansøgningssystem, og nyt system på våbenområdet, som vi forventes at se til næste år. De nævnte også, at løsningen med tilladelser til eBoks, faktisk er noget de selv har lavet hos PAC, efter at de ikke kunne få ressourcer til det hos Statens IT, som ellers kører deres systemer. Mit indtryk er helt klart, at PAC lægger sig i selen for at levere det bedste de kan, med de ressourcer som de får tildelt. Det baserer jeg ikke kun på de samtaler jeg har haft med dem på 2-3 mands hånd, men også på de præsentationer og fremlæggelser de er kommet med på kurset.

Men jeg er enig i, at fra politisk hold er det ikke noget som bliver prioriteret, og det var der man virkelig ville kunne rykke noget.
Det er da godt at høre at PAC selv faktisk gerne vil yde en god service - men selvfølgelig hvis det bliver forhindret fra politisk side (eller skal vi kalde det 'ikke prioriteret') så resultatet stadigvæk er elendigt, så er det jo desværre en ringe trøst.
Det er kun et par år siden at vi også var oppe på 4-6 måneder og det virker som om at hver gang det lykkedes dem at få det ned på et fornuftigt niveau, så bliver der lavet noget om (f.eks. da de samlede øst og vest i PAC) og så starter showet forfra igen med mangel på uddannet personale og forsinkelser pga ændringer i procedurer.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Leon » 27. sep 2020, 19:49

Er der nogle, der har indikationer på den aktuelle sagsbehandlingstid ? Fruen går nemlig og venter på sin fødselsdagsgave på syvende uge :smile:
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2020, 20:04

Leon skrev:
27. sep 2020, 19:49
Er der nogle, der har indikationer på den aktuelle sagsbehandlingstid ? Fruen går nemlig og venter på sin fødselsdagsgave på syvende uge :smile:
Hvad har du søgt på?
Kan oplyse at SKV2 på håndvåben ligger på omkring 8 uger

Mvh
Grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 27. sep 2020, 20:10

Tilgang af riffel til samlerliste indsendt 22 maj.
Opdateret liste med riffel modtaget 24 september.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKlausen » 27. sep 2020, 20:15

en fra min skydebane har lige fået på riffel, ventede lige over 10 uger

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dingenoter
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Leon » 27. sep 2020, 20:23

Greyberd63 skrev:
27. sep 2020, 20:04
Leon skrev:
27. sep 2020, 19:49
Hvad har du søgt på?
Kan oplyse at SKV2 på håndvåben ligger på omkring 8 uger

Mvh
Grey
Der er søgt på fruens jagttegn i starten af august, så der er nok nogle ugers ventetid endnu.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 28. sep 2020, 09:39

Mapzter skrev:
26. sep 2020, 17:42
Wengel skrev:

Ja det er sgu trist at når folk gerne vil gøre det de er ansat til, at der så bliver spændt ben for dem.
Det siger desværre noget om toppen i administrationen/politikerne :thumbdown:

Giv PAC folkene en hilsen og min sympati over deres arbejdsforhold.
Kender godt det med at blive modarbejdet at topledelsen, når man prøver at gøre sit arbejde (Det er ikke et problem mere i min organisation føler jeg, men det har det været tidligere).

DJ, og Dansk Skytte union/DGI m.m. må lægge pres på politikerne så der kan gøres noget ved den situation.
Det er dælme da det vi betaler dem for via vores kontingent. :impatient:
7,62x54R Glory to the Mosin.

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 29. sep 2020, 14:29

Vi er ikke de eneste som har problemer med tilladelser.

Godt nok i en helt anden boldt gade, men deres problemer er endnu større uden at der er gjort noget endnu.
Politiet ændrede tidligere på året procedure for godkendelsen af særtransporter øst for Lillebælt. Nu skal kommunerne, som særtransporten kører igennem, høres, inden der kan gives tilladelse. Det gælder også for de ”almindelige” særtransporter, hvor entreprenørmaskiner og andet materiel bliver flyttet. Dem er der utallige af hver dag.

Politiet besluttede med kort varsel at leve op til en bekendtgørelse fra 2005, der pålægger politiet at høre vejmyndigheden (ofte kommunen), inden der bliver givet tilladelse til en særtransport.

Tidligere fik transportvirksomhederne tilladelse til en særtransport fra den ene dag til den anden. Men siden den nye procedure blev indført, er bunken af sager hos politiet vokset og vokset.

Problemet bliver bare større og større. Vi søger om mellem 5 og 15 tilladelser om dagen, og i øjeblikket får vi mellem 1 og 4 tilladelser retur, siger Jesper Thorning, der er afdelingsleder i blokvognsdivisionen hos DSV Transport i Roskilde.

https://www.danskindustri.dk/medlemsfor ... 2wQADGXL1Q

Man kunne godt undre sig over om det er blevet forbudt at tænke.
10-22

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKlausen » 29. sep 2020, 14:40

10-22 skrev:
29. sep 2020, 14:29
Man kunne godt undre sig over om det er blevet forbudt at tænke.
Jeg tror mere det er, at indenfor det offentlige er der simpelthen INGEN grund til at yde en god service. Selvom de "lavtstående" ansatte ønsker at gøre et godt stykke arbejde, er der intet incitament fra ledelsen til at gøre noget for at det er muligt.

det er jo ikke ligefrem fordi der er et alternative til PAC. Hver dag vi bliver spidset af med urimeligt lange behandlingstider går cheferne der er ansvarlige hjem og hygger og har det helt fint.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. sep 2020, 23:22

Fik denne på socialt medie....
20200930_231846.jpg
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 2. okt 2020, 12:16

PAC forstår godt frustrationerne, siger de:

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... trationer/
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 2. okt 2020, 12:55

Bofhenator skrev:
2. okt 2020, 12:16
PAC forstår godt frustrationerne, siger de:

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... trationer/
Han mener man spilder deres tid, hvis man ringer ind? Jeg mener så de spilder andres tid, når de f.eks. pludselig ikke kan finde ansøgninger i deres system. Ringer man ikke i en sådan situation kan man jo vente til evig tid på af modtage tilladelsen/tilladelserne...og der er utallige eksempler på at de er "blevet væk i systemet".

Besvar