Nye bekendtgørelser i høring

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Nye bekendtgørelser i høring

Indlæg af Redakula » 7. jun 2025, 18:00

Så kom der endeligt et nyt udkast til Våben bekendtgørelsen i høring.
Det lader til der er sendt 3 stk. i høring den 6 Juni 2025:

Denne har en del rettelser:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70143

Positivt:
DSF Er nu langt om længe kommet med som forbund
Erhversdrivende må nu også anvende våben ved service og reperation - tror jeg... Stk. 43.

Negativt:
Nye medlemmer må nu kun prøveskyde 3 gange
Der skal nu føres elektronisk log med pas eller kørekortsnummer over udlån af våben - hvad med dem der ikke har sådanne???
Der gives nu adgang til at besigtige arbejdslokaler og udstyr hos folk med genladningstilladelse - Suk :puke:

Denne primært omkring genopladning:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70145
Fremstilling / Genopladning - som jeg læser det kan man nu købe hylstre på en genopladningstilladelse. Det ser faktisk ud til den giver adgang til fremstilling nu? En der er god til jura speak der kan nærstudere den?
Det ser ud til der nu kan gives tilladelse til enten 2kg/5000 fænghætter ELLER 5kg/10000 fænghætter... Gad vide hvad der afgør hvilken man kan få???

Denne noget sproglige rettelser ift. EU direktiv - og måske noget mærkning???
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70142

Som altid en blanding af gode og dårlige ting når der pilles ved reglerne. Jeg har kigget det der lige interesserede mig - er der andre der har fundet nogle interessante ting gemt?
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Nye bekendtgørelser i høring

Indlæg af Lassescout » 7. jun 2025, 20:30

Fremstilling / Genopladning - som jeg læser det kan man nu købe hylstre på en genopladningstilladelse. Det ser faktisk ud til den giver adgang til fremstilling nu?
Ja, de skelner mellem fremstilling, som er på nye hylstre, og genopladning som er på brugte hylstre. Du må altså købe og lade patroner på nye hylstre, og også selv fremstille hylstre. Jeg kan forestille mig at det er mest aktuelt for de der bruger tændnålsgevær, men måske er det også fremstilling af hylstre hvis du omkalibrerer fra et kaliber til et andet. Det må du så også. Det er da meget rart at få det slået fast, hvis nogen har været i tvivl :smile: .
Det ser ud til der nu kan gives tilladelse til enten 2kg/5000 fænghætter ELLER 5kg/10000 fænghætter... Gad vide hvad der afgør hvilken man kan få???
Det afhænger af om du vil have sortkrudt eller ej. Vil du have sortkrudt (og røgsvagt) må du have 2 kg. i alt og 5.000 fænghætter. Vil du kun have røgsvagt får du tilladelse til 5 kg. og 10.000 fænghætter.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Tralle
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 4 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Tralle » 7. jun 2025, 21:29

Lassescout skrev:
7. jun 2025, 20:30
Fremstilling / Genopladning - som jeg læser det kan man nu købe hylstre på en genopladningstilladelse. Det ser faktisk ud til den giver adgang til fremstilling nu?
Ja, de skelner mellem fremstilling, som er på nye hylstre, og genopladning som er på brugte hylstre. Du må altså købe og lade patroner på nye hylstre, og også selv fremstille hylstre. Jeg kan forestille mig at det er mest aktuelt for de der bruger tændnålsgevær, men måske er det også fremstilling af hylstre hvis du omkalibrerer fra et kaliber til et andet. Det må du så også. Det er da meget rart at få det slået fast, hvis nogen har været i tvivl :smile: .
Det afhænger af om du vil have sortkrudt eller ej. Vil du have sortkrudt (og røgsvagt) må du have 2 kg. i alt og 5.000 fænghætter. Vil du kun have røgsvagt får du tilladelse til 5 kg. og 10.000 fænghætter.
Hvis du da ikke har levet under en sten ved du at det reelt har været ulovligt at lade på nye hylstre med mindre du har haft en fremstillingstilladelse...
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... e-hylstre/

Det ser ud til at blive kaldt fremstilling af ammunition til privat brug nu.
Store skridt frem!

Er en rcbs Charge Master ex godkendt? Bliver en fest hvis de vil til at håndhæve det...

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 7. jun 2025, 21:44

Der sker også et par andre ændringer.

§51 ændres således:
Screenshot_2025-06-07-21-34-53-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
§65 ændres således:
Screenshot_2025-06-07-21-35-01-11_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Hvilket betyder at personer uden jagttegn kan søge tilladelse, uden antalsbegrænsning, til optiske, elektroniske sigtemidler.

Og at personer med jagttegn kan erhverve optiske elektroniske sigtemidler, uden antalsbegrænsning, på deres tilladelse til riflede jagtvåben.

På dén måde bliver elektroniske sigtemidler ligestillede med eksempelvis lyddæmpere.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 7. jun 2025, 21:53

Agamemnon skrev:
7. jun 2025, 21:44

§51 ændres således:
§65 ændres således:

Hvilket betyder at personer uden jagttegn kan søge tilladelse, uden antalsbegrænsning, til optiske, elektroniske sigtemidler.

Og at personer med jagttegn kan erhverve optiske elektroniske sigtemidler, uden antalsbegrænsning, på deres tilladelse til riflede jagtvåben.

På dén måde bliver elektroniske sigtemidler ligestillede med eksempelvis lyddæmpere.
Skal det forståes, som at man med riffeltilladelse ikke længere skal søge særskilt tilladelse til natsigte.
Men "frit" køber det ligesom med lyddæmpere, ved fremvisning af riffeltilladelsen.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 7. jun 2025, 21:56

Lars M skrev:
7. jun 2025, 21:53
Agamemnon skrev:

§51 ændres således:
§65 ændres således:

Skal det forståes, som at man med riffeltilladelse ikke længere skal søge særskilt tilladelse til natsigte.
Men "frit" køber det ligesom med lyddæmpere, ved fremvisning af riffeltilladelsen.
Dét er dét der står, ihvertfald.
Nu må vi se hvordan høringen falder ud.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Lars M
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lars M » 7. jun 2025, 21:57

Agamemnon skrev:
7. jun 2025, 21:56
Lars M skrev:
7. jun 2025, 21:53
Agamemnon skrev:

§51 ændres således:
§65 ændres således:

Dét er dét der står, ihvertfald.
Nu må vi se hvordan høringen falder ud.
Tak, det var også mest for at se om jeg havde tolket, det du skrev, rigtigt.
O/U 12/76

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 7. jun 2025, 22:12

Pfff. Stadig kun 2kg krudt til os der bruger sortkrudtserstatning. :wall: . Havde virkelig sat næsen op efter at kunne få lov til op til de 5kg :cry:

Nå, men men i det mindste kan jeg nu købe nye hylstre på genladningstilladelsen?. Et ikke-problem, som slet ikke burde have været et problem til at starte med, men ok, nu er det så fixet.

Har der ikke altid kunnet kræves adgang til at besigtige arbejdslokaler og udstyr hos folk med genladningstilladelse? :what:
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. jun 2025, 23:09

Har der ikke altid kunnet kræves adgang til at besigtige arbejdslokaler og udstyr hos folk med genladningstilladelse?
Nej. Der har længe været hjemmel til det i våbenloven, men våbenbekendtgørelsen har kun givet politiet lov til at tjekke krudtoplaget.

Nu får de bemyndigelse til at tjekke krudtoplaget, arbejdslokaler og udstyr. Det ser ud til, at der samtidig er indført konkrete krav til opbevaringslokalet, men ikke arbejdslokalet i eksplosivstofbekendtgørelsen, så vi ved hvad vi skal overholde. F.eks. skal loft, vægge og etageadskillelse have en brandmodstandsevne på 60 minutter mens dørene skal være lukkede når der ikke er mennesker i lokalet.
Er en rcbs Charge Master ex godkendt? Bliver en fest hvis de vil til at håndhæve det...
Jeg har kun læst det hurtigt igennem, så jeg er ikke sikker, men jeg tror først der er krav om ex-godkendte installationer og maskiner hvis der opbevares mere end 5 kg røgsvagt krudt på samme adresse.

Det kommer til at tage lidt tid at få overblik over alle ændringerne, men for mig ser det ud til at livet bliver lidt lettere for de fleste hjemmerullere, og jeg er også meget tilfreds med at natsigter nu håndteres på samme måde som lyddæmpere. Så bliver det nemmere at opdatere grejet, og udviklingen går jo hurtigt på det punkt, så man kan nemt komme til at ønske sig en udskiftning eller to :10: .
Senest rettet af Lassescout 7. jun 2025, 23:51, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militær og skydning
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Armydude1 » 7. jun 2025, 23:35

Roflz skrev:
7. jun 2025, 22:12
Pfff. Stadig kun 2kg krudt til os der bruger sortkrudtserstatning. :wall: . Havde virkelig sat næsen op efter at kunne få lov til op til de 5kg :cry:

Nå, men men i det mindste kan jeg nu købe nye hylstre på genladningstilladelsen?. Et ikke-problem, som slet ikke burde have været et problem til at starte med, men ok, nu er det så fixet.

Har der ikke altid kunnet kræves adgang til at besigtige arbejdslokaler og udstyr hos folk med genladningstilladelse? :what:
Skiller de ikke om det er sortkrudt, og sortkrudt erstatning? Mener ikke der ser sortkrudt erstatning som lige så farligt som rent sort krudt

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 145 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 8. jun 2025, 08:45

EX delen af det her er en Pandoras æske.
Jeg er skræmt som privatmand og jeg går til det.
Ladeapperaterne og processerne skal så zones og grupperes, det bliver hæsligt og har afgørende betydning for hvordan maskinerne skal certificeres. Vigtigheden af en lav klassifikation kan ikke understreges nok.
Jeg er spændt på hvad det ender med, så skal der formentligt læses op.
Det er måske et farvel til at reparere sit udstyr selv, og så skal der føres logbog over vedligehold og reparation på udstyr og lokale. :grimasse: :cry:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 8. jun 2025, 09:00

Armydude1 skrev:
7. jun 2025, 23:35
Roflz skrev:
7. jun 2025, 22:12

Skiller de ikke om det er sortkrudt, og sortkrudt erstatning? Mener ikke der ser sortkrudt erstatning som lige så farligt som rent sort krudt
Nej, ihverfald ikke som jeg læser §10 stk. 2:

Billede
Vedhæftede filer
p10stk2.png
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 19 times

Indlæg af Redakula » 8. jun 2025, 17:06

Raptor357 skrev:
8. jun 2025, 08:45
EX delen af det her er en Pandoras æske.
Jeg er skræmt som privatmand og jeg går til det.
Ladeapperaterne og processerne skal så zones og grupperes, det bliver hæsligt og har afgørende betydning for hvordan maskinerne skal certificeres. Vigtigheden af en lav klassifikation kan ikke understreges nok.
Jeg er spændt på hvad det ender med, så skal der formentligt læses op.
Det er måske et farvel til at reparere sit udstyr selv, og så skal der føres logbog over vedligehold og reparation på udstyr og lokale. :grimasse: :cry:
Men snakker du ikke her om over 5kg? Som jeg læser det er under stadigt undtaget?

60 Minutters brandmodstands evne i opbevaringslokalet lyder dog ikke godt - hvor mange boliger opfylder lige det??
Her burde man tage højde for der allerede er krav om opbevaring i våbenskab - men det ville jo være logisk :???:
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 8. jun 2025, 19:24

60 Minutters brandmodstands evne i opbevaringslokalet lyder dog ikke godt - hvor mange boliger opfylder lige det??
Da jeg byggede hus for 15 år siden indrettede jeg et rum efter datidens krav. Dvs. BD-60 dør, gipslofter med to lag gips og mindst 1,5 m fra el- installationer til ladebænken. Jeg installerede endda et ex-godkendt lysarmatur i loftet (mest for sjov). Nu er der tilsyneladende ikke krav til døren mere, men jeg vil tro at gipsloftet og væggene af letbeton med glasvæv på overholder de nye krav, mon ikke? Er der nogen der ved det?

Edit: Nå, det kan åbenbart modstå brand i to timer. Jeg indsætter data her i opslaget hvis andre skal bruge oplysningerne:
Porebeton (også kaldet gasbeton eller letbeton) er kendt for sin gode brandmodstandsevne. En 150 mm tyk porebetonvæg kan modstå en brand i to timer (REI 120, svarende til BS120 i det gamle danske system). Porebeton er et ikke-brændbart materiale, der hørertil brandfasthedsklasse A1 og kan klare høje temperaturer i flere timer. Det er også resistent over for skader fra vand, som kan opstå ved brand i almindelig beton
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 145 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 8. jun 2025, 19:39

Jeg fandt dette
https://www.bolius.dk/brandsikre-bygningsdele-18405
3/4 nede er der en liste.
Jeg har brandmur, ydermur og en koks væg.
Koksvægen skal have noget gips på, eller rives ned og erstattes med en 3lags gips væg.
Den koksvæg har irriteret mig i mange år.
Jeg bor i lejlighed, så etageadskillelsen er god nok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Niels » 9. jun 2025, 15:06

I denne :

https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... 20m.v_.pdf

Indsættes følgende ændring til $40 :
nHvert medlem af skytteforeningerne under
DGI, Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) og Dansk Firmaidræt eller
en jagtforening med våbenpåtegning eller våbentilladelse har adgang til i alt
at erhverve og besidde 1.000 stk. langdistance- samt 5.000 stk. kortdistancepatroner. Politiet kan i særlige tilfælde give tilladelse til, at et medlem med
våbenpåtegning eller våbentilladelse besidder større mængder ammunition.

Her står jo nu at medlemmer med våbenpåtegning gennem skytteforeninger, og medlemmer af jagtforeninger med våbenpåtegning eller våbentilladelse nu kan besidde 1000 langdistance, og 5000 kortdistance patroner.

Det er vel fint for nogle, og en smule trælst for andre.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
the dude
Silver Member
Silver Member
Interesser: historisk-våben-genladning
Geografisk sted: sy' fyn
Been thanked: 1 time

Indlæg af the dude » 9. jun 2025, 16:37

Niels skrev:
9. jun 2025, 15:06
I denne :

at erhverve og besidde 1.000 stk. langdistance- samt 5.000 stk. kortdistancepatroner. Politiet kan i særlige tilfælde give tilladelse til, at et medlem med

Her står jo nu at medlemmer med våbenpåtegning gennem skytteforeninger, og medlemmer af jagtforeninger med våbenpåtegning eller våbentilladelse nu kan besidde 1000 langdistance, og 5000 kortdistance patroner.

hvad er en lang distance patron over en kort distance ?

er det alt fra 223 og op efter som er langdistance ? eller hvordan ? spørger a uvidenhed :smile:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Niels » 9. jun 2025, 17:32

the dude skrev:
9. jun 2025, 16:37

En langdistance patron er en centraltændt riffelpatron
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Michael R
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol-Revolver Skydning
Been thanked: 6 times

Indlæg af Michael R » 9. jun 2025, 18:06

Der skal nu føres elektronisk log med pas eller kørekortsnummer over udlån af våben - hvad med dem der ikke har sådanne???

Hvordan skal det gøres og hvad vil det koste en lille skytteforening.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 9. jun 2025, 18:20

Michael R skrev:
9. jun 2025, 18:06
Man kunne have håbet på at et legitimationskort kunne bruges, men der står godt nok pas eller kørekort. Det er virkelig dårligt lovarbejde.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lars M
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lars M » 9. jun 2025, 18:38

Krung skrev:
9. jun 2025, 18:20
Michael R skrev:
Man kunne have håbet på at et legitimationskort kunne bruges, men der står godt nok pas eller kørekort. Det er virkelig dårligt lovarbejde.
Det er vel pga der skal være billede på.
Hvilke såkaldte legimitationskort har vi med billede, udover de førnævnte?
O/U 12/76

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 9. jun 2025, 18:51

Lars M skrev:
9. jun 2025, 18:38
Krung skrev:
Michael R skrev:
Legitimationskort
https://www.borger.dk/samfund-og-rettig ... og-id-kort
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lars M
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lars M » 9. jun 2025, 18:58

Krung skrev:
9. jun 2025, 18:51
Lars M skrev:
9. jun 2025, 18:38
Krung skrev:
Michael R skrev:
Legitimationskort
https://www.borger.dk/samfund-og-rettig ... og-id-kort
Tak.
Så lærte jeg også noget idag.
Det kort burde dog tilføjes de måske kommende bekendtgørelser, da det jo virker på ligefod med pas og kørekort, ifh til ID.
Det må være glemt, men ja, lidt dårligt forarbejde.
O/U 12/76

Brugeravatar
the dude
Silver Member
Silver Member
Interesser: historisk-våben-genladning
Geografisk sted: sy' fyn
Been thanked: 1 time

Indlæg af the dude » 9. jun 2025, 21:10

Niels skrev:
9. jun 2025, 17:32
the dude skrev:
9. jun 2025, 16:37

En langdistance patron er en centraltændt riffelpatron
tak for svar :thumbup:

Lars M
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lars M » 9. jun 2025, 21:12

Niels skrev:
9. jun 2025, 15:06
I denne :

Det er så forhåbentligt pr riffel.
O/U 12/76

Besvar