Hej
Min farfar, har fundet en hans gammel haglgevær oppe på loftet(viste ikke engang han havde en?!) Og det kunne da være sjovt at have en gammel gevær, som hvis ikke jagt, så bare prøve at komme lidt ud og skyde med sådan en gammel halgspreder. Samtidig skal jeg som nyjæger ud og købe mit første gevær i morgen! (Can´t Wait!)
Når jeg nu har købt det gevær, skal jeg jo registre det, og jeg vil også gerne registre min farfars, sådan jeg kan bruge den.
MEN! Min farfar har ikke nogle papir på det våbenet :S
Så kan jeg bare skrive det gamle gevær på registringengs-blanketten, sammen med det nye gevær?
Eller hvordan?
Måske et dumt spørgsmål, men er som sagt nyjæger, og er ikke helt tryg ved alt det med registring og alt mulig... Håber i kan bære over med mig
På forhånd tak:)
Fund af gammel haglgevær, Registrering?
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Fund af gammel haglgevær, Registrering?
Hej KeselerKeseler skrev:Når jeg nu har købt det gevær, skal jeg jo registre det, og jeg vil også gerne registre min farfars, sådan jeg kan bruge den.
Så kan jeg bare skrive det gamle gevær på registringengs-blanketten, sammen med det nye gevær?
Eller hvordan?
Du kan roligt anmelde det gamle haglgevær. Men gør det på en anmeldelsesblanket for sig selv - så det ikke fejlagtig bliver henført til sælgeren, som du køber det nye gevær hos.
Du kan evt. anføre, at det er et arvestykke fra et ældre familiemedlem, og at våbnet stammer fra Ruder Konges tid (dvs. før 1/1 1986 hvor man indførte registrering/kontrolordning for alle glatløbede haglgeværer). I 1986 skulle alle glatløbede haglgeværer anmeldes og registreres, men kun få af de anmeldte våben blev registreret. Omkring ca. 500.000 - 600.000 af disse våben er endnu ikke registreret af Politiet.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Bare for at undgå misforståelser:
Efter 1986 krævedes der jagttegn eller våbentilladelse for at besidde haglgeværer, det gjorde der ikke før.
Folk der havde geværer kunne beholde dem hvis de anmeldte dem.
(Men havde man jagttegn kunne man fortsat besidde uden anden tilladelse/registrering end jagttegnet)
Kravet om anmeldelse ved ejerskifte er først kommet til senere, men igen kan man sagtens besidde uregistrerede haglgeværer fra før det krav blev indført, hvis man har jagttegn.
Efter 1986 krævedes der jagttegn eller våbentilladelse for at besidde haglgeværer, det gjorde der ikke før.
Folk der havde geværer kunne beholde dem hvis de anmeldte dem.
(Men havde man jagttegn kunne man fortsat besidde uden anden tilladelse/registrering end jagttegnet)
Kravet om anmeldelse ved ejerskifte er først kommet til senere, men igen kan man sagtens besidde uregistrerede haglgeværer fra før det krav blev indført, hvis man har jagttegn.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Danpanik
- Platin Member
- Interesser: At lære andre at skyde.
- Geografisk sted: Midtsjælland
Jeg er efterhånden forvirret, og Jeg er sikkert ikke eneRefraktorius skrev:Bare for at undgå misforståelser:

Kan vi ikke få een til at 'Fill in the blanks' og / eller rette i efterfølgende; Please

Frem til 1986: Glatløbede haglgeværer kan besiddes frit.
1986 - 19??: Kan fortsat besiddes, uden registrering, forudsat tilladelse eller Jagttegn.
19?? - 19??: Krav om registrering ved ejerskifte.
???? - ???? : Generelt krav om registrering, Med eller uden jagttegn / Skytteforening.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !
- VIPER
- Bronze Member
- Interesser: Riffelskydning og Jagt
- Geografisk sted: syddanmark
Du har ret men med en lille tvist.HePe skrev:Hej KeselerKeseler skrev:Når jeg nu har købt det gevær, skal jeg jo registre det, og jeg vil også gerne registre min farfars, sådan jeg kan bruge den.
Eller hvordan?
Du kan roligt anmelde det gamle haglgevær. Men gør det på en anmeldelsesblanket for sig selv - så det ikke fejlagtig bliver henført til sælgeren, som du køber det nye gevær hos.
Du kan evt. anføre, at det er et arvestykke fra et ældre familiemedlem, og at våbnet stammer fra Ruder Konges tid (dvs. før 1/1 1986 hvor man indførte registrering/kontrolordning for alle glatløbede haglgeværer). I 1986 skulle alle glatløbede haglgeværer anmeldes og registreres, men kun få af de anmeldte våben blev registreret. Omkring ca. 500.000 - 600.000 af disse våben er endnu ikke registreret af Politiet.
Registreringen af de gamle haglbøsser skulle / skal kun finde sted ved salg.
Så har man haft sit haglgevær fra før registreringen er det aldrig blevet registreret og dette er fuldt lovligt.
MVH
VIPER
- Guns&Tits
- Gold Member
- Interesser: ........
- Geografisk sted: ........
- Geografisk sted: ..........
- Has thanked: 1 time
Jeg har selv haft et par stykker som ikke var bogført
men jeg ringede blot til det lokale våbenkontor i horsens og sagde at nu ville jeg have gjort mit skab op.
Dette sys de var yderst glædeligt, da der kommer flere ind i registret som de kan følge.
Alt i alt er de blot glade for at det bliver noteret.
Kan varmt anbefales
Hvis man støder på et fint gevær der ikke er savet over osv kan man jo lige så godt registrere det

Dette sys de var yderst glædeligt, da der kommer flere ind i registret som de kan følge.
Alt i alt er de blot glade for at det bliver noteret.
Kan varmt anbefales

Hvis man støder på et fint gevær der ikke er savet over osv kan man jo lige så godt registrere det
..........
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
hvilket årstal blev det sådan haglvåben skal registreres ved ejerskifte ???
Lerche der glæder sig til 16 maj
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
mange tak det var lige dette tal jeg skulle bruge98kurz skrev:11-2 2000

Lerche der glæder sig til 16 maj