Hej.
Vi har sadt et par stykker her til fyraften og diskuteret lovligheden i dag af de legetøjsvåben man kunne få da vi var knægte.
Jeg kan jo huske at jeg som knægt (30 år siden) lavede en elastikpistol af lego og havde en fantastisk masse sjov ud af den, men er det overhovedet lovligt at lave sådan et stykke legetøj i dag?
Ligeledes med de gamle pusterør og en håndfuld ærter, hjemmelavede slangebøsser, etc.
Tænkte på at lave sådan en svend her i et svagt øjeblik: http://www.youtube.com/watch?v=nTyuK7QiIAg . Mest fordi det var et sjovt projekt, meget usædvanligt og noget federe at se på end den enkeltskuds-lego-gummibåndspistol jeg lavede da jeg var knægt.
Tænkte så derefter at det nok var en usædvanlig dum ide i disse terrortider med hys meget fokus på hobbyknive, og deslige, men hvad er den reelle lovgivning omkring sådan et stykke legetøj(eller våben, afhængigt af hvem der definerer det!)?
Kommer man i karambolage med myndighederne hvis man begynder at lave sådan en elastikpistol i sit lille hobbyværksted? underforstået hvis ja, hvad er så kravene til at få den lovlig?
Lovlighed af "legetøjsvåben"
- Irminsûl
- Silver Member
- Interesser: Våben og natur
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Lovlighed af "legetøjsvåben"
du kan lave meget af lego. jeg har lavet en double action pistol i lego som havde 9 skud i magasinet. du skulle bare lade den og trykke på aftrækkeren så skød den en klods afsted per tryk, dem der skyder elastikker syntes jeg er ret kedelige da de ikke er naturtro. jeg nåede ikke at filme pistolen men her har jeg en video af et repeter lego gevær som også fungerer nogenlunde naturtro
http://www.youtube.com/watch?v=f5diZOntmIs
jeg har endda lavet en video vejledning til hvordan man laver den hvis det er
http://www.youtube.com/watch?v=f5diZOntmIs
jeg har endda lavet en video vejledning til hvordan man laver den hvis det er
Senest rettet af Irminsûl 8. jan 2010, 19:51, rettet i alt 1 gang.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
slangebøsser er så vidt jeg ved ulovlige, men ellers tror jeg bare du kan gå amok med at lave elastikbøsser, buer og ærtepusterør. så længe du ikke lave armbrøste eller slangebøsser :)
-
- Newbie
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Midtjylland
Jeg spørger jo her på forummet, fordi det hele bliverstrammet op til det ukendelige, bla hobbyknivsloven, og man kan jo frygte at man kommer i klemme ved at lave et naturtro elastikskydevåben.NSander skrev:slangebøsser er så vidt jeg ved ulovlige, men ellers tror jeg bare du kan gå amok med at lave elastikbøsser, buer og ærtepusterør. så længe du ikke lave armbrøste eller slangebøsser :)
Når vi nu snakker om armbrøste, så se denne pumpaction version af en armbrøst. http://www.youtube.com/watch?v=-jgNBB1Prvc Lovlig? Kommer måske an på en definitionsspørgsmål. Principielt kunne det bygges ret kraftigt i lego, muligvist opnå en betydelig anslagsenergi.
Som helt lille knægt efter ærtehøsten, så hentede jeg ammunition i kg-vis. Den mest avancerede udgave i mest forædlet version skød med diametersorterede ærter for ensartethed(sorteret i udvalgte stykker hulplade!), og selve løbet bestod af et ca. 1m langt hydraulikrør. I enden udstyret med 1/8" rørgevind og en udrangeret trykluftpistol. Målene var mælkebøtter den gang, og træfsikkerheden slet ikke så tosset. Om aftenen kunne man få flagermusene til at forsøge at fange en ært i en god krum bane. Ikke sikker på hvor den kreation ville være henne idag, hent lovgivningsmæssigt.
Er der nogen der ved om der eksisterer en grænse for hvornår et stykke legetøj bliver til et våben?
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Du må gerne selv bygge alskens tænkelige luftgeværer.
I øvrigt enig med sander, og så længe du holder dig til en "virkning i målet" der ikke er specielt grim, er du nok på den sikre side.
Når du kommer over i afdelingen for invaliditet/død ved at stå i vejen for legetøjet, så vil yderst ansvarlig opførsel og en god forklaring på hvad man foretager sig være anbefalelsesværdigt. uanset hvilket legetøj det drejer sig om.
I øvrigt enig med sander, og så længe du holder dig til en "virkning i målet" der ikke er specielt grim, er du nok på den sikre side.
Når du kommer over i afdelingen for invaliditet/død ved at stå i vejen for legetøjet, så vil yderst ansvarlig opførsel og en god forklaring på hvad man foretager sig være anbefalelsesværdigt. uanset hvilket legetøj det drejer sig om.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- NNielsen
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Mariagerfjord
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Og så tænker jeg jo, hvornår er en slangebøsse egentlig en slangebøsse? LEGOgeværet fungerer jo efter samme princip med en elastisk 2-punkts opspændt anordning. En post-elastik omkring fingrene og en papirskrampe, så har man jo en slangebøsse, omend meget primitiv. Er der en anslagsenergitærskel som man differentierer efter eller hvordan håndhæves det?
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Synes dommeren/teknisk afdeling at det ligner en slangebøsse mere end din forsvarer kan argumentere for at det ikke er... så er det
Vi mangler i høj grad klare definitioner (som man kan hygge sig med at omgå) i vores våbenlov.

Vi mangler i høj grad klare definitioner (som man kan hygge sig med at omgå) i vores våbenlov.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."