Jagt/konkurrence
- Armand
- Silver Member
- Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Jagt/konkurrence
Jeg leger lidt med tanken om at skille mig af med min Sauer 200 STR i 6,5*55, til fordel for den nyere S205 i .308Win. Dog kunne jeg godt tænke mig at få den på en almindelig tilladelse frem for en SKV, men må jeg så benytte den til konkurrence? Hvis man har riflen på en SKV, må man jo ikke bruge den til noget som helst andet sjov.
Jeg ved at Sort spurgte om nogenlunde det samme i den nu hedengangne tråd for havvenisseforeningen, men jeg fik aldrig set svaret, hvis der da nåede at komme et.
Jeg ved at Sort spurgte om nogenlunde det samme i den nu hedengangne tråd for havvenisseforeningen, men jeg fik aldrig set svaret, hvis der da nåede at komme et.
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Re: Jagt/konkurrence
Hej Armand,Armand skrev:Jeg leger lidt med tanken om at skille mig af med min Sauer 200 STR i 6,5*55, til fordel for den nyere S205 i .308Win. Dog kunne jeg godt tænke mig at få den på en almindelig tilladelse frem for en SKV, men må jeg så benytte den til konkurrence? Hvis man har riflen på en SKV, må man jo ikke bruge den til noget som helst andet sjov.
En våbentilladelse kan kun gives til én type våbenanvendelse. Dvs. hvis en riffel skal bruges til jagt og til bane-/konkurrenceskydning, skal der udstedes to forskellige våbentilladelser til riflen - en våbentilladelse til jagt og en våbentilladelse til baneskydning (konkurrenceskydning).
Grunden til det er, at der er forskellig løbetid og forskellige vilkår for de to typer våbentilladelser. Jagttilladelsen gælder for 10 år og forudsætter, at du altid har et gyldigt jagttegn. Baneskydningstilladelsen gælder for 5 år og forudsætter, at du har et gyldigt medlemsskab i en skytteforening. Skytteforeningens navn vil komme til at fremgå af tilladelsen.
Hvis riflen er godkendt til bane-/konkurrenceskydning af en skytteorganisation, er der intet i vejen for, at politiet kan udstede en våbentilladelse til både baneskydning og til jagt. Hvis du ikke har andre afgiftspligtige våbentilladelser vil jagttilladelsen koste 840 kr. (fuld afgift) og baneskydningstilladelsen 420 kr. (halv afgift).
Venlig hilsen
HePe
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Hej HePe, godt at se dig

Der skulle vel ikke være noget til hindring for at få udstedt en baneskydningstilladelse af SKV gennem den skytteforening man er medlem af, som supplement til jagttilladelsen? Det koster jo kun i omegnen af 150 kr.HePe skrev:Hvis riflen er godkendt til bane-/konkurrenceskydning af en skytteorganisation, er der intet i vejen for, at politiet kan udstede en våbentilladelse til både baneskydning og til jagt. Hvis du ikke har andre afgiftspligtige våbentilladelser vil jagttilladelsen koste 840 kr. (fuld afgift) og baneskydningstilladelsen 420 kr. (halv afgift).
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Tak for det Mapzter.. det er godt at være tilbage igenMapzter skrev:Hej HePe, godt at se dig.

Det har du ret i.. dette er også en mulighed.Mapzter skrev:Der skulle vel ikke være noget til hindring for at få udstedt en baneskydningstilladelse af SKV gennem den skytteforening man er medlem af, som supplement til jagttilladelsen? Det koster jo kun i omegnen af 150 kr.
Venlig hilsen
HePe
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Er 205'eren blevet godkendt af DDS?
Ellers går den ikke på SKV
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Den skulle vel nok kunne bruges til f.eks. Kombiriffel, og komme på SKV ad den vej...co skrev:Er 205'eren blevet godkendt af DDS?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Det kan den nok, men den kan ikke længere bruges til DDS skydningerDen skulle vel nok kunne bruges til f.eks. Kombiriffel, og komme på SKV ad den vej...
Østbirk Pistolskytter og
- Armand
- Silver Member
Hvad? Hvorfor kan den ikke bruges til DDS?co skrev:Det kan den nok, men den kan ikke længere bruges til DDS skydningerDen skulle vel nok kunne bruges til f.eks. Kombiriffel, og komme på SKV ad den vej...
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Armand skrev:Hvad? Hvorfor kan den ikke bruges til DDS?
Skyttebogen 2008-2009, s. C603 skrev:2. Langdistancegevær
For langdistancegeværer gælder at geværet skal være godkendt af
De Danske Skytteforeninger. Følgende geværer er godkendte:
SAUER 200 STR, Gevær M 58/69.
Følgende geværer er desuden godkendt for skytter/foreninger, hvis
de har erhvervet våbnet før 01-10-2002:
(...)
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Armand
- Silver Member
Pokkers! Jeg troede der var nogle regler der lignede dem for kortdistance rifler. *mumler noget usammenhængende om forstokkede gamle mænd*
Der røg så min drøm om en helt sort 205 med Harris bipod og Kahles K312 mil-dot kikkert.
Men tak for svarene alligevel.
Der røg så min drøm om en helt sort 205 med Harris bipod og Kahles K312 mil-dot kikkert.

- Bissen
- Gold Member
- Interesser: Airbrush og våben.
- Geografisk sted: København
Nej nej der tager du helt fejl Armand..Armand skrev:Pokkers! Jeg troede der var nogle regler der lignede dem for kortdistance rifler. *mumler noget usammenhængende om forstokkede gamle mænd*
Der røg så min drøm om en helt sort 205 med Harris bipod og Kahles K312 mil-dot kikkert.![]()

Du skal bare beholde den riffel du allerede har til DDS skydning.. Det er den jo helt fin til..
Og så køber du din sorte 250 på jagttilladelse.. <;>
Man kan aldrig få for mange rifler.. \.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
DDS' regler for langdistancevåben hører en fjern fortid til. Meld dig ind i en forening under Unionen og/eller DSF, der er man knap så gammeldags.
Da jeg fortalte om DDS' regler til en lokal skytte i England kiggede han på mig med et overbærende smil og sagde noget i retning af: Oh, my, you still have that silly, small-state attitude?
Søren (der følte sig ret pinlig på vores vegne.)
Da jeg fortalte om DDS' regler til en lokal skytte i England kiggede han på mig med et overbærende smil og sagde noget i retning af: Oh, my, you still have that silly, small-state attitude?
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
- Armand
- Silver Member
Ja, men jeg ville jo gerne stadig kunne skyde DDS, selvom jeg da har skudt en hel del DSU også... dog kun på 50m salonriffel og 10m luft. Sådan 60 skud fritstående trækker sgu tænder ud, men det er sjovt.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Briter har fremavlet "Den tørre kommentar" til den ypperste perfektionMausertossen skrev: Da jeg fortalte om DDS' regler til en lokal skytte i England kiggede han på mig med et overbærende smil og sagde noget i retning af: Oh, my, you still have that silly, small-state attitude?
;.;<
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."