Låsehoved / Bundstykker uden tilladelse?
Låsehoved / Bundstykker uden tilladelse?
Jeg tænkte bare på, at siden låsehoveder og bundstykker ikke er nævnt som tilladelseskrævende i våbenloven, kan disse da frit besiddes og købes uden tilladelse?
Jen ting er vis, jen ting er vis, har man fåt en bajer, så ska man ud å pis'
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Re: Låsehoved / Bundstykker uden tilladelse?
Efter min mening er svaret ja. Låsestole må ikke besiddes uden tilladelse, og efter min mening er en låsestol en ting man sætter noget i, og låsestolen låser så denne ting. Jeg tror til gengæld ikke at der er noget de vil sælge dig et bundstykke( som kunne være tingen), hvorimod slæden på en pistol vil være låsestolen idet den låser piben.
Men det er er, som altid, et gråt område
Men det er er, som altid, et gråt område
Lad os for eksempel tage en AR15. Her er Upper Receiveren vel defineret som låsestolen, idet det er beholderen til låsen. Hvorimod Bolt Carrier og Bolt Head, i dette tilfælde defineret som bundstykke og låsehoved, ikke er nævnt som tilladelseskrævende og derfor frit kan besiddes. Med mindre de definerer Bolt Carrier som låsestol, da denne jo er forbundet med låsehovedet? Jeg er lidt forvirret.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
i det tilfælde kan det ikke være upper reciever der er låsestol, men der imod den låsestol der bliver skruet fast på løbet, og derefter bliver skriet fast på upper reciever
det er noget komplekst noget (tankespind)
det er noget komplekst noget (tankespind)
Der er bare lige det ved det, at løbet skrues direkte i upper-receiveren på en AR15, så det må jo næsten være upper receiveren der er låsestolen, ligesom på gængse jagtrifler.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Bundstykker er ikke omfattet af våbenloven, men ifølge Århus Politi er der dom for at de skal regnes for tilladelsespligtige våbendele.
Om det så er rigtigt eller en overfortolkning af våbenloven fra Århus Politi ved jeg ikke... Hvis det er det sidste ville det ikke overraske mig....
Om det så er rigtigt eller en overfortolkning af våbenloven fra Århus Politi ved jeg ikke... Hvis det er det sidste ville det ikke overraske mig....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
Jeg skriver en E-mail til SKAT, så vi kan få afklaret om de kan indføres uden tilladelse.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Jeg ville nu nok skrive til Rigspolitiet - SKAT får du ikke noget ud af...kimmo69 skrev:Jeg skriver en E-mail til SKAT, så vi kan få afklaret om de kan indføres uden tilladelse.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
Det er for sent - Nu er det gjort! Med henvisning til gældende våbenlov forsigtigt forespurgt, om disse samlerobjekter lovligt kan indføres uden tilladelse. Nu må vi se hvad de siger... Hvis det ender i havregrød så må jeg jo adspørge rigspolitiet.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Din "forsigtige" forespørgsel til SKAT bliver naturligvis henvist til politiet af SKAT.kimmo69 skrev:Det er for sent - Nu er det gjort! Med henvisning til gældende våbenlov forsigtigt forespurgt, om disse samlerobjekter lovligt kan indføres uden tilladelse. Nu må vi se hvad de siger... Hvis det ender i havregrød så må jeg jo adspørge rigspolitiet.
Du kan lige så godt først som sidst spørge politiet, da våbenloven og en evt. indførselstilladelse hører under politiet.
Som allerede nævnt kræver låsestol tilladelse iht. våbenloven (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1). Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Vitale dele af et skydevåben, herunder den del af skydevåbnet som indeholder affyringsmekanismen, er tilladelsespligtig.
-
- Newbie
- Interesser: 2 vk Historisk riffelskydning
- Geografisk sted: Nordsjælland
Hej HePeHePe skrev:Din "forsigtige" forespørgsel til SKAT bliver naturligvis henvist til politiet af SKAT.kimmo69 skrev:Det er for sent - Nu er det gjort! Med henvisning til gældende våbenlov forsigtigt forespurgt, om disse samlerobjekter lovligt kan indføres uden tilladelse. Nu må vi se hvad de siger... Hvis det ender i havregrød så må jeg jo adspørge rigspolitiet.
Du kan lige så godt først som sidst spørge politiet, da våbenloven og en evt. indførselstilladelse hører under politiet.
Som allerede nævnt kræver låsestol tilladelse iht. våbenloven (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1). Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Vitale dele af et skydevåben, herunder den del af skydevåbnet som indeholder affyringsmekanismen, er tilladelsespligtig.
Jeg vil gerne spørge lidt ind til ovenstående. I Tommerup forår 2010 masser af bundstykker/låse på bordene, politi tilstede for at kontrollere/ advisere de handlende, der havde samlervåben/ blankvåben liggende vedr stramninger næste år. Så vidt jeg ved ingen reaktion fra PO på de tilstedeværende låse/bundst.Jeg var handlende og tilstede hele dagen
En god ven, pens kriminalbetjent mener klart bundstykker ikke omfattet af tilladelsespligt.
Når du hævder det modsatte og bruger formuleringen " vitale dele af et skydevåben"
hvor stammer denne formulering så fra? Hvor kan jeg finde det på tryk? Dommen I Århus?
Håber du kan henvise til relevant tekst. Og på forhånd mange tak.
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Sådan står der i den nye våbenlov som træder i kraft i juli:
Var der tvivl før, er der i hvert fald ikke mere.4. I § 1, stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.«
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Men rejser en lang række andre tvivlsspørgsmål, som f. eks. aftrækkersystemet og dele herfra er en vital del som er væsentligt for anvendelsen af våbenet, ligeledes er rekylfjederen! Er de nu ting nu også tillaldelseskrævende?co skrev: Var der tvivl før, er der i hvert fald ikke mere.

Utroligt at det ikke er lykkedes at få fjernet magasiner fra den våbenlov, så vi er sidestillet med andre lande på det punkt.
Jeg mener helt seriøst at for hver skærpelse de gør i våbenloven skulle der ophæves to andre forbud, det ville få dem til at tænke sig om i deres forbuds iver.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Jeg vælger at tolke det som de specifikt nævnte dele.Men rejser en lang række andre tvivlsspørgsmål, som f. eks. aftrækkersystemet og dele herfra er en vital del som er væsentligt for anvendelsen af våbenet, ligeledes er rekylfjederen! Er de nu ting nu også tillaldelseskrævende
Jeg har ikke tænkt mig at spørge, da jeg frygter svaret.
Østbirk Pistolskytter og