Love vedr. våbenpåtegning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Nikl0647
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & natur.
Geografisk sted: Holte (Nordsjælland)

Love vedr. våbenpåtegning

Indlæg af Nikl0647 » 30. maj 2009, 18:12

Hvis man er i besiddelse af en våbenpåtegning (udstedt af en godkendt skytteforening), og et dertilhørende glatløbet jagtgevær, hvad sker der med disse, ved udmeldelse af foreningen?

Jeg vil gerne have våbenpåtegning, gennem eksempelvis KFK, da jeg står til at arve et jagtgevær fra en nær onkel. Men vil være i stand til at beholde geværet, selvom jeg ophører i den pågældende forening - da dette er en personlig genstand for mig.

Forbliver en våbenpåtegning efter udmeldelse af forening? Er man i stand til at beholde sine våben efterfølgende?

På forhånd tak.
Med Venlig Hilsen / Best Regards, Niklas.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Love vedr. våbenpåtegning

Indlæg af Mapzter » 30. maj 2009, 19:51

nikl0647 skrev:Forbliver en våbenpåtegning efter udmeldelse af forening? Er man i stand til at beholde sine våben efterfølgende?
Nej, det er gør den ikke. Foreningen har pligt til at tilbagekalde tilladelsen hvis man ikke længere er medlem. Se s. 14 i SKV vejledningen: http://www.skytten.dk/Admin/Public/DWSD ... _2_udg.pdf

Våbenpåtegningen gives for at man kan benytte sine våben til sportsskydning, hvilket kræver medlemsskab af en forening. Der er dog kun aktivitetskrav for pistol- og revolverskytter. Du kan med andre ord godt være medlem af en flugtskydningsforening og bevare din tilladelse uden at være aktivt skydende.

Hvis man kun ønsker at besidde sådan et glatløbet haglgevær kan man, så vidt jeg ved, få det på en samlertilladelse i stedet. Det giver dog ikke tilladelse til at skyde med våbnet.

Men hvis jagt er en af dine interesser, så er det mest oplagte vel at ta' et jagttegn og få registreret geværet til jagt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar