Fortabt salonriffel
-
- Newbie
- Interesser: Vildt og Fisk
- Geografisk sted: København
Fortabt salonriffel
Hvad pokker gør man hvis man vil gerne have indregistreret f.eks. kærestens, for længst afdøde bedstefars gamle salonriffel .22LR på sin egen våbentilladelse. Er der mulighed for det eller er den fortabt som brugbart skydevåben? Det ville være synd hvis alle sådanne våben er arveløse.
- Frank P
- Gold Member
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Fortabt salonriffel
Uhada nej, hvis du har jagttegn kan du uden problemer få en våbentilladelse til .22'eren!
Go' fornøjelse!
Go' fornøjelse!
Frihed er lig med menneskelig autenticitet
-
- Newbie
Lyder godt!! Men hvad med sælgeren der nu er farmoderen. Hun har jo ikke tilladelse til at have våbnet. kan hun godt give det til mig uden at hun skal frygte bøder for ulovlig våbenbesiddelse?
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Den er mig bekendt omfattet af direktivet om våben der var i brug før lovens ikrafttræden. Altså et våben der indgik i driften på en gård før det blev lovpligtig at registrere våbnene. Disse våben kan lovligt besiddes af folk som ejede dem før lovens ikrafttræden, men skal registers ved overdragelse. Så momse må gerne have våbenet, men dette skal på papir ved ”Generationsskifte”.
Det er i hvert fald den fortolkning jeg er løbet ind i, når jeg har haft et lignende tilfælde.
Held og lykke.
Det er i hvert fald den fortolkning jeg er løbet ind i, når jeg har haft et lignende tilfælde.
Held og lykke.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
-
- Newbie
Tak for link og tips. Jeg er tolker det på samme måde. Fandt en paragraf i våbenloven med dit link.
Forstår ikke hvad du mener når du skriver: Tænk før du afsporer debatten. Hverken grammatisk eller indholdsmæssigt.
Men I skal have tusind tak for hjælpen.
§ 2. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over .22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben mv., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. Denne bestemmelse finder tilsvarende anvendelse med hensyn til de personer under 18 år, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af de i våbenlovens § 1, stk. 2, a-c, nævnte våben mv.
Forstår ikke hvad du mener når du skriver: Tænk før du afsporer debatten. Hverken grammatisk eller indholdsmæssigt.
Men I skal have tusind tak for hjælpen.
§ 2. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over .22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben mv., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. Denne bestemmelse finder tilsvarende anvendelse med hensyn til de personer under 18 år, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af de i våbenlovens § 1, stk. 2, a-c, nævnte våben mv.
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Jeg kan ikke se at "Frede6,5X55" skriver noget om hvor gammel riflen er, og at hans bedstefar har haft den på våbentilladelse, må vel betyde, at den har været registreret efter lovens ikrafttrædelse. Derfor er det ikke sikkert, at denne bestemmelse kan bruges.
Generelt kan det siges om våben, der ikke er registreret, men som kan registreres, og hvor ejeren ken få en tilladelse til enten jagt eller skytteforeningsbrug, er de fleste våbenkontorer indstillet på at udstede en tilladelse, ud fra den betragtning, at det er bedre at få våbnet registreret end ikke at vide hvor det ender. :D
Hvis der er tale om jagtvåben, klarer våbenkontoret det selv, og hvis det er våben, der skal registreres på en SKV, giver våbenkontoret besked til SKV, om at våbnet kan registreres uden angivelse af sælger.
Det må dog anbefales, at ringe til det lokale våbenkontor inden, for at hører om de vil være positive. Man kan jo altid ringe og spørge for an anden
Generelt kan det siges om våben, der ikke er registreret, men som kan registreres, og hvor ejeren ken få en tilladelse til enten jagt eller skytteforeningsbrug, er de fleste våbenkontorer indstillet på at udstede en tilladelse, ud fra den betragtning, at det er bedre at få våbnet registreret end ikke at vide hvor det ender. :D
Hvis der er tale om jagtvåben, klarer våbenkontoret det selv, og hvis det er våben, der skal registreres på en SKV, giver våbenkontoret besked til SKV, om at våbnet kan registreres uden angivelse af sælger.
Det må dog anbefales, at ringe til det lokale våbenkontor inden, for at hører om de vil være positive. Man kan jo altid ringe og spørge for an anden

Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.
-
- Newbie
.22'eren er en bedstefaderen brugte til lidt fuglejagt på grønland da han arbejdede deroppe i 1950'-60'erne. Han havde vist hverken jagttegn eller våbentilladelse og tog den bare med hjem til Danmark i sin tid hvor den har stået lige siden. Han døde ca. 1985 og siden har den stået hos `Momsen` Det var en lidt anden tid mht. tilladelser og den slags den gang. Især på Grønland. Jeg går ned og taler med våbenkontoret. Det må vel være ok.