Nye regler = nyt våbenskab

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

Nye regler = nyt våbenskab

Indlæg af Paco » 18. nov 2009, 16:05

Så må jeg sku have pungen op igen,, der er ikke mere plads i det gamle skab :???:

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=1427
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nye regler = nyt våbenskab

Indlæg af HePe » 18. nov 2009, 16:13

De nye regler for opbevaring af ammunition er tidligere omtalt her, Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

De nye regler blev kendt, da udkastet til bekendtgørelsen blev udsendt i høring, omtalt her, Emne: Høringer

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Verny » 8. dec 2009, 00:04

jeg er altså ikke så skarp til at forstå hvad du nøjagtig mener med deres nye regl??? hvis jeg har et våbenskab som er godkendt hvor der er en lille boks i toppen med nøgle til, er det så stadig godkendt hvis min amonition ligger i det lille skab???
Heinrich

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 8. dec 2009, 00:32

Ja, det er helt i orden.

Tidligere måtte du godt have ammunition liggende i en låst skrivebordsskuffe. Nu skal den ind i skabet, hvor du i forvejen har skydevåbnet samlet og skudklart. På den måde er man sikker på, at hvis indbrudstyven får dit skab brækket op eller med sig, så råder han fra nu af over et funktionsdygtigt våben med ammunition.

Jeg ved egentlig ikke om der alt i alt er sket nogen forbedring mens jeg har været væk. Da jeg flyttede fra Danmark for små ti år siden måtte vi have riflen hængende på væggen i en våbenlås til formålet. Ammunitionen var låst ned et andet sted, og bundstykket låst ned et tredje sted.

Nu skal tyven godtnok brække skabet op eller ud af væggen, men så har han også det hele. Før skulle han bruge en del tid på at finde alle delene og brække mindst tre låse op.

Nu bor jeg i Danmark igen, og jeg tror, at min måde at opfylde bestemmelsen på bliver, at købe et lille våbenskab som får hylder fra gulv til loft. Her kan være krudt, ammunition, bundstykker og forskæfter. I det store skab kan våbnene stå, og få selskab af fænghætterne i topboksen.

Men som sagt, det er ikke noget lovkrav at have to skabe. Vil du mase det hele ind i et skab, så må du gerne det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 8. dec 2009, 10:50

HePe skrev:De nye regler for opbevaring af ammunition er tidligere omtalt her, Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

De nye regler blev kendt, da udkastet til bekendtgørelsen blev udsendt i høring, omtalt her, Emne: Høringer
Når de skriver sikkringsskab er det så min. skafo blå godkendt.(samme som kravet til våbenskab) :???:

Jeg bruger et af de små 'pengeskabe' fra harald nyborg til opbevaring af ammo.Men det er ikke skafo blå godkendt
Deer Hunter 5.6

PeterR
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af PeterR » 8. dec 2009, 11:10

Hej Skabet til ammunition skal være skafor blå, ellers er det bare et gemme.

Mvh Peter

Lars Christensen

Indlæg af Lars Christensen » 9. dec 2009, 12:55

Hvad så hvis "gemmeskabet" er anbragt i et rum, med alarm (både rum og adgang)?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. dec 2009, 14:20

Lars Christensen skrev:Hvad så hvis "gemmeskabet" er anbragt i et rum, med alarm (både rum og adgang)?
Hvis hele rummet er skafor blå eller bedre, så er der intet problem.... så må det ligge på skrivebordet derinde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
NNielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Mariagerfjord
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af NNielsen » 9. dec 2009, 18:08

Hvad er kravene lige for at skafor-sikre et helt rum? :)
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. dec 2009, 13:52

Hmmm. Noget i retning af Skafor blå boksdør. Støbt boksrum med tentorstål vandret og lodret for hver 20 cm. Støbt gulv og loft. Alternativt fastboltet stålplade i loftet. ingen vinduer.

Er du kommet så langt kan du ligeså godt købe en Skafor rød boksdør, og så gå hele vejen. Har selv haft tanken, men starter lige med at bygge et hus med dedikeret laderum fra starten. Det er vist så langt jeg kan få fruen til at strække sig i første omgang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England

Indlæg af Exterminator » 24. dec 2009, 09:59

Gammel tysk bunker i baghaven er også en løsning - med en blå Skafor dør i :smile:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 24. dec 2009, 10:12

Exterminator skrev:Gammel tysk bunker i baghaven er også en løsning - med en blå Skafor dør i :smile:
Ja, men så dækker forsikringen ikke ved indbrud. Bunkeren vil komme under betegnelsen udhuse, og der dækker forsikringen ikke særligt indbo.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gunnut » 24. dec 2009, 11:13

Kan vi lige få den for os det er fatsvage og ikke orker læse lovtekster (som ofte viser sig at være forældede e.lign.).

Skal vi nu opbevare alt AMM i SKAFOR blå skabe?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. dec 2009, 11:18

Ja.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 24. dec 2009, 11:48

Fast Fumble skrev: Ja, men så dækker forsikringen ikke ved indbrud. Bunkeren vil komme under betegnelsen udhuse, og der dækker forsikringen ikke særligt indbo.
Ikke som udgangspunkt, men de er helt sikkert til at tale med hvis ønsket er der. De godtog at min indboforsikring også dækker inventar i mit udhus mod at jeg også der fik sat en rumføler op.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Indlæg af HastelaVISTA » 30. dec 2009, 01:38

Lassescout skrev:Hmmm. Noget i retning af Skafor blå boksdør. Støbt boksrum med tentorstål vandret og lodret for hver 20 cm. Støbt gulv og loft. Alternativt fastboltet stålplade i loftet. ingen vinduer.

Er du kommet så langt kan du ligeså godt købe en Skafor rød boksdør, og så gå hele vejen. Har selv haft tanken, men starter lige med at bygge et hus med dedikeret laderum fra starten. Det er vist så langt jeg kan få fruen til at strække sig i første omgang.
Det passer ikke helt. Skafor blå sikring er relativt normal. det du beskriver er skafor rød.
Vinduer og døre skal være bedre end normalt for at være skofor blå. men en solid branddør med et par tynde stål plader i er fint en skafor blå. Vinduerne får en særlig film på glasset og forstærkninger rundt på rammen. hvis det kan åbnes begynder det at blive dyrt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 30. dec 2009, 13:25

Det lyder da mægtig interessant HasteLavista, hvor har du fundet de oplysninger ?

Jeg spørger fordi jeg er ved at lægge sidste hånd på entreprisekontrakten til et hus jeg skal have bygget i 2010. Jeg får et rum indrettet som laderum og krudtoplag. D.v.s. branddør BD60, dobbelte gipsplader i loftet, ubrændbare vægge og en velovervejet placering af elektriske installationer. Jeg foretiller mig selvfølgelig at fastbolte våbenskabet som jeg har i forvejen. Det skal indeholde våben, ammunition, krudtoplag og fænghætter. Men hvis jeg kan indrette hele rummet med Skafor blå godkendelse, kan det jo give nogle flere frihedsgrader m.h.t. placering af tingene. Jeg behøver ikke have et vindue der kan åbnes, der bliver indbygget ventilationsanlæg i alle rum, men det skal jo skrives ind i kontrakten før jeg skriver under hvis jeg skal nå det.

Kan du henvise til et sted jeg kan læse mere om det ?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 30. dec 2009, 15:25

Lad være med at gå efter en skafor blå løsning, når du vil lave et boksrum. Et boksrum er simpelt at bygge når du bygger fra ny af. Eneste forskel er døren som i praksis skal være en En-1143-1 Grad 1 dør. Den er til at betale - en "rigtig" skafor rød dør er meget dyrere.

Jeg vil tro at det kan gøres for under 10.000,- ekstra.
mvh
Per

ITemplate
Newbie
Newbie
Interesser: Programmering
Geografisk sted: Fynn

Indlæg af ITemplate » 7. jan 2010, 00:02

Hej,

Beklager at køre mere redundans på emnet men jeg ville gerne lige have bekræftet følgende i forbindelse med de nye regler:

1.
Modsat tidligere regler må man nu gerne mase ammunition ind i samme rum som våbene (et våbenskab med kun eet rum)?

2.
Hvis man vil gøre det lidt sværere for eventuelle tyve, så kan man købe et alm skafor blå våbenskab til ammunitionen og placere det nye skab klods op og ned af det gamle?

--
Werner

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. jan 2010, 00:23

ITemplate skrev:Modsat tidligere regler må man nu gerne mase ammunition ind i samme rum som våbene (et våbenskab med kun eet rum)?
Det har hele tiden været tilladt når man opbevarede i et godkendt våbenskab.
ITemplate skrev:Hvis man vil gøre det lidt sværere for eventuelle tyve, så kan man købe et alm skafor blå våbenskab til ammunitionen og placere det nye skab klods op og ned af det gamle?
Så længe det er godkendte, forsvarligt fastboltede skabe er der vel ingen der kan blande sig i om man opbevarer sine våben og ammo i 1, 2, 3 eller flere skabe?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ITemplate
Newbie
Newbie
Interesser: Programmering
Geografisk sted: Fynn

Indlæg af ITemplate » 7. jan 2010, 18:45

Mapzter skrev:
ITemplate skrev:Modsat tidligere regler må man nu gerne mase ammunition ind i samme rum som våbene (et våbenskab med kun eet rum)?
Det har hele tiden været tilladt når man opbevarede i et godkendt våbenskab.
ITemplate skrev:Hvis man vil gøre det lidt sværere for eventuelle tyve, så kan man købe et alm skafor blå våbenskab til ammunitionen og placere det nye skab klods op og ned af det gamle?
Så længe det er godkendte, forsvarligt fastboltede skabe er der vel ingen der kan blande sig i om man opbevarer sine våben og ammo i 1, 2, 3 eller flere skabe?
Sund fornuft er ikke bare nok når vi taler om regel-Danmark. At have våben og ammunition i samme skab synes jeg er en dårligere løsning end at have ammunitionen i aflåst gemme andetsteds i huset. Med den her regel vil mange garanteret gemme våben og ammunition sammen...

Men tak for svar - jeg havde indtil nu været af den tro, at hvis man skulle have ammunition i samme skab som våben så skulle de være særskilt aflåst (fx i det mini-skab som mange våbenskabe har øverst).

--
Werner

Besvar