Nyt lovforslag (bandepakke)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Trotyl
This member is
This member is
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 2 times

Nyt lovforslag (bandepakke)

Indlæg af Trotyl » 1. maj 2009, 15:46

Lovforslaget er fremsat den 29. april 2009.

Lovforslaget, der er fremsat som led i udmøntningen af regeringens bandepakke, lægger op til markant skærpede straffe, bedre efterforskningsredskaber for politiet, initiativer med henblik på at sikre hurtig indsættelse af dømte til afsoning samt flere andre tiltag med henblik på at skabe sikkerhed og tryghed for borgerne.

Læs her
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Trotyl
This member is
This member is
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 2 times

Re: Nyt lovforslag (bandepakke)

Indlæg af Trotyl » 19. jun 2009, 11:40

Lov nr. 501 af 12. juni 2009 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven (Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.)

Loven trådte i kraft den 15. juni 2009.

Loven er et led i udmøntningen af regeringens bandepakke og indebærer markant skærpede straffe, bedre efterforskningsredskaber for politiet, initiativer med henblik på at sikre hurtig indsættelse af dømte til afsoning samt flere tiltag med henblik på at skabe sikkerhed og tryghed for borgerne.

Læs her.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 19. jun 2009, 13:45

Det gør mig ikke det mindste tryggere, at Staten på det temmeligt uklare og løse grundlag af 'grupperinger' kan vælge at skærpe straffen for individdet.
kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i et gensidigt opgør, som foregår mellem grupper af personer, og hvor der flere gange som led i opgøret enten er anvendt skydevåben, eller anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller begået brandstiftelse omfattet af denne lovs § 180.
Hmm.. rockere, unge mænd der kan karakteriseres på baggrund af §266b, fodboldbøller, autonome...

Det vil altså sige, at jeg hvis jeg tager til fodboldkamp, kan komme til at forlade arenaen sammen med tilskuere fra klubben A der overfalder/overfaldes af en anden fangruppering fra klubben B. Jeg kan som led i den konfrontation risikere, at blive nødsaget til at forsvare mig, og i tilfælde af overdreven magtanvendelse blive dømt derfor som tilhørende 'en gruppering' af personer, der tidligere er faret i flæsket på hinanden.

Med tanke på de anholdelser, der er foregået i S-tog og lignende steder, hvor man som almindelig borger risikerer at blive slået i hartkorn med grupperinger såsom fodboldbøller og autonome (brandstiftere), er det særdeles vedkommende, hvorledes man kvalificerer sig til at tilhøre en 'gruppering'.

Det fremstår aldeles uklart hvornår man tilhører en gruppering, såfremt der skal være tale om personsammenfald fra tidligere konfrontationer, er det aldeles overflødigt, at inddrage begrebet 'gruppering' da der så udelukkende er tale om gentagne konfrontationer mellem individer/personer.

Er det f.eks. nok at være tilstede eller skal man have ensartet beklædning?
Foretager Staten registrering af personers grupperingstilhørsforhold?
Er grupperinger som betjener sig af vold ikke i forvejen forbudt?
Hvordan kan man skærpe straffen for personers voldshandlinger grundet grupperingstilhørsforhold uden samtidigt at forbyde grupperingen?

For mig at se, har Staten ligestillet kriminelle organisationer med lovlige, samtidigt med at den kan straffe borgere ekstra på baggrund af påstande om at tilhøre disse organisationer. Det er ikke tydeligt hvad der udgør en lovlig/ulovlig gruppering og følgeligt hvornår man kan forvente ekstra straf.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 19. jun 2009, 15:32

Et meget¨, meget interessant spørgsmål.... Jeg vil tro at denne lov følges op af en vejledning til loven hvor det præciseres hvorledes den slags grupperinger kan adskilles fra "almindelige" borgere. Jeg vil tro at følgende kan komme på tale:

- højde
- vægt (ølmave = fodbold interesseret)
- hudfarve
- hårfarve
- race / nationalitet
- evt. mål på enkelte kropsdele (f.eks. specielt store underarme - eller næser...)
- kropslige deformiteter.....

Det bliver meget interessant og se om definitionen af en sådan gruppe holder i forhold til menneske rettighederne. Der må være noget med beskyttelse af minoriteter....

Spændende ::-;<
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 22. jun 2009, 13:19

HVK skrev:Et meget¨, meget interessant spørgsmål.... Jeg vil tro at denne lov følges op af en vejledning til loven hvor det præciseres hvorledes den slags grupperinger kan adskilles fra "almindelige" borgere. Jeg vil tro at følgende kan komme på tale:

- højde
- vægt (ølmave = fodbold interesseret)
- hudfarve
- hårfarve
- race / nationalitet
- evt. mål på enkelte kropsdele (f.eks. specielt store underarme - eller næser...)
- kropslige deformiteter.....

Det bliver meget interessant og se om definitionen af en sådan gruppe holder i forhold til menneske rettighederne. Der må være noget med beskyttelse af minoriteter....

Spændende ::-;<
Lige de to tror jeg du kan være stensikker på ikke bliver nævnt på skrift ;-)
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 22. jun 2009, 17:17

Jeg er enig med dig...Men den ligger umiddelbart tæt på... Og kom det på skrift kunne det blive grimt... :nolisten:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Besvar