US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, hvor og hviordan ?

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 20:41

Ras.Killing skrev:Jeg havde valgt repeter... syntes ikke to skud er meget i sådan en ''ærtebøsse''

Vee dog ikke helt hvad det vil sige i praksis, eller om den uden videre kan bygges tilbage igen?

Vedr. magasiner. Som repeter ser jeg ingen problemer, men hvis den plomberes til 2 skud med fast magasin... så passer magasinerne ikke til våbnet hverken i praksis eller på tilladelsen.

De må derfor høre til på en samlertilladelse.
Hvor står der, at man ikke må eje ekstra magasiner, der er designet til våbnet, selvom man umiddelbart ikke kan anvende dem? At man søger tilladelse til den med henblik på at plombere den som den primære årsag er ikke et hinder for, at man kan bruge den i udlandet. Tilladelsen er den samme.

Springfield arbejdede på et tidspunkt med eksterne magasiner til deres 1903 Springfield-riffel. Det må vel betyde, at såfremt man ejer en 1903 Springfield og kan fremskaffe et sådant originalt magasin, at magasinet ikke kræver samlertilladelse?

Hvor på ansøgningen til riflen skal man i øvrigt angive, hvorfra patronerne fødes ind i riflens kammer? Jeg har ingen steder skulle angive, om min S&L var magasinfødet, havde internt magasinet eller skulle lades enkeltvis som en knækriffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2017, 21:03

Er vi ikke enige om, at den skal være permanent plomberet?

Altså den kan/bør i så fald ikke bare kunne tages med til udlandet, og så smække et magasin i den, uden det kræver et indgreb fra bøs'mager eller lign.

En bøs'mager i udlandet vel at mærke... her hjemme må den jo ikke være u-plomberet.
Flugteren skrev:Hvor står der, at man ikke må eje ekstra magasiner, der er designet til våbnet
Det står der nok ikke nogen steder... men min pointe er jo netop også, at våbnet i sin nuværende tilstand ikke er designet til et 15-30 skuds magasin. Når der er givet tilladelse til våbnet i en konfiguration hvor den ikke kan- eller må indeholde mere end 2 skud, så kan jeg virkelig ikke se hvordan man samtidig skulle have lov til at have et 30 skuds magasin til den, da du hverken kan eller må bruge.

Det er ikke sikkert jeg har ret - men det virker nu logisk...
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 21:16

Ras.Killing skrev:Er vi ikke enige om, at den skal være permanent plomberet?

Jo, til brug til jagt i Danmark.

Altså den kan/bør i så fald ikke bare kunne tages med til udlandet, og så smække et magasin i den, uden det kræver et indgreb fra bøs'mager eller lign.

Jeg kan ikke finde noget grundlag for, at det er forbudt at hhv. fjerne plomberingen og plombere den igen så ofte, man har lyst. Det er blot ikke tilladt at jage med riflen i Danmark uplomberet.

En bøs'mager i udlandet vel at mærke... her hjemme må den jo ikke være u-plomberet.

Det må den vel gerne, sålænge den ikke anvendes til jagt i Danmark? Skulle man så finde en bøssemager i udlandet, der ville fjerne plomberingen? Nej, vel. Det er hverken praktisk eller et lovkrav.
Flugteren skrev:Hvor står der, at man ikke må eje ekstra magasiner, der er designet til våbnet
Det står der nok ikke nogen steder... men min pointe er jo netop også, at våbnet i sin nuværende tilstand ikke er designet til et 15-30 skuds magasin. Når der er givet tilladelse til våbnet i en konfiguration hvor den ikke kan- eller må indeholde mere end 2 skud, så kan jeg virkelig ikke se hvordan man samtidig skulle have lov til at have et 30 skuds magasin til den, da du hverken kan eller må bruge.

Våbnet kommer på en våbentilladelse (såfremt tilladelsen gives) og den våbentilladelse siger ikke, at den våbnet ikke må være uplomberet. Loven siger blot, at såfremt våbnet anvendes i Danmark som halvautomat, så skal det være plomberet.

Det er ikke sikkert jeg har ret - men det virker nu logisk...

Jeg ved ikke, om det virker logisk. Det synes jeg ikke.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 12. nov 2017, 21:31

Helt enig med Flugteren her:
Skyderen er på tilladelse som en halvautomatisk skyder, og i tilladelsen er ikke givet om den er plomberet eller ej.
Kun at den kun må anvendes til jagt herhjemme, hvis man plombere den.
Denne plombering skal (som loven praksiseres) laves så den ikke kan fjernes uden skærende værktøj, men det er stadig ikke forbudt at fjerne/genskabe den efter behov.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2017, 21:37

Når nu der ikke gives tilladelse til u-plomberede halvauto rifler her hjemme... så kan jeg ikke samtidig se, at man kan have en plomberet riffel, hvor man bare kan skifte frem og tilbage imellem den plomberede tilstand og så et 30 skuds magasin efter velbehag.

Tror vi tolker loven forskelligt :smile:

Jeg afventer lige om der kommer andre folk/svar på banen inden jeg kommentere yderligere :thumbup: dette gavner ikke tråden.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 12. nov 2017, 21:41

Der har aldrig været givet specielle tilladelser til plomberede halvauto.
Det har været tilladelser til repeter, enkeltskuds og halvauto.
På tilladelsen til halvauto har så stået, at såfremt man anvender den til jagt i DK, så skal man lige huske at plombere den først.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 21:54

Ras.Killing skrev:Når nu der ikke gives tilladelse til u-plomberede halvauto rifler her hjemme... så kan jeg ikke samtidig se, at man kan have en plomberet riffel, hvor man bare kan skifte frem og tilbage imellem den plomberede tilstand og så et 30 skuds magasin efter velbehag.

Tror vi tolker loven forskelligt :smile:

Jeg afventer lige om der kommer andre folk/svar på banen inden jeg kommentere yderligere :thumbup: dette gavner ikke tråden.
Diskussionen om våbentilladelser til halvautomatiske rifler har aldrig gået på, om skulle være plomberede.

Du misforstår det. Diskussion har henover sommeren og efteråret gået på, at Politiet - reelt set - nægtede at udstede nye tilladelser eller forny eksisterende. Sidenhen har diskussionen drejet sig hen på, om politiet specifikt går efter bestemte kalibere (som .223) fordi de mener, at den ikke kan bruges som stoppekaliber i det tilfælde, at man vil anvende en halvautomatisk riffel, fordi man vil kunne stoppe et angribende, arrigt vildsvin hurtigt.

Når Politiet udsteder en tilladelse, så er de basalt set ligeglade med, om du fjerner plomberingen og det fastmonterede magasin tusind gange, inden du tager på jagt. De er kun interesserede i, om du kan fjerne den permanente anordning umiddelbart uden værktøj, når du står på jagten. Hvis du ikke kan det - og ikke fjerner anordningen, naturligvis - så har du overholdt din del af "aftalen". Så må du fjerne magasinet og fjerne plomberingen fra magasinet i det øjeblik, du ikke længere er på jagt. Det er helt fint. Du kan jo tage på jagt i udlandet dagen efter, hvor 100-skuds beta mags er fuldt lovlige.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2017, 21:57

Så har jeg bare misforstået tingene.

Har altid været af den opfattelse, at hvis der skulle søges tilladelse til en halvauto til brug i DK, så var det implicit at den er plomberet til 2 skud - og skulle man have den u-plomberet skulle der søges tilladelse til brug i udlandet.

Hvorfor er der så alt den palaver omkring halvautomatiske rifler her hjemme? Så er der da bare at købe den plomberet, fjerne plomberingen og køre til Tyskland/Sverige og lege.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 22:03

Ras.Killing skrev: Hvorfor er der så alt den palaver omkring halvautomatiske rifler her hjemme? Så er der da bare at købe den plomberet, fjerne plomberingen og køre til Tyskland/Sverige og lege.
Fordi Politiet pt. er meget påpasselige med at udstede tilladelser til halvautomatiske rifler. Så problemet er ikke plomberingen, problemet er, at Politiet ikke vil udstede tilladelserne.

Så folk ved ikke, om de kan få det våben, de køber hos forhandlerne, forhandlerne tør derfor ikke tage dem hjem, folk tør ikke søge, fordi er bange for, at de om 10 år ikke kan få fornyet tilladelsen og folk med eksisterende tilladelser, der er ved at udløbe, er bekymrede for, at de nu skal sælge deres ejendom på baggrund af en uvarslet ændring i forvaltningspraksis.

Så derfor....

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2017, 22:07

OK :thumbup: Det må også kunne bruges som svar til trådstarter så!

Få den bygget om til repeter - for der er tilsyneladende heller ingen garanti selvom den er plomberet.

Make Fyn fin again!

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Bygork » 12. nov 2017, 23:00

Kan så tilføje st jeg har snakket med jægerforbundet og 1 bøssemager. De sagde begge at fik jeg den lavet med anordning med max 2 skud, så burde jeg kunne få tilladelsen uden problemer som halvautomatisk. Jeg vil bare helst have den sådan at den er muligt at bygge tilbage. Hvis det bliver lovligt igen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 23:09

bygork skrev:Kan så tilføje st jeg har snakket med jægerforbundet og 1 bøssemager. De sagde begge at fik jeg den lavet med anordning med max 2 skud, så burde jeg kunne få tilladelsen uden problemer som halvautomatisk. Jeg vil bare helst have den sådan at den er muligt at bygge tilbage. Hvis det bliver lovligt igen.
Hvad DJ og en bøssemager siger er desværre ret ligegyldigt. Det hele handler om, hvorvidt Politiet vil udstede en tilladelse til en halvautomatisk riffel - plombering eller ej.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Bygork » 12. nov 2017, 23:10

Når Politiet udsteder en tilladelse, så er de basalt set ligeglade med, om du fjerner plomberingen og det fastmonterede magasin tusind gange, inden du tager på jagt. De er kun interesserede i, om du kan fjerne den permanente anordning umiddelbart uden værktøj, når du står på jagten. Hvis du ikke kan det - og ikke fjerner anordningen, naturligvis - så har du overholdt din del af "aftalen". Så må du fjerne magasinet og fjerne plomberingen fra magasinet i det øjeblik, du ikke længere er på jagt. Det er helt fint.
Betyder ovenstående at jeg med en plomberet riffel også må fjerne anordningen. Og så tage den med på en dansk skydebane med et 15 eller 30 skuds magasin uden at komme i klemme med loven ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 23:13

bygork skrev:
Når Politiet udsteder en tilladelse, så er de basalt set ligeglade med, om du fjerner plomberingen og det fastmonterede magasin tusind gange, inden du tager på jagt. De er kun interesserede i, om du kan fjerne den permanente anordning umiddelbart uden værktøj, når du står på jagten. Hvis du ikke kan det - og ikke fjerner anordningen, naturligvis - så har du overholdt din del af "aftalen". Så må du fjerne magasinet og fjerne plomberingen fra magasinet i det øjeblik, du ikke længere er på jagt. Det er helt fint.
Betyder ovenstående at jeg med en plomberet riffel også må fjerne anordningen. Og så tage den med på en dansk skydebane med et 15 eller 30 skuds magasin uden at komme i klemme med loven ?
Korrekt. Træning er ikke jagt.

Besvar