Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Afslag på på fornyelse af tilladelse til Steyr AUG

Indlæg af Refraktorius » 27. dec 2016, 14:36

Fast Fumble skrev:
CQB skrev:det er bare z modellen jeg har
Jamen, så er den jo IKKE til at konvertere på kort tid, som de har påstået?
Så er det klage-tid!
Præcis.

Men nu er der så vidt jeg kan se ikke givet et afslag.

Forvaltningsafgørelser skal begrundes, så proceduren må være:

- søg
- få afslag
- klag på grundlag af begrundelsen for afslaget

Og specielt hvis de giver et dårligt begrundet afslag, så kan man have en fest med en saglig og velformuleret klage.
:biggrin:

Og husk, at al kommunikation skal foregå på skrift!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 27. dec 2016, 17:30

Fast Fumble skrev:
CQB skrev:det er bare z modellen jeg har
Jamen, så er den jo IKKE til at konvertere på kort tid, som de har påstået?
Så er det klage-tid!
den ellers flinke dame jeg talte med påstod at også z modellen også kunne gøres fuldauto på 30 sekunder , men jeg har ikke fået det endelige afslag endnu

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 28. dec 2016, 14:43

CQB skrev:den ellers flinke dame jeg talte med påstod at også z modellen også kunne gøres fuldauto på 30 sekunder , men jeg har ikke fået det endelige afslag endnu
... Jeg har heller ikke hørt fra dem endnu - men det kommer jo nok umiddelbart efter nytår.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 12:35

Så fik jeg afslag på fornyelse af tilladelse på en anden halvauto :evil:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2017, 12:48

CQB skrev:Så fik jeg afslag på fornyelse af tilladelse på en anden halvauto :evil:
Hvilken - og med hvilken begrundelse?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 13. jan 2017, 13:43

Ja, hvad handler det om? Går de nu specifikt efter alle halvautomater, fordi de gerne vil imødekomme EUs nye våbendirektiv?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2017, 14:25

De går ikke efter alle halvautomatiske rifler. Men jeg kan forestille mig at de måske (igen) prøver om de kan slippe afsted med at indføre et de-facto forbud mod "taktisk udseende" halvautomatiske rifler, ved at opstille en påstand om at netop disse nemt kan konverteres til fuldautomatisk funktion.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. jan 2017, 14:43

Elbæk skrev:De går ikke efter alle halvautomatiske rifler. Men jeg kan forestille mig at de måske (igen) prøver om de kan slippe afsted med at indføre et de-facto forbud mod "taktisk udseende" halvautomatiske rifler, ved at opstille en påstand om at netop disse nemt kan konverteres til fuldautomatisk funktion.
Jamen hvor ligger logikken i det?

En Ruger 10/22 kan jo ligne et nydeligt luftgevær med pænt træskæfte og blåneret løb, men den kan også fås med svær matchpibe, 50 skudsmagasiner og skæfter, der simulerer nogle af de funktioner, som en typisk AR-15 indeholder.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2017, 14:47

Siden hvornår har logik haft det mindste med den danske våbenlovgivning - og forvaltningen af samme - at gøre?

Den ideologiske våbenmodstand har stærkt rodfæste blandt embedsmændene i rigspolitiet. De skærer de skiver af salamien de kan slippe afsted med - og har samtidig den enorme luksus at de ikke er forpligtede til at forklare sig det mindste overfor borgerne når de gør det.

Sidst rigspolitiet legede den her leg, gik DJ ind i sagen og fik dem sat på plads. Jeg har lige sendt DJ en mail med en kort redegørelse for den aktuelle problematik og et link til denne tråd.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. jan 2017, 14:53

Elbæk skrev:Siden hvornår har logik haft det mindste med den danske våbenlovgivning - og forvaltningen af samme - at gøre?
Tjooo....nej, jeg kan simpelthen ikke se logikken i noget af våbenloven. Godt, at vores politikere (både røde og blå) tager fornuftige, afregnede beslutninger, der udtrykker tillid til den enkelte borger, og straffer handlinger, ikke genstande. :alcohol:

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:24

Elbæk skrev:
CQB skrev:Så fik jeg afslag på fornyelse af tilladelse på en anden halvauto :evil:
det er en izhmash (svd) ,og de kommer som sådan ikke med nogen begrundelse for afslag , men giver mig mulighed for at forklarer hvorfor jeg vil ha en halv auto mere når jeg har 6 andre . jeg vil skrive og spørge om grunden til afslaget

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2017, 15:30

CQB skrev:
Elbæk skrev:
det er en izhmash (svd) ,og de kommer som sådan ikke med nogen begrundelse for afslag , men giver mig mulighed for at forklarer hvorfor jeg vil ha en halv auto mere når jeg har 6 andre . jeg vil skrive og spørge om grunden til afslaget
"mere", er det ikke fornyelse af en eksisterende?
Den problematik må de da havde overvejet sidste gang du købte ny halvautomat?

Jeg kunne måske godt se hvis de syntes at det var svært at argumentere for at købe flere, men sådan at begynde at pille våben ud af din eksisterende samling er da ikke helt rimeligt. Og samtidigt pønser de på at likvidere din AUG.

Gad vide om du er blevet udset til en ekstra kontrol fordi du har så mange halvautomater?

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 13. jan 2017, 15:33

Altså du har seks stk og vil have nr 7 nu?

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:34

ReneKJ skrev:
CQB skrev:
Elbæk skrev:
"mere", er det ikke fornyelse af en eksisterende?
Den problematik må de da havde overvejet sidste gang du købte ny halvautomat?

Jeg kunne måske godt se hvis de syntes at det var svært at argumentere for at købe flere, men sådan at begynde at pille våben ud af din eksisterende samling er da ikke helt rimeligt. Og samtidigt pønser de på at likvidere din AUG.

Gad vide om du er blevet udset til en ekstra kontrol fordi du har så mange halvautomater?
jo det er en fornyelse af en eksisterende tilladelse , måske er de blevet mere emsig

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:37

A284win skrev:Altså du har seks stk og vil have nr 7 nu?
nej jeg har seks alm rifler og to 22,er alle halv auto ,det er en fornyelse af tilladelsen

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 13. jan 2017, 15:39

CQB skrev:jo det er en fornyelse af en eksisterende tilladelse , måske er de blevet mere emsig
Hvis du har lyst at svare, hvor mange de 6 tilladelser er fra før ACV blev sat til at stå for tilladelser?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:41

Mapzter skrev:
CQB skrev:jo det er en fornyelse af en eksisterende tilladelse , måske er de blevet mere emsig
Hvis du har lyst at svare, hvor mange de 6 tilladelser er fra før ACV blev sat til at stå for tilladelser?
det er de alle

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 13. jan 2017, 15:43

CQB skrev:det er de alle
Så har du nok forklaringen der. ACV/ACØ er, så vidt jeg ved, ikke meget for at gi' mere end en tilladelse til halvauto per "kaliberklasse" (hvordan de så end definerer dem).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:45

Mapzter skrev:
CQB skrev:det er de alle
Så har du nok forklaringen der. ACV/ACØ er, så vidt jeg ved, ikke meget for at gi' mere end en tilladelse til halvauto per "kaliberklasse" (hvordan de så end definerer dem).
ja sikkert ,jeg er spændt på og høre deres begrundelse for afslaget

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:47

måske skal vi vende os til at det er slut med mere end en halv auto i samme kaliber

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2017, 15:51

At rigspolitiet ikke vil forny en eksisterende tilladelse, fordi de - lige pludselig - synes at du har for mange halvautomatiske rifler, er dybt uacceptabel adfærd.

Jeg er dog benovet over at det, til at starte med, i det hele taget er lykkedes dig at opnå tilladelse til seks centraltændte halvautomatiske rifler. Men når det nu ér tilfældet, er det - for at gentage mig selv - uacceptabel adfærd at rigspolitiet (i deres optik) søger at "rette op på dette" ved at nægte dig fornyelse af eksisterende tilladelser.

Jeg har, som nævnt ovenfor, adviseret Danmarks Jægerforbund om denne tråd - i tillid til at du har fortalt os hele historien og at der ikke ligger andre forhold til grund for omtalte afslag.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 15:59

Elbæk skrev:At rigspolitiet ikke vil forny en eksisterende tilladelse, fordi de - lige pludselig - synes at du har for mange halvautomatiske rifler, er dybt uacceptabel adfærd.

Jeg er dog benovet over at det, til at starte med, i det hele taget er lykkedes dig at opnå tilladelse til seks centraltændte halvautomatiske rifler. Men når det nu ér tilfældet, er det - for at gentage mig selv - uacceptabel adfærd at rigspolitiet (i deres optik) søger at "rette op på dette" ved at nægte dig fornyelse af eksisterende tilladelser.

Jeg har, som nævnt ovenfor, adviseret Danmarks Jægerforbund om denne tråd - i tillid til at du har fortalt os hele historien og at der ikke ligger andre forhold til grund for omtalte afslag.
ok tak for det , så må vi se om jægerforbundet giver lyd , jeg mener ikke jeg holder noget skjult

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2017, 16:09

CQB skrev:ok tak for det , så må vi se om jægerforbundet giver lyd , jeg mener ikke jeg holder noget skjult
:thumbup:

Det regner jeg heller ikke med. Vi hár dog før haft tråde hvor folk har klaget over afslag herinde, høstet en masse sympati, men - til at starte med - lige "glemte" at fortælle at de forresten også lige havde en voldsdom, frekventere den lokale rockerklubs fredagsbar, havde polititilhold fra ekskonen, etc. :wall:

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 13. jan 2017, 16:14

Elbæk skrev:
CQB skrev:ok tak for det , så må vi se om jægerforbundet giver lyd , jeg mener ikke jeg holder noget skjult
:thumbup:

Det regner jeg heller ikke med. Vi hár dog før haft tråde hvor folk har klaget over afslag herinde, høstet en masse sympati, men - til at starte med - lige "glemte" at fortælle at de forresten også lige havde en voldsdom, frekventere den lokale rockerklubs fredagsbar, havde polititilhold fra ekskonen, etc. :wall:
ja ved det , måske er jeg blevet meldt for politisk ukorrekthed af en eller flere NVF,er ? :giggle:

THOR
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Amerikansk udstyr WW 2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times

Indlæg af THOR » 13. jan 2017, 16:47

Jeg er bange for at det er op ad bakke i denne sag :smile:

Har selv i 2015/2016 været igennem hele møllen mht. afslag på fornyelse af riffeltilladelser til halvauto rifler. Den uskrevne regel er nu max. 2 stk halvauto rifler i væsentlig forskellige kalibre. ACV nægtede tilladelse til fornyelse som halvauto. De foreslog, at de pågældende rifler blev ændret til repeterrifler.

Jeg påklagede selvfølgelig disse afgørelser til Rigspolitiet, men de gav ACV medhold i alle tilfælde. Jeg bad ved flere lejligheder om dokumentation (henvisning til bekendtgørelser, cirkulærer, våbenlov eller interne skrivelser), men uden held. Jeg har nemlig ikke kunnet finde nogen ændringer i gældende bestemmelser, som medfører den nye situation på området. Jeg fik tilladelse til den 5. halvauto riffel i 2012, og siden da er der mig bekendt ikke sket nogen officielle ændringer på området.

Afgørelsen fra Rigspolitiet blev forsøgt påklaget til Justitsministeriet uden held, da min klage blev afvist af JM. JM henviste til, at Rigspolitiets afgørelser på området ikke kan påklages til JM.

Mvh.

THOR

Besvar