Skydebriller?
- Verny
- Bronze Member
- Interesser: Lerdue skydning
- Geografisk sted: sydsjælland
Skydebriller?
hej jeg prøver lige igen jeg skyder på Jagt skyde og sporting bane med en haglgevær, skal jeg så anvende sikkerhedsbriller??? og jeg ved godt det er en god ide, men spørgsmålet er om jeg SKAL bære dem???
Heinrich
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Re: Høringer
Det er ikke defineret i nogen lovgivning at du skal bære sikkerhedsbriller.Verny skrev:hej jeg prøver lige igen jeg skyder på Jagt skyde og sporting bane med en haglgevær, skal jeg så anvende sikkerhedsbriller??? og jeg ved godt det er en god ide, men spørgsmålet er om jeg SKAL bære dem???
Hvor jeg skyder lerduer bæres der generelt ikke briller. (Jeg gør dog).
Det er lokale sikkerhedsbestemmelser i enhver forening/skydebane.
Dixi !
- BoPe
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 38 times
Re: Skydebriller?
KFK har en regel om at alle skal bruge sikkerhedsbriller, eller man man ikke bruge deres anlæg. Begrundelsen er, at det er deres anlæg (og det er jo rimeligt nok). Formodentligt slipper de så også billigere i forsikring
- PeptoBizmo
- Platin Member
- Geografisk sted: Midtjylland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Da jeg uddannede mig til Flugtskydningsinstruktør på HJC fik vi at vide at skiltene med Høre og Øjenværn påkrævet gjorde at de var fritaget for ansvar, hvis en skytte skulle komme til skade uden noget af førnævnte.BoPe skrev:KFK har en regel om at alle skal bruge sikkerhedsbriller, eller man man ikke bruge deres anlæg. Begrundelsen er, at det er deres anlæg (og det er jo rimeligt nok). Formodentligt slipper de så også billigere i forsikring
Personligt kan jeg ikke se argumentet for ikke at bruge briller. Gør det selv, og føler det ikke som et handicap.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Briller er generelt en god ide, øjnene er noget af det der nemmest går i stykker og er temmeligt irriterende at undvære. Når man først et par gange har oplevet det sige klask på brillerne eller at det sved i resten af ansigtet, så behøver man ikke flere opfordringer til at huske dem.
Det er faktisk lidt trist at argumentet skal være "ansvarsfritagelse" og ikke "sund fornuft".
Det er faktisk lidt trist at argumentet skal være "ansvarsfritagelse" og ikke "sund fornuft".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Zoli
- Silver Member
- Geografisk sted: Kbh
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
100% Enig.Refraktorius skrev:Briller er generelt en god ide, øjnene er noget af det der nemmest går i stykker og er temmeligt irriterende at undvære. Når man først et par gange har oplevet det sige klask på brillerne eller at det sved i resten af ansigtet, så behøver man ikke flere opfordringer til at huske dem.
Jeg skyder på KFK og når der er nordenvind er der flere duer på sportingbanerne der skal skydes i selvforsvar ! Skytterne bliver ofte ramt af større eller mindre due stumper. Der kan være ret meget smæk i sådan en. Jeg er selv blevet ramt i maven af en halv due, og måtte ned til tælling

Så på med brillerne og væn dig til dem

Mvh
Zoli
Zoli
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Jeg skal vist huske at holde mig fra KFK i nordenvind. Skal jeg skyde noget i selvforsvar skal det være med riffel - og ikke lerduer.
- Trident
- Silver Member
- Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Hej Kammerater,
Lidt off-topic, men...
Jeg kender en som mistede sit ene øje pga. et løbsk hylster - han har nu et glasøje istedet!?!
Lidt off-topic, men...
Jeg kender en som mistede sit ene øje pga. et løbsk hylster - han har nu et glasøje istedet!?!
Mvh. Christian
In Hoc Signo Vinces !!!
In Hoc Signo Vinces !!!
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Godt han fik et glasøje. Det kan han da heldigvis se igennemTrident skrev:Jeg kender en som mistede sit ene øje pga. et løbsk hylster - han har nu et glasøje istedet!?!

Mere seriøst, er det nu slet ikke så ringe, i skydesammenhæng, kun at kunne se med det ene øje:
- Ingen tvivl om hvilket øje, der er "favoritøje" :roll:
- Ingen problemer med om man skal lukke det andet øje
- Ingen distraherende bevægelser uden for sigtebilledet
- Og det forringer ikke afstandsbedømmelsen, da vinklen mellem øjnene kun kan bruges ud til 10m. :yo:
På trods at alle de fordele jeg opremser ovenfor, bruger jeg altid en form for briller ved skydning. Det har jeg gjort, siden jeg prøvede at få gløder i øjet, da jeg stod 2m. skråt bagved en, der skød .357Magnum.
For øvrigt kan jeg, til pistolskydning, anbefale "læsebriller" med en styrke, der er +1,0, eller +1 i forhold til de briller man bruger til afstandssyn. Det optimerer evnen til at fokucere på sigtemidlerne i stedet for skiven.