Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af C-X » 5. feb 2016, 16:18

PSindrup skrev:
C-X skrev:
PSindrup skrev:
C-X skrev:Og hvilken stat i USA finder du sammenlignelig med DK?
Maryland.

Peter
Jamen så må Baltimore og København jo være nærmest identiske. 30 % sorte i befolkningen, ja der nærmer vi os også snart.

Det er jo fuldstændigt indlysende.
Du har, på det seneste, været uenig i alt hvad jeg skriver - så jeg stopper bare her.

Over and out.

Peter
Det er blevet påtalt overfor mig, at ovenstående, markeret med rød, er over grænsen og ubehageligt overfor Peter, samt uforeneligt med min færden her på NVF.
Derfor vil jeg gerne beklage min slet skjulte sarkasme, både overfor Peter, brugerne og moderatorerne.
Det, for mig, mest korrekte, er at gøre dette i direkte forlængelse, af min udåd;

Undskyld.

Jeg skal forsøge fremover, at bruge mindre sarkasme. Bær over med mig, for det bliver svært. God weekend.

NB: indlægget her, er ikke et oplæg til yderligere debat.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 5. feb 2016, 17:42

Langenge skrev:
The Yeti skrev:
Simon-MS skrev:
ReneKJ skrev:
MichaelMejer skrev: Det er vel 'bare' at indføre en 'lommeknivstilladelse' som skal anvendes i forbindelse med køb/salg/opbevaring/have kniven på sig, det kan vel ikke være anderledes end så meget andet..??
Jo, men det var da rent ud sagt et helvedes bureaukrati at sætte i værk for så lidt.
Og endnu være hvis man altid skal have tilladelsen på sig.

Der er også lidt det principielle i det, da en ret så pludseligt bliver forvandlet til noget vi skal anmode staten om.
Vil det ikke kunne indføres uden der skal tilladelser og alt muligt bøvl til.
Altså lidt i stil med:
Under 16 = alkohol forbudt
Under 18 = tobak forbudt
Uden ren straffeattest = kniv i lommen forbudt
Bare for at forstå det - vil en fartbøde så betyde at man ikke må gå med lommekniv ?

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
Fartbøder er ikke på din straffeattest.
Nuvel, men så for at komme til at antænde egen hæk ifbm ukrudtbeklmpelse?

The Yeti

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 5. feb 2016, 17:43

^ Tror der er tale om personfarlig kriminalitet når den her ide bringes på banen fra tid til anden.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 5. feb 2016, 17:58

Den private straffeattest indeholder overtrædelse af straffelove, lov om euforiserende stoffer samt tilhold.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 6. feb 2016, 19:16

Hej venner
Vil det være lovligt med den nye knivlov at have en låsbar foldekniv i forbindelse med jagt og fiskeri?
Jeg tænker specielt på Opinel knive.
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 6. feb 2016, 19:27

2duer skrev:Hej venner
Vil det være lovligt med den nye knivlov at have en låsbar foldekniv i forbindelse med jagt og fiskeri?
ja, det vil være lovligt, ligesom det er i dag
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 6. feb 2016, 20:06

Marius skrev:
2duer skrev:Hej venner
ja, det vil være lovligt, ligesom det er i dag
Hej Marius
Tak for positivt svar :smile:
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 7. feb 2016, 15:50

Kunne man være optimistisk og tro på at det bliver lovligt med en neck-knife EDC? Eller er det ønsketænkning :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 7. feb 2016, 16:13

Senserazer skrev:Kunne man være optimistisk og tro på at det bliver lovligt med en neck-knife EDC? Eller er det ønsketænkning :giggle:
Ren ønsketænkning...."hals-knive" er omfattet af det nye forslag. Og siden der intet ønske har været om at revidere loven, så er det næsten 100% sikkert at alle de gamle, irrationelle forbud (kasteknive, kastestjerner, halsknive osv.) stadig vil være forbudt efter den "nye" lov bliver vedtaget.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 7. feb 2016, 22:45

Holten101 skrev:
Senserazer skrev:Kunne man være optimistisk og tro på at det bliver lovligt med en neck-knife EDC? Eller er det ønsketænkning :giggle:
Ren ønsketænkning...."hals-knive" er omfattet af det nye forslag. Og siden der intet ønske har været om at revidere loven, så er det næsten 100% sikkert at alle de gamle, irrationelle forbud (kasteknive, kastestjerner, halsknive osv.) stadig vil være forbudt efter den "nye" lov bliver vedtaget.

Cheers
Jeg har aldrig forstået hvorfor kniven er farligere hvis den bæres om halsen end i bæltet :rolf:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 7. feb 2016, 23:11

Senserazer skrev:
Holten101 skrev:

Cheers
Jeg har aldrig forstået hvorfor kniven er farligere hvis den bæres om halsen end i bæltet :rolf:
Det er sgu da fordi du kan risikere at blive kvalt i den, hvis den hænger om halsen. Det ville jo aldrig ske hvis den lå i lommen, altså.... :blink:

:rolf:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 8. feb 2016, 00:07

De der små lommeknive. Som man godt må have i bil, båd og campingvogn (WTF)
Er der egentlig noget defineret angående hvor stor den er? Om den må kunne låses? Åbnes med en hånd osv.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 8. feb 2016, 02:05

Senserazer skrev:
Tror det har noget at gøre med synligheden... "Truslen"/"Optrapningen".

Folk fik jo underbukserne i klemme omkring "Open Carry" i Texas... Så NOGEN syntes et synligt våben er med til en form for optrapning.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 8. feb 2016, 05:59

Casperfc skrev:De der små lommeknive. Som man godt må have i bil, båd og campingvogn (WTF)
Er der egentlig noget defineret angående hvor stor den er? Om den må kunne låses? Åbnes med en hånd osv.
Hej Casper

Jeg er ked af at sige det men dine spørgsmål er faktisk lidt ”trættende”. Fora som NVF fungerer ikke ved at man blot stiller en masse spørgsmål – man skal faktisk selv yde sine egne bidrag for at medlemmerne vælger (= gider) at bruge tid på at svare. Dine konkrete spørgsmål er faktisk lige præcis det, som hele tråden handler om – nemlig hvad det er som venter os af regelsæt ”lige om lidt”. Og det ville du faktisk kunne se hvis du (omhyggeligt) havde studerede drøftelserne her i tråden.

Det vi pt. ved er, at ikke-låsbare, tohåndsbetjente foldeknive med blade under 7 cm pt. er tilladt som EDC knive generelt. Er der dertil et ”anerkendelsesværdigt formål” vil knive med låsbare samt længere blade også være tilladte til den konkrete aktivitet. Det er med den nuværende lov ikke tilladt med enhåndsbetjente knive.

Det flere af os tror vedr. den nye lov (men vi ved det ikke konkret) er, at reglen vedr. maks. bladlængde på 7 cm for et ”ikke-låsbart” blad fortsat vil være gældende. Den vil nok ikke blive ændret. Men om der kommer ændringer fsva. krav til bladenes ”låsbarhed” eller (endnu værre) knivenes ”taktiske udseende” må tiden vise. Der har været mange forskellige udmeldinger desangående og der er ingen af os der ved hvordan det ender….

Så rådet herfra er, at du bør sætte dig (grundigt) ind i diskussionen i tråden her (og de andre "knivtråde"..) før du begynder at stille sådanne spørgsmål. For havde du forlods sat dig ind i sagerne ville du vide, at ingen af os vil kunne besvare dine spørgsmål.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 8. feb 2016, 07:22

Ahhh Oscar123, det er ikke spørgsmålene der er trættende, men mere at vi (som du påpeger) faktisk ikke på nuværende tidspunkt er i stand til at svare præcist - og desværre sandsynligvis heller ikke vil være i stand til det, hvis loven vedtages.
:razz:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 8. feb 2016, 11:01

Senserazer skrev:
Holten101 skrev:

Cheers
Really? :???:

Peter

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 8. feb 2016, 11:11

PSindrup skrev:
Senserazer skrev:
Holten101 skrev:

Cheers
Really? :???:

Peter
Really.

Forklar gerne hvordan du mener at en kniv som typisk er væsentligt mindre end den du ville bære i lommen eller i bæltet, er mere farlig fordi du trækker den fra halsen.

Men en solid flipper ville du kunne trække en kniv fra lommen praktisk talt ligeså hurtigt som fra halsen, tilgengæld ville du have et langt større blad og derfor større sandsynlighed for at kunne ramme vitale organer.

Hvis du vil argumentere for at "neck knives" ikke har mange praktiske formål og derved er svære at forsvare deres lovlighed, det er så noget andet, men det er politisk pamperi og paranoia når du påstår de skulle være "mere farlige" end så meget andet.

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 8. feb 2016, 11:58

Fortsæt endelig med alle de urealistiske ønsker, det skal nok fremme chancerne for at få en ny knivlov, der bare holder nogenlunde status quo i
forhold til den eksisterende.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 8. feb 2016, 12:00

Hvorfor opfandt man neckknives? Som halssmykke? Som livreddende værktøj?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 8. feb 2016, 12:04

PSindrup skrev: Really? :???:

Peter
Billede

For mig at se er den altså virkelig ikke "truende"? :???: Bladet er 4cm.
Der er jo heller ingen der siger man partout skal bære den udenpå t-shirten, mine trøjer er løse nok til at jeg fint kunne række ind under den,når jeg bruge den. Det ville være et rart alternativ at have, til hvordan kniven må bæres. Eksempelvis når man kører MC! :razz:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 8. feb 2016, 12:15

Senserazer skrev: For mig at se er den altså virkelig ikke "truende"? :???: Bladet er 4cm.
Der er jo heller ingen der siger man partout skal bære den udenpå t-shirten, mine trøjer er løse nok til at jeg fint kunne række ind under den,når jeg bruge den. Det ville være et rart alternativ at have, til hvordan kniven må bæres. Eksempelvis når man kører MC! :razz:
Hvis jeg skulle spille djævlens advokat, så forestiller jeg mig at man kan trække en løsthængende neck knife i een flydende bevægelse der ender med et snit i struben. Så er det sådan set lige meget at den kun er 4 cm.
Jeg ved ikke om det rent faktisk kan lade sig gøre, men den slags uvæsentlige detaljer har jo sjældent indflydelse på lovgivningen.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 8. feb 2016, 12:21

ReneKJ skrev:
Senserazer skrev: For mig at se er den altså virkelig ikke "truende"? :???: Bladet er 4cm.
Hvis jeg skulle spille djævlens advokat, så forestiller jeg mig at man kan trække en løsthængende neck knife i een flydende bevægelse der ender med et snit i struben. Så er det sådan set lige meget at den kun er 4 cm.
Jeg ved ikke om det rent faktisk kan lade sig gøre, men den slags uvæsentlige detaljer har jo sjældent indflydelse på lovgivningen.
Det ville du jo også kunne gøre med en fastklinget kniv hvis du lavede et cross draw fra bæltet.

Det er irrational frygt der har gjort samtlige af disse knive ulovlige, for sig mig det her, vil du helst blive overfaldet med en halskniv på 4 cm eller en fastklinget på det dobbelte, tredobbelte eller mere endda (Køkkenknive osv.)?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 8. feb 2016, 12:37

BasicReality skrev:Det ville du jo også kunne gøre med en fastklinget kniv hvis du lavede et cross draw fra bæltet.
Nu er vi jo ude i det rent teoretiske, men jeg skulle mene at det er langsommere og nemmere at parere da det kommer skråt nedefra.
Sammenlign evt med at lave et håndkantsslag fra skulderen eller et fra hoften.
BasicReality skrev: Det er irrational frygt der har gjort samtlige af disse knive ulovlige, for sig mig det her, vil du helst blive overfaldet med en halskniv på 4 cm eller en fastklinget på det dobbelte, tredobbelte eller mere endda (Køkkenknive osv.)?
Hvis han allerede har kniven ude så vil jeg selvfølgeligt foretrække den korte.
Men hvis han pludseligt rækker efter den, så vil jeg foretrække den der giver mig mest tid til at reagere.

Der er også signalværdien. Vi lægger væk på at en lommekniv er et værktøj, men hvor mange af os ville gå med en skruetrækker eller en saks i en snor om halsen?

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 8. feb 2016, 12:44

:smile:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 8. feb 2016, 13:04

ReneKJ skrev: Der er også signalværdien. Vi lægger væk på at en lommekniv er et værktøj, men hvor mange af os ville gå med en skruetrækker eller en saks i en snor om halsen?
Hvor mange af os har en skruetrækker i en skede i bæltet? :???:

Besvar