.338 lapua og .50 cal
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Vestjylland
.338 lapua og .50 cal
Jeg har kigget rundt på nettet og synes ikke at jeg kan finde svar på om .338 lapua og .50 cal våben er lovlige i danmark.. Her tænker jeg selvfølgelig ikke på jagt men til baneskydning..
...
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
Re: .338 lapua og .50 cal
Både 338LM og .50 opfylder kravene til anslagsværdi til alle typer vildt i DK = lovlig til jagt.
Tror du ikke det var en ide, at få taget jagttegnet først, og så bagefter begynde at drømme om riflerne ???
Mvh Per
Tror du ikke det var en ide, at få taget jagttegnet først, og så bagefter begynde at drømme om riflerne ???
Mvh Per
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Der er en langdistanceskytteforening under opstart, og der vil de to kalibre du nævner være relevante. Til normal baneskydning ud til 300m handicapper man kun sig selv med de store kalibre.
Jeg hader at køre på folk fordi de virker "unge", men det du har gang i, svarer til at spørge hvilken Ferrari du skal købe, mens du kun lige (måske) er blevet gammel nok til at køre knallert.
("Ung" i denne sammenhæng er ikke kun med tanke på alder, men også baggrund/erfaring)
Jeg hader at køre på folk fordi de virker "unge", men det du har gang i, svarer til at spørge hvilken Ferrari du skal købe, mens du kun lige (måske) er blevet gammel nok til at køre knallert.
("Ung" i denne sammenhæng er ikke kun med tanke på alder, men også baggrund/erfaring)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Frank P
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Refraktorius skrev: Jeg hader at køre på folk fordi de virker "unge", men det du har gang i, svarer til at spørge hvilken Ferrari du skal købe, mens du kun lige (måske) er blevet gammel nok til at køre knallert.
Hatten af!!! Umådelig velplaceret analogi

Frihed er lig med menneskelig autenticitet
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Som Per siger, så opfylder .338Lapua og .50BMG til fulde kravene til dansk jagt.
Tag evt et kig på dette billede - den trediesidste riffelpatron (fra venstre mod højre) er en cal .30-06 - dén er fin til AL jagt i Dk.
.338Lapua ligger et sted imellem .30-06'en og den næste patron i rækken - .50BMG (.50BMG'en er den andensidste i rækken)
Patronerne er .22LR, .30Carbine, .222Rem, .30-30Win, 8x58R, .30-06, .50BMG, 20mmx103 og tre haglpatroner
Det er meget få steder hvor det sikkerhedsmæssigt vil være i orden at gå på jagt med eks .50BMG.
Nærmest hele ens jagtrevir skal jo ligge i en grusgrav for at have kuglefang nok - eller ligge så langt ude på den jyske hede, at .338Lapua eller .50BMG ville være sikkerhedsmæssigt forsvarlig at bruge.
Hvis man vælger .50BMG, er det vel nærmere "regulering" eller "nedskydning" man går efter - ikke decideret jagt.
Det er vel begrænset hvad der kan bruges af byttet, efter det er ramt af .50BMG
Så medmindre det er som potensforlænger på skydebanen, eller fordi man har for mange penge - så ser jeg ikke .338Lapua eller .50BMG som anvendelig i Dk. Men hver sin smag.
Tag evt et kig på dette billede - den trediesidste riffelpatron (fra venstre mod højre) er en cal .30-06 - dén er fin til AL jagt i Dk.
.338Lapua ligger et sted imellem .30-06'en og den næste patron i rækken - .50BMG (.50BMG'en er den andensidste i rækken)
Patronerne er .22LR, .30Carbine, .222Rem, .30-30Win, 8x58R, .30-06, .50BMG, 20mmx103 og tre haglpatroner
Det er meget få steder hvor det sikkerhedsmæssigt vil være i orden at gå på jagt med eks .50BMG.
Nærmest hele ens jagtrevir skal jo ligge i en grusgrav for at have kuglefang nok - eller ligge så langt ude på den jyske hede, at .338Lapua eller .50BMG ville være sikkerhedsmæssigt forsvarlig at bruge.
Hvis man vælger .50BMG, er det vel nærmere "regulering" eller "nedskydning" man går efter - ikke decideret jagt.
Så medmindre det er som potensforlænger på skydebanen, eller fordi man har for mange penge - så ser jeg ikke .338Lapua eller .50BMG som anvendelig i Dk. Men hver sin smag.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Kun få civile skydebaner tillader kalibre over 7,62 = .30-06
Søren
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Vestjylland
Okay så nu må man ikke kigge på rifler uden at man skal have jagttegn eller hva??PerNielsen skrev:Tror du ikke det var en ide, at få taget jagttegnet først, og så bagefter begynde at drømme om riflerne ???
Mvh Per
...
-
- Platin Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 1 time
Hva.. 50 BMG må være fantastisk til rev. Man skal ikke engang ud og samle noget op bagefter. :blowingup:HappyNanoq skrev:Som Per siger, så opfylder .338Lapua og .50BMG til fulde kravene til dansk jagt.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Barrett.50 skrev: Okay så nu må man ikke kigge på rifler uden at man skal have jagttegn eller hva??
og dermed havde vi vist forladt relevansen for "love og regler" (og du har allerede fået et udtømmende svar, genlæs tråden hvis du er i tvivl)
hængelåsen skrev: Klik!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."