Genladningstilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Genladningstilladelse

Indlæg af Gunnut » 10. feb 2010, 13:29

Kan en af jer enten henvise til een tråd med svaret, eller alternativt svare:

1. Har lige fået fornyet min tilladelse, men kun for 5 år. Jeg bilder mig selv ind, at den gamle var gyldig i 10 år. Husker jeg forkert?

2. Et eller andet sted har jeg læst et eller andet med, at HePe har skrevet at det eneste politiet har lov til at kontrollere i fm. genladningstilladelsen er krudtopbevaring (altså når manhar fået tilladelsen og ikke forud for). På min tilladelse står der:
Pkt. 6. Politiet har til enhver tid, uden retskendelse, adgang til at kontrollere udstyr, krudtoplag og arbejdslokaler.
Husker jeg forkert (altså mht. at have læst her på NVF, at politiet kun har lov til at kontrollere krudtoplag?

3. I pkt. 5 er tallet "3" streget over og erstattet med tallet "2". Altså man må opbevare 2 kg røgsvagt krudt og ikke 3 kg. Går ud fra loven er ændret, på dette punkt og politiet bare ikke har fået nye blanketter endnu?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Genladningstilladelse

Indlæg af Redakula » 10. feb 2010, 16:10

Mht. pkt. to så var der en lang diskussion her:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... 42&start=0

Mht. pkt. tre så yep - det blev ændret...
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=5&t=13327

Jeg har netop fået tilladelse (Aalborg) og det lyder til at du har fået samme blanket. Min var der også skrevet 2 kg med kuglepen...
Det er ved at være ret pinligt den blanket ikke er rettet endnu - ansøgningen er også tudsegammel.
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 10. feb 2010, 22:12

Det er da meget konkrete spørgsmål, så det må være muligt med meget konkrete svar.

1) Ja, du husker sikkert forkert. Min gamle tilladelse fra 1991 gjaldt kun til 1996, så jeg tror det har været 5 år hele tiden.

2) Våbenloven siger
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1)...
2)...
3) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller til køb af sortkrudt, fænghætter mv.,
4) ...
Så det de skriver på tilladelsen er efter min mening forkert. Rigspolitiet har lige nu en klage over vilkår 6 til behandling. Jeg vil selvfølgelig straks oplyse om afgørelsen når den kommer.

3) Mængden af røgsvagt krudt man må opbevare blev nedsat fra 3 til 2 kg. ved sidste revision af eksplosivstofbekendtgørelsen. Der har lige været en ny revision af bekendtgørelsen i høring hvor de nedsætter antallet af fænghætter man må have fra 5.000 til 3.000. Det hedder " salami-metoden". På et tidspunkt bliver det så besværligt at genlade, at ingen gider mere, og det er jo lige så "godt" som et forbud.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 10. feb 2010, 22:58

Man kan jo evt. prøve noget andet. Man har den mulighed ved ansøgning om genopladningstilladelse at skrive, at man ønsker tilladelse til mere end 2 kg røgsvagt krudt og evt. mere end 5.000 fænghætter! Der henvises til våbencirkulærets § 10, stk. 3 (se nedenfor), hvoraf det fremgår, at sådanne ansøgninger skal forelægges Beredskabsstyrelsen til udtalelse.. :blink:
Våbencirkulærets § 10 skrev:Genopladning
§ 10. Tilladelse til genopladning af ammunition kan kun gives til medlemmer af skytte- og jagtforeninger eller personer, der er i besiddelse af gyldigt jagttegn. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren. Det skal fremgå af tilladelsen, at den giver adgang til indkøb af røgsvagt krudt, fænghætter og projektiler samt til fremstilling af projektiler.

Stk. 2. Tilladelse gives på en særlig blanket, der er godkendt af justitsministeren. Ved ansøgning om genopladningstilladelse til eget eller privat brug kan der maksimalt gives tilladelse til opbevaring af 2 kg røgsvagt krudt. Der kan endvidere maksimalt gives tilladelse til opbevaring af 5000 fænghætter.

Stk. 3. Ansøgninger om tilladelse til erhvervsmæssig genopladning samt ansøgninger om tilladelse til genopladning til eget og privat brug, der overskrider grænserne i stk. 2, skal forelægges Beredskabsstyrelsen til udtalelse.

Stk. 4. For opbevaring mv. af eksplosivstof, herunder røgsvagt krudt, gælder bestemmelserne i Justitsministeriets bekendtgørelse om eksplosivstoffer.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 11. feb 2010, 00:44

Tak for dine fine svar. Jeg har alt nok i 2 kg krudt (så meget har jeg aldrig haft i skabet) undrede mig bare lige over den amartøragtige retttelse med kuglepen.

Men må bliver vel tvunget til at gå i retten, hvis man nægter den lokale betjent adgang til fx. sit laderum. Jeg tror næppe han forlalder ens bopæl, med uforurettet sag, når der står på ens tilladelse, at man ikke kan nægte ham at få adgang til laderummet etc.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. feb 2010, 08:33

Gunnut skrev:Tak for dine fine svar. Jeg har alt nok i 2 kg krudt (så meget har jeg aldrig haft i skabet)
Hvad med 3000 fænghætter?
Jeg har da svært ved at forestille mig man kan få en ordentlig pris på fanghatte, hvis man kun køber 3000 ad gangen!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 11. feb 2010, 08:47

Fast Fumble skrev: Hvad med 3000 fænghætter?
Jeg har da svært ved at forestille mig man kan få en ordentlig pris på fanghatte, hvis man kun køber 3000 ad gangen!
25 øre stykket er vist standardpris for fænghætter til riffel. Sammenlignet med hvad resten af komponenterne koster er det ikke der skoen trykker, specielt hvis man ikke lader mere en 1000 skud om året. :blink:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 11. feb 2010, 10:15

En anden sjov ting ved kravene er, at man kræver samme opbevaring som var det detonatorer/sprængstof mellem krudt/fænghætter.
Men de er slet ikke oppe i den fareklasse hvor reglerne ellers kræver "10 cm luft og metal/ træplade"?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. feb 2010, 12:12

Topcat skrev:
25 øre stykket er vist standardpris for fænghætter til riffel. Sammenlignet med hvad resten af komponenterne koster er det ikke der skoen trykker, specielt hvis man ikke lader mere en 1000 skud om året. :blink:
Nej, men hvem køber kun 3000 fanghatte, hvis man skal genlade til pistoler?!? Det er da helt i hampen.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 11. feb 2010, 12:17

Fast Fumble skrev: Nej, men hvem køber kun 3000 fanghatte, hvis man skal genlade til pistoler?!? Det er da helt i hampen.
Enig, og det giver slet ikke mening i forhold til antallet af færdigladede patroner I må opbevare (er det ikke 5000?). :freak:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. feb 2010, 14:30

Topcat skrev:og det giver slet ikke mening i forhold til antallet af færdigladede patroner I må opbevare (er det ikke 5000?). :freak:
Jo, det er 5000.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 11. feb 2010, 18:07

He, he jeg køber maks 100 af gangen. Husk på alt det der "for sjov" skydning (ala IPSC what ever det nu hedder) skyder jeg på jobbet, så her gider jeg ikke genlade. Jeg genlader praktisk talt kun jagt AMM og når jeg har ladet 100 stk. .223 og 100 stk. .308 kan der godt gå et år, iden jeg lader igen.
-Sir Winston Churchill

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. feb 2010, 18:23

Gunnut skrev:
Jeg genlader praktisk talt kun jagt AMM og når jeg har ladet 100 stk. .223 og 100 stk. .308 kan der godt gå et år, iden jeg lader igen.
Og det kan måske være en af årsagerne til at grænserne bliver sat ned. Hvis JM opfatter genladning af 200 stk. jagtammunition om året som normen, så er der jo til mange år i 2 kg krudt og 3000 fænghætter. Det kan så ramme f.eks. aktive IPSC skytter som måske skyder 20-30.000 skud om året, og lader dem selv. De skal så ud og købe fænghætter 10 gange om året, i stedet for eksempelvis 1 gang. 3000 skrald kan jeg lade på en enkelt aften, der skal bare fyldes fænghætter, projektiler, hylstre og krudt i Dillon'en jævnligt :fun:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 11. feb 2010, 19:03

Nogen der har prøvet at ansøge om tilladelse til yderligere krudt og fænghætter end de 2kg/3000?
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 11. feb 2010, 19:38

Gunnut skrev:
He, he jeg køber maks 100 af gangen. Husk på alt det der "for sjov" skydning (ala IPSC what ever det nu hedder) skyder jeg på jobbet, så her gider jeg ikke genlade. Jeg genlader praktisk talt kun jagt AMM og når jeg har ladet 100 stk. .223 og 100 stk. .308 kan der godt gå et år, iden jeg lader igen.
Jeg har det nok lidt på samme måde Gunnut. Til baneskydning, for sjov og skydebio bruger jeg fabriksammo. Så får jeg også dejlig nem adgang til engangsafskudte hylstre til at lave jagtammunition af. Men jeg har også to jagtrifler, og det kan da nemt tænkes, at jeg får lyst til at eksperimentere med forskellige krudttyper til henholdsvis den lette og den tunge ladning i hvert kaliber. Og så kan man altså nemt få brug for flere bøtter krudt end de 4x 500 gram tilladelsen gælder.

Det er allerede nævnt, at de pistolskytter der skyder jævnt meget bruger rigtig mange fænghætter, så indskrænkningen vil ramme dem før mig, men derfor er det da stadig en urimelig indskrænkning.

Der er jo ikke skyggen af begrundelse for den. Der har mig bekendt aldrig været ulykker eller brand i forbindelse med hjemmeladning, og lad os endelig holde den statistik. Så bliver der forhåbentlig ikke argumenter for nye indskrænkelser senere.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 12. feb 2010, 10:27

Mapzter skrev:Det kan så ramme f.eks. aktive IPSC skytter som måske skyder 20-30.000 skud om året, og lader dem selv. De skal så ud og købe fænghætter 10 gange om året, i stedet for eksempelvis 1 gang. 3000 skrald kan jeg lade på en enkelt aften, der skal bare fyldes fænghætter, projektiler, hylstre og krudt i Dillon'en jævnligt :fun:
He, he ja det er synd, men det er jo ikke normalt at skyde IPSC her i DK :rolf:

Sorry, men vi nedstammer fra et jæger og samler samfund og derfor tages der naturligvis langt større hensyn til "jæger-genladere" end til "IPSC-genladere". :twisted:

Det er GaZ og du ka ta det.

Men det kunne jo også være at samfundet har lidt bekymring, når de skal udstede tilladelse til opbevaring af 30.000 fænghætter og 40 kg krudt :???:
-Sir Winston Churchill

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 12. feb 2010, 10:30

Gunnut skrev: Men det kunne jo også være at samfundet har lidt bekymring, når de skal udstede tilladelse til opbevaring af 30.000 fænghætter og 40 kg krudt :???:
Men derfor er der vel stadig ingen grund til at ændre antallet af fænghætter man som genlader må opbevare fra 5000 til 3000?

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 12. feb 2010, 10:35

Topcat skrev: Men derfor er der vel stadig ingen grund til at ændre antallet af fænghætter man som genlader må opbevare fra 5000 til 3000?
Ja det hænger vel sammen med reduceringen fra 3 kg krudt til 2 kg krudt?

Man mener vel, at til 3 kg krudt må/bør man have 3.000 fænghætter og til 2 kg krudt kan man nøjes med 2.000 :???:
-Sir Winston Churchill

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 12. feb 2010, 13:40

Topcat skrev:
Gunnut skrev: Men det kunne jo også være at samfundet har lidt bekymring, når de skal udstede tilladelse til opbevaring af 30.000 fænghætter og 40 kg krudt :???:
Men derfor er der vel stadig ingen grund til at ændre antallet af fænghætter man som genlader må opbevare fra 5000 til 3000?
Jeg har endnu ikke set eller hørt nogen begrundelse for disse ændringer. Høringsbrevet er her, men der står intet om hvorfor. Jeg betragter det derfor mest som chikane og salamitaktik.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 12. feb 2010, 14:13

Mapzter skrev:Jeg betragter det derfor mest som chikane og salamitaktik.
Enig!
Men er de rnogen der har brokket sig ved høringen?
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 12. feb 2010, 14:22

Fast Fumble skrev:
Mapzter skrev:Jeg betragter det derfor mest som chikane og salamitaktik.
Enig!
Men er de rnogen der har brokket sig ved høringen?
Og er disse ændringer ang. fænghætter trådt i kraft - Hvis ikke kan man så påvirke nogle til at de skal forblive uændret?!..
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 12. feb 2010, 14:34

Grendel skrev:Og er disse ændringer ang. fænghætter trådt i kraft - Hvis ikke kan man så påvirke nogle til at de skal forblive uændret?!..
Nej, de er ikke trådt i kraft. Høringsfristen var 25. januar 2010, så det er for sent at brokke sig. Information omkring høringen er her.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 12. feb 2010, 16:32

jeg forsøgte da at få lidt brok sparket ind. Sendte dette til min interesseorganisation DJ den 18. januar:
Kære Ole Roed Jakobsen

Jeg ved ikke om jeg er for sent ude. Jeg kan se at den nye eksplosivstofbekendtgørelse har høringsfrist den 25. januar, men måske har DJ allerede afgivet høringssvar?

Hvis ikke vil jeg gerne her bidrage med mit syn på den nye bekendtgørelse:

Antallet af fænghætter, man som hjemmelader lovligt kan opbevare, nedsættes fra 5.000 til 3.000. Jeg synes at DJ skal anlægge den holdning, at nedsættelsen er acceptabel, hvis der er eksempler på, at det har givet problemer at hjemmeladere har opbevaret 5.000 fænghætter.

Hvis JustitsMinisteriet ikke har sådanne eksempler, synes jeg DJ skal anlægge den holdning, at så er nedsættelsen en ubegrundet, og dermed uacceptabel, indskrænkning af hjemmeladernes muligheder for at udøve deres hobby.

Jeg ved godt, at 3.000 fænghætter også er temmelig mange, men hvis man gerne vil spare penge må man købe stort ind en gang imellem. Hvis man så har et par forskellige kalibre, og evt. ønsker at bruge et par forskellige ladninger i hvert kaliber, kan man nemt ramme grænsen.

Derfor synes jeg passende DJ kunne anlægge det synspunkt, at enhver indskrækning i jægeres og skytters muligheder skal være begrundet i noget mere konkret end vage hensyn til sikkerheden, specielt når der ikke tidligere har været eksempler på, at tidligere praksis har været usikker.

Tidligere kunne man som hjemmelader opbevare op til 3 kg. røgsvagt krudt, det er ved sidste revision nedsat til 2 kg, uden at der mig bekendt nogensinde har været brand eller ulykker hos hjemmeladere.

Fra 1. marts skal vi opbevare ammunition i våbenskabet. Det har jeg nu gjort hele tiden, men jeg har ikke bemærket, at der skulle være sket en stigning i antallet af stjålne patroner, der kunne begrunde denne stramning.

Jeg synes vi er vidne til en stille og rolig indskrænkning af vore muligheder efter "salami metoden", og jeg tror det er nødvendigt at forlange saglighed og veldokumenterede begrundelser hver gang der skæres en skive. Hvis vi accepterer følelses-og frygt argumenter, ender vi med ingenting.

Med venlig hilsen
Senest rettet af Lassescout 12. feb 2010, 16:35, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 12. feb 2010, 16:35

Lassescout skrev:jeg forsøgte da at få lidt brok sparket ind. sendte dette til DJ den 18. januar:
Kære Ole Roed Jakobsen

Jeg ved ikke om jeg er for sent ude. Jeg kan se at den nye eksplosivstofbekendtgørelse har høringsfrist den 25. januar, men måske har DJ allerede afgivet høringssvar?

Hvis ikke vil jeg gerne her bidrage med mit syn på den nye bekendtgørelse:

Antallet af fænghætter, man som hjemmelader lovligt kan opbevare, nedsættes fra 5.000 til 3.000. Jeg synes at DJ skal anlægge den holdning, at nedsættelsen er acceptabel, hvis der er eksempler på, at det har givet problemer at hjemmeladere har opbevaret 5.000 fænghætter.

Hvis JustitsMinisteriet ikke har sådanne eksempler, synes jeg DJ skal anlægge den holdning, at så er nedsættelsen en ubegrundet, og dermed uacceptabel, indskrænkning af hjemmeladernes muligheder for at udøve deres hobby.

Jeg ved godt, at 3.000 fænghætter også er temmelig mange, men hvis man gerne vil spare penge må man købe stort ind en gang imellem. Hvis man så har et par forskellige kalibre, og evt. ønsker at bruge et par forskellige ladninger i hvert kaliber, kan man nemt ramme grænsen.

Derfor synes jeg passende DJ kunne anlægge det synspunkt, at enhver indskrækning i jægeres og skytters muligheder skal være begrundet i noget mere konkret end vage hensyn til sikkerheden, specielt når der ikke tidligere har været eksempler på, at tidligere praksis har været usikker.

Tidligere kunne man som hjemmelader opbevare op til 3 kg. røgsvagt krudt, det er ved sidste revision nedsat til 2 kg, uden at der mig bekendt nogensinde har været brand eller ulykker hos hjemmeladere.

Fra 1. marts skal vi opbevare ammunition i våbenskabet. Det har jeg nu gjort hele tiden, men jeg har ikke bemærket, at der skulle være sket en stigning i antallet af stjålne patroner, der kunne begrunde denne stramning.

Jeg synes vi er vidne til en stille og rolig indskrænkning af vore muligheder efter "salami metoden", og jeg tror det er nødvendigt at forlange saglighed og veldokumenterede begrundelser hver gang der skæres en skive. Hvis vi accepterer følelses-og frygt argumenter, ender vi med ingenting.

Med venlig hilsen
Godt gået Mapzter - Håber det bliver vel modtaget :razz:

Edit: Det var så Lassescout ros'en skulle gå til denne gang :oops:
Senest rettet af Grendel 12. feb 2010, 22:36, rettet i alt 2 gange.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 12. feb 2010, 17:37

Mapzter skrev:
Grendel skrev:Og er disse ændringer ang. fænghætter trådt i kraft - Hvis ikke kan man så påvirke nogle til at de skal forblive uændret?!..
Nej, de er ikke trådt i kraft. Høringsfristen var 25. januar 2010, så det er for sent at brokke sig. Information omkring høringen er her.
Til orientering informerer NVF også om høringer i Emne: Høringer

Besvar