Skydebriller?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Skydebriller?

Indlæg af Verny » 9. jan 2010, 14:34

hej jeg prøver lige igen jeg skyder på Jagt skyde og sporting bane med en haglgevær, skal jeg så anvende sikkerhedsbriller??? og jeg ved godt det er en god ide, men spørgsmålet er om jeg SKAL bære dem???
Heinrich

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Re: Høringer

Indlæg af Froe » 9. jan 2010, 15:41

Verny skrev:hej jeg prøver lige igen jeg skyder på Jagt skyde og sporting bane med en haglgevær, skal jeg så anvende sikkerhedsbriller??? og jeg ved godt det er en god ide, men spørgsmålet er om jeg SKAL bære dem???
Det er ikke defineret i nogen lovgivning at du skal bære sikkerhedsbriller.
Hvor jeg skyder lerduer bæres der generelt ikke briller. (Jeg gør dog).
Det er lokale sikkerhedsbestemmelser i enhver forening/skydebane.
Dixi !

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Re: Skydebriller?

Indlæg af BoPe » 10. jan 2010, 09:46

KFK har en regel om at alle skal bruge sikkerhedsbriller, eller man man ikke bruge deres anlæg. Begrundelsen er, at det er deres anlæg (og det er jo rimeligt nok). Formodentligt slipper de så også billigere i forsikring

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 10. jan 2010, 11:21

BoPe skrev:KFK har en regel om at alle skal bruge sikkerhedsbriller, eller man man ikke bruge deres anlæg. Begrundelsen er, at det er deres anlæg (og det er jo rimeligt nok). Formodentligt slipper de så også billigere i forsikring
Da jeg uddannede mig til Flugtskydningsinstruktør på HJC fik vi at vide at skiltene med Høre og Øjenværn påkrævet gjorde at de var fritaget for ansvar, hvis en skytte skulle komme til skade uden noget af førnævnte.

Personligt kan jeg ikke se argumentet for ikke at bruge briller. Gør det selv, og føler det ikke som et handicap.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2010, 11:59

Briller er generelt en god ide, øjnene er noget af det der nemmest går i stykker og er temmeligt irriterende at undvære. Når man først et par gange har oplevet det sige klask på brillerne eller at det sved i resten af ansigtet, så behøver man ikke flere opfordringer til at huske dem.

Det er faktisk lidt trist at argumentet skal være "ansvarsfritagelse" og ikke "sund fornuft".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Zoli » 10. jan 2010, 17:31

Refraktorius skrev:Briller er generelt en god ide, øjnene er noget af det der nemmest går i stykker og er temmeligt irriterende at undvære. Når man først et par gange har oplevet det sige klask på brillerne eller at det sved i resten af ansigtet, så behøver man ikke flere opfordringer til at huske dem.
100% Enig.
Jeg skyder på KFK og når der er nordenvind er der flere duer på sportingbanerne der skal skydes i selvforsvar ! Skytterne bliver ofte ramt af større eller mindre due stumper. Der kan være ret meget smæk i sådan en. Jeg er selv blevet ramt i maven af en halv due, og måtte ned til tælling :confused:
Så på med brillerne og væn dig til dem :smile: Der er heldigvis mange forskellige, også til rimelige priser.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 10. jan 2010, 18:18

Jeg skal vist huske at holde mig fra KFK i nordenvind. Skal jeg skyde noget i selvforsvar skal det være med riffel - og ikke lerduer.

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Trident » 17. jan 2010, 00:53

Hej Kammerater,

Lidt off-topic, men...

Jeg kender en som mistede sit ene øje pga. et løbsk hylster - han har nu et glasøje istedet!?!
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 17. jan 2010, 08:39

Trident skrev:Jeg kender en som mistede sit ene øje pga. et løbsk hylster - han har nu et glasøje istedet!?!
Godt han fik et glasøje. Det kan han da heldigvis se igennem :oops:

Mere seriøst, er det nu slet ikke så ringe, i skydesammenhæng, kun at kunne se med det ene øje:
  • Ingen tvivl om hvilket øje, der er "favoritøje" :roll:
  • Ingen problemer med om man skal lukke det andet øje :blink:
  • Ingen distraherende bevægelser uden for sigtebilledet :twisted:
  • Og det forringer ikke afstandsbedømmelsen, da vinklen mellem øjnene kun kan bruges ud til 10m. :yo:
Jeg har kun 5% syn på det ene øje (og hvis nogen skulle være i tvivl, er dét ikke mit "favoritøje").

På trods at alle de fordele jeg opremser ovenfor, bruger jeg altid en form for briller ved skydning. Det har jeg gjort, siden jeg prøvede at få gløder i øjet, da jeg stod 2m. skråt bagved en, der skød .357Magnum.

For øvrigt kan jeg, til pistolskydning, anbefale "læsebriller" med en styrke, der er +1,0, eller +1 i forhold til de briller man bruger til afstandssyn. Det optimerer evnen til at fokucere på sigtemidlerne i stedet for skiven.

Besvar