miniature skydevåben våbentilladelse?
-
- Newbie
- Interesser: samlervåben
- Geografisk sted: hovedstaden
miniature skydevåben våbentilladelse?
Er det muligt at få tilladelse (evt. samlertilladelse)
til miniature våben? - også meget gerne til ammunition?
jeg kan ikke finde noget om det på politiets hjemmeside.
jeg snakker om miniatureskydevåben, altså ægte modeller i mindre skala
(som eks. swiss minigun http://www.swissminigun.ch/gallery_steel.html der er en udgave af colt python så vidt jeg kan se)
-da der er tale om krudt går jeg ikke udfra at de kan kategoriseres som "legetøj" længere og tilladelse derfor er påkrævet?
og det ville også være super fedt hvis man kunne få lov at købe ammunition til dem :)
jeg er 18, og har ikke jagttegn, overvejer dog at melde mig ind i skydeklub...
jeg er ny på siden, håber i kan hjælpe :D
til miniature våben? - også meget gerne til ammunition?
jeg kan ikke finde noget om det på politiets hjemmeside.
jeg snakker om miniatureskydevåben, altså ægte modeller i mindre skala
(som eks. swiss minigun http://www.swissminigun.ch/gallery_steel.html der er en udgave af colt python så vidt jeg kan se)
-da der er tale om krudt går jeg ikke udfra at de kan kategoriseres som "legetøj" længere og tilladelse derfor er påkrævet?
og det ville også være super fedt hvis man kunne få lov at købe ammunition til dem :)
jeg er 18, og har ikke jagttegn, overvejer dog at melde mig ind i skydeklub...
jeg er ny på siden, håber i kan hjælpe :D
- Kloster
- Gold Member
- Interesser: skydning og jagt
- Geografisk sted: Holstebro.
- Has thanked: 16 times
Re: miniature skydevåben våbentilladelse?
selve kaliberen er lovlig at eje uden nogen tilladelse, men ved så ikke om de er til at få fat på.
Men ved ikke om pistolen kan købes uden tilladelse og om de overhovedet er til at købe for penge ?.
Men ved ikke om pistolen kan købes uden tilladelse og om de overhovedet er til at købe for penge ?.
Kloster.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Kaliberen er 2,34mm
Patronlængde er 9,13mm
Kaliberen bør høre ind under, Våbenlovens §1 Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=125806
Projektilet er dog ikke kugleformet, så det KAN være et problem. Jeg mener dog at langt det største problem er PRISEN
Prisen for sådan en mini er CHF 6500 inkl. Swejtsisk Moms eller ca. 37.250 DKK!!!!!
Patroner koster CHF 10 eller kr. 57/styk
http://www.swissminigun.ch/prices.html
Du KAN selvfølgelig tage udgaven i 18 karat guld, med diamanter, men så kan du sikkert 5 doble prisen....

Patronlængde er 9,13mm
Kaliberen bør høre ind under, Våbenlovens §1 Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=125806
Projektilet er dog ikke kugleformet, så det KAN være et problem. Jeg mener dog at langt det største problem er PRISEN

Prisen for sådan en mini er CHF 6500 inkl. Swejtsisk Moms eller ca. 37.250 DKK!!!!!

Patroner koster CHF 10 eller kr. 57/styk
http://www.swissminigun.ch/prices.html
Du KAN selvfølgelig tage udgaven i 18 karat guld, med diamanter, men så kan du sikkert 5 doble prisen....

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Newbie
tak for svarene, jeg begynder på finmekaniker uddannelsen og bruger min fritid på at arbejde med metal smådele, ville der være noget galt med så at bygge dem selv, som de her fyre? http://www.craftsmanshipmuseum.com/kucer.htm
og hehe, ja swiss minigun er en dyr satan, det var oss bare et eksempel.
og hvordan ville reglerne lyde hvis der var tal om et fuld-auto, som eks. "tommy gun'en" på ovenstående link? (i må da indrømme den er sød)
- og jeg ved heller ikke om de er til at få fat på sådan nogle, jeg ville bare lige vide om jeg måtte inden jeg går ud og spilder krafterne :)
ps. tak for en dejlig velkomst her på forumet, med hurtige indlæg, fra folk der lyder til at vide hvad de snakker om, det kan jeg li' :)
og hvordan ville reglerne lyde hvis der var tal om et fuld-auto, som eks. "tommy gun'en" på ovenstående link? (i må da indrømme den er sød)
- og jeg ved heller ikke om de er til at få fat på sådan nogle, jeg ville bare lige vide om jeg måtte inden jeg går ud og spilder krafterne :)
ps. tak for en dejlig velkomst her på forumet, med hurtige indlæg, fra folk der lyder til at vide hvad de snakker om, det kan jeg li' :)
- C-SB
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Luftgevær skydning
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 2 times
- Kontakt:

Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der findes også en 2mm "Berloque" - mener den findes med løsskud og forsats til nødsignaler.
(og med størrelsen på "Nødsignalerne"... er det vist kun til signallering af småproblemer)
(og med størrelsen på "Nødsignalerne"... er det vist kun til signallering af småproblemer)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Jeg synes det er mærkeligt at der ikke er 1 eneste rigtigt billede af den inde på deres hjemmeside. Alle de billeder der er af revolveren er efter min bedste overbevisning rendered billeder (computer lavet billeder
)
Så har de overhovedet lavet en? Hvis ja, hvorfor dælen må vi så ikke se nogle rigtige billeder af den?
Jeg er 99% på at den er fake....

Så har de overhovedet lavet en? Hvis ja, hvorfor dælen må vi så ikke se nogle rigtige billeder af den?
Jeg er 99% på at den er fake....
-
- Newbie
det ska jeg ikke ku sige om de faktisk har, men den er oss bar ment som et eksempel, det egentlige spørgsmål er bare om man man må have miniature våben + ammunition.
og bonusspørgsmålet er om man må have miniature fuld-auto våben, som en 1/3 eller 1/4 skala tommy gun eksempelvis :D
- det ku jeg godt tænke mig hehe, (at have lidt al capone style hængende på væggen ville da ikk være en skam vel)

og bonusspørgsmålet er om man må have miniature fuld-auto våben, som en 1/3 eller 1/4 skala tommy gun eksempelvis :D
- det ku jeg godt tænke mig hehe, (at have lidt al capone style hængende på væggen ville da ikk være en skam vel)

-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
efter min mening må du ikke fremstille noget at det omtalte. ikke uden tilladelse fra justitsministeriet.Lordl999 skrev:tak for svarene, jeg begynder på finmekaniker uddannelsen og bruger min fritid på at arbejde med metal smådele, ville der være noget galt med så at bygge dem selv, som de her fyre? http://www.craftsmanshipmuseum.com/kucer.htm
du skal være meget obs på, at arbejde med sådanne ting, også internt på mange virksomheder og tekniskeskoler, er lig med øjeblikkelig bortvisning.
chek og sørg for at få svar på skrift. håber ikke dette får dig til at opgive.
MVH søren
-
- Newbie
okay, men hvem skal man søge tilladelse hos, og hvordan ?
jeg er idt på bar bund ;/
jeg er idt på bar bund ;/
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
start med at tage hen på dit lokale våbenkontor. spørg efter lovgivningen. få noget på skrift med derfra.
MVH søren
MVH søren
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg bliver nok nødt til at kaste realiteternes ulideligt klare lys ned over dit projekt. Sagt på godt dansk: Forget it !
Det kræver en våbentilladelse fra politiet at eje de små skydere, og da der ikke er nogen af skytteforeningerne der har skydning med dem på programmet, får du ikke den tilladelse.
Tilladelse til fremstilling af våben er endnu sværere at få. Den skal du have fra Justitsministeriet, og før du får den skal du have en uddannelse der sandsynliggør at du har faglig indsigt og håndværksmæssig kunnen samt et værksted med opbevaringsmulighed for våben og våbendele. Endelig: Full auto er det kun politi og forsvar der har her i landet, ingen private. Det diskuteres ganske vist for øjeblikket at udstede tilladelser til bevæbnede vagter til skibene i Adenbugten, men tro mig, der er ingen i dette land der får en tilladelse til en full auto skyder fordi han synes den er sød.
Når det er sagt skal jeg være den første til at indrømme, at de små skydere er søde og sjove. De klip der viser hjemmebyggede projekter, som f.eks. en nøjagtig kopi af et tungt maskingevær i kaliber .22LR der sprøjter kugler ud giver virkelig lyst til selv at forsøge sig som konstruktør, men den går bare ikke.
For at det hele ikke skal blive nej, nej og nej vil jeg slutte med at fortælle noget sjovt. Det er faktisk lovligt selv at bygge skydevåben hvor drivmidlet er luft. Så hvis du gerne vil lave noget metalsløjd der kan gøre voksne mænd til kåde kalve, så byg en trykluftdrevet kopi af en minigun med roterende løb og det hele. Om den så sender rundkugler af kaliber 22 ud i en ubrudt byge på fem minutter, så er den helt lovlig, bare du er 18 år.
Prøv det, så tager jeg hatten af.
Edit: Dette er skrevet før kraftige luftvåben kom ind under våbenlovens kontrolordning. Det vides endnu ikke hvilke begrænsninger dette vil får for luftvåbnene, så hvis nogen går i gang med et sådant projekt, skal man lige checke den helt aktuelle lovgivning om luftvåben før man spænder emner op i drejebænken.
Det kræver en våbentilladelse fra politiet at eje de små skydere, og da der ikke er nogen af skytteforeningerne der har skydning med dem på programmet, får du ikke den tilladelse.
Tilladelse til fremstilling af våben er endnu sværere at få. Den skal du have fra Justitsministeriet, og før du får den skal du have en uddannelse der sandsynliggør at du har faglig indsigt og håndværksmæssig kunnen samt et værksted med opbevaringsmulighed for våben og våbendele. Endelig: Full auto er det kun politi og forsvar der har her i landet, ingen private. Det diskuteres ganske vist for øjeblikket at udstede tilladelser til bevæbnede vagter til skibene i Adenbugten, men tro mig, der er ingen i dette land der får en tilladelse til en full auto skyder fordi han synes den er sød.
Når det er sagt skal jeg være den første til at indrømme, at de små skydere er søde og sjove. De klip der viser hjemmebyggede projekter, som f.eks. en nøjagtig kopi af et tungt maskingevær i kaliber .22LR der sprøjter kugler ud giver virkelig lyst til selv at forsøge sig som konstruktør, men den går bare ikke.
For at det hele ikke skal blive nej, nej og nej vil jeg slutte med at fortælle noget sjovt. Det er faktisk lovligt selv at bygge skydevåben hvor drivmidlet er luft. Så hvis du gerne vil lave noget metalsløjd der kan gøre voksne mænd til kåde kalve, så byg en trykluftdrevet kopi af en minigun med roterende løb og det hele. Om den så sender rundkugler af kaliber 22 ud i en ubrudt byge på fem minutter, så er den helt lovlig, bare du er 18 år.
Prøv det, så tager jeg hatten af.
Edit: Dette er skrevet før kraftige luftvåben kom ind under våbenlovens kontrolordning. Det vides endnu ikke hvilke begrænsninger dette vil får for luftvåbnene, så hvis nogen går i gang med et sådant projekt, skal man lige checke den helt aktuelle lovgivning om luftvåben før man spænder emner op i drejebænken.
Senest rettet af Lassescout 9. mar 2011, 11:55, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Newbie
nå okay, så har jeg da i det mindste ikke spildt krafterne :D
jeg har faktisk leget med tanken om den minigun før,så det ku da være det sku være den ide jeg efterfulgte :D
billeder af (eventuelle) fremskridt blir selvfølgelig lagt ind
ps. jeg har planer om evt. at uddanne mig som våbenmekaniker efter finmekaniker uddannelsen, så må jeg jo tage ideerne op til den tid.
tak for svarene, selvom det ikke var dem jeg håbede på at høre :(
jeg har faktisk leget med tanken om den minigun før,så det ku da være det sku være den ide jeg efterfulgte :D
billeder af (eventuelle) fremskridt blir selvfølgelig lagt ind
ps. jeg har planer om evt. at uddanne mig som våbenmekaniker efter finmekaniker uddannelsen, så må jeg jo tage ideerne op til den tid.
tak for svarene, selvom det ikke var dem jeg håbede på at høre :(
-
- Newbie
men ehm, jeg forstår vist ikke helt...
og er det ligemeget hvilken slags skyder der er tale om, er alle ulovlige? (eks. revolver, tommy gun og minigun)
- og hvad betyder "indstikningspatroner" ?
- og jeg snakker selvfølgelig stadig om miniature våben eksempelvis i skalaer som 1:3 eller 1:4
vil det sige at patronerne (meget små) er lovlige, men hvis jeg selv bygger "en skyder" der kan bruge dem er jeg kriminel?c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
og er det ligemeget hvilken slags skyder der er tale om, er alle ulovlige? (eks. revolver, tommy gun og minigun)
- og hvad betyder "indstikningspatroner" ?
- og jeg snakker selvfølgelig stadig om miniature våben eksempelvis i skalaer som 1:3 eller 1:4
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Indstikspatroner er normalt et patronformet stykke stål der passer i feks en haglbøsse. I "patronen" er der lavet kammer og løb til den mindre kaliber.
Dvs du kan have en indstikspatron til din haglbøsse, så den skyder med små 4,5mm patroner. Uden at det kræver tilladelse.
Hmm gad vide om kan kan få en 4,5mm rundkugle patron til at drive noget igennem en HMR pibe.
Dvs du kan have en indstikspatron til din haglbøsse, så den skyder med små 4,5mm patroner. Uden at det kræver tilladelse.
Hmm gad vide om kan kan få en 4,5mm rundkugle patron til at drive noget igennem en HMR pibe.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Newbie
vil det så sige at en indstikningspatron slet ikke er en patron? (er der så ikke krudt i?)
-ps. nogle billeder til forståelse ville være dejligt :)
-ps. nogle billeder til forståelse ville være dejligt :)
- Kloster
- Gold Member
- Interesser: skydning og jagt
- Geografisk sted: Holstebro.
- Has thanked: 16 times
Nej det er der ikke.
Lad os sige du har en kal. 12 haglgevær og du har skudt et rådyr som ikke er dødt når du kommer hen til dyret, så tager du din indstikningspatron frem, og tilhørerene 9mm patron og stikker i geværet nu kan du affyre 9mm i dit haglgevær, som du bruger til at aflive med.
Dette er ikke lovligt at gøre, men håber det gav forståelse.
Lad os sige du har en kal. 12 haglgevær og du har skudt et rådyr som ikke er dødt når du kommer hen til dyret, så tager du din indstikningspatron frem, og tilhørerene 9mm patron og stikker i geværet nu kan du affyre 9mm i dit haglgevær, som du bruger til at aflive med.
Dette er ikke lovligt at gøre, men håber det gav forståelse.
Kloster.
- Sort
- Platin Member
Der er en indstikspatron kaliber 12/70 til .22 her: http://www.huntershouse.dk/kat761-Kikke ... servedele/
Nummer 331 et pænt stykke nede.
Nej der er ikke krudt i den, er den lavet ordentligt, er der kamring til en patron og så riffelgang.
På siden er det en .22LR sat offcenter i indstikspatronen så den almindelige centerfire slagstift så rammer i randen af .22 patronen som jo er randtændt.
Det er så indstikpatroner fra x kaliber til de beskrevne patroner (eller mindre) der ikke kræver tilladelse.
Nummer 331 et pænt stykke nede.
Nej der er ikke krudt i den, er den lavet ordentligt, er der kamring til en patron og så riffelgang.
På siden er det en .22LR sat offcenter i indstikspatronen så den almindelige centerfire slagstift så rammer i randen af .22 patronen som jo er randtændt.
Det er så indstikpatroner fra x kaliber til de beskrevne patroner (eller mindre) der ikke kræver tilladelse.
-
- Newbie
nåår okay, nu forstår jeg.
men vil det så sige at patroner med en kaliber på <4,5 mm er lovlige eller hvad?
da der jo stod
, men en kaliber på 4,5mm er det patronens bredde/diameter der så er 4,5mm, eller...?
og når man siger en kaliberen .22 mener man så 0,22" eller...?
men vil det så sige at patroner med en kaliber på <4,5 mm er lovlige eller hvad?
da der jo stod
og jeg ved godt mine spørgsmål snart er på kanten til dumhedundtaget er indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

og når man siger en kaliberen .22 mener man så 0,22" eller...?
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Når man i små våben(Pistoler/Revolvere) snakker om Kaliber, så er det kuglediameteren man taler om.
Denne opgives enten i mm, eller i et talc, som f.eks. .22 eller .357 eller .30 Disse tal er diameteren i tommer(") .22=0,22"(5,56mm) .357=0,357"(9,07mm)
Her tales der om amerikanske tommer, ikke Danske. Dvs. 1"=25,4mm
For haglgeværer er kaliberen, det antal rundkugler med samme diameter som løbet, der skal til, for at komme op på 1 pund(454 gram) bly
Så et haglgevær Kal. 12 er større end et i Kal 20.
Og hvis folk snakker om en Kaliber 22, så mener de 0,22" ikke 22mm eller 22"
Kaliber 10, 12, 16 og 20, så snakker de normalt om haglgeværer.
Denne opgives enten i mm, eller i et talc, som f.eks. .22 eller .357 eller .30 Disse tal er diameteren i tommer(") .22=0,22"(5,56mm) .357=0,357"(9,07mm)
Her tales der om amerikanske tommer, ikke Danske. Dvs. 1"=25,4mm
For haglgeværer er kaliberen, det antal rundkugler med samme diameter som løbet, der skal til, for at komme op på 1 pund(454 gram) bly
Så et haglgevær Kal. 12 er større end et i Kal 20.
Og hvis folk snakker om en Kaliber 22, så mener de 0,22" ikke 22mm eller 22"
Kaliber 10, 12, 16 og 20, så snakker de normalt om haglgeværer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Sort
- Platin Member
Her http://www.todocoleccion.net/revolver-f ... d~x2686036
Er der så en skyder til 4mm flobert samt et billede af ammunitionen. Det er ikke ligefrem kraftige sager, men meget søde små patroner til kontorskydning.
Er der så en skyder til 4mm flobert samt et billede af ammunitionen. Det er ikke ligefrem kraftige sager, men meget søde små patroner til kontorskydning.
-
- Newbie
ja det er sådan noget jeg er ude efter! :D
men ville den så være lovlig at have eller hvad?
som der jo blev nævnt tidligere er der ikke nogen baner der har skydning med sådanne på programmet, så kan man få lov til at have sådan en på nogen måde?
(for det ku være så f"#%&€ºing awesome :D!)
men ville den så være lovlig at have eller hvad?
som der jo blev nævnt tidligere er der ikke nogen baner der har skydning med sådanne på programmet, så kan man få lov til at have sådan en på nogen måde?
(for det ku være så f"#%&€ºing awesome :D!)
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Når indstikningspatroner ikke kræver våbentilladelse, er det fordi de kun virker sammen med et "rigtigt" våben, som du selvfølgelig formodes at være i lovlig besiddelse af.
Hvis du anskaffer dig et skydevåben til ammunitionen, så du kortslutter den sammenhæng, er du altså i ulovlig våbenbesiddelse, også selvom ammunitionen til skydevåbnet kan besiddes uden tilladelse.
Hvis du anskaffer dig et skydevåben til ammunitionen, så du kortslutter den sammenhæng, er du altså i ulovlig våbenbesiddelse, også selvom ammunitionen til skydevåbnet kan besiddes uden tilladelse.
Hilsen Lasse.
-
- Newbie
det lyder logisk, men vil det så sige at det er er definitivt umuligt at få lov til at eje sådan et miniature våben? :(
...eller er der en skide smart person der har en ide til et smuthul, der gør det u-ulovligt ;p?
...eller er der en skide smart person der har en ide til et smuthul, der gør det u-ulovligt ;p?