En kødøkse er lovlig at bære rundt på !

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

En kødøkse er lovlig at bære rundt på !

Indlæg af HVK » 24. jun 2009, 22:24

Endnu en latterlig afgørelse i den "skærpede" knivlov... En mand jager en familie ud af Bilka i Horsens med en kødøkse han havde gemt i sit gips ben.....

Men da kødøkser ikke er direkte omtalt i loven går han fri for den skærpede straf som en kniv på 7,1cm ville have givet ham....... :shock: Ufatteligt, når man tænker på at politiet altid fortolker loven stramt overfor lovlydige borgere....

http://www.horsensfolkeblad.dk/?artikel=2455
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: En kødøkse er lovlig at bære rundt på !

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2009, 22:31

wohoooooooo vandviddet vil ingen ende tage!

Jeg vil til at gå med motorsav!
:mad:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af japh » 24. jun 2009, 23:52

Refraktorius skrev:Jeg vil til at gå med motorsav!
Så snupper jeg en plæneklipper - Braindead-style :mrgreen:

Men jeg synes da godtnok at de seneste par dages historier/kendelser er helt hen i vejret {*-*}\
-jens

Brugeravatar
NAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben og knive
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af NAndersen » 17. sep 2009, 21:54

Beklager at jeg pga. min store interesse for dette emne må vække en halvgammel tråd til live. Det, der undrer mig i artiklen er følgende:
"... en skærpelse af våbenloven ellers i kraft. Den betyder, at ulovlig våbenbesiddelse automatisk udløser en varetægtsfængsling og mindst et års ubetinget fængsel."
"Men i lov-teksten står der ikke noget om kødøkser. Kun knive.
- Derfor kan den skærpede våbenlov ikke bruges i denne sag ..."
"Han sigtes for trusler, ulovlig våbenbesiddelse og ..."

Dvs. man først erkender at der ikke er tale om ulovlig våbenbesiddelse da økser ikke er omfattet af våbenloven, hvorefter man sigter manden for ulovlig våbenbesiddelse alligevel? Hvordan kan det give mening? Eller kan journalisten ikke læse hvad han/hun selv skriver?

Sagen er et tydeligt eksempel på at knivlove mm. er ganske ubrugelige og kun til gene for almene borgere. Om man truer med et våben, en kniv eller et køkkenredskab burde være underordnet. Det er truslen om at ville bruge en genstand til en kriminel handling, der efter min mening skal straffes. Her burde genstandens karakter være en skærpende omstændighed afhængigt af de skader, der kan forvoldes med den, dog uden overdrivelse.

Men ja, en kødøkse er (vel?) lovlig at have på sig uden at man skal forklare sig. Og sådan synes jeg også at det burde være for knive og andre genstande, der af en eller anden mærkelig grund er havnet i samme afdeling af loven som våben.

Brugeravatar
Barrett
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: militære våben og fartøjer
Geografisk sted: region hovedstaden

Indlæg af Barrett » 8. nov 2010, 20:36

af en eller anden grund; hvis dubruger våben til selforsvar, foreksempel en kniv på under 7,5 cm, vil du bilve stempelt som konfliktsøgende, er jeg blevet fortalt
PER MARE PER TERRAM
(BY SEA BY LAND)

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England

Indlæg af Exterminator » 9. nov 2010, 21:52

japh skrev:

Men jeg synes da godtnok at de seneste par dages historier/kendelser er helt hen i vejret {*-*}\

Bare rolig - i de kommende år kommer der uden tvivl mange flere :confused: :scratchhead: :crazy: :angry: :utilfreds: kendelser i DK

Og hvorfor ? Vi trækkes jo med de samme jurister :wall:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 9. nov 2010, 22:40

Exterminator skrev:
japh skrev:

Bare rolig - i de kommende år kommer der uden tvivl mange flere :confused: :scratchhead: :crazy: :angry: :utilfreds: kendelser i DK

Og hvorfor ? Vi trækkes jo med de samme jurister :wall:
Godt nok sidder der flere på Tinge med en juridisk uddannelse bag sig, men jeg tror ikke at du vil finde et flertal for knivloven blandt jurister. Tiltag som minimumsstraf eller andre forsøg fra folketinget side på at rage magt til sig som Grundloven ellers placerer hos domstolene, har det ikke med at vække begejstring blandt dem, som har indåndet støv på de juridiske biblioteker rundt om i Kongeriget.

Men du har ret i at Makværksloven også fremover kommer til at kaste afgørelse af sig som selv The Flying Cirkus ikke kunne have fundet på. Jeg håber så blot at det er de rette man retter kritikken imod så klamphuggerne på Tinge får vredet armen hårdt nok om til at de omgør dette stykke jammerlige makværk. Jeg er dog ikke synderlig optimistisk for de har tilsyneladende let spil med at skyde ansvaret over på alle mulige andre uden at der er nogen der kalder deres bluff.

Besvar