Tilladelse til Gatling...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Slettet bruger

Tilladelse til Gatling...

Indlæg af Slettet bruger » 29. maj 2009, 04:03

Den gode Gator og mig sad en eftermiddag og delte en øl mens vi diskuterede våben og andet i samme genre. Vi kom til at diskutere om hvorvidt en gammeldags Gatling egentligt hører under repeter våben eller automatiske våben.? Ja det lyder sku som et åndsvagt spørgsmål, det er jeg udemærket klar over, men det er en af den slags spørgsmål man kommer til at gå og spekulere over og trænger sig mere og mere på.. Man udfører jo en manuel bevægelse for at genlade våbenet og burde derfor kunne få tilladelse til den som værende et repeter våben eller hvad :???: ....?

Jeg er ikke fuld bare fordi jeg poster dette indlæg på det her tidspunkt, rent tidsmæssigt. Men på arbejde.!!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Tilladelse til Gatling...

Indlæg af HappyNanoq » 29. maj 2009, 04:30

Spørgsmålet er blevet testet ved en jurist v. Hjemmestyret og politiet her i Grønland, og efter grønlandsk fortolkning er en gammeldags gatling med håndtag - 100% manuel.!

Idet man selv leverer kraften til at genlade våbnet igennem en gearing - det er ikke noget som drives automatisk vha gastryk m.v.

Hvorvidt den holder i Dk, tør jeg ikke helt sige.

Der hvor det KAN halte lidt - er at det er forholdsvis let at sætte en step-motor på og altså konvertere den til fullauto/burst.

Dermed KAN der blive problemer med eventuel tilladelse.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 29. maj 2009, 07:29

Går det ikke på en samlertilladelse? Hvis man kan finde en original Gatling, er den nok fra før 1892.

Hvis det går an som repetér våben kan man købe en moderne kopi her:

http://www.gatlingguns.net/index.htm

Kun 11,000 dollars.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 30. maj 2009, 12:47

Den holder 100% i Danmark. For år tilbage fik jeg tilbudt en der stod til salg i Oslo, hvor selve rapperten manglede. Prisen er for længst gået i glemmebogen men den var så høj, så jeg formoder næsten at den stadigt er til salg (en af de største private samlinger i Norge)

Bare husk at den skal passe 110% med alder/modelkravet for samlertilladelser, for policen vil helt sikkert kigge nærmere på skyderen når man skriver den på samlerlisten :mrgreen: <+:
Mvh Great Dane

Besvar