Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Chrisj
- Bronze Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 1 time
Jeg er i den lykkelige situation at være ved at erhverve mig lagttegn :eek:
En af de andre kursister fortalte i går en historie som rystede mig noget, han fortæller at hans bror har fået en bøde på 2000 kr. Fordi at han har registreret et Haglvåben som han havde fået af en kammerat, der flere år tidligere havde arvet det fra hans far som jo fult lovligt har været i besidelse af våbnet. Problemet var at kammeraten ikke har jagttegn og derfor jo ikke må besidde et våben.
Kan det virkelig passe at loven er sådan at man bliver straffet bare fordi man retter en fejl som formentlig handler om uvidenhed / dovenskab, fra kammeratens side og er dette virkelig den rigtige måde at få " glemte " våben frem i lyset på. Loven blev vel lavet med det formål at få registreret så mange våben som muligt.

Spis aldrig gul sne
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 307 times
- Been thanked: 1127 times
Der er noget galt med historien. Hvis broren der har købt geværet anmelder erhvervelsen inden 8 dage får han ikke nogen bøde. Sælgeren kan få en bøde for at have haft det liggende ulovligt, men det er jo en anden sag.
Har man erhvervet et haglgevær, skal man registrere erhvervelsen hos politiet inden 8 dage, ellers står man mindst til en bøde. Men det kræver jo, at politiet kan bevise, at man har erhvervet haglgeværet mens der var lovkrav om registrering.
Så et gammelt røvhul som mig, der har haft jagttegn i 30 år, kan jo nemt komme og påstå, at jeg har haft et haglgevær stående fra før det skulle registreres. Så kan jeg meddele politiet ejerskabet, det er ikke så indviklet, og de kan ikke give mig en bøde for det.
Men der har lige været en sag hvor politiet gennemgik våbenbogen hos Michaels jagt i Svendborg. Så sammenlignede de listen over købere med listen over registreringer i samme periode. Det gav over 20 "gevinster", hvor køberne bevisligt havde købt haglvåben uden at meddele det til politiet. Og så falder bøderne prompte, det er klart.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.