Kategorier i våbenpasset?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 17 times

Kategorier i våbenpasset?

Indlæg af Schmidt » 29. jul 2010, 14:39

Er den nogen der kan hjælpe mig med at forstå(finde en liste over) de kategorier der er i våbenpasset.

Det er sådan at jeg har 2 haglgeværer i passet, men den ene står om en D og den anden som en B.2
Det er enkeltlader begge to, men den ene har kun et løb(D) og den anden er en O/U(B.2)

Er dette en fejl?

Jeg har søgt her på forumet og på google uden held, måske min google-fu er lav i dag :???:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Re: Kategorier i våbenpasset?

Indlæg af Mapzter » 29. jul 2010, 14:48

Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben skrev: Kategori A - Forbudte skydevaaben

1. Militaere kampvaaben og granatkastere med eksplosionseffekt.

2. Fuldautomatiske skydevaaben.

3. Skydevaaben, der er camoufleret som en anden genstand.

4. Panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til disse typer ammunition.

5. Ammunition til pistoler og revolvere med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, med undtagelse af jagtvaaben og konkurrenceskydevaaben for personer med saerlig tilladelse til at bruge disse vaaben.

Kategori B - Skydevaaben, for hvilke der kraeves tilladelse

1. Korte skydevaaben, halvautomatiske eller med repetermekanisme.

2. Korte enkeltladerskydevaaben med centralantaendelse ved faenghaette.

3. Korte enkeltladerskydevaaben med randantaendelse ved faenghaette med en samlet laengde paa under 28 cm.

4. Lange halvautomatiske skydevaaben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.

5. Lange halvautomatiske skydevaaben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner, uden indbygget ladeskinne, eller vaaben for hvilke der ikke er sikkerhed for, at de ikke ved hjaelp af almindeligt vaerktoej kan aendres til vaaben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.

6. Lange skydevaaben med repetermekanisme og halvautomatiske skydevaaben med glat loeb, hvis loeb hoejst maaler 60 cm.

7. Halvautomatiske civile skydevaaben, som ligner automatiske skydevaaben.

Kategori C - Skydevaaben, der skal anmeldes

1. Lange skydevaaben med repetermekanisme, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 6.

2. Lange enkeltladerskydevaaben med riflet loeb.

3. Halvautomatiske lange skydevaaben, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 4 til 7.

4. Korte enkeltladerskydevaaben med randantaendelse ved perkussion, og med en samlet laengde paa mindst 28 cm.

Kategori D - Andre skydevaaben

Lange glatloebede enkeltladerskydevaaben

(...)
IV. I dette bilag forstaas ved:

a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter

b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben

c) »automatisk vaaben« et skydevaaben, som efter affyring af et skud automatisk atter bliver skudklart, og hvor der for samme loeb ved blot at aktivere aftraekkeren én gang kan affyres flere skud

d) »halvautomatisk vaaben« et skydevaaben, der efter affyring af et skud automatisk atter bliver skudklart, og hvor der for samme loeb ved blot at aktivere aftraekkeren én gang kun kan affyres ét skud ad gangen

e) »repetervaaben« et skydevaaben, hvor der efter affyring af et skud lades ny ammunition via en haandbetjent mekanisme i loebet

f) »enkeltladervaaben« et skydevaaben uden magasin, der foer hvert skud skal lades med haanden ved at placere ammunition i patronlageret eller et ladekammer
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... c=391L0477
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 29. jul 2010, 14:54

Schmidt skrev:Det er sådan at jeg har 2 haglgeværer i passet, men den ene står om en D og den anden som en B.2
Det er enkeltlader begge to, men den ene har kun et løb(D) og den anden er en O/U(B.2)

Er dette en fejl?
Det vil jeg mene, med mindre din O/U er kortere end 60cm, eller har en pibe under 30cm.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Schmidt » 29. jul 2010, 14:55

Tak Mapzter,, der var du hurtig. :rock:

Så må det være en fejl for en B.2 er
Korte enkeltladerskydevaaben med centralantaendelse ved faenghaette.
vil mener at et haglgevær er et langt våben.

Snakker lige med våbenkontoret næste gang jeg er der om de også mener det er en fejl.

:razz:

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Schmidt » 29. jul 2010, 14:59

Mapzter skrev:
Schmidt skrev:Det er sådan at jeg har 2 haglgeværer i passet, men den ene står om en D og den anden som en B.2

Er dette en fejl?
Det vil jeg mene, med mindre din O/U er kortere end 60cm, eller har en pibe under 30cm.
Det er den ikke, det er en helt normal O/U jeg bruger til jagt og lerduer.
Har ikke haft nogen problemer med våbenkontoret i København før så tror heller ikke jeg får det hvis jeg på peger fejlen.

:razz:

Besvar