Øvelser og løst krudt
-
- Banned
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: vordingborg
Øvelser og løst krudt
Hej Til jer alle
jeg har lige et par spørgsmål og håber at der er nogen som kan hjælpe......
Jeg har en Glock 17 dk 9x19. normalt skyder jeg med 115g Fmc ammunition....
1. Kan min pistol skyde med løst krudt ( evt. den 9 mm ammunition også brugt til MP/49 fra militæret )
2. Må man bruge sin pistol på øvelser altså med løst krudt.....
håber at der er nogen som kan hjælpe..
jeg har lige et par spørgsmål og håber at der er nogen som kan hjælpe......
Jeg har en Glock 17 dk 9x19. normalt skyder jeg med 115g Fmc ammunition....
1. Kan min pistol skyde med løst krudt ( evt. den 9 mm ammunition også brugt til MP/49 fra militæret )
2. Må man bruge sin pistol på øvelser altså med løst krudt.....
håber at der er nogen som kan hjælpe..
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Øvelser og løst krudt
1. Nej*
2. Nej**
*Forsvarets løse 9mm er ikke 9X19 men 9X21, netop for at undgå at folk skød skarpt på øvelser.
Din pistol kan godt afskyde 9X19 løs ammunition, men ikke genlade med den.
**Læs vilkårene på din tilladelse hvis du er i tvivl.
2. Nej**
*Forsvarets løse 9mm er ikke 9X19 men 9X21, netop for at undgå at folk skød skarpt på øvelser.
Din pistol kan godt afskyde 9X19 løs ammunition, men ikke genlade med den.
**Læs vilkårene på din tilladelse hvis du er i tvivl.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 71 times
Da jeg for mange år siden var i Hjemmeværnet var der nogle af mine kolleger, som havde deres private pistoler på en særlig tilladelse, således at de kunne bruge den i forbindelse med øvelser. Det skete uhyre sjældent at de rent faktisk havde dem med, men de deltog ofte i skydninger på skydebanen. Jeg ved ikke om den slags tilladelser fortsat findes, men det var da værd at undersøge. Der er imidlertid ingen tvivl om at Refraktorius har ret i at den almindelige SKV ikke dækker.
Mvh
High Standard
Mvh
High Standard
- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Det har nok været en så særlig tilladelse at det kun er dem selv der har kendt noget til den.....High Standard skrev:Da jeg for mange år siden var i Hjemmeværnet var der nogle af mine kolleger, som havde deres private pistoler på en særlig tilladelse, således at de kunne bruge den i forbindelse med øvelser. Det skete uhyre sjældent at de rent faktisk havde dem med, men de deltog ofte i skydninger på skydebanen. Jeg ved ikke om den slags tilladelser fortsat findes, men det var da værd at undersøge. Der er imidlertid ingen tvivl om at Refraktorius har ret i at den almindelige SKV ikke dækker.
Mvh
High Standard

Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Den tilladelse tror jeg ikke har eksisteret i de sidste mange årtier.... Jeg har ikke hørt om noget lignende i HJV .... Og jeg har hørt end del...High Standard skrev:Da jeg for mange år siden var i Hjemmeværnet var der nogle af mine kolleger, som havde deres private pistoler på en særlig tilladelse, således at de kunne bruge den i forbindelse med øvelser. Det skete uhyre sjældent at de rent faktisk havde dem med, men de deltog ofte i skydninger på skydebanen. Jeg ved ikke om den slags tilladelser fortsat findes, men det var da værd at undersøge. Der er imidlertid ingen tvivl om at Refraktorius har ret i at den almindelige SKV ikke dækker.
Mvh
High Standard

"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- SSG69
- Gold Member
- Interesser: Militærhistorie og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Joh, der har engang været regler, hvorved nogle kunne få tilladelse til pistol og/eller gevær hvis de var medlem af HJV.
Jeg kan huske en, der havde en P 38 og en US carabin på sådan en tilladelse, det sjove var så, at da han døde, blev våbenmesteren længe efter ringet op af politiet, der gerne ville høre om han vidste hvor de 2 våben var henne ?
Den pågældende våbenmester kunne så kun henvise til afdødes søn som måske vidste noget om de 2 våben.
Sønnen var forøvrigt selv ansat i politiet !
MHT løspatron:
Problemet var vel at løsskydningspiben havde et hul på ca 3-4 MM, og hvis man skyder et skarpt skud af deri, så går det galt. Man valgte så at bore kamrene længere på løsskydningspiberne og lave en ny 9 x 21 MM løs patron.
Torben Ohms kan nok fortælle hvornår man gik over til den lange 9 MM løs patron.
MVH
SSG69
Jeg kan huske en, der havde en P 38 og en US carabin på sådan en tilladelse, det sjove var så, at da han døde, blev våbenmesteren længe efter ringet op af politiet, der gerne ville høre om han vidste hvor de 2 våben var henne ?
Den pågældende våbenmester kunne så kun henvise til afdødes søn som måske vidste noget om de 2 våben.
Sønnen var forøvrigt selv ansat i politiet !
MHT løspatron:
Problemet var vel at løsskydningspiben havde et hul på ca 3-4 MM, og hvis man skyder et skarpt skud af deri, så går det galt. Man valgte så at bore kamrene længere på løsskydningspiberne og lave en ny 9 x 21 MM løs patron.
Torben Ohms kan nok fortælle hvornår man gik over til den lange 9 MM løs patron.
MVH
SSG69
Klagt nicht, kämpft!
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Jeg ved godt at de kunne få tilladelse til pistol - den kender jeg. Men jeg har intetsteds hørt/læst at den måtte bruges på øvelser med løst....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det lyder fuldstændigt vanvittigt, jeg kan garantere at jeg ikke skal på øvelse med folk der har funktionelle pistoler med, som ikke har en modificeret pibe til løs-skydning. Det andet er blot en ulykke der venter på at ske.HVK skrev:Jeg ved godt at de kunne få tilladelse til pistol - den kender jeg. Men jeg har intetsteds hørt/læst at den måtte bruges på øvelser med løst....
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg vil gerne lige forstå den tekniske side af sagen her.
Altså har løsskydningspiben et længere kammer end den til de skarpe skud ? Så kan man da i min optik netop komme til at kamre en rigtig patron i en løsskydningspibe. Skulle jeg have lavet en sikker løsskydningspibe ville jeg da lave den med et 15 mm kammer, så en rigtig patron på 19 mm ikke kan kamres ????
Altså har løsskydningspiben et længere kammer end den til de skarpe skud ? Så kan man da i min optik netop komme til at kamre en rigtig patron i en løsskydningspibe. Skulle jeg have lavet en sikker løsskydningspibe ville jeg da lave den med et 15 mm kammer, så en rigtig patron på 19 mm ikke kan kamres ????
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
21mm løs patronen kan ikke anvendes i Pistol M/49, da bundstykket ikke kan lukke og der derfor ikke kan tages aftræk.Lassescout skrev:Jeg vil gerne lige forstå den tekniske side af sagen her.
19mm skarp patron kan godt kamres i Maskinpistol M/49 løsskydningspibe, men ryger så langt ind, at den faste slagstift i bundstykket ikke kan affyre den.
19mm løs patron forsvandt i sidste halvdel af tresserne.
PS: En lille up-date.
9x19mm løs blev indført i 1957
9x21mm løs blev indført i 1965
Senest rettet af Sierra Leone 1. sep 2010, 21:24, rettet i alt 1 gang.
-
- Banned
Lycon skrev:Det lyder fuldstændigt vanvittigt, jeg kan garantere at jeg ikke skal på øvelse med folk der har funktionelle pistoler med, som ikke har en modificeret pibe til løs-skydning. Det andet er blot en ulykke der venter på at ske.HVK skrev:Jeg ved godt at de kunne få tilladelse til pistol - den kender jeg. Men jeg har intetsteds hørt/læst at den måtte bruges på øvelser med løst....
hmmm. ja så kan jeg kun håbe at du ikke er soldat eller weekendkriger, for så har du da inderligt et problem, når der er øvelser, i hjemmeværnet er det meget få som holder sig til reglerne og der er en meget slap respekt for de ting der kan ske når man ikke er vågen og total mangel på dislaplin for de fortsatte jeg har tit stødt ind i weekendkrigere som lige har haft nogle skabe skud i lommen som de havde glemt sidste gang de var på skyde banen , jeg har endda oplevet en som havde et hele magasin i tasken toppen vendte ned af og derfor så han ikke at det var skabt han ladet op i sit gevær og det endte meget grimt løbet sprang og han mistede et øje skadet den ene hånd og fin mange rifter i ansigt og på kroppen, der var skudt 3 skud af....
Så om jeg tør at gå på øvelse med folk som bære pistol, hmm ja det gør jeg for efter den overnævnte hændelse gå vi meget stærkt ind for kontrol af ammo når der er øvelser eller vi er på skydebanen....
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Hvilken kompagni er du med i? De ting du fortæller lyder fuldstændig sindsyge, og lyder slet ikke som det Hjemmeværn som jeg kender.neis skrev:Lycon skrev:Det lyder fuldstændigt vanvittigt, jeg kan garantere at jeg ikke skal på øvelse med folk der har funktionelle pistoler med, som ikke har en modificeret pibe til løs-skydning. Det andet er blot en ulykke der venter på at ske.HVK skrev:Jeg ved godt at de kunne få tilladelse til pistol - den kender jeg. Men jeg har intetsteds hørt/læst at den måtte bruges på øvelser med løst....
hmmm. ja så kan jeg kun håbe at du ikke er soldat eller weekendkriger, for så har du da inderligt et problem, når der er øvelser, i hjemmeværnet er det meget få som holder sig til reglerne og der er en meget slap respekt for de ting der kan ske når man ikke er vågen og total mangel på dislaplin for de fortsatte jeg har tit stødt ind i weekendkrigere som lige har haft nogle skabe skud i lommen som de havde glemt sidste gang de var på skyde banen , jeg har endda oplevet en som havde et hele magasin i tasken toppen vendte ned af og derfor så han ikke at det var skabt han ladet op i sit gevær og det endte meget grimt løbet sprang og han mistede et øje skadet den ene hånd og fin mange rifter i ansigt og på kroppen, der var skudt 3 skud af....
Så om jeg tør at gå på øvelse med folk som bære pistol, hmm ja det gør jeg for efter den overnævnte hændelse gå vi meget stærkt ind for kontrol af ammo når der er øvelser eller vi er på skydebanen....
Never confuse verbosity with veracity.
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
det kender jeg bestemt heller ikke til
i den deling jeg er i kunne den slags der aldrig ske..

i den deling jeg er i kunne den slags der aldrig ske..
- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Der var da noget af et useriøst udfald mod alle i hjemmeværnet du der lige fik afleverethmmm. ja så kan jeg kun håbe at du ikke er soldat eller weekendkriger, for så har du da inderligt et problem, når der er øvelser, i hjemmeværnet er det meget få som holder sig til reglerne og der er en meget slap respekt for de ting der kan ske når man ikke er vågen og total mangel på dislaplin for de fortsatte jeg har tit stødt ind i weekendkrigere som lige....

Håber at du i fremtiden kan være lidt mere seriøs i dine indlæg så folk ikke skal spilde tiden med at læse indlæg på dette plan!
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
Ølgaard skrev:Har der ikke lige været en æske 9mm løsskuds i 9+19 mili, på auktion på NVF.
jo

-
- Banned
Corysan skrev:Der var da noget af et useriøst udfald mod alle i hjemmeværnet du der lige fik afleverethmmm. ja så kan jeg kun håbe at du ikke er soldat eller weekendkriger, for så har du da inderligt et problem, når der er øvelser, i hjemmeværnet er det meget få som holder sig til reglerne og der er en meget slap respekt for de ting der kan ske når man ikke er vågen og total mangel på dislaplin for de fortsatte jeg har tit stødt ind i weekendkrigere som lige....![]()
Håber at du i fremtiden kan være lidt mere seriøs i dine indlæg så folk ikke skal spilde tiden med at læse indlæg på dette plan!
i må meget undskyld, det var nu ikke for at angribe ALLE i HJV.... kender mange som godt kender reglerne, men desværre kender jeg også andre som godt kender dem men skider på dem, der er altid rådne kar uanset hvor man er.