riffeltilladelse ???
-
- Newbie
- Interesser: riffeljagt begynder,
- Geografisk sted: vestjylland
riffeltilladelse ???
hej alle
jeg sad og surfede om oplysninger vedr. riffeltilladelse og om jeg skal til en prøve selvom jeg har jagttegn. Det er ved at være nogle år siden jeg tog jagttegn, nærmere 18 år siden og har kun af og til været på jagt med haglgevær, så derfor vil jeg gerne vide om jeg skal op til en prøve eller kan købe en riffel og derefter få tilladelsen....... på forhånd tak.
jeg sad og surfede om oplysninger vedr. riffeltilladelse og om jeg skal til en prøve selvom jeg har jagttegn. Det er ved at være nogle år siden jeg tog jagttegn, nærmere 18 år siden og har kun af og til været på jagt med haglgevær, så derfor vil jeg gerne vide om jeg skal op til en prøve eller kan købe en riffel og derefter få tilladelsen....... på forhånd tak.
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Re: riffeltilladelse ???
Du kan få våbentilladelse til riffel til brug til jagt. Herefter må du købe en riffel og træne med den før du kan gå op til riffelprøven. Når den er bestået må du tage din riffel med på jagt.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Hvis du kun vil have salonriffel(.22LR, .22Mag, .17HMR, .17MachII eller lignende)... behøver du ikke riffelprøve.
Riffelprøven er kun for centraltændte kalibrer.
Og jo, som jeg forstår det, skal alle med riffeltilladelse op til riffelprøve før de går på jagt med riffel.
Prøven skal dog kun tages én gang, så hvis du ender med 7 rifler - behøver du stadig kun at tage én riffelprøve.
Så vælg den riffel du er mest tryg ved og skyder bedst med.
Riffelprøven er kun for centraltændte kalibrer.
Og jo, som jeg forstår det, skal alle med riffeltilladelse op til riffelprøve før de går på jagt med riffel.
Prøven skal dog kun tages én gang, så hvis du ender med 7 rifler - behøver du stadig kun at tage én riffelprøve.
Så vælg den riffel du er mest tryg ved og skyder bedst med.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Står der " Riffeljagt tilladt" på dit jagttegn ? Kan ikke lige huske årstallene, men hvis du havde en riffeltilladelse da reglen om riffelprøve blev indført, kan det tænkes at du ikke behøver prøven. Så frem med jagttegnet og se efter. Hvis der ikke står " riffeljagt tilladt" på jagttegnet, skal du til riffelprøve før du må bruge en centraltændt jagtriffel til jagt.jesper hostrup skrev:hej alle
Men du kan altså sagtens købe en riffel og få riffeltilladelse alene på jagttegnet.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Det gør der vist kun hvis han havde riffel, da reglerne blev indført...
Men kig endelig efter. =o) Kan ske jeg har misforstået noget.
Ved bestået riffelprøve, vil der fremover stå "Riffeljagt tilladt" på jagttegnet.
Læste Scouts indlæg lidt forkert......

Men kig endelig efter. =o) Kan ske jeg har misforstået noget.
Ved bestået riffelprøve, vil der fremover stå "Riffeljagt tilladt" på jagttegnet.
Læste Scouts indlæg lidt forkert......

Senest rettet af HappyNanoq 27. dec 2009, 23:07, rettet i alt 1 gang.
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
Du skal både være indehaver af et gyldigt (betalt) jagttegn og riffel med tilhørende tilladelse, for at kunne gå til riffelprøve. Riflen skal endda honorere kravene til beskydning af råvildt for at den må bruges til prøven. Prøv at bruge søgefunktionen lidt...jesper hostrup skrev:hej alle
Hvis du havde tilladelse til jagtriffel, da prøven blev indført, står der som beskrevet "RIFFELJAGT TILLADT" på dit jagttegn. Gør der det skal du ikke til nogen prøve, med mindre det jagtområde eller konsortie du frekventerer kræver det.
Havde du derimod kun en bæretilladelse til en andens riffel, ja så skal du til prøve, og så vil der heller ikke stå "RIFFELJAGT TILLADT" på jagttegnet.
Se selv efter....
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
-
- Silver Member
- Interesser: jagt, våben og skydning
- Geografisk sted: Fyn, DK.
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 1 time
Nej, det vil der ikke, der vil stå "riffelprøve bestået dato-år"HappyNanoq skrev:Ved bestået riffelprøve, vil der fremover stå "Riffeljagt tilladt" på jagttegnet.
På de "gamle" fra før riffelprøvens indførelse står der
"riffeljagt tilladt"
Mvh Anders
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
530kr. Læs mere om Jagttegnet her:Lines skrev:Hvad koster sådan et jagttegn egenligt om året?
http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagttegn/
Never confuse verbosity with veracity.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Med til historien skylder vi vist at nævne, at når man har riffeltilladelse, så slipper man ikke for at betale jagttegn hvert år.!
Hvis man kun har haglgevær på jagttegn, kan man godt undlade at betale jagttegn et par år - man skal så afhænde sine patroner, så man kun har haglgeværerne stående.!
Hvis man har riffeltilladelse, så slipper man IKKE for at betale jagttegn - idet riffeltilladelsen er afhængig af at man har betalt jagttegnet.
Så misser man indbetalingen af jagttegnet (elelr lader være med at betale), mister man i realiteten også riffeltilladelsen, da denne trækkes tilbage.
(man får gerne en venlig påmindelse først.!)
For at beholde retten til jagttegn, skal denne betales mindst én gang hvert 10.år
Efter 10 år uden at have betalt jagttegn, skal man op til ny prøve.
Så i en 10årig periode kan man nøjes med at betale én gang, for at oppebære jagttegnet - og naturligvis betale de år man går på jagt.! Så 1-2-3-4----10 års jagttegnsafgift.
Skal man have riffel - betaler man hvert år jagttegnsafgift, lige så længe man har riffeltilladelsen/riffelen.
Hvis man kun har haglgevær på jagttegn, kan man godt undlade at betale jagttegn et par år - man skal så afhænde sine patroner, så man kun har haglgeværerne stående.!
Hvis man har riffeltilladelse, så slipper man IKKE for at betale jagttegn - idet riffeltilladelsen er afhængig af at man har betalt jagttegnet.
Så misser man indbetalingen af jagttegnet (elelr lader være med at betale), mister man i realiteten også riffeltilladelsen, da denne trækkes tilbage.
(man får gerne en venlig påmindelse først.!)
For at beholde retten til jagttegn, skal denne betales mindst én gang hvert 10.år
Efter 10 år uden at have betalt jagttegn, skal man op til ny prøve.
Så i en 10årig periode kan man nøjes med at betale én gang, for at oppebære jagttegnet - og naturligvis betale de år man går på jagt.! Så 1-2-3-4----10 års jagttegnsafgift.
Skal man have riffel - betaler man hvert år jagttegnsafgift, lige så længe man har riffeltilladelsen/riffelen.
Takker for svarene. Der blev jeg en hel del klogere.
Men hvad hvis man vælger kun at have lavtkalibrede rifler som f.eks en salonriffel , kan man da også undlade at betale for jagttegnet i en årrække som for haglgeværende?
Men hvad hvis man vælger kun at have lavtkalibrede rifler som f.eks en salonriffel , kan man da også undlade at betale for jagttegnet i en årrække som for haglgeværende?
- Bino
- Gold Member
- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Lines skrev:Takker for svarene. Der blev jeg en hel del klogere.
Nej salon går også på riffeltilladelse , eneste forskel er at du må gå på jagt med en salon uden at have bestået riffelprøven.
Se evt happy`s indlæg
Ham som var med fra starten.