Indbygget våbenskab regler ?
Indbygget våbenskab regler ?
Hej
Er ved at bygge hus om, i den sammenhæng vil jeg gerne lave mit eget våbenskab, forsteåt på den måde at der bliver et lille muret rum med en dør i, ikke noget rigtig metal våbenskab, er dette noget man må og hvad er reglerne for konstruktion af mure/låse/dør osv.
På forhånd tak.
Er ved at bygge hus om, i den sammenhæng vil jeg gerne lave mit eget våbenskab, forsteåt på den måde at der bliver et lille muret rum med en dør i, ikke noget rigtig metal våbenskab, er dette noget man må og hvad er reglerne for konstruktion af mure/låse/dør osv.
På forhånd tak.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Indbygget våbenskab regler ?
Kig i pjecen "Opbevaring af skydevåben" fra det kriminalpræventive råd. Der har de beskrevet reglerne for et boksrum.kkjul skrev:Er ved at bygge hus om, i den sammenhæng vil jeg gerne lave mit eget våbenskab, forsteåt på den måde at der bliver et lille muret rum med en dør i, ikke noget rigtig metal våbenskab, er dette noget man må og hvad er reglerne for konstruktion af mure/låse/dør osv.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Been thanked: 10 times
Hej kkjul w:)kkjul skrev:Hej
På forhånd tak.
Prøv at tage kontakt til "krudten" Han huserer også herinde, han har gjort lidt i det der med at bygge selv

Hvor kommer du iøvrigt fra?? Kan se at du ikke har udfyldt din stedprofil? Det var måske en god idé at få gjort inden muggeratoren kommer efter dig

Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Er der ikke kun reglerne for en skaford rød opbevaring rum der står i den pjece?Mapzter skrev:Kig i pjecen "Opbevaring af skydevåben" fra det kriminalpræventive råd. Der har de beskrevet reglerne for et boksrum.kkjul skrev:Er ved at bygge hus om, i den sammenhæng vil jeg gerne lave mit eget våbenskab, forsteåt på den måde at der bliver et lille muret rum med en dør i, ikke noget rigtig metal våbenskab, er dette noget man må og hvad er reglerne for konstruktion af mure/låse/dør osv.
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Når du laver et rum - uanset størrelse - så vil det blive bedømt efter den gamle SKAFOR Rød standard. (Helt korrekt hedder det i dag EN-1143-1 Grad 1).
Dvs. at døren til rummet SKAL være i EN-1143-1 Grad 1 eller gammel SKAFOR Rød standard.
Der vil komme en gut fra Rigspolitiet og afhængig af, hvad du vil sætte i rummet får du en godkendelse med eller uden krav om alarm.
Mit tip er, at du laver et sæt byggetegninger og får dem godkendt på forhånd af politiet. Byg rummet og dokumenter armering etc. med billeder taget under byggeriet.
Men lad være med at købe en gammel ståldør. De vil ikke blive godkendt!
mvh
Per
P.S: Byg hellere rummet lidt større - du kommer altid i pladsmangel....... <+:
Dvs. at døren til rummet SKAL være i EN-1143-1 Grad 1 eller gammel SKAFOR Rød standard.
Der vil komme en gut fra Rigspolitiet og afhængig af, hvad du vil sætte i rummet får du en godkendelse med eller uden krav om alarm.
Mit tip er, at du laver et sæt byggetegninger og får dem godkendt på forhånd af politiet. Byg rummet og dokumenter armering etc. med billeder taget under byggeriet.
mvh
Per
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Og husk at tage højde for, at du skal kunne holde en konstant temperatur og lav luftfugtighed i rummet.
- MØLLEVANG
- Newbie
- Interesser: jagt pistolskydning
- Geografisk sted: stevns
hej alle
som jeg læser det er det ikke nødvendig med et skafor rød. det afhænger af hvor mange og hvad type våben man har, i kan læse det her. mvh.BN Opbevaringsregler.
Blankvåben.
Blankvåben skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
(Våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 1)
Skydevåben.
Alle skydevåben, der er omfattet af en eller anden form for tilladelse (våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1 skal i dag opbevares i våbenskab.
Hvis man har indtil 25 skydevåben i alt, og hvor højst 10 af dem er særligt farlige skydevåben, (f.eks. pistoler) skal man opbevare i henhold til våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 3: Sikringsskab i klasse EN 1143-1 grade O eller tilsvarende sikringsniveau. Eller på dansk: SKAFOR Blå.
Hvis man har mere end 25 skydevåben i alt eller mere end 10 særligt farlige skydevåben, (f.eks. pistoler) skal man opbevare sine våben i henhold til våbenbekendtgørelsens § 20 stk. 4: Sikringsskab i klasse EN 1143-1 grade 1 eller tilsvarende sikringsniveau og der skal være tyverialarm til en godkendt alarmcentral. Eller på dansk: SKAFOR Rød + alarm.
Undtaget fra krav om våbenskab:
Forladevåben fremstillet før 1870 og bagladevåben fremstillet før 1870 og som ikke kan anvende enhedspatron.
Dispensation
Det fremgår af våbenbekendtgørelsens § 20 stk. 7, at der er mulighed for at søge om dispensation fra ovennævnte opbevaringsregler.
Dispensationer kan kun gives undtagelsesvist og efter en konkret vurdering.
Man vurderer
samlingens farlighed,
de enkelte våbens farlighed,
den hidtidige opbevaring
om der skal sættes særlige vilkår for at give dispensation
Hvis man holder sig til at samle på skydevåben fremstillet før 1890 og de våben der i øvrigt er nævnt i våbencirkulærets § 13 stk. 1 nr. 1 er der altså gode muligheder for at få dispensation.
Hvis samlingen derimod består af mere moderne våben, herunder glatløbede haglgeværer skal man nok ikke satse på at kunne få dispensation.
Ammunition
Patroner skal opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende i aflåst gemme.
Hvis man opbevarer sine skydevåben i SKAFOR blå eller rød, må man opbevare ammunitionen i samme skab.
Midlertidig opbevaring uden for hjemmet.
Man må opbevare sine skydevåben midlertidigt uden for hjemmet i forbindelse med jagt, skydekonkurrencer eller andet anerkendelsesværdigt formål. Perioden er fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt og der skal opbevares som følger:
konstant tilsyn eller
forsvarligt i sikkert, aflåst gemme eller
fastlåst til mur eller lignende
på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition skal opbevares for sig i aflåst gemme.
18.
Sortkrudtsvåben til jagt.
Forladevåben må ikke anvendes til jagt og regulering af pattedyr. Det betyder altså, at man godt kan gå på jagt på fuglevildt med forlade haglbøsser.
Bagladerifler med sortkrudtspatroner kan godt tænkes anvendt til jagt på pattedyr, hvis våbnet overholder kravene til anslagsenergi som beskrevet i bekendtgørelsen om skydevåben, der må anvendes til jagt, § 3.
Pistoler og revolvere må ikke anvendes til jagt eller regulering.
som jeg læser det er det ikke nødvendig med et skafor rød. det afhænger af hvor mange og hvad type våben man har, i kan læse det her. mvh.BN Opbevaringsregler.
Blankvåben.
Blankvåben skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
(Våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 1)
Skydevåben.
Alle skydevåben, der er omfattet af en eller anden form for tilladelse (våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1 skal i dag opbevares i våbenskab.
Hvis man har indtil 25 skydevåben i alt, og hvor højst 10 af dem er særligt farlige skydevåben, (f.eks. pistoler) skal man opbevare i henhold til våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 3: Sikringsskab i klasse EN 1143-1 grade O eller tilsvarende sikringsniveau. Eller på dansk: SKAFOR Blå.
Hvis man har mere end 25 skydevåben i alt eller mere end 10 særligt farlige skydevåben, (f.eks. pistoler) skal man opbevare sine våben i henhold til våbenbekendtgørelsens § 20 stk. 4: Sikringsskab i klasse EN 1143-1 grade 1 eller tilsvarende sikringsniveau og der skal være tyverialarm til en godkendt alarmcentral. Eller på dansk: SKAFOR Rød + alarm.
Undtaget fra krav om våbenskab:
Forladevåben fremstillet før 1870 og bagladevåben fremstillet før 1870 og som ikke kan anvende enhedspatron.
Dispensation
Det fremgår af våbenbekendtgørelsens § 20 stk. 7, at der er mulighed for at søge om dispensation fra ovennævnte opbevaringsregler.
Dispensationer kan kun gives undtagelsesvist og efter en konkret vurdering.
Man vurderer
samlingens farlighed,
de enkelte våbens farlighed,
den hidtidige opbevaring
om der skal sættes særlige vilkår for at give dispensation
Hvis man holder sig til at samle på skydevåben fremstillet før 1890 og de våben der i øvrigt er nævnt i våbencirkulærets § 13 stk. 1 nr. 1 er der altså gode muligheder for at få dispensation.
Hvis samlingen derimod består af mere moderne våben, herunder glatløbede haglgeværer skal man nok ikke satse på at kunne få dispensation.
Ammunition
Patroner skal opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende i aflåst gemme.
Hvis man opbevarer sine skydevåben i SKAFOR blå eller rød, må man opbevare ammunitionen i samme skab.
Midlertidig opbevaring uden for hjemmet.
Man må opbevare sine skydevåben midlertidigt uden for hjemmet i forbindelse med jagt, skydekonkurrencer eller andet anerkendelsesværdigt formål. Perioden er fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt og der skal opbevares som følger:
konstant tilsyn eller
forsvarligt i sikkert, aflåst gemme eller
fastlåst til mur eller lignende
på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition skal opbevares for sig i aflåst gemme.
18.
Sortkrudtsvåben til jagt.
Forladevåben må ikke anvendes til jagt og regulering af pattedyr. Det betyder altså, at man godt kan gå på jagt på fuglevildt med forlade haglbøsser.
Bagladerifler med sortkrudtspatroner kan godt tænkes anvendt til jagt på pattedyr, hvis våbnet overholder kravene til anslagsenergi som beskrevet i bekendtgørelsen om skydevåben, der må anvendes til jagt, § 3.
Pistoler og revolvere må ikke anvendes til jagt eller regulering.
mvh.BN
Gelaendewagen.dk
Make a choice drive G
Gelaendewagen.dk
Make a choice drive G
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Jow, det er det da, jeg kunne ikke lige forestille mig at man ville bygge et boksrum som ikke var mindst skafor rød. Hvilke regler der skal gælde for et skafor blå boksrum ved jeg ikke.Herluf skrev:Er der ikke kun reglerne for en skaford rød opbevaring rum der står i den pjece?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- MØLLEVANG
- Newbie
- Interesser: jagt pistolskydning
- Geografisk sted: stevns
hej
her er et link som måske kan bruges http://www.denarms.dk/index2.php?id=79&mainid=11
her er et link som måske kan bruges http://www.denarms.dk/index2.php?id=79&mainid=11
mvh.BN
Gelaendewagen.dk
Make a choice drive G
Gelaendewagen.dk
Make a choice drive G
- Vigilante
- Gold Member
- Interesser: Genladning, langdistance
- Geografisk sted: Odense
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
PerD skrev:Når du laver et rum - uanset størrelse - så vil det blive bedømt efter den gamle SKAFOR Rød standard. (Helt korrekt hedder det i dag EN-1143-1 Grad 1).
mvh
Per
Ved du tilfældigvis hvem denne gut er? Jeg har nu bygget boksrum, da jeg kunne se at jeg ville overstige 25 enheder våben. Men jeg kan simpelthen ikke finde nogen der vil røre ved godkendelse af rummet. Fyns politi har ikke vist den store interesse selvom jeg står og siger direkte i hovedet på dem at konen og jeg nu har mere end 25 enheder våben. Da jeg forsøgte telefonisk at finde frem til nogen ved Rigspolitiet, der kunne sætte mig ind i tingene endte jeg efter en længere tur i manegen hos en sur mand ved Kbh. politi, der sagde at det skulle Fyns politi tage sig af.

De fleste spørger dog om jeg er forhandler........det svarer jeg nej til. Er det mon derfor interessen for at se mit boksrum er så lille?
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)
Vær opmærksom på at ikke kun døren til rummet men også den samlede konstruktion (vægge, gulve og loft) normalt som minimum skal opfylde Skafor RØD, hovedgruppe 2 eller bedre.Vigilante skrev:PerD skrev:Når du laver et rum - uanset størrelse - så vil det blive bedømt efter den gamle SKAFOR Rød standard. (Helt korrekt hedder det i dag EN-1143-1 Grad 1).
mvh
Per
Ved du tilfældigvis hvem denne gut er? Jeg har nu bygget boksrum, da jeg kunne se at jeg ville overstige 25 enheder våben. Men jeg kan simpelthen ikke finde nogen der vil røre ved godkendelse af rummet. Fyns politi har ikke vist den store interesse selvom jeg står og siger direkte i hovedet på dem at konen og jeg nu har mere end 25 enheder våben. Da jeg forsøgte telefonisk at finde frem til nogen ved Rigspolitiet, der kunne sætte mig ind i tingene endte jeg efter en længere tur i manegen hos en sur mand ved Kbh. politi, der sagde at det skulle Fyns politi tage sig af.![]()
De fleste spørger dog om jeg er forhandler........det svarer jeg nej til. Er det mon derfor interessen for at se mit boksrum er så lille?
Du vil normalt blive mødt med krav om godkendt indbrudsalarm i niveau 40-50 med overvåget signaltransmission med autentificering, til godkendt kontrolcentral. Indbrudsalarmen skal for at være godkendt, installeres af en installatør, der er certificeret og registreret hos Forsikring & Pension.
Normalt er det afdelingen for kriminalpræventiv rådgivning i din lokale politikreds, der skal vejlede og senere godkende dit våbenrum. Ved hver politikreds er der et par medarbejdere der udelukkende arbejder med forebyggelse, herunder godkendelse af sikringsforanstaltninger hos våbenhandlere og -samlere. Ved Fyns politi skal du spørge efter "Kriminalpræventivt sekretariat".
Jeg vil anbefale at du får oplyst kravene på skrift INDEN du påbegynder byggearbejdet, og ikke tager rummet ibrug inden du har den endelige godkendelse på plads. Forvent iøvrigt at politiet kommer på opfølgende inspektionsbesøg, typisk hvert andet år.
Held og lykke med projektet.
Mvh
FOX
- Vigilante
- Gold Member
Mjoh.......rummet er skam allerede bygget og taget i brug. Jeg tog simpelthen pjecen fra Kriminalpræventivt Råd og fulgte deres "opskrift" og lagde lidt til (i lofttykkelse, mursten uden på fundablokkene samt ekstra armering). Alarmen leverede G4S. Jeg viste deres sælger pjecen og spurgte ham om det han solgte opfyldte kravene.......det gjorde de. Døren kom fra et jydsk firma og har været alt for dyr kan jeg nu se på "en hjemmeside".
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
For at spare andre for at købe en for dyr dør, kunne du lægge et link til den hjemmeside, hvor du fandt en mere fornuftig pris.
hej Vigilante
du skal skrive til politiet at du har lavet et boksrum vedlæg en tegning over dit hus (grundplan)
hvor du har tegnet boksen ind og skriv at du gerne vil have det godkendt efter EU 1143-1 grad 1
så skal han gøre noget ved det ,,,,,,,,,,,,,,
han jeg snakkede med ved det kriminalpræventiveråd hedder Lars Birk
du skal skrive til politiet at du har lavet et boksrum vedlæg en tegning over dit hus (grundplan)
hvor du har tegnet boksen ind og skriv at du gerne vil have det godkendt efter EU 1143-1 grad 1
så skal han gøre noget ved det ,,,,,,,,,,,,,,
han jeg snakkede med ved det kriminalpræventiveråd hedder Lars Birk
man er vel jysk
- Vigilante
- Gold Member
i56 skrev:For at spare andre for at købe en for dyr dør, kunne du lægge et link til den hjemmeside, hvor du fandt en mere fornuftig pris.
Øhm........det ville jeg da gerne, men som jeg lige så det blev man fra Admins side vist lidt sur over den slags

Og tak for tippet, Hatting.........det må jeg prøve ad. Medmindre "nogen" læser med her og jeg så får en lille opringning på mandag om hvad det dog er for noget jeg har bygget mig

- Jan Pedersen
- Bronze Member
- Interesser: Skydning & Våben
- Geografisk sted: Horsens
Hej
Bare et lille input til den der røde klasse
Du vil normalt blive mødt med krav om godkendt indbrudsalarm i niveau 40-50 med overvåget signaltransmission med autentificering, til godkendt kontrolcentral. Indbrudsalarmen skal for at være godkendt, installeres af en installatør, der er certificeret og registreret hos Forsikring & Pension.
Overvågningen er forbundet med en fast afregning til TDC ( De driver det som kaldes "Det offenlige alarmnet )
Her kigger man om der er for bindelse ud til alarmen 2 gange hver sekund
Hvis nogen prøver at snyde denne Overvågning er der en autentificering som sendes med fra alarmen til centralen
så man er sikker på det er det rigtige kort man overvårger ........
Der er også en nonstop fejl service på dette produkt så jeg tænker det koster $$$$
Jan Pedersen ::_=>
Bare et lille input til den der røde klasse
Overvågningen er forbundet med en fast afregning til TDC ( De driver det som kaldes "Det offenlige alarmnet )
Her kigger man om der er for bindelse ud til alarmen 2 gange hver sekund
Hvis nogen prøver at snyde denne Overvågning er der en autentificering som sendes med fra alarmen til centralen
så man er sikker på det er det rigtige kort man overvårger ........
Der er også en nonstop fejl service på dette produkt så jeg tænker det koster $$$$
Jan Pedersen ::_=>
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Den lokale elektriker nævnte 55 kroner om måneden for opkobling til alarmcentral. Det skulle være udover montage, installation og forskellige startgebyrer.
mvh
carstn bo
mvh
carstn bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
- Jan Pedersen
- Bronze Member
- Interesser: Skydning & Våben
- Geografisk sted: Horsens
Hej igen
Ja den er go fin 55kr. pr. mdr. er hvis kun for at de modtager en status fra din alarm når du slår den til og fra samt hvis du har indbrud.
Den som G4S og andre sælger kontakter 1 gang hver 24. time deres central for at melde alt vel ( samt ved tilkobling og fra kobling )
Hvis den køre på en normal telefon ledning uden den omtalte overvågning kan du jo selv gætte på hvor lang tid der går før de finder udaf der er noget galt .
(Tænker her på at de klipper ledningen over til din telefon eller køre telefon skabet ned ude ved vejen )
Derfor mener jeg ikke den omtalte 55 kr løsning er en "RØD"
Bare min opfattelse af sagen
Man skal jo passe på sit legetøj / værktøj
Hilsen
Jan Pedersen
Ja den er go fin 55kr. pr. mdr. er hvis kun for at de modtager en status fra din alarm når du slår den til og fra samt hvis du har indbrud.
Den som G4S og andre sælger kontakter 1 gang hver 24. time deres central for at melde alt vel ( samt ved tilkobling og fra kobling )
Hvis den køre på en normal telefon ledning uden den omtalte overvågning kan du jo selv gætte på hvor lang tid der går før de finder udaf der er noget galt .
(Tænker her på at de klipper ledningen over til din telefon eller køre telefon skabet ned ude ved vejen )
Derfor mener jeg ikke den omtalte 55 kr løsning er en "RØD"
Bare min opfattelse af sagen
Man skal jo passe på sit legetøj / værktøj
Hilsen
Jan Pedersen
- Vigilante
- Gold Member
Min alarm fra G4S kører over en form for mobiltlf. indbygget i kassen, der sidder monteret indenfor min dør, så der kan ikke klippes noget ledning. Og den sender et signal til både mig og selskabet hvis strømmen ryger.........men kører videre på batteri. Og så er boksen sat til som detilkobling så alarmen er på derude selv når jeg er hjemme. Mon ikke det kan gøre det? Nu er det jo blot tale om lidt flere skydevåben end normalt........ikke hovedlageret af våben og eksplosiver for de samlede NATO-styrker i tilfælde af, at russerne alligevel kommer trillende.
Bottomline er, at sælgeren fra G4S forsikrede mig om at jeg overholder de krav der er at læse i pjecen fra KR.......og ingen myndigheder har vist interesse i at følge denne sag til dørs. Så jeg gjorde mit bedste......
Bottomline er, at sælgeren fra G4S forsikrede mig om at jeg overholder de krav der er at læse i pjecen fra KR.......og ingen myndigheder har vist interesse i at følge denne sag til dørs. Så jeg gjorde mit bedste......