Begynde at samle på våben - hvordan?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Mojojojo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Håndvåben, rifler, WWII
Geografisk sted: København

Begynde at samle på våben - hvordan?

Indlæg af Mojojojo » 20. jul 2010, 14:18

Hej, jeg beklager hvis dette tidligere har været diskuteret til hudløshed, men jeg synes ikke at jeg kan finde helt konkrete svar på nedenstående.
Jeg ønsker at begynde at samle på våben af forskellig art. Jeg er klar over hvordan jeg søger tilladelse til at besidde blankvåben, men hvorledes hænger det sammen hvis jeg ønsker at samle på skydevåben?
Her tænker jeg: Jeg kan af nedenstående stk. 1 læse hvilke våben jeg med en tilladelse umiddelbart kan erhverve, men hvad falder ind under kategorien i stk. 4 (andre skydevåben af særlig historisk eller teknisk interesse).

Hvad skal der til for, at jeg kan få en tilladelse til at samle på skydevåben, og hvilken blanket benyttes til dette formål?
Til blankvåben skal denne blanket http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/68785 ... 3_1200.pdf benyttes. Her er der et felt (SAMLING af skydevåben (med afgift)). Er det dette felt der skal afkrydses vedr. skydevåben, og hvad mener de med afgift?

Hvilke erfaringer har i med ansøgning og samling af skydevåben, og skal våbnene være deaktiverede?

Det skal for god ordens skyld nævnes, at jeg har våbenpåtegning, og derfor naturligvis har et våbenskab, hvor samlingen kan opbevares.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra våbencirkulæret:
§ 13. Til personer, der godtgør at være våbensamlere, kan der gives tilladelse til at erhverve og besidde følgende våben:
1) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/93, 1867/96 og 1867/97,
2) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm,
3) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben af særlig historisk eller teknisk interesse,
4) andre skydevåben af særlig historisk eller teknisk interesse,
5) armbrøster af særlig historisk eller teknisk interesse,
6) blankvåben og
7) aftagelige magasiner.

Stk. 2. § 19, stk. 1, stk. 2 og stk. 6 finder tilsvarende anvendelse på særligt farlige skydevåben, der er omfattet af stk. 1, nr. 4.

Stk. 3. Til våben, der er nævnt i stk. 1, nr. 6, kan der endvidere gives tilladelse til dekorativt formål.

Stk. 4. Til de våben, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 2, 3, 6 og 7, kan der til våbensamlere gives tilladelse uden angivelse af det enkelte våben og antallet af våben.

Stk. 5. For alle tilladelser efter stk. 1 skal der fastsættes som vilkår, at politiet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til kontrol af samlingen.

Stk. 6. For en tilladelse til skydevåben efter stk. 1, nr. 1-4, skal der fastsættes som vilkår, at tilladelsen ikke omfatter ammunition eller dele heraf.

Stk. 7. For en tilladelse til skydevåben efter stk. 4 skal der endvidere fastsættes som vilkår:
1) at samleren fører en liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,
2) at listen til enhver tid er ført ajour, og
3) at listen en gang årligt, ved til- eller afgang af våben til samlingen samt i øvrigt på begæring skal indsendes til politiet.
/Mojojojo

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Begynde at samle på våben - hvordan?

Indlæg af PerD » 21. jul 2010, 12:14

Først og fremmest:

Få en samlertilladelse
Få et jagttegn
Bliv medlem af en historisk skytteforening

mvh
Per

Brugeravatar
LiberalLegion
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militære håndvåben og Pistoler
Geografisk sted: Nørresundby-Nordjylland

Indlæg af LiberalLegion » 21. jul 2010, 19:24

PerD skrev:Først og fremmest:

Få en samlertilladelse
Få et jagttegn
Bliv medlem af en historisk skytteforening

mvh
Per
Skal man ikke have samlertilladelse, til hvert enkelt våben?
PRO REGE ET GREGE - FOR KONGE OG FOLK

Brugeravatar
Mojojojo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mojojojo » 26. jul 2010, 16:10

Hej igen. Jeg har dags dato været en tur forbi det lokale våbenkontor med en ansøgning om tilladelse til blankvåben, kombinerede knald og gas våben, historiske våben mv. samt aftsagelige magasiner.

Jeg gav en skriftlig forklaring om hvorfor jeg ønsker at samle på ovenstående, og om min interesse generelt. Nu er det spændende om den går glat igennem, selvom jeg ikke kan se nogen grund til den ikke skulle gøre det (har aldrig fået så meget som en parkeringsbøde...).

Næste skridt, hvis alt forløber efter planen, er så jagttegnet.
/Mojojojo

Brugeravatar
Mojojojo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mojojojo » 27. jul 2010, 15:28

Mojojojo skrev:Hej igen. Jeg har dags dato været en tur forbi det lokale våbenkontor med en ansøgning om tilladelse til blankvåben, kombinerede knald og gas våben, historiske våben mv. samt aftsagelige magasiner.
Våbentilladelserne er d.d. ankommet med posten, dvs. de er blevet lavet samme dag som jeg søgte om dem. :yo:
/Mojojojo

Besvar