Kan man få tilladelse til en "funden" K-98?
-
- Newbie
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Vestjylland
Kan man få tilladelse til en "funden" K-98?
Hej.
Jeg har fået en K98 fra min gamle farmor som hun har haft liggende på loftet, den vil jeg gerne beholde og have tilladelse til. jeg har jagttegn og er medlem af en skytteforegning (forsvaret). hvordan får jeg det?
Jeg har fået en K98 fra min gamle farmor som hun har haft liggende på loftet, den vil jeg gerne beholde og have tilladelse til. jeg har jagttegn og er medlem af en skytteforegning (forsvaret). hvordan får jeg det?
Senest rettet af Refraktorius 18. feb 2010, 23:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift rettet
Begrundelse: overskrift rettet
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: K-98
Ja det skulle du have gjort i sidste måned, men når nu skaden er sket vuille jeg kontakte politiet og forklare dem sagens rette sammenhæng og så søge om (jagt) tilladelse på den.Sandberg skrev:Hej.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Newbie
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Vestjylland
Ja.. det har jeg også overvejet, men ville jo helst ikke miste den og endnu værre komme i klemme ved at overtræde loven. Men der må være nogle her inde som har prøvet noget tilsvarrende før mig?
Der kan desværre vist ikke udstedes nogen garanti for at du ikke løber ind i problemer, meget afhænger af den lokale politimand og hvordan
han ser sagen - de fleste jeg har talt med vil helst bare have våbnet gjort lovligt, men der findes desværre nogen der stiller sig på tværs.
Mvh
Sten
han ser sagen - de fleste jeg har talt med vil helst bare have våbnet gjort lovligt, men der findes desværre nogen der stiller sig på tværs.
Mvh
Sten
Senest rettet af Stoned 12. jul 2009, 08:37, rettet i alt 1 gang.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og guns
- Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg stod i PRÆCIS samme situation, med samme våben, for et par måneder tilbage og gik ned til politiet (hillerød) og forklarede hvordan landet lå, og de sagde det var helt okay og jeg har den nu på jagt tilladelse :eek:
Remington 700 XCR Tactical Long range .308
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Nu skriver du ikke noget om, hvordan din gamle farmor har det. Hun har det forhåbentlig godt. Men hvis nu landet ligger sådan, at du skal overtage riflen fordi hun er død, så er der specielle regler for det, og så kan det fint lade sig gøre.Sandberg skrev:Hej.
...ellers er der kun at sige: Hvor fa..... har du været mens der var frit lejde her i landet ?? Jeg kan nemlig fint forestille mig at politiet ser helt anderledes på den sag her efter 14. juni.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Jeg tror nu at politiet vil vise forståelse hvis man fortæller om ens senile farmor, og at man slet ikke vidste at våbnet var der...... SÅ jeg vil gætte på 60 / 40 i favør af at du får den registreret.... Men der er en risiko for at miste den.
Men på den anden side - nu har du postet om den på internettet - så kan det kun går for langsomt med at tage kontakt til politiet...
Men på den anden side - nu har du postet om den på internettet - så kan det kun går for langsomt med at tage kontakt til politiet...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- OverSjanten
- Gold Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Vejle kommune
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 79 times
Jeg har netop, ifm start af Frit-lejde-aktionen fået en K-98 og to ældgamle salonrifler kastet i nakken af en ældre herre, der havde dem stående på en gård.
Jeg skrev et pænt brev 27. maj, til VB kontoret, og har først nu, efter at have rykket dem, fået en afklaring: Våbnene bliver vinkelsliber-føde...
Jeg skrev et pænt brev 27. maj, til VB kontoret, og har først nu, efter at have rykket dem, fået en afklaring: Våbnene bliver vinkelsliber-føde...

Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Som jeg har skrevet i en anden tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 51#p190451, kan det stadig lade sig gøre, at aflevere/lovliggøre våben. Proceduren er bare lidt anderledes nu.
Netop den situation, hvor et ældre familiemedlem dør/ønsker at komme af med et gammelt våben, blev omtalt, da jeg talte med våbenkontoret. Det ville typisk være en af de situationer, hvor sagen ville blive behandlet uden de store problemer.
Men holdningen afhænger meget af hvilken politikreds man bor i. Det fremgår af indlægget fra "OverSjanten". Hvordan Politiet kan nægte at give tilladelse til de våben han omtaler, hvis ellers betingelserne er opfyldt, forstår jeg ikke. Specielt når de er afleveret under "Frit lejde", hvor alle politikredse blev orienteret om, at man kunne søge tilladelse til de våben man afleverede, og at tilladelse skulle udstedes, hvis betingelserne var opfyldt. Jeg ville bede om en meget god forklaring, for ikke at gå videre med sagen.
Netop den situation, hvor et ældre familiemedlem dør/ønsker at komme af med et gammelt våben, blev omtalt, da jeg talte med våbenkontoret. Det ville typisk være en af de situationer, hvor sagen ville blive behandlet uden de store problemer.
Men holdningen afhænger meget af hvilken politikreds man bor i. Det fremgår af indlægget fra "OverSjanten". Hvordan Politiet kan nægte at give tilladelse til de våben han omtaler, hvis ellers betingelserne er opfyldt, forstår jeg ikke. Specielt når de er afleveret under "Frit lejde", hvor alle politikredse blev orienteret om, at man kunne søge tilladelse til de våben man afleverede, og at tilladelse skulle udstedes, hvis betingelserne var opfyldt. Jeg ville bede om en meget god forklaring, for ikke at gå videre med sagen.
- OverSjanten
- Gold Member
Hej Du !i56 skrev:Som jeg har skrevet i en anden tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 51#p190451, kan det stadig lade sig gøre, at aflevere/lovliggøre våben. Proceduren er bare lidt anderledes nu.
Det med at "...alle politikredse blev orienteret om, at man kunne søge till (osv)" er jeg MEGET interesseret i at vide mere om, for hvis det faktisk er rigtigt, så kan jeg måske nå at redde Mauseren fra smeltediglen endnu. Kan du ikke komme med en henvisning??
Damen forklarede mig netop at de var blevet indskærpet, at F-lejede akt. IKKE var myntet på at kunne få lovliggjort VB, men at det var formålet at få VB væk.

Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Giv hende et
og stik så den her i næsen på hende:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... frit+lejde

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... frit+lejde
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- I56
- Gold Member
Ref. overhalede mig.
Jeg vil dog bemærke, at rundskrivelsen først kom nogle dage inde i "frit lejde", men der kan vist ikke være tvivl om, at den gælder for hele perioden.
Jeg vil dog bemærke, at rundskrivelsen først kom nogle dage inde i "frit lejde", men der kan vist ikke være tvivl om, at den gælder for hele perioden.
- OverSjanten
- Gold Member
:eek:
(Men efter at have skimmet tråden kan jeg ikke umiddelbart se en henvisning til dokumentet, og det er DET, der er den "hellige tryllestav" i denne her sag.
Er der nogen af jer der kan hjælpe med at finde Dokumentet, og evt maile det til mig på fejer(a)mail.dk ??
På forhånd tak "Våben Brødre"
(Men efter at have skimmet tråden kan jeg ikke umiddelbart se en henvisning til dokumentet, og det er DET, der er den "hellige tryllestav" i denne her sag.
Er der nogen af jer der kan hjælpe med at finde Dokumentet, og evt maile det til mig på fejer(a)mail.dk ??
På forhånd tak "Våben Brødre"
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- OverSjanten
- Gold Member
Det jeg mener er, at en henvisning til et debatinlæg, i en tråd,- på et forum, der højst sansynligt giver Våbenkontorene knopper, er nok ikke den rigtige vej at gå, men et dokument inde fra Fritz & Helmuts egne rækker....Se det er en HELT anden sag !!

En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- I56
- Gold Member
Det første indlæg i den tråd, der henvises til http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 76#p183576, citerer direkte det relevante afsnit i den rundsendte skrivelse. Det skulle være tilstrækkeligt.
Hvis du vil have fat på hele skrivelsen, kan du prøve at søge på Restinfo. Jeg har dog ikke umiddelbart kunne finde den.
Hvis du vil have fat på hele skrivelsen, kan du prøve at søge på Restinfo. Jeg har dog ikke umiddelbart kunne finde den.
- OverSjanten
- Gold Member
Tak for hjælpen. Jeg vil dog afholde mig fra at bruge et citat fra et debatindlæg, og må derfor se om jeg kan finde skrivelsen på nettet eller en kopi.

En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- OverSjanten
- Gold Member
(NB: Det betyder dog ikke, at jeg ikke stadigt gerne ville have tilsendt en kopi ! )

En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- OverSjanten
- Gold Member
Lige en lille update: Våbnene har jeg endnu, men en afgørelse eller en tilladelse har jeg heller ikke set eller hørt noget til.OverSjanten skrev:Jeg har netop, ifm start af Frit-lejde-aktionen fået en K-98 og to ældgamle salonrifler kastet i nakken af en ældre herre, der havde dem stående på en gård.
Jeg har rykket pr. tlf 3-4 gange, troppet op helt i Horsens to gange, og nu har jeg "chikaneret" den lokale landbetjent (som jeg har et udemærket forhold til) i to måneder, for at få ham til at tage affære.
Hva´sker der???

(Jeg kan jo dårligt komme igang med flere impuls-køb i denne situation)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"